INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY (aktualizováno – červen 2025)
2 Prováděcí předpisy k novému
stavebnímu zákonu 1.
Nový stavební zákon Nový stavební zákon (NSZ) č. 283/2021 Sb. (ve
znění pozdějších předpisů, včetně novely 437/2024 Sb., která vyšla dne 20.
12. 2024, která má v reakci na komplexní problémy spojené s implementací digitalizace územního plánování a
stavebního řízení upravit přechodné období (do 31. prosince 2027 pro
účely stavebního řízení a do 30. června 2025 pro účely územního plánování), v
němž bude činnost v některých informačních systémech veřejné správy ve věcech
územního plánování a stavebního řádu ze strany dotčených vykonavatelů veřejné
moci dobrovolná. V
přechodném období nebude dotčena možnost užívání informačního systému Portál
stavebníka a bude zachována povinnost stavebníka vložit dokumentaci
(projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení záměru) do
informačního systému Evidence elektronických dokumentací. Na
stavební zákon navazuje zákon č. 284/2021 Sb.,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona. Nový stavební zákon (NSZ) č. 283/2021 Sb. ruší od 1. 1. 2024 zákon č. 183/2006 Sb. Přínosy nového stavebního zákona - viz web MMR. Nový zákon 148/2023 Sb. o jednotném environmentálním stanovisku, který je v gesci Ministerstva životního prostředí, zavádí jednotné environmentální stanovisko (JES), které bude vydáváno jako závazné stanovisko. JES nahrazuje závazná stanoviska a rozhodnutí z oblasti životního prostředí, vydávaná dosud podle devíti různých zákonů (například zákona o ochraně přírody a krajiny, lesního zákona, vodního zákona, zákona o ochraně ovzduší apod.). Na tento zákon navazuje zákon č. 149/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném environmentálním stanovisku. 2.
Prováděcí
předpisy k novému stavebnímu zákonu
K novému
stavebnímu zákonu (NSZ) č. 283/2021 Sb. byly vydány MMR
následující navazující prováděcí vyhlášky:
Vyhláška stanovuje rozsah a obsah
projektové dokumentace pro stavbu dálnice, silnice, místní komunikace a
veřejně přístupné účelové komunikace, stavbu dráhy a civilní leteckou stavbu.
Příloha I obsahuje projektové dokumentace pro povolení
stavby dopravní infrastruktury. V příloze II je uveden obsah dokumentace pro provádění stavby
pozemní komunikace. Příloha III obsahuje dokumentaci pro provádění stavby dráhy.
Příloha IV obsahuje dokumentace pro provádění civilní
letecké stavby.
Vyhláška
dává informace o územně analytických podkladech, mezi které je zahrnutý obsah
územně analytických podkladů, databáze územně analytických podkladů, údaje o
území, podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území, rozbor udržitelného
rozvoje území, projednání územně analytických podkladů pro území kraje,
společná ustanovení k územně analytickým podkladů. Obsahuje náležitosti
zadání územně plánovací dokumentace a její změny, kde je zahrnuto zadání
územně plánovací dokumentace a její změny. Je zde také uveden jednotný
standard územně plánovací dokumentace, vymezení zastavěného území a územích
opatření a strojově čitelný formát územní studie. ·
Vyhláška MMR č. 149/2024 Sb. o provedení některých ustanovení stavebního zákona(účinnost od 1 .7. 2024); ¨ ·
Vyhláška MMR č. 146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu (účinnost od 1. 7. 2024); Předmětem
této vyhlášky jsou podrobná stanovení požadavků na vymezování pozemků,
požadavky na umisťování staveb a také technické požadavky na stavby. Požadavky na
stavební konstrukce uvedené v této vyhlášce je proto třeba uvažovat
v souvislosti s požadavky na stavební výrobky pro určené použití.
