INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY

(aktualizováno – červen 2025)

Vybrané právní předpisy ČR vztahující se ke stavbám

1 Nový stavební zákon   1

2 Prováděcí předpisy k novému stavebnímu zákonu   1

3 Návrh zákona o správě informací o stavbě, informačních modelech stavby a vystavěného prostředí a o změně některých zákonů   1

 

1.   Nový stavební zákon

Nový stavební zákon (NSZ) č. 283/2021 Sb. (ve znění pozdějších předpisů, včetně novely 437/2024 Sb., která vyšla dne 20. 12. 2024, která má v reakci na komplexní problémy spojené s implementací digitalizace územního plánování a stavebního řízení upravit přechodné období (do 31. prosince 2027 pro účely stavebního řízení a do 30. června 2025 pro účely územního plánování), v němž bude činnost v některých informačních systémech veřejné správy ve věcech územního plánování a stavebního řádu ze strany dotčených vykonavatelů veřejné moci dobrovolná. V přechodném období nebude dotčena možnost užívání informačního systému Portál stavebníka a bude zachována povinnost stavebníka vložit dokumentaci (projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení záměru) do informačního systému Evidence elektronických dokumentací.

Na stavební zákon navazuje zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona.

Nový stavební zákon (NSZ) č. 283/2021 Sb. ruší od 1. 1. 2024 zákon č. 183/2006 Sb.

Přínosy nového stavebního zákona - viz web MMR.

Nový zákon 148/2023 Sb. o jednotném environmentálním stanovisku, který je v gesci Ministerstva životního prostředí, zavádí jednotné environmentální stanovisko (JES), které bude vydáváno jako závazné stanovisko. JES nahrazuje závazná stanoviska a rozhodnutí z oblasti životního prostředí, vydávaná dosud podle devíti různých zákonů (například zákona o ochraně přírody a krajiny, lesního zákona, vodního zákona, zákona o ochraně ovzduší apod.). Na tento zákon navazuje zákon č. 149/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném environmentálním stanovisku.

2.    Prováděcí předpisy k novému stavebnímu zákonu

K novému stavebnímu zákonu (NSZ) č. 283/2021 Sb. byly vydány MMR následující navazující prováděcí vyhlášky:

  • Vyhláška MMR č. 227/2024 Sb. o rozsahu a obsahu projektové dokumentace staveb dopravní infrastruktury (účinnost od 1. 8. 2024);

Vyhláška stanovuje rozsah a obsah projektové dokumentace pro stavbu dálnice, silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace, stavbu dráhy a civilní leteckou stavbu. Příloha I obsahuje projektové dokumentace pro povolení stavby dopravní infrastruktury. V příloze II je uveden obsah dokumentace pro provádění stavby pozemní komunikace. Příloha III obsahuje dokumentaci pro provádění stavby dráhy. Příloha IV obsahuje dokumentace pro provádění civilní letecké stavby.

  • Vyhláška MMR č. 190/2024 Sb. o podrobnostech provozu některých informačních systémů stavební správy (účinnost od 1. 7. 2024);
  • Vyhláška MMR č. 157/2024 Sb. o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu (účinnost od 1. 7. 2024);

Vyhláška dává informace o územně analytických podkladech, mezi které je zahrnutý obsah územně analytických podkladů, databáze územně analytických podkladů, údaje o území, podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území, rozbor udržitelného rozvoje území, projednání územně analytických podkladů pro území kraje, společná ustanovení k územně analytickým podkladů. Obsahuje náležitosti zadání územně plánovací dokumentace a její změny, kde je zahrnuto zadání územně plánovací dokumentace a její změny. Je zde také uveden jednotný standard územně plánovací dokumentace, vymezení zastavěného území a územích opatření a strojově čitelný formát územní studie.

