INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY (aktualizováno – červen 2025)
Uvádění stanovených výrobků
na trh Povinnosti hospodářských
subjektů: Ochrana spotřebitele a dozor
nad trhem Obecná bezpečnost
Obecně platí, že všechny výrobky (včetně
stavebních) musí být bezpečné a výrobce je odpovědný za škodu způsobenou
vadou výrobků. Dne 12.12.2024 vyšel v ČR zákon č. 387/2024 Sb.
o obecné bezpečnosti výrobků a
změně některých zákonů. Tento
zákon nabývá účinnosti 13.
12. 2024 a zároveň ruší zákon 102/2001 Sb. včetně prováděcích předpisů. Přechodná ustanovení: (1) Řízení zahájená podle
zákona č. 102/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, která nebyla pravomocně skončena přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů. (2) Výrobky uvedené na
trh přede dnem 13. prosince 2024 mohou být dodávány na trh i po nabytí
účinnosti tohoto zákona, pokud splňují požadavky podle zákona č. 102/2001
Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Tento zákon mění zákon o ochraně spotřebitele a
zákon o dozoru nad trhem s výrobky. Základním předpisem pro požadavky na bezpečnost výrobků, určených pro spotřebitele, je v EU nařízení (EU)2023/988 o obecné bezpečnosti výrobků, o změně nařízení EP a Rady č. (EU)1025/2012 a směrnice EP a Rady (EU)2020/1828 a o zrušení směrnice EP a Rady 2001/95/ES a směrnice Rady 87/357/EHS. Nařízení č. (EU)2023/988 se použije od 13. prosince 2024; od tohoto data ruší směrnici 87/357/EHS a směrnici 2001/95/ES. Nařízení č. (EU)2023/988 stanoví možnost, aby spotřebitelé a jiné zúčastněné strany informovali Komisi o výrobcích, které by mohly představovat riziko pro zdraví a bezpečnost spotřebitelů, prostřednictvím samostatné části portálu Safety Gate (dříve systém RAPEX). K nařízení (EU)2023/988 bylo za tím účelem vydáno prováděcí nařízení Komise (EU)2024/1435 týkající se stanovení vzoru oznámení o stažení výrobku z oběhu, dále prováděcí nařízení Komise (EU)2024/1459 týkající se zavedení interoperabilního rozhraní portálu Safety Gate pro poskytovatele online tržišť, prováděcí nařízení Komise (EU)2024/1740 týkající se postupů, jimiž spotřebitelé a jiné zúčastněné strany informují Komisi o výrobcích, které by mohly představovat riziko pro zdraví a bezpečnost spotřebitelů, a postupy pro předávání těchto informací dotčeným vnitrostátním orgánům a dále prováděcí nařízení Komise (EU)2024/2639, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/988, pokud jde o pravomoci a úkoly jednotných národních kontaktních míst systému včasného varování Safety Gate. Členské státy musí Komisi
sdělovat údaje týkající se uplatňování nařízení EP a Rady č. (EU)2023/988
pomocí ukazatelů výstupu uvedených v prováděcím nařízení Komise č. (EU)2024/2958. Dne 13.12.2024 bylo
v OJEU zveřejněno nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU2024/3173,
kterým se doplňuje nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2023/988, pokud jde o pravidla pro
přístup do systému včasného varování Safety Gate a jeho
provoz, informace, které mají být do tohoto systému zadávány, požadavky na
oznamování a kritéria pro posouzení úrovně rizika Povinnost oznámit návrhy technických
předpisů a norem ještě před jejich schválením ukládá
členským státům směrnice EP a Rady (EU)2015/1535, která od 7. 10. 2015 nahradila
směrnici 98/34/ES. Tato oznámení jsou zveřejňována
v databázi TRIS. V následujícím
souboru byly pro lepší orientaci a rychlejší přehled zpracovány vybrané dokumenty z databáze TRIS pro stavební výrobky,
které mohou být nejen vodítkem při uvádění stavebních výrobků na trh jiného
členského státu, ale také inspirací při tvorbě technických předpisů. Odpovědnost za vadné výrobky
Škoda způsobená vadou výrobku je
V ČR řešena
§ 2939 zákona č. 89/2012 Sb. (Občanský
zákoník). Dne 18.11.2024 byla v OJEU zveřejněna směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2853 ze dne 23. října 2024 o odpovědnosti za vadné výrobky a o zrušení směrnice Rady 85/374/EHS. Jde o vymezení práva na náhradu škody na způsobenou vadným výrobkem. Výrobek je považován za vadný, pokud neposkytuje takovou bezpečnost, jakou je člověk oprávněn očekávat nebo která je vyžadována právem EU nebo vnitrostátním právem. Odpovědnost výrobce se vztahuje se i na součásti jednotlivého výrobku. Uvádí ustanovení týkající se zproštění odpovědnosti. Platí dvacátým dnem po vyhlášení v OJEU. Stanovené výrobky
V ČR se výrobky, které představují ve smyslu §12 odst. 1 zákona č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů (ve znění pozdějších předpisů) zvýšenou míru ohrožení oprávněného zájmu nazývají tzv. stanovené výrobky. Nyní patří některé stanovené výrobky také pod zákon č. 90/2016 Sb. o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh (ve znění pozdějších předpisů). který uplatňuje pro jednotlivé sektory tzv. nový legislativní rámec (NLF- New Legislation Framework), na základě kterého jsou postupně zpracovávány nové směrnice Evropského parlamentu a Rady. Uvádění stanovených výrobků na
trh
Výrobce nebo dovozce musí při uvádění
stanovených výrobků na trh prokázat, že splňují požadavky příslušných prováděcích
předpisů (nařízení vlády nebo přímo použitelného předpisu EU)
k zákonu č. 22/1997 Sb.