Výrobky, materiály a konstrukce navržené a použité pro stavbu musí zaručit,
že stavba splní požadavky podrobně popsané v této vyhlášce. Tyto
požadavky korespondují se základními požadavky na stavbu uvedenými v CPR-2011 a CPR 2: - Požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu stavby: Stavba musí být navržena a provedena tak, aby její stavební konstrukce odolaly předvídatelným vlivům. Stavební konstrukce musí být navrženy a provedeny v souladu s normou. - Požadavky na ochranu zdraví a životního prostředí: Stavba musí mít podle jejího účelu užívání zajištěno dostatečné přirozené, nucené nebo kombinované větrání, vnitřní prostor stavby musí být navržen a proveden tak, aby bylo zajištěno jeho denní osvětlení podle účelu užívání stavby. - Požadavky na ochranu proti hluku a vibracím: Vnitřní konstrukce budov a obvodový plášť včetně výplní otvorů se navrhují a provádí tak, aby splnily požadavky na parametry zvukové izolace chránící vnitřní prostory budov před hlukem a vibracemi. - Požadavky na tepelnou ochranu budov: Budova musí být navržena a provedena tak, aby byla zajištěna tepelná ochrana, průvzdušnost obálky budovy a také tepelná stabilita místností v letním období, - Požadavky na ochranu proti šíření vlhkosti v konstrukcích a ve vnitřním prostředí stavby, požadavky na ochranu proti radonu. - Požadavky na ochranu proti uvolňování nebezpečných látek do vody nebo půdy: V prostoru stavby, kde se předpokládá pravidelná manipulace s látkami ohrožujícími jakost půdy a povrchových nebo podzemních vod, musí být podlahové konstrukce a manipulační plochy zajištěny proti průniku těchto látek do podloží. - Požadavky na bezpečnost a přístupnost: Ochrana před bleskem, ochrana před spadem ledu a sněhu, ochrana před povodněmi, přístupnost, hygienické zařízení a šatna, schodiště a šikmá rampa, výtah a zdvihací plošina, ochrana proti pádu, protiskluznost, bezpečnost při údržbě stavby. - Požadavky na vnitřní a vnější prostory: Jde o plochy, výšky, šířky, jiné rozměry a vnitřní komunikace budov - Požadavky na technické zařízení stavby: Patří zde vodovodní přípojka a vnitřní odpad, kanalizační přípojka a vnitřní kanalizace, žumpa, silnoproudý rozvod a rozvod elektronických komunikací, záložní zdroj elektrické energie, plynovodní přípojka, vzduchotechnické zařízení, komíny, atd. Stavba musí být navržena a provedena v souladu
s normovými hodnotami tak,
aby splňovala požadavky uvedené v této vyhlášce, a to při běžné údržbě a
působení běžně předvídatelných vlivů po dobu plánované životnosti stavby. Ve Věstníku
ÚNMZ 10/2024 vyšel seznam určených norem k vyhlášce 146/2024 Sb. o
požadavcích na výstavbu, které byly umístěny na web ÚNMZ a jsou zde také
měsíčně aktualizovány, viz: Seznam
určených norem k vyhlášce 146/2024 Sb. o požadavcích na
výstavbu · Vyhláška MMR č. 131/2024 Sb. o dokumentaci staveb (účinnost od 1. 7. 2024); · Vyhláška MMR č. 130/2024 Sb. o stanovení obecních stavebních úřadů (účinnost od 1. 7. 2024); Vyhláška
stanovuje pověřené obecní úřady a obecní úřady obecními stavebními úřady a
správní odvody obecních stavebních úřadů. 3.
Návrh zákona
o správě informací o stavbě, informačních modelech stavby a vystavěného
prostředí a o změně některých zákonů
Účelem návrhu zákona (nyní v Poslanecké sněmovně, viz Sněmovní tisk 851), je vytváření informační základny pro hospodárné a účelné nakládání se stavbou a správu a rozvoj vystavěného prostředí. Nakládáním se stavbou se přitom rozumí příprava, provádění, údržba, užívání, provádění změn i odstraňování stavby. V tomto smyslu je nutné stanovit jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí. Tímto způsobem pak bude zaručen řízený přístup k aktuálním informacím o stavbách a o vystavěném prostředí, které bude možné efektivně v reálném čase využívat. Navrhované řešení bude mít vliv jak na efektivitu při výstavbě, účinnou správu a údržbu budov a infrastruktury, tak na racionální rozvoj vystavěného prostředí. Za tímto účelem návrh zákona vymezuje práva a povinnosti jednotlivých subjektů při správě informací o stavbě a o vystavěném prostředí. Archiv
2 Vyhláška
č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby 4 Vyhláška
č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb 5 Vyhláška
č. 398/2009 Sb., o technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové
užívání staveb 6 Vyhláška č. 239/2017 Sb., kterou se stanoví technické požadavky pro1.
