INFORMAČNÍ
PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY Termíny
a vysvětlivky týkající se uvádění stavebních výrobků na trh Autorizovaná
(notifikovaná) osoba (subjekt) Evropské
technické posouzení (ETA) Evropské
technické schválení (ETA) Evropská
organizace pro technická schválení (EOTA) Evropská
organizace pro technické posuzování (EOTA) k CPR Evropský
dokument pro posuzování (EAD) Harmonizované
technické specifikace Osvědčení
o shodě řízení výroby Osvědčení
o stálosti vlastností výrobku Pokyny
SCC a poziční dokumenty GNB k CPD Počáteční
inspekce řízení výroby v místě výroby Počáteční
zkoušky typu výrobku (ITT) Posuzování
a ověřování stálosti vlastností Prohlášení
o shodě (ES prohlášení o shodě) Prokazování
(posuzování) shody Prověřovací
(auditní) zkoušky vzorků Průběžný
dohled (dozor) nad systémem řízení výroby Přechodné
období (období souběžné platnosti) u harmonizované normy Příslušná
technická dokumentace Sdílené
a kaskádové zkoušky typu Schvalovací
subjekty k vydávání ETA Specifická
technická dokumentace Subjekty
pro technické posuzování (TABs) Technické
požadavky na výrobek Posouzení
vlastností stavebních výrobků pro daný typ Zjednodušené
postupy posuzování a ověřování stálosti vlastností Zplnomocněný
zástupce a jeho povinnost Akreditace
Akreditace je osvědčení vnitrostátním
akreditačním orgánem, že subjekt splňuje požadavky pro provádění konkrétních
činností třetí strany v oblasti posuzování shody. Podrobnosti jsou uvedeny v § 14 až § 16 zákona č. 22/1997 Sb..
a v článku 3 až 14 nařízení EP a Rady č. 765/2008. Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) jde o akreditaci ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 765/2008, přičemž nejde o činnosti související
s posuzováním shody, ale s posuzováním a ověřováním stálosti vlastností.
Subjekt, který získal osvědčení o akreditaci, podává žádost
o oznámení tzv. oznamujícímu orgánu v souladu s čl. 47 CPR, a pokud
splňuje požadavky stanovené v čl. 43 CPR, stává se po oznámení Komisi a
členským státům tzv. oznámeným subjektem. Články
v CPR týkající se oznamujících orgánů a oznámených subjektů nabyly
účinnosti již 24. 4. Poznámka: V nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR)
se nyní uvádí na rozdíl od směrnice
Rady 89/106/EHS místo termínu
„notifikovaná osoba“ termín „oznámený subjekt“, místo termínu „notifikující
orgán“ termín „oznamující orgán“. Autorizace
Autorizace je pověření právnické osoby k činnostem při posuzování
shody výrobků stanovené příslušným nařízením vlády k zákonu
č. 22/1997 Sb. Tuto autorizaci pro činnost uděluje ve vymezeném
rozsahu Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
(ÚNMZ) rozhodnutím na základě žádosti, která musí být doložena doklady o
akreditaci a doklady o splnění podmínek autorizace stanovených tímto
zákonem a příslušnými nařízeními vlády. Rozsah pověření (autorizace) je věcně
omezen nařízením vlády, pro které byla autorizace udělena, výrobkovými
oblastmi, případně postupy posuzování shody. Další podrobnosti jsou uvedeny na stránkách ÚNMZ v Zásadách pro autorizaci k
činnostem při posuzování shody výrobků. Autorizované
osoby
Autorizovaná osoba je právnická osoba pověřená k činnostem při
posuzování shody výrobků v rámci zákona
č. 22/1997 Sb. Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a
státní zkušebnictví (ÚNMZ) a zajišťuje tyto činnosti v rozsahu vymezeném
v rozhodnutí o autorizaci (podrobnosti o
rozsahu působností autorizovaných osob lze nalézt také databázi
ÚNMZ). Při posuzování shody u vybraných
stavebních výrobků nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. (národní cesta) působí následující
autorizované osoby, viz Informační portál ÚNMZ: i Přehled a rozsah
působnosti autorizovaných osob k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Poznámka. V rámci CPR
působí při posuzování a ověřování stálosti vlastností oznámené subjekty. Certifikát shody výrobku
(ES)
certifikát shody (EC certificate of conformity) výrobku se
používal do 30. 6. 2013 ve smyslu směrnice Rady 89/106/EHS (CPD) a v nařízení vlády č. 190/2002 Sb.