·         Vyhláška MMR č. 149/2024 Sb. o provedení některých ustanovení stavebního zákona(účinnost od 1 .7. 2024); ¨

·         Vyhláška MMR č. 146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu (účinnost od 1. 7. 2024);

Předmětem této vyhlášky jsou podrobná stanovení požadavků na vymezování pozemků, požadavky na umisťování staveb a také technické požadavky na stavby. Požadavky na stavební konstrukce uvedené v této vyhlášce je proto třeba uvažovat v souvislosti s požadavky na stavební výrobky pro určené použití. Výrobky, materiály a konstrukce navržené a použité pro stavbu musí zaručit, že stavba splní požadavky podrobně popsané v této vyhlášce. Tyto požadavky korespondují se základními požadavky na stavbu uvedenými v CPR-2011 a CPR 2:

-   Požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu stavby: Stavba musí být navržena a provedena tak, aby její stavební konstrukce odolaly předvídatelným vlivům. Stavební konstrukce musí být navrženy a provedeny v souladu s normou.

-   Požadavky na ochranu zdraví a životního prostředí: Stavba musí mít podle jejího účelu užívání zajištěno dostatečné přirozené, nucené nebo kombinované větrání, vnitřní prostor stavby musí být navržen a proveden tak, aby bylo zajištěno jeho denní osvětlení podle účelu užívání stavby.

-   Požadavky na ochranu proti hluku a vibracím: Vnitřní konstrukce budov a obvodový plášť včetně výplní otvorů se navrhují a provádí tak, aby splnily požadavky na parametry zvukové izolace chránící vnitřní prostory budov před hlukem a vibracemi.

-   Požadavky na tepelnou ochranu budov: Budova musí být navržena a provedena tak, aby byla zajištěna tepelná ochrana, průvzdušnost obálky budovy a také tepelná stabilita místností v letním období,

-   Požadavky na ochranu proti šíření vlhkosti v konstrukcích a ve vnitřním prostředí stavby, požadavky na ochranu proti radonu.

-   Požadavky na ochranu proti uvolňování nebezpečných látek do vody nebo půdy: V prostoru stavby, kde se předpokládá pravidelná manipulace s látkami ohrožujícími jakost půdy a povrchových nebo podzemních vod, musí být podlahové konstrukce a manipulační plochy zajištěny proti průniku těchto látek do podloží.

-   Požadavky na bezpečnost a přístupnost: Ochrana před bleskem, ochrana před spadem ledu a sněhu, ochrana před povodněmi, přístupnost, hygienické zařízení a šatna, schodiště a šikmá rampa, výtah a zdvihací plošina, ochrana proti pádu, protiskluznost, bezpečnost při údržbě stavby.

-   Požadavky na vnitřní a vnější prostory: Jde o plochy, výšky, šířky, jiné rozměry a vnitřní komunikace budov

-   Požadavky na technické zařízení stavby: Patří zde vodovodní přípojka a vnitřní odpad, kanalizační přípojka a vnitřní kanalizace, žumpa, silnoproudý rozvod a rozvod elektronických komunikací, záložní zdroj elektrické energie, plynovodní přípojka, vzduchotechnické zařízení, komíny, atd.

Stavba musí být navržena a provedena v souladu s normovými hodnotami tak, aby splňovala požadavky uvedené v této vyhlášce, a to při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů po dobu plánované životnosti stavby. Ve Věstníku ÚNMZ 10/2024 vyšel seznam určených norem k vyhlášce 146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu, které byly umístěny na web ÚNMZ a jsou zde také měsíčně aktualizovány, viz: Seznam určených norem k vyhlášce 146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu

·    Vyhláška MMR č. 131/2024 Sb. o dokumentaci staveb (účinnost od 1. 7. 2024);

·    Vyhláška MMR č. 130/2024 Sb. o stanovení obecních stavebních úřadů (účinnost od 1. 7. 2024);

Vyhláška stanovuje pověřené obecní úřady a obecní úřady obecními stavebními úřady a správní odvody obecních stavebních úřadů.