nebo k zákonu č. 90/2016 Sb. Pokud
stanovený výrobek patří do harmonizované oblasti,
vypracovává výrobce tzv. "ES
prohlášení o shodě"
nebo v případě stavebních výrobků s označením CE "Prohlášení o vlastnostech"
a umístí na výrobek označení CE. Stavební
výrobky stále zůstávají
v působnosti zákona č. 22/1997 Sb. Pro stavební výrobky s označením
CE platí přímo použitelný předpis - CPR.
Další
podrobnosti ke stavebním výrobkům viz: Zákon
22/1997 Sb. a zákon 90/2016 Sb. o posuzování shody ve vztahu k CPR Pokud se jedná o stanovené výrobky z neharmonizované oblasti (vybrané stavební výrobky a vybrané
výrobky pro posouzení shody) zůstávají
také stále v působnosti zákona č. 22/1997 Sb.
a výrobce vypracovává "Prohlášení
o shodě". Z příslušných právních předpisů a z
harmonizovaných norem výrobce zjistí, zda bude v rámci posouzení shody
potřebovat zapojení třetí strany (tj. oznámeného subjektu nebo autorizované
osoby). Poznámka: Také Modrá
příručka 2022“ (+verze
anglicky), která
nahrazuje Blue
Guide 2016, se na stavební výrobky
nevztahuje a postupuje se zde přímo podle CPR.
Např. postupy posuzování shody (moduly) - uvedené v Rozhodnutí
EP a Rady č. 768/2008/ES nejsou pro stavební výrobky vhodné a
v CPR jsou zavedeny proto tzv. „systémy
posuzování a ověřování stálosti vlastností“. U stavebních výrobků přijímána
speciální ustanovení v rámci aktů
v přenesené pravomoci k CPR. ·
Sektory
patřící pod zákon č. 90/2016 Sb. ·
Sektory
patřící pod harmonizovanou oblast zákona č. 22/1997 Sb. ·
sektory
patřící pod neharmonizovanou oblast zákona č. 22/1997 Sb. - vybrané stavební výrobky - vybrané výrobky k
posuzování shody Povinnosti hospodářských
subjektů:
Povinnosti
hospodářských subjektů podle předpisů, vzniklých před zavedením NLF jsou
uvedeny v § 13 zákona č. 22/1997 Sb. Povinnosti hospodářských
subjektů podle předpisů respektujících principy NLF musí vycházet
z hlavy I, § 4 až 11 Rozhodnutí EP a Rady 768/2008/ES. Tyto
principy jsou pak uvedeny i v zákonu č. 90/2016 Sb. o posuzování shody
stanovených výrobků při jejich dodávání uvádění na trh (ve znění změn
včetně poslední změny zákonem 236/2024 Sb.). Povinnosti hospodářských subjektů
podle CPR jsou
specifikovány následovně: ·
Zplnomocněný
zástupce a jeho povinnosti · Distributor a jeho povinnosti Povinnosti hospodářských subjektů
podle zákona č. 90/2016 Sb. jsou
specifikovány následovně: ·
Povinnosti výrobců (§ 6) ·
Povinnosti zplnomocněných
zástupců (§ 7) ·
Povinnosti dovozců (§ 8) ·
Povinnosti distributorů (§ 9) Ochrana spotřebitele a dozor nad
trhem
Ochrana spotřebitele v ČR se řídí zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny 387/2004 Sb., která je účinná od 13.12.2024). Dalším důležitým dokumentem pro dozor nad trhem je zákon č. 64/1986 Sb.,