Vydávala jej notifikovaná
(autorizovaná) osoba u systémů posuzování shody 1 a 1+. Tento certifikát byl u
těchto dvou systémů předpokladem pro vydání ES
prohlášení o shodě. Poznámka: Ve smyslu CPR se u systémů
posuzování a ověřování stálosti vlastností 1 a 1+ vydává místo ES certifikátu shody výrobku tzv. osvědčení o stálosti vlastností
výrobku. Osvědčení o shodě řízení výroby
Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (CPR) je od 1. 7. 2013 vydáváno osvědčení o shodě řízení výroby (the
certificate of conformity of the factory production
kontrol),, avšak pouze u systému 2+ , jelikož systém 2
byl v CPR vypuštěn. Osvědčení o shodě řízení výroby se vydává pro každé jednotlivé místo
výroby a pro každý typ výrobku. Při změně
systému je třeba jej vydat znovu. Poznámka: Ve smyslu směrnice
Rady 89/106/EHS a nařízení
vlády č. 190/2002 Sb. vydávala do 30. 6. 2013 notifikovaná osoba u
systémů 2,
2+ certifikát shody řízení
výroby. Osvědčení o
stálosti vlastností výrobku
Osvědčení o stálosti vlastností (the
certificate of constancy of performance of the product)
se vztahuje k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) a vydává jej pro daný výrobek od 1. 7. 2013 oznámený
subjekt, a to u systémů 1 a 1+. Poznámka: Ve smyslu směrnice
Rady 89/106/EHS (CPD) a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. vydávala do 30.6. 2013
autorizovaná/notifikovaná osoba
u systémů 1 a 1+ tzv. (ES) certifikát shody výrobku. Distributor
a jeho povinnosti
Ve
smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz čl. 2 odst. 20, jde o fyzickou
nebo právnickou osobu v dodavatelském řetězci kromě výrobce nebo
dovozce, která dodává stavební výrobek na trh Unie. Vzhledem
k charakteru stavebních výrobků a obvyklým způsobům jejich distribuce
(doprava, skladování, prodej) mohou být vlastnosti stavebních výrobků
ovlivněny (nejčastěji negativně) činností dalších hospodářských subjektů v
obchodním řetězci – tj. dovozci a distributory. Nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) proto stanoví v článku 14
s účinností od. 1. 7. 2013 specifické povinnosti také
distributorům: 1.
při
dodávání stavebního výrobku na trh jednat s řádnou péčí, pokud jde o
požadavky CPR 2.
zajistit,
aby výrobek nesl označení CE a byly k němu připojeny dokumenty
požadované v CPR 3.
zajistit,
aby výrobek byl opatřen návody a bezpečnostními informacemi v úředních jazycích
státu určení 4.
zajistit,
aby skladovací nebo přepravní podmínky neohrožovaly shodu výrobku
s prohlášením o vlastnostech a jinými příslušnými ustanoveními CPR 5.
uplatnit
opatření k nápravě při zjištění, že výrobek není v souladu s prohlášením o vlastnostech, nebo ustanoveními CPR, případně jej stáhnout z trhu či z
oběhu, informovat o tom orgány dozoru v členských státech, kam výrobek
dodal na trh 6.
uchovávat
kopii prohlášení o vlastnostech po dobu 10 let od uvedení na trh 7.
na
žádost předávat orgánům dozoru dokumentaci a spolupracovat na odstranění
rizik vyvolaných stavebními výrobky, které distribuoval 8.