Zákon č. 183/2006 Sb.
Požadavky
na stavební výrobky byly
v zákoně č. 183/2006 Sb.
uvedeny v § 156, kde jsou
obecně vymezeny shodně s právní úpravou v zemích EU. V novém stavebním zákoně 283/2021 Sb. jsou
požadavky na stavební výrobky formulovány téměř shodně a jsou uvedeny v § 153 následovně: ·
Pro stavby mohou být navrženy a použity jen
takové výrobky, materiály a konstrukce, jejichž vlastnosti z hlediska
způsobilosti stavby pro navržený účel zaručují, že stavba při správném
provedení a běžné údržbě po dobu předpokládané existence splní základní
požadavky na stavby (odkaz na CPR). ·
Výrobky pro stavby, které mají rozhodující význam pro výslednou
kvalitu stavby a které by mohly ve zvýšené míře ohrozit život nebo zdraví
osob nebo zvířat, bezpečnost anebo životní prostředí, popřípadě jiný veřejný
zájem, jsou stanoveny a posuzovány podle jiných právních předpisů (odkaz na
zákon č. 22/1997 Sb. a NV č. 163/2002 Sb.). Tyto požadavky musí být respektovány jak při
navrhování, tak při provádění staveb. Především v zájmu bezpečnosti
staveb se požaduje, aby rozhodující výrobky pro stavby a jejich
vlastnosti byly ověřovány podle zvláštních předpisů (tj. zákon č. 22/1997 Sb., NV 163/2002 Sb. a CPR). Technické požadavky
na stavby, zejména na jejich navrhování a provádění, upravuje pak
prováděcí vyhláška MMR 268/2009 Sb., (viz
podrobněji kapitolu 2). K zákonu č. 183/2006 Sb., vydalo MMR
následující prováděcí předpisy (v souvislosti s vydáním NSZ by měly být
k zrušeny a měly by být vydány nové předpisy, připravují se jejich
návrhy): a)
Vyhláška č.498/2006 Sb., o autorizovaných
inspektorech; b)
Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci
staveb (ve znění pozdějších předpisů) připravuje se ; c)
Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně
analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence
územně plánovací činnosti (ve znění pozdějších předpisů); d)
Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných
požadavcích na využívání území (ve znění pozdějších předpisů); e)
Vyhláška č.503/2006 Sb., o podrobnější
úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření (ve
znění pozdějších předpisů); f)
Vyhláška č. 146/2008 Sb., o rozsahu
a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb (ve znění pozdějších
předpisů); g)
Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických
požadavcích na stavby ((ve znění pozdějších předpisů), viz podrobněji
kapitolu 2); h)
Vyhláška č 398/2009 Sb. o technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. i)
Vyhláška č. 239/2017 Sb., kterou se
stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa U stavebních výrobků je třeba rozlišovat povinnosti
autorizovaných subjektů činných ve výstavbě podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a zákona
č. 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, (ve znění
pozdějších předpisů) a autorizované (notifikované) osoby podle
zákona č. 22/1997 Sb.,
o technických požadavcích na výrobky. Vlastnosti výrobků pro stavbu (viz
§ 156 stavebního zákona) mající rozhodující význam pro výslednou kvalitu
stavby (tj. mechanickou odolnost a stabilitu, požární bezpečnost,
hygienu, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při udržování
a užívání stavby včetně bezbariérového užívání stavby, ochranu proti
hluku a úsporu energie a ochranu tepla) musí být ověřeny podle
zvláštních předpisů (zákona č. 22/1997 Sb. a navazujících
prováděcích předpisů, tj. NV 163/2002 Sb. a CPR, které
od 1. 7 nahradilo NV č.190/2002 Sb.). Tzn. autorizovaná osoba podle zákona č. 22/1997 Sb. provádí posuzování stavebních výrobků v souladu s NV č. 163/2002 Sb. (posouzení shody s určenou normou