3.    Návrh zákona o správě informací o stavbě, informačních modelech stavby a vystavěného prostředí a o změně některých zákonů

Účelem návrhu zákona (nyní v Poslanecké sněmovně, viz Sněmovní tisk 851), je vytváření informační základny pro hospodárné a účelné nakládání se stavbou a správu a rozvoj vystavěného prostředí. Nakládáním se stavbou se přitom rozumí příprava, provádění, údržba, užívání, provádění změn i odstraňování stavby. V tomto smyslu je nutné stanovit jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí. Tímto způsobem pak bude zaručen řízený přístup k aktuálním informacím o stavbách a o vystavěném prostředí, které bude možné efektivně v reálném čase využívat. Navrhované řešení bude mít vliv jak na efektivitu při výstavbě, účinnou správu a údržbu budov a infrastruktury, tak na racionální rozvoj vystavěného prostředí. Za tímto účelem návrh zákona vymezuje práva a povinnosti jednotlivých subjektů při správě informací o stavbě a o vystavěném prostředí.

Archiv

1 Zákon č. 183/2006 Sb. 1

2 Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby  1

3 Pražské stavební předpisy  1

4 Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb  1

5 Vyhláška č. 398/2009 Sb., o technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb  1

6 Vyhláška č. 239/2017 Sb., kterou se stanoví technické požadavky pro  1

 

1.     Zákon č. 183/2006 Sb.

Požadavky na stavební výrobky byly v zákoně č. 183/2006 Sb. uvedeny v § 156, kde jsou obecně vymezeny shodně s právní úpravou v zemích EU. V novém stavebním zákoně 283/2021 Sb. jsou požadavky na stavební výrobky formulovány téměř shodně a jsou uvedeny v § 153 následovně:

·         Pro stavby mohou být navrženy a použity jen takové výrobky, materiály a konstrukce, jejichž vlastnosti z hlediska způsobilosti stavby pro navržený účel zaručují, že stavba při správném provedení a běžné údržbě po dobu předpokládané existence splní základní požadavky na stavby (odkaz na CPR).

·         Výrobky pro stavby, které mají rozhodující význam pro výslednou kvalitu stavby a které by mohly ve zvýšené míře ohrozit život nebo zdraví osob nebo zvířat, bezpečnost anebo životní prostředí, popřípadě jiný veřejný zájem, jsou stanoveny a posuzovány podle jiných právních předpisů (odkaz na zákon č. 22/1997 Sb. a NV č. 163/2002 Sb.).

Tyto požadavky musí být respektovány jak při navrhování, tak při provádění staveb. Především v zájmu bezpečnosti staveb se požaduje, aby rozhodující výrobky pro stavby a jejich vlastnosti byly ověřovány podle zvláštních předpisů (tj. zákon č. 22/1997 Sb., NV 163/2002 Sb. a CPR). Technické požadavky na stavby, zejména na jejich navrhování a provádění, upravuje pak prováděcí vyhláška MMR 268/2009 Sb., (viz podrobněji kapitolu 2).

K zákonu č. 183/2006 Sb., vydalo MMR následující prováděcí předpisy (v souvislosti s vydáním NSZ by měly být k zrušeny a měly by být vydány nové předpisy, připravují se jejich návrhy):

a)      Vyhláška č.498/2006 Sb., autorizovaných inspektorech;

b)     Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb (ve znění pozdějších předpisů) připravuje se ;

c)      Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti (ve znění pozdějších předpisů);

d)     Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (ve znění pozdějších předpisů);

e)      Vyhláška č.503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření (ve znění pozdějších předpisů);

f)       Vyhláška č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb (ve znění pozdějších předpisů);

g)     Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby ((ve znění pozdějších předpisů), viz podrobněji kapitolu 2);

h)     Vyhláška č 398/2009 Sb. o technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.

i)       Vyhláška č. 239/2017 Sb., kterou se stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa

U stavebních výrobků je třeba rozlišovat povinnosti autorizovaných subjektů činných ve výstavbě podle zákona č. 183/2006 Sb.,územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a zákona č. 360/1992 Sb.,výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, (ve znění pozdějších předpisů) a autorizované (notifikované) osoby podle zákona č22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky.