distributor
je pro účely CPR (viz čl. 15) považován za výrobce a vztahují se na něj povinnosti výrobce, pokud uvádí na trh výrobek
pod svým jménem či firmou nebo ochrannou známkou nebo upravuje stavební
výrobek již uvedený na trh takovým způsobem, že může být dotčena shoda s
vlastnostmi uvedenými v prohlášení o vlastnostech. Dodání na trh
Ve smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz čl. 2 odst. 16, jde o dodání
stavebního výrobku k distribuci nebo použití na trhu Unie v rámci obchodní
činnosti, ať již za úplatu nebo bezúplatně. Dovozce a
jeho povinnosti
Ve
smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2
odst. 21, jde o fyzickou nebo právnickou osobu usazenou v EU,
která uvádí na trh EU stavební výrobek z třetí země (výrobek musí být v tomto
případě opatřen jménem výrobce ze třetí země). Poznámka: Směrnice Rady 89/106/EHS (CPD)
stanovila v sektoru výroby a distribuce stavebních výrobků povinnosti pouze
výrobci a ve velmi omezeném rozsahu jeho zplnomocněnému zástupci. Vzhledem k
charakteru stavebních výrobků a obvyklým způsobům jejich distribuce (doprava,
skladování, prodej) mohou být vlastnosti stavebních výrobků ovlivněny
(nejčastěji negativně) činností dalších hospodářských subjektů v obchodním
řetězci – dovozci a distributory.
nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR) proto stanoví v článku 13 s účinností od.
1. 7. 2013 následující specifické povinnosti dovozcům: 1.
uvádět na trh
Unie pouze takové stavební výrobky, které jsou v souladu s požadavky CPR 2.
zajistit, aby
výrobce provedl posouzení a ověření stálosti vlastností uvedených
v prohlášení o vlastnostech,
vypracoval technickou dokumentaci a
připojil označení CE 3.
kde je to
vhodné, provádět zkoušky výrobků uváděných nebo dodávaných na trh, provádět
šetření, vést registr stížností a nevyhovujících výrobků a výrobků stažených
z oběhu a informovat distributory o tomto monitoringu 4.
zajistit, aby
výrobek byl opatřen návody a bezpečnostními informacemi v úředních jazycích
státu určení, kam výrobek dováží 5.
uvádět své
jméno či firmu, ochrannou známku a jedinou kontaktní adresu na výrobek, jeho
obal nebo průvodní dokumenty 6.
zajistit, aby
skladovací nebo přepravní podmínky neohrožovaly shodu výrobku s prohlášením
o vlastnostech a jinými příslušnými ustanoveními CPR 7.
uplatnit
opatření k nápravě při zjištění, že výrobek není v souladu s prohlášením
o vlastnostech nebo ustanoveními CPR, případně jej stáhnout z trhu či z
oběhu, informovat o tom orgány dozoru ve státech, kam výrobek dodal na trh 8.
uchovávat kopii
prohlášení o vlastnostech 10
let od uvedení výrobku na trh 9.