k NV č. 163/2002 Sb. nebo vydání stavebního
technického osvědčení), popřípadě u výrobků, pro které již platí
harmonizované technické specifikace, provádí nyní oznámený subjekt
posouzení a ověření stálosti vlastností podle CPR. Výrobky, pro které platí harmonizované evropské technické specifikace
a které jsou na trh uváděny s označením CE, nepodléhají již dalšímu
posuzování a ověřování. Pro účely ověření vlastností výrobku, které jsou
stanoveny pro použití ve stavbě zvláštním právním předpisem, lze využít
nařízení vlády č. NV č. 163/2002 Sb., § 13a. Ve
vztahu k zákonu č. 22/1997 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, je nutno zdůraznit, že při uvádění stavebních výrobků na
trh postačí dokumenty zmiňované v tomto zákoně, tzn. prohlášení
o shodě/označení CE. Avšak ve vztahu ke stavebním předpisům, tj. při
zabudování těchto výrobků do stavby, je nutno v rámci stavebního řízení
dokládat dokumenty prokazující deklarované vlastnosti těchto výrobků, proto
jsou vyžadovány např. protokoly o klasifikaci výrobků, protokoly
o certifikaci výrobků, zkušební protokoly apod. Je potřeba si uvědomit,
že tyto dokumenty prokazující vlastnosti výrobků, předkládá
stavebník/investor. Musí s tím počítat již při uzavírání smluv
a tyto dokumenty si opatřit, jinak mu vzniká problém při kolaudaci
stavby. Je pouze na odpovědnosti
autorizované osoby činné ve výstavbě, že na základě dostatečné průvodní
technické dokumentace navrhne bezpečný výrobek do stavby. Pokud jsou
stanoveny požadavky v technické specifikaci výrobků (určené normě, harmonizované normě nebo podle EAD) a bylo
provedeno posouzení shody podle NV 163/2002 Sb. nebo posouzení
a ověření stálosti vlastností podle CPR, je také na odpovědnosti
autorizované osoby činné ve výstavbě, že vybere do projektu ten druh
výrobku, u kterého byla prokázána shoda s takovým dokumentem, kde jsou
uvedeny všechny vlastnosti odpovídající požadavkům stavebního zákona
a navazujících předpisů. Zde je třeba upozornit na situaci, že autorizovaní
architekti, inženýři a technici tak mají odpovědnost za navrhování
staveb, aniž by získali právní oporu pro vyžadování úplných podkladů
potřebných pro výkon své činnosti ve veřejném zájmu. V nejlepším případě
jsou tyto vlastnosti doplňovány zodpovědnými výrobci dobrovolnou certifikací.
U řady materiálů pak výrobce tyto vlastnosti neuvádí s tím, že je to nad
rámec jeho zákonných povinností. Z toho důvodu Svaz zkušeben pro výstavbu vypracoval
certifikační systém pro udělování značky shody „Osvědčeno
pro stavbu“, který je
koncipován jako dobrovolný otevřený certifikační systém stavebních výrobků,
v rámci kterého je posuzována vhodnost stavebních výrobků ve smyslu
zákona č.183/2006 Sb. Je třeba v této souvislosti upozornit, že
dodatečné údaje, které budou výrobek provázet, přičemž se netýkají
harmonizovaných hledisek, musí být zřetelně odděleny od informací
provázejících označení CE (viz podrobněji také kapitolu Dodatečné požadavky). 2. Vyhláška č. 268/2009 Sb.,
o technických požadavcích na stavby
Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby (ve
znění pozdějších předpisů). Vyhláška 268/2009 Sb., je jednou z
prováděcích vyhlášek k zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon). Vyhláška 268/2009 Sb. má být zrušena
k 1. 1. 2024 v souvislosti s účinností nového stavebního
zákona 283/2021 Sb. Vyhláška se v jednotlivých ustanovení opírá o
základní evropský právní dokument pro oblast výstavby, tj. Směrnici Rady
89/106/EHS o stavebních výrobcích, kde vedle požadavků na vlastnosti
stavebních výrobků, jsou stanoveny základní požadavky na vlastnosti staveb,
které musí být zajištěny při jejich navrhování, provádění a užívání.