o České obchodní inspekci (ve znění pozdějších předpisů). Nařízení EP a Rady č. (EU)2019/ (znění bez změn (EU)2025/14 a (EU)2025/40) o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42/ES a nařízení (ES) č. 765/2008 a (EU) č. 305/2011, je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech a týká se všech harmonizačních právních předpisů Unie uvedených v Příloze I a II tohoto dokumentu pro uvádění výrobků na trh. Zároveň mění některé předpisy včetně CPR. Nařízení o dozoru nahrazuje právní úpravu představovanou nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 v části dozoru nad trhem a kontroly výrobků vstupujících na trh EU. Novým nařízením o dozoru se stanoví zejména: - další povinnosti hospodářských subjektů v souvislosti s výrobky, např. povinnost uvádět na trh EU výrobky pouze v případě, že existuje hospodářský subjekt usazený v EU, - povinnost hospodářských subjektů spolupracovat s orgány dozoru, - požadavky na činnost orgánů dozoru nad trhem s výrobky, jejich minimální pravomoci a opatření vč. určitých procesních pravidel, - postupy a oprávnění orgánů dozoru v případě přeshraniční spolupráce mezi orgány dozoru jednotlivých členských států EU, - užší spolupráce orgánů dozoru prostřednictvím ústředních styčných úřadů, - sdílení informací o šetřeních a nelegálních výrobcích prostřednictvím IT nástrojů, - posílení dozoru na vnějších hranicích EU a posílení spolupráce mezi orgány dozoru nad trhem a orgány celní správy, - zřízení sítě EU pro shodu výrobků. Změny v CPR podle nařízení (EU) č. 2019/2010 od 16. července 2021: V čl. 56 odst. 1 nařízení (EU) č. 305/2011 se od 16. 7. 2021 první pododstavec nahrazuje tímto: „1.Pokud
orgány dozoru nad trhem jednoho členského státu mají dostatečné důvody
domnívat se, že stavební výrobek, na nějž se vztahuje harmonizovaná norma
nebo pro nějž bylo vydáno evropské technické posouzení, nesplňuje vlastnosti
uvedené v prohlášení a představuje riziko pro splnění základních požadavků na
stavby, na něž se vztahuje toto nařízení, provedou hodnocení toho, zda
dotčený výrobek splňuje všechny příslušné požadavky stanovené tímto
nařízením. Příslušné hospodářské subjekty spolupracují v nezbytné míře s
orgány dozoru nad K tomuto nařízení byly vydány v OJEU pokyny, které vyšly v OJEU řadě C a které poskytují informace o tom, jak by hospodářské subjekty měly postupovat: Od 10. 8 .2022 lze
k nařízení o dozoru používat
prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1267
ze dne 20. července 2022, kterým se stanoví postupy pro určování zkušebních
zařízení Unie pro účely dozoru nad trhem a ověřování souladu výrobků v
souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1020 Určuje se tzv. „Síť Unie pro
soulad výrobků s předpisy“ (podrobnosti viz článek 29 až 31 nařízení
(EU) 2019/1020) o
obou těchto aspektech: a) určitých
kategoriích výrobků a určitých rizicích souvisejících s kategorií výrobků,
pro něž musí být určena zkušební zařízení Unie; b) podmínkách
pro určení zkušebních zařízení Unie s cílem zajistit trvale vysokou úroveň
zkoušení výrobků a vysokou kvalitu technického a vědeckého poradenství. Zákon č. 87/2023 Sb.
o dozoru nad trhem s výrobky a o
změně některých zákonů (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny 387/2004
Sb., která je účinná od 13.12.2024.
Předkládaný zákon vymezuje institucionální uspořádání dozoru nad trhem s
výrobky, doplňuje některé pravomoci orgánů dozoru, stanoví opatření v případě
zjištění porušení požadavků právních předpisů nebo ohrožení veřejného zájmu.