na žádost
předávat orgánům dozoru dokumentaci a spolupracovat na odstranění rizik
vyvolaných stavebními výrobky, které dovezl 10.dovozce je pro účely CPR (viz čl. 15) považován za výrobce
a vztahují se na něj povinnosti výrobce, pokud
uvádí na trh výrobek pod svým jménem či firmou nebo ochrannou známkou nebo
upravuje stavební výrobek již uvedený na trh takovým způsobem, že může být
dotčena shoda s vlastnostmi uvedenými v prohlášení o vlastnostech Eurokódy
Jsou to jednotné evropské normativní dokumenty pro
navrhování pozemních a inženýrských staveb, které zahrnují všechny
základní stavební materiály a sjednocují metodiku
navrhování ve společných oblastech různých typů konstrukcí. Jsou určeny k prokázání shody v oblasti
základního požadavku: č. 1 „Mechanická
odolnost a stabilita“ včetně takových hledisek základního požadavku
č. 4
„Bezpečnost při užívání“, které se týkají mechanické odolnosti a
stability, a části základního požadavku č. 2 „Požární
bezpečnost“. Další podrobnosti viz také Informační
portál ÚNMZ: Evropské technické posouzení (ETA)
Termín „evropské technické posouzení (ETA - European
Technical Assessment)“ se
vztahuje k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. ETA obsahuje tyto
informace: -
obecné
informace o výrobci a typu výrobku, -
popis
výrobku a jeho zamýšlené použití, -
vlastnosti
výrobku a odkazy na metody použité pro jeho posouzení, -
použité
systémy posouzení a ověření stálosti vlastností (AVCP), -
technické
podrobnosti nezbytné pro provedení AVCP. Podrobný
obsah a struktura ETA je stanovena v Prováděcím nařízení Komise (EU) č.
1062/2013 ze dne 30. října 2013 o formátu ETA k CPR ze dne 30. října 2013.. Podrobné
informace lze nalézt v článku 26 nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR). Poznámka: Ve vztahu ke zrušené směrnici
Rady 89/106/EHS (CPD) a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. se používal pro ETA termín evropské technické schválení. Na
rozdíl od CPD musí být nově v rámci CPR před vydáním ETA vždy vydán evropský dokument pro posuzování (EAD).
Vydání ETA bez ETAG cestou CUAP
(uzavírání společných dohod o postupech posuzování shody bez mandátu od Komise ) není dle CPR přípustné. Další podrobnosti viz také
Informační portál ÚNMZ: i ETA - evropské technické posouzení podle
CPR Evropské
technické schválení (ETA)
Evropské technické schválení (ETA - European
Technical Approval) se
vztahovalo ke směrnici Rady 89/106/EHS (CPD) a k nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. (viz § 4) a bylo jej možno vydávat do 30. 6.
2013. Šlo o dokument vydaný schvalovacím
orgánem sdruženým v EOTA, a to
na základě kladného technického posouzení vhodnosti výrobku k určenému
použití založenému na splnění základních požadavků na stavby, pro něž byl
výrobek použit. ETA se vydávalo na žádost výrobce pro výrobky, které se
odchylovaly podstatně od harmonizovaných norem, nebo pro výrobky, pro které
neexistovaly harmonizované normy. Evropské technické schválení musí být
doloženo posouzením shody s řídícími
pokyny pro ETA (ETAGs) nebo, pokud neexistují,
s odkazem na základní požadavky
a interpretační dokumenty, pokud jde
o posouzení v rámci CUAP (Common Understanding of Assessment Procedure), což je
uzavírání společných dohod o postupech posuzování shody bez mandátu od Komise
schválením v EOTA a jsou vydávány ETA bez ETAG. Od 1. 7.2013, kdy celá CPR včetně příslušných ustanovení k ETA
nabyla účinnosti, se vydává tzv. evropské
technické posouzení na základě EAD.