Konkrétně jde o mechanickou odolnost a stabilitu, požární bezpečnost,
hygienu, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při užívání,
ochranu proti hluku, úsporu energie a ochranu tepla ve vazbě na požadovanou
výslednou kvalitu stavby. Vyhláška stanoví základní požadavky na technické
řešení staveb náležejících do působnosti obecných stavebních úřadů. Jedná se
o požadavky vyjadřující ochranu veřejných zájmů z pohledu požadovaných
vlastností staveb, tj. požadavků bezpečnosti, ochrany zdraví osob a zvířat,
zdravých životních podmínek a životního prostředí, bezpečnosti při užívání a
ochrany sousedních pozemků nebo staveb. Vyhláška dále stanovuje zvláštní
požadavky na vybrané druhy staveb z hlediska jejich speciálního účelu,
objemového řešení, konstrukčního řešení, četnosti výskytu atd. Do této
kategorie staveb jsou zařazeny mimo jiné i stavby pro zemědělství, kde jsou
upraveny technické požadavky ve smyslu šesti základních požadavků na
vlastnosti staveb. Jsou zde definovány i požadavky na úpravu skladů
sloužících pro skladování minerálních hnojiv a přípravků na ochranu rostlin. Vyhláška zohledňuje požadavky směrnice 89/106/EHS,
v souvislosti s novým nařízením 305/2011 a jeho probíhající revizí
(viz podrobnosti zde) by měla být
provedena další revize této vyhlášky. Pro praxi je důležité přechodné ustanovení
vyhlášky, podle něhož se u staveb, pro které byla projektová dokumentace
zpracovaná před účinností této vyhlášky (do 28.8.2009), postupuje podle
předchozí právní úpravy. Stavba musí být navržena a provedena tak, aby byla
při respektování hospodárnosti vhodná pro určené využití a aby současně
splnila základní požadavky, kterými jsou j)
mechanická odolnost a stabilita, k)
požární bezpečnost, l)
ochrana zdraví osob a zvířat, zdravých životních
podmínek a životního prostředí, m)
ochrana proti hluku, n)
bezpečnost při užívání, o)
úspora energie a tepelná ochrana. Stavba musí být navržena a provedena v souladu
s normovými hodnotami tak,
aby splňovala výše uvedené požadavky při běžné údržbě a působení běžně
předvídatelných vlivů po dobu plánované životnosti stavby. K tomu vydalo
MMR následující soubor ČSN: Výrobky, materiály a konstrukce navržené a použité
pro stavbu musí zaručit, že stavba splní výše uvedené požadavky. Požadavky na stavební konstrukce uvedené
v této vyhlášce je proto třeba uvažovat v souvislosti
s požadavky na stavební výrobky pro určené použití. 3. Pražské
stavební předpisy
Na území hlavního města Prahy platí nyní nařízení č. 10/2016 Sb., kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (Pražské stavební předpisy). Od 1. 8. 2016 ruší a nahrazuje nařízení hl. města Prahy č. 11/2014. Seznam
určených ČSN k nařízení č 10/2016 hl. města Prahy 4. Vyhláška č.
499/2006 Sb., o dokumentaci staveb
Vyhláška 499/2006 Sb. o dokumentaci
staveb (ve znění pozdějších předpisů) stanoví zejména rozsah a obsah
projektové dokumentace pro stavby ohlašované podle stavebního zákona a pro
stavební řízení a dokumentace pro provádění a skutečného provedení stavby.
V projektové dokumentaci je třeba se řídit základními požadavky na
stavby ve smyslu stavebního zákona
(viz přílohu č. 1 k vyhlášce). 5. Vyhláška č.