Orgánům dozoru, orgánům Celní správy ČR, ústředním styčným úřadům
stanoví povinnost používat informační a komunikační systém zřízený a
spravovaný Evropskou komisí za účelem shromažďování, zpracovávání a
uchovávání informací o kontrolovaných výrobcích. Zákonem se zároveň mění ty
právní předpisy ČR, které obsahují ustanovení související s dozorem nad trhem
s výrobky, na něž se vztahují právní předpisy EU uvedené v příloze I a II nařízení
EP a Rady (EU) 2019/1020. Zákonem 87/2023 Sb. se mj. mění: ·
Zákon o technických
požadavcích na výrobky (§ 12) – viz aktuální znění zákona č.
22/1997 Sb. · Zákon o hospodaření energií - (§ 14) viz aktuální znění zákona č. 406/2000 Sb. ·
Zákon o obecné
bezpečnosti výrobků (§ 15) ) – viz aktuální znění zákona č. 102/2001 Sb., ·
Zákon o posuzování shody stanovených výrobků
při jejich dodávání na trh (§ 18) – viz aktuální znění zákona č. 90/2016 Sb. Vzájemné uznávání:
Posouzení shody, vydání prohlášení
o shodě, prohlášení o vlastnostech, označování výrobku označením shody
a uchovávání dokladů o posouzení shody nemusejí provádět dovozci u těch výrobků, u kterých bylo provedeno
posouzení shody podle příslušných technických předpisů v členském státě
výrobce. Podrobnosti jsou uvedeny v nařízení EP a Rady č. (EU)2019/515
o vzájemném uznávání
zboží uvedeného v souladu s právními předpisy na trh v jiném členském státě a
o zrušení nařízení (ES) č. 764/2008 (+Oprava).
Nařízení EP a Rady
(ES) č. 764/2008
bylo zrušeno 19. 4. 2020 nařízením EP a Rady č. (EU)2019/515
(+Oprava). Výrobce, dovozce nebo
distributor nebo zplnomocněný zástupce mají možnost podle tohoto nařízení
vypracovat tzv. prohlášení o vzájemném
uznávání (vzor je uveden v příloze tohoto nařízení). Podrobnosti jsou
rozpracovány v dokumentu, který vyšel v OJEU, řadě C: Pro vzájemné uznávání stavebních výrobků viz
také web
MPO, kde je v příloze uveden společný dokument MPO, MMR, ČOI, ÚNMZ,
TZÚS Praha, s.p:
Vzájemné
uznávání - povinnosti distributora dodávajícího na
trh v České republice neharmonizované stavební výrobky
§ 13b zákona č. 22/1997 Sb., kterým je zavedena tzv. doložka vzájemného uznávání u výrobků, na které se nevztahují harmonizované technické specifikace, se mj. týká i nařízení vlády č. 163/2002 Sb., na základě tohoto ustanovení se posuzování v ČR neprovádí u výrobků uvedených legálně na trh v některém členském státě Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru za podmínky, že technické předpisy, technické normy, pravidla správné praxe nebo postupy použité v daném státě EU zaručují míru ochrany oprávněného zájmu odpovídající míře této ochrany v České republice. Jednotný digitální trh – jednotná digitální
brána Nařízením (EU)2018/1724 (konsolidované znění z 19. 1. 2025 bez opravy (EU)2024/1252), kterým se zřizuje jednotná digitální brána pro poskytování přístupu k informacím, postupům a k asistenčním službám a službám pro řešení problémů a kterým se mění nařízení (EU) č. 1024/2012 se zřizuje jednotné kontaktní místo, jehož prostřednictvím budou občané a podniky moci získávat informace o pravidlech a požadavcích, které musí splnit v souladu s unijním nebo vnitrostátním právem. V příloze nařízení je uveden seznam informačních oblastí, týkající se podniků, např. pro oblast zboží: ·
získání označení CE; ·
určení použitelných
norem, technické specifikace a získání certifikace výrobků; ·
vzájemné uznávání
výrobků, na které se nevztahují unijní specifikace; ·
požadavky týkající
se klasifikace, označování a balení nebezpečných chemických látek; ·
prodej na dálku/mimo
obchodní prostory: informace, které musí být zákazníkům sděleny předem,
písemné potvrzení smlouvy, odstoupení od smlouvy, dodání zboží, další
zvláštní povinnosti; ·
vadné výrobky: práva
spotřebitelů a záruky, povinnosti po uzavření obchodu, prostředky nápravy pro
poškozenou stranu ·
certifikace a štítky
(EMAS, energetické štítky, ekodesign, ekoznačka EU); ·
recyklace a
nakládání s odpady. Užitečné odkazy
Portál Uvádění výrobků na trh |
|
|