Evropská technická schválení vydaná podle CPD do 30. 6. 2013 lze používat
jako evropská technická posouzení podle CPR, a to po dobu jejich platnosti
(viz také přechod CPD k CPR). Další podrobnosti viz také Informační
portál ÚNMZ: Evropská organizace pro technické schválení (EOTA) k CPD
Schvalovací orgány k vydávání ETA
působily podle směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
od r. 1990 v Evropské organizaci
pro technická schválení – EOTA (European Organisation for Technical Approvals), v rámci které se podílely na
přípravě řídících pokynů pro ETA (ETAGs)
na základě mandátů
udělených Komisí EOTA pro ETAG a připravovaly postupy posuzování
shody pro ETA bez řídících pokynů ETAG (ETA bez ETAG), kdy uzavíraly společné
dohody o postupech posuzování shody bez mandátu od Komise (CUAP)
a zpracovávaly technické zprávy EOTA
k CPD (TR EOTA). Poznámka:
V rámci CPR nyní působí Evropská
organizace pro technické posuzování (EOTA-
– European Organisation
for Technical Assessment)
k CPR. Evropský
dokument pro posuzování (EAD)
Evropské dokumenty pro posuzování (European Assessment Documents - EADs) se vztahují k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (viz
čl. 2 odst. Poznámka: Ve smyslu směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. jsou harmonizovanými
technickými specifikacemi harmonizované
normy a evropská technická
schválení (ETA). EAD se podle CPR vypracovává na žádost výrobce pro účely vydávání evropských
technických posouzení (ETA) v podstatě za stejných podmínek
jako v případě CPD a přijme se Evropskou organizací pro technické
posuzování (EOTA). Plné náklady na vypracování a přijetí
evropských dokumentů pro posuzování ponesou subjekty pro technické posuzování
společně s OTAB. Postup pro přijetí EAD je uveden v příloze II
k CPR. EAD obsahuje tyto informace: -
obecné
informace o předmětu a použití, -
seznam
základních charakteristik odpovídajících zamýšlenému použití výrobků
předpokládanému výrobcem a odsouhlasených mezi výrobcem a TAB, -
metody
posuzování vlastností stavebního výrobku, -
odkaz
na příslušné posouzení a ověření stálosti vlastností (AVCP), -
předpoklady
pro posouzení vlastností, identifikaci stavebního výrobku, -
doporučené
dokumenty jako jsou jiné EADs, normy, technické
zprávy atd. Na
rozdíl od CPD musí být nově v rámci CPR před vydáním ETA vždy vydán evropský
dokument pro posuzování (EAD). Vydání ETA bez ETAG cestou CUAP
(uzavírání společných dohod o postupech posuzování shody bez mandátu od Komise ) není dle CPR přípustné. Další informace viz
stránky ÚNMZ: i Evropské technické posouzení (ETA) k CPR ETAGs, které byly
zveřejněny před 1. 7. 2013, se mohou po 1:7: 2013 používat jako EADs. i Evropské dokumenty pro posuzování - EADs (řídicí pokyny ETAGs
používané jako EADs) Plná znění EADs budou k dispozici na příslušné webové stránce
EOTA: http://www.eota.eu/en-GB/content/etags-used-as-ead/26/ Harmonizované normy
Aktuální seznam všech současně platných
harmonizovaných norem ke stavebním výrobkům označovaným CE s přiřazením
odpovídajících mandátů CEN, rozhodnutí Komise, postupů posuzování a ověřování stálosti vlastností,
s uvedením přechodného období (období
souběžné existence) a rozsahem oznámených subjektů, viz
databáze umístěná na Informačním portálu ÚNMZ: i Databáze harmonizovaných norem ke stavebním
výrobkům označovaným CE i
Přiřazení harmonizovaných norem ke skupinám výrobků (podle přílohy IV k CPR)
Podrobnosti
viz také: Upřesnění
k harmonizovaným normám Harmonizované technické specifikace
Ve
smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz také čl. 2 odst. 11, jsou
harmonizovanými technickými specifikacemi od 1.7. 2013
harmonizované
normy a evropské dokumenty pro
posuzování (EAD). Poznámka: Ve smyslu směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. byly do 30. 6. 2013 harmonizovanými technickými specifikacemi harmonizované
normy a evropská technická
schválení (ETA). Hospodářský subjekt
Pod pojmem
hospodářský subjekt se rozumí výrobce, dovozce, distributor nebo zplnomocněný zástupce. Vzhledem