398/2009 Sb., o technických požadavcích zabezpečujících
bezbariérové užívání staveb
Ve vyhlášce Ministerstva pro místní rozvoj č. 398/2009 Sb. o technických
požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (ruší vyhlášku 369/2001 Sb.) jsou určeny obecné
technické požadavky na stavby a jejich části tak, aby bylo zabezpečeno jejich
užívání osobami s pohybovým, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením,
osobami pokročilého věku, těhotnými ženami, osobami doprovázejícími dítě v
kočárku nebo dítě do tří let (osoby s omezenou schopností pohybu nebo
orientace). Tyto zvláštní požadavky musí být zohledněny při zpracování
dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, při navrhování, umísťování,
povolování nebo ohlašování, provádění a kolaudaci nových staveb. Vyhláška má být zrušena k 1. 1. 2024
v souvislosti s účinností nového stavebního zákona 283/2021 Sb. Některé ze stavebních výrobků pro osoby
s omezenou schopností pohybu a orientace jsou přímo vyjmenovány
v příloze č. 2 k NV 163/2002 Sb. položce 12/3,
přičemž postup posuzování shody je stanoven podle § 7 (ověření
shody). U těchto stanovených výrobků musí být automaticky součástí
technické dokumentace požadavky podle vyhlášky č. 398/2009 Sb. Stanovené výrobky pro osoby s omezenou
schopností pohybu a orientace (viz položku 12/3): p)
madla; q)
sklopná sedátka do sprchových koutů; r)
zvedací zařízení pro přemístění osob; s)
dlažební kostky a dlažební desky
se speciální hmatovou úpravou pro zrakově postižené; t)
akustické orientační a informační
majáky pro zrakově postižené. Pro uvádění stavebních výrobků na trh určených do
staveb pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace platí
stejné schéma jako pro ostatní stavební výrobky, přičemž
v případě, že nebyly posouzeny všechny požadavky uvedené v příloze č. 1 k vyhlášce č. 398/2009 Sb. a výrobce (osoba
uvádějící výrobek na trh, orgány činné ve výstavbě) chce garantovat určené
použití do staveb spadajících pod tuto vyhlášku (např. pro snadnou
orientaci při volbě výrobků, je-li označeno certifikačními značkami), je třeba
provést certifikaci výrobků nestranným a nezávislým certifikačním
orgánem, která umožňuje vlastníkovi certifikátu dokladovat splnění požadavků
právních předpisů. Jsou-li všechny požadavky na výrobek z hlediska
vyhlášky č. 398/2009 Sb., popřípadě na
systém kvality, splněny, obdrží na základě závěrečného protokolu certifikát. Je tedy na odpovědnosti
autorizované osoby činné ve výstavbě, že vybere do projektu ten typ
výrobku, u kterého byla dostatečně posouzena shoda podle vyhlášky č. 398/2009 Sb. Výrobky, pro
které platí evropské technické specifikace a které jsou na trh uváděny
s označením CE podle CPR, nepodléhají
již dalšímu posuzování shody. Je pouze na odpovědnosti autorizované osoby
činné ve výstavbě, že na základě dostatečné průvodní technické
dokumentace navrhne bezpečný výrobek do stavby. V případě nedostatečné
dokumentace může výrobce (osoba uvádějící výrobek na trh, projektová,
stavební organizace) zadat dodatečné ověření požadované vlastnosti
certifikačnímu orgánu pro výrobky, popřípadě hledat jiný výrobek. Stavba musí být navržena a provedena v souladu
s normovými hodnotami tak,
aby splňovala výše uvedené požadavky při běžné údržbě a působení běžně
předvídatelných vlivů po dobu plánované životnosti stavby. K tomu vydalo
MMR následující soubor ČSN: Seznam ČSN
obsahující normové hodnoty použité v jednotlivých ustanoveních vyhlášky
398/2009 Sb. (aktualizováno
k r. 2013) 6. Vyhláška č. 239/2017 Sb., kterou se
stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa Vyhláška č. 239/2017 Sb., která nabyla
účinnosti dne 1. 1. 2018 (zrušila vyhlášku č. 433/2001 Sb.) Nová vyhláška
uvádí požadavky na stavby a jejich zařízení, kterými jsou stavby lesních
cest, stavby na ostatních trasách pro lesní dopravu, stavby hrazení bystřin a
strží a stavby pro úpravu vodního režimu lesních půd. |