Vlastnosti výrobků pro stavbu (viz § 156 stavebního zákona) mající rozhodující význam pro výslednou kvalitu stavby (tj. mechanickou odolnost a stabilitu, požární bezpečnost, hygienu, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při udržování a užívání stavby včetně bezbariérového užívání stavby, ochranu proti hluku a úsporu energie a ochranu tepla) musí být ověřeny podle zvláštních předpisů (zákona č. 22/1997 Sb. navazujících prováděcích předpisů, tj. NV 163/2002 Sb. a CPR, které od 1. 7 nahradilo NV č.190/2002 Sb.). Tzn. autorizovaná osoba podle zákona č. 22/1997 Sb. provádí posuzování stavebních výrobků souladu s NV č. 163/2002 Sb. (posouzení shody s určenou normou k NV č. 163/2002 Sb. nebo vydání stavebního technického osvědčení), popřípadě u výrobků, pro které již platí harmonizované technické specifikace, provádí nyní oznámený subjekt posouzení a ověření stálosti vlastností podle CPR. Výrobky, pro které platí harmonizované evropské technické specifikace a které jsou na trh uváděny s označením CE, nepodléhají již dalšímu posuzování a ověřování.

Pro účely ověření vlastností výrobku, které jsou stanoveny pro použití ve stavbě zvláštním právním předpisem, lze využít nařízení vlády č. NV č. 163/2002 Sb., § 13a. Ve vztahu k zákonu č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je nutno zdůraznit, že při uvádění stavebních výrobků na trh postačí dokumenty zmiňované v tomto zákoně, tzn. prohlášení o shodě/označení CE. Avšak ve vztahu ke stavebním předpisům, tj. při zabudování těchto výrobků do stavby, je nutno v rámci stavebního řízení dokládat dokumenty prokazující deklarované vlastnosti těchto výrobků, proto jsou vyžadovány např. protokoly o klasifikaci výrobků, protokoly o certifikaci výrobků, zkušební protokoly apod. Je potřeba si uvědomit, že tyto dokumenty prokazující vlastnosti výrobků, předkládá stavebník/investor. Musí s tím počítat již při uzavírání smluv a tyto dokumenty si opatřit, jinak mu vzniká problém při kolaudaci stavby.

Je pouze na odpovědnosti autorizované osoby činné ve výstavbě, že na základě dostatečné průvodní technické dokumentace navrhne bezpečný výrobek do stavby. Pokud jsou stanoveny požadavky v technické specifikaci výrobků (určené normě, harmonizované normě nebo podle EAD) a bylo provedeno posouzení shody podle NV 163/2002 Sb. nebo posouzení a ověření stálosti vlastností podle CPR, je také na odpovědnosti autorizované osoby činné ve výstavbě, že vybere do projektu ten druh výrobku, u kterého byla prokázána shoda s takovým dokumentem, kde jsou uvedeny všechny vlastnosti odpovídající požadavkům stavebního zákona a navazujících předpisů. Zde je třeba upozornit na situaci, že autorizovaní architekti, inženýři a technici tak mají odpovědnost za navrhování staveb, aniž by získali právní oporu pro vyžadování úplných podkladů potřebných pro výkon své činnosti ve veřejném zájmu. V nejlepším případě jsou tyto vlastnosti doplňovány zodpovědnými výrobci dobrovolnou certifikací. U řady materiálů pak výrobce tyto vlastnosti neuvádí s tím, že je to nad rámec jeho zákonných povinností.

Z toho důvodu Svaz zkušeben pro výstavbu vypracoval certifikační systém pro udělování značky shody „Osvědčeno pro stavbu“, který je koncipován jako dobrovolný otevřený certifikační systém stavebních výrobků, v rámci kterého je posuzována vhodnost stavebních výrobků ve smyslu zákona č.183/2006 Sb. Je třeba v této souvislosti upozornit, že dodatečné údaje, které budou výrobek provázet, přičemž se netýkají harmonizovaných hledisek, musí být zřetelně odděleny od informací provázejících označení CE (viz podrobněji také kapitolu Dodatečné požadavky).

