VODA
2.4 Prováděcí předpisy
k zákonu o vodách 2.4.1 Přehled všech platných
prováděcích předpisů 2.4.2 Komentář k nově vydaným prováděcím předpisům 2.4.1
Přehled všech platných prováděcích předpisů
….text tabulky
dále pokračuje v placené verzi…. 2.4.2 Komentář k nově vydaným prováděcím předpisům Vyhláška č.
5/2011 Sb. o vymezení hydrogeologických rajonů a útvarů podzemních vod,
způsobu hodnocení stavu podzemních vod a náležitostech programů zjišťování a
hodnocení stavu podzemních vod
Vyhláška č. 5/2011 Sb. je nový legislativní předpis vydaný na základě zmocnění v § 21 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon). Vyhláška č. 5/2011 Sb. obsahuje dvě široké problematiky: monitoring podzemních vod a požadavky, způsoby hodnocení a jednotlivých kroků nezbytných k plánování v oblasti vod v ČR. Zavádí postup hodnocení jakosti podzemních vod. Vyhláškou č. 5/2011 Sb. se stanoví základní principy hodnocení stavu útvarů podzemních vod. Hodnocení stavu podzemních vod sestává z hodnocení stavu útvarů podzemních vod, z hodnocení významných a trvalých vzestupných trendů a kontaminačních mraků a z hodnocení jakosti podzemních vod. Hodnocení stavu útvarů podzemních vod se skládá z hodnocení jejich kvantitativního a chemického stavu. Vyhláška č. 5/2011 Sb. obsahuje základní principy hodnocení chemického stavu útvarů podzemních vod, četnost provádění hodnocení chemického stavu vod, rozsah tohoto hodnocení znečišťujícími látkami. Hodnocení chemického stavu útvarů podzemních vod je prováděno v souladu s přílohou č. 1 této vyhlášky. Normy jakosti podzemních vod v příloze č. 1 jsou uvedeny pouze pro dusičnany a pro účinné látky v pesticidech včetně jejich významných metabolitů, produktů rozkladu a reakčních produktů. Výsledkem hodnocení chemického stavu útvarů podzemních vod je klasifikace stavu vod jako dobrý či nevyhovující stav podzemních vod. Příloha č. 1 stanoví minimální seznam znečišťujících látek a jejich ukazatelů.
Vyhláška č. 5/2011 Sb. upravuje způsob vymezení hydrogeologických rajonů v ČR, seznam hydrogeologických rajónů je uveden v příloze č. 6. Vyhláška č. 5/2011 Sb. také obsahuje náležitosti programu monitoringu podzemních vod (situační, provozní, kvantitativní, průzkumný). Referenční hodnota je hodnota koncentrace znečišťující látky nebo ukazatele znečištění v podzemních vodách, jejíž překročení indikuje vliv lidské činnosti a zhoršenou jakost těchto vod. Jakost podzemních vod se považuje za vyhovující, pokud žádná průměrná roční hodnota ukazatele nepřesáhne na monitorovacím místě referenční hodnoty stanovené v tabulce č. 1 a 2 přílohy č. 5. Vyhláška č. 98/2011 Sb. o
způsobu hodnocení stavu útvarů povrchových vod, způsobu hodnocení
ekologického potenciálu silně ovlivněných a umělých útvarů povrchových vod a
náležitostech programů zjišťování a hodnocení stavu povrchových vod
Vyhláška č. 98/2011 Sb. stanovuje základní principy hodnocení jakosti povrchových vod a hodnocení stavu vodních útvarů povrchových vod. Hodnocení jakosti povrchových vod probíhá srovnáním zjištěných hodnot sledovaných ukazatelů s normami environmentální kvality a požadavky na užívání vod. Hodnocení stavu útvarů povrchových vod rozděluje na hodnocení chemického stavu, ekologického stavu a ekologického potenciálu pro silně ovlivněné a umělé vodní útvary. K hodnocení chemického stavu útvarů povrchových vod vyhláška č. 98/2011 Sb. využívá normy environmentální kvality podle přílohy č. 3 NV č. 61/2003 Sb., prioritních látek podle přílohy č. 6 NV č. 61/2003 Sb.. Vyhláškou č. 98/2011 Sb. se vymezuje obsah programů monitoringu povrchových vod. Programy monitoringu povrchových vod se liší svým rozsahem: mohou být situační, provozní, kvantitativních charakteristik nebo průzkumné. Situační monitoring je základním nástrojem pro hodnocení stavu vodních útvarů. Provozní monitoring sleduje základní antropogenní vlivy v povodí, tento monitoring se využívá pro hodnocení jakosti povrchových vod, splnění environmentálních cílů podle § 23a vodního zákona se vyhodnotí porovnáním s limity uvedenými v příloze č. 3 NV č. 61/2003 Sb. ….text dále
pokračuje v placené verzi…. Vyhláška č. 336/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č.
432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o
náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu
Novela
vyhlášky reaguje na změny provedené změnou vodního zákona zákonem č. 150/2010
Sb. Podle nové úpravy § 115 odst. 2 vodního zákona zákonem č. 150/2010 Sb.
má vyhláška stanovit, v kterých případech a jaké doklady se předkládají k
žádosti o rozhodnutí, kolaudační souhlas, stanovení ochranného pásma vodního díla, stanovení ochranného
pásma vodního zdroje nebo vyjádření k ohlášení nebo oznámení užívání, jakož i
náležitosti rozhodnutí, opatření obecné povahy, souhlasů a vyjádření. Vymezení dokladů pro stanovení ochranných
pásem dosud v právní úpravě chybělo. ….text dále
pokračuje v placené verzi…. |