2.     Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby

Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby (ve znění pozdějších předpisů). Vyhláška 268/2009 Sb., je jednou z prováděcích vyhlášek k zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Vyhláška 268/2009 Sb. má být zrušena k 1. 1. 2024 v souvislosti s účinností nového stavebního zákona 283/2021 Sb.

Vyhláška se v jednotlivých ustanovení opírá o základní evropský právní dokument pro oblast výstavby, tj. Směrnici Rady 89/106/EHS o stavebních výrobcích, kde vedle požadavků na vlastnosti stavebních výrobků, jsou stanoveny základní požadavky na vlastnosti staveb, které musí být zajištěny při jejich navrhování, provádění a užívání. Konkrétně jde o mechanickou odolnost a stabilitu, požární bezpečnost, hygienu, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při užívání, ochranu proti hluku, úsporu energie a ochranu tepla ve vazbě na požadovanou výslednou kvalitu stavby.

Vyhláška stanoví základní požadavky na technické řešení staveb náležejících do působnosti obecných stavebních úřadů. Jedná se o požadavky vyjadřující ochranu veřejných zájmů z pohledu požadovaných vlastností staveb, tj. požadavků bezpečnosti, ochrany zdraví osob a zvířat, zdravých životních podmínek a životního prostředí, bezpečnosti při užívání a ochrany sousedních pozemků nebo staveb. Vyhláška dále stanovuje zvláštní požadavky na vybrané druhy staveb z hlediska jejich speciálního účelu, objemového řešení, konstrukčního řešení, četnosti výskytu atd. Do této kategorie staveb jsou zařazeny mimo jiné i stavby pro zemědělství, kde jsou upraveny technické požadavky ve smyslu šesti základních požadavků na vlastnosti staveb. Jsou zde definovány i požadavky na úpravu skladů sloužících pro skladování minerálních hnojiv a přípravků na ochranu rostlin.

Vyhláška zohledňuje požadavky směrnice 89/106/EHS, v souvislosti s novým nařízením 305/2011 a jeho probíhající revizí (viz podrobnosti zde) by měla být provedena další revize této vyhlášky.

Pro praxi je důležité přechodné ustanovení vyhlášky, podle něhož se u staveb, pro které byla projektová dokumentace zpracovaná před účinností této vyhlášky (do 28.8.2009), postupuje podle předchozí právní úpravy.

Stavba musí být navržena a provedena tak, aby byla při respektování hospodárnosti vhodná pro určené využití a aby současně splnila základní požadavky, kterými jsou

j)       mechanická odolnost a stabilita,

k)      požární bezpečnost,

l)       ochrana zdraví osob a zvířat, zdravých životních podmínek a životního prostředí,

m)    ochrana proti hluku,

n)     bezpečnost při užívání,

o)     úspora energie a tepelná ochrana.

Stavba musí být navržena a provedena v souladu s normovými hodnotami tak, aby splňovala výše uvedené požadavky při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů po dobu plánované životnosti stavby. K tomu vydalo MMR následující soubor ČSN:

Výrobky, materiály a konstrukce navržené a použité pro stavbu musí zaručit, že stavba splní výše uvedené požadavky.

Požadavky na stavební konstrukce uvedené v této vyhlášce je proto třeba uvažovat v souvislosti s požadavky na stavební výrobky pro určené použití.

3.    Pražské stavební předpisy

Na území hlavního města Prahy platí nyní nařízení č. 10/2016 Sb., kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (Pražské stavební předpisy). Od 1. 8. 2016 ruší a nahrazuje nařízení hl. města Prahy č. 11/2014.

Seznam určených ČSN k nařízení č 10/2016 hl. města Prahy

4.    Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb

Vyhláška 499/2006 Sb. o dokumentaci staveb (ve znění pozdějších předpisů) stanoví zejména rozsah a obsah projektové dokumentace pro stavby ohlašované podle stavebního zákona a pro stavební řízení a dokumentace pro provádění a skutečného provedení stavby. V projektové dokumentaci je třeba se řídit základními požadavky na stavby ve smyslu stavebního zákona  (viz přílohu č. 1 k vyhlášce).

5.    Vyhláška č. 398/2009 Sb., o technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

Ve vyhlášce Ministerstva pro místní rozvoj č. 398/2009 Sb. o technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (ruší vyhlášku 369/2001 Sb.) jsou určeny obecné technické požadavky na stavby a jejich části tak, aby bylo zabezpečeno jejich užívání osobami s pohybovým, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením, osobami pokročilého věku, těhotnými ženami, osobami doprovázejícími dítě v kočárku nebo dítě do tří let (osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace). Tyto zvláštní požadavky musí být zohledněny při zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, při navrhování, umísťování, povolování nebo ohlašování, provádění a kolaudaci nových staveb.

Vyhláška má být zrušena k 1. 1. 2024 v souvislosti s účinností nového stavebního zákona 283/2021 Sb.

Některé ze stavebních výrobků pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou přímo vyjmenovány v příloze č. 2 k NV 163/2002 Sb. položce 12/3, přičemž postup posuzování shody je stanoven podle § 7 (ověření shody). U těchto stanovených výrobků musí být automaticky součástí technické dokumentace požadavky podle vyhlášky č. 398/2009 Sb.

Stanovené výrobky pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace (viz položku 12/3):

p)     madla;

q)     sklopná sedátka do sprchových koutů;

r)      zvedací zařízení pro přemístění osob;

s)      dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou pro zrakově postižené;

t)       akustické orientační a informační majáky pro zrakově postižené.

Pro uvádění stavebních výrobků na trh určených do staveb pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace platí stejné schéma  jako pro ostatní stavební výrobky, přičemž v případě, že nebyly posouzeny všechny požadavky uvedené v příloze č. 1 k vyhlášce č. 398/2009 Sb.  a výrobce (osoba uvádějící výrobek na trh, orgány činné ve výstavbě) chce garantovat určené použití do staveb spadajících pod tuto vyhlášku (např. pro snadnou orientaci při volbě výrobků, je-li označeno certifikačními značkami), je třeba provést certifikaci výrobků nestranným a nezávislým certifikačním orgánem, která umožňuje vlastníkovi certifikátu dokladovat splnění požadavků právních předpisů. Jsou-li všechny požadavky na výrobek z hlediska vyhlášky č. 398/2009 Sb., popřípadě na systém kvality, splněny, obdrží na základě závěrečného protokolu certifikát. Je tedy na odpovědnosti autorizované osoby činné ve výstavbě, že vybere do projektu ten typ výrobku, u kterého byla dostatečně posouzena shoda podle vyhlášky č. 398/2009 Sb. Výrobky, pro které platí evropské technické specifikace a které jsou na trh uváděny s označením CE podle CPR, nepodléhají již dalšímu posuzování shody. Je pouze na odpovědnosti autorizované osoby činné ve výstavbě, že na základě dostatečné průvodní technické dokumentace navrhne bezpečný výrobek do stavby. V případě nedostatečné dokumentace může výrobce (osoba uvádějící výrobek na trh, projektová, stavební organizace) zadat dodatečné ověření požadované vlastnosti certifikačnímu orgánu pro výrobky, popřípadě hledat jiný výrobek.

Stavba musí být navržena a provedena v souladu s normovými hodnotami tak, aby splňovala výše uvedené požadavky při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů po dobu plánované životnosti stavby. K tomu vydalo MMR následující soubor ČSN:

Seznam ČSN obsahující normové hodnoty použité v jednotlivých ustanoveních vyhlášky 398/2009 Sb. (aktualizováno k r. 2013)

6.  Vyhláška č. 239/2017 Sb., kterou se stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa

Vyhláška č. 239/2017 Sb., která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2018 (zrušila vyhlášku č. 433/2001 Sb.) Nová vyhláška uvádí požadavky na stavby a jejich zařízení, kterými jsou stavby lesních cest, stavby na ostatních trasách pro lesní dopravu, stavby hrazení bystřin a strží a stavby pro úpravu vodního režimu lesních půd.