k charakteru stavebních výrobků a obvyklým způsobům jejich distribuce
(doprava, skladování, prodej) mohou být vlastnosti stavebních výrobků
negativně ovlivněny činností dalších hospodářských subjektů v obchodním
řetězci - dovozců a distributorů. Nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) proto
stanoví v kapitole III specifické povinnosti nejen výrobcům a jejich zplnomocněným zástupcům, ale i dovozcům a
distributorům. Poznámka: Směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
stanovila v sektoru výroby a distribuce stavebních výrobků povinnosti pouze
výrobci a ve velmi omezeném rozsahu jeho zplnomocněnému zástupci. Interpretační dokumenty
Interpretační dokumenty (Interpretative documents
– ID) byly vydány ke směrnici Rady 89/106/EHS (CPD) a jsou v nich podrobně rozpracovány základní požadavky na stavby (anglicky byly dokumenty publikovány ve
sdělení Komise 94/C 62/01). Tyto základní požadavky jsou zde
zaměřené na konečný výrobek, kterým je stavební objekt jako celek,
a teprve od nich se odvozují požadavky na vlastní stavební výrobky
a části staveb. Hlavním cílem interpretačních dokumentů je vytvoření
vazby mezi základními požadavky a mandáty
CEN a mandáty EOTA. Vzhledem k tomu,
že existuje již velké množství harmonizovaných technických specifikací
vypracovaných v rámci CPD, ale použitelných i v rámci CPR, ztrácejí
interpretační dokumenty postupně na významu. Další podrobnosti viz také
Informační portál ÚNMZ: i Základní požadavky podle
CPD/CPR a interpretační dokumenty Kontaktní místa pro výrobky
Ve smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz podrobně čl. 10 a 11, jsou
kontaktní místa na výrobky (Contact Points) zřízena v každém členském státě podle článku 9 nařízení
(ES) č. 764/2008 a jsou povinna bezúplatně informovat každého zájemce o
národních požadavcích tohoto státu vztahujících se ke stavebním výrobkům a
poskytovat informace o ustanoveních majících za cíl splnění základních
požadavků na stavby ve vztahu k zamýšlenému použití každého stavebního
výrobku. Kontaktní místa sdělují bezúplatně do 15 dnů informace o příslušných
technických pravidlech na svém území, zda pro uvedení výrobku jsou stanovena
speciální pravidla a jaká, informace o orgánech dohlížejících na dodržování
těchto pravidel, informace o kontaktních místech jiných států aj. Kontaktní
místa na výrobky by měla být schopna plnit svoji funkci tak, aby zabránila
střetům zájmů, zejména pokud jde o postupy získávání označení CE. Podrobnosti
viz: i Kontaktní místa pro stavební výrobky s označením CE k CPR Kusové výrobky
Stavební výrobky, na něž se vztahují harmonizované i neharmonizované
technické specifikace a které jsou vyráběny jednotlivě nebo nesériově na
zakázku na zvláštní objednávku a jsou zabudovány do jedné určité stavby. Pro případ kusové výroby v rámci nařízení vlády č. 163/2002 Sb. je
zaveden zjednodušený postup podle § 9. Ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) bude možno od 1. 7. 2013 pro
kusové výrobky používat podle čl. 5 odst. a) tzv. specifickou technickou dokumentaci. Mandáty CEN
Mandát
CEN je zakázka Evropské komise (popř. ve spolupráci s ESVO)
u CEN/CENELEC (ve spolupráci s ESVO) pro vypracování
harmonizovaných evropských norem. Upřesňuje všechny aspekty, které mají být brány
podle Evropské komise a členských států v potaz těmito harmonizovanými
normami. Informace o přípravě a struktuře mandátů v rámci CPD
se zapojením CEN/TCs podává dokument BTS1N877Rev1. Mandáty uvádějí charakteristiky jednotlivých
výrobků podle jejich účelu použití s přiřazením postupu prokazování
shody na základě klasifikace (tam, kde je to vhodné) z hlediska reakce
na oheň. Mandát definuje výrobek, určené použití výrobku, charakteristické
vlastnosti výrobku, třídy nebo úrovně funkčních vlastností výrobku, pokud to
vyžadují interpretační dokumenty nebo o tom rozhodl Stálý výbor pro
stavebnictví a dále systém prokazování
(posuzování) shody, který se musí použít. Horizontální mandáty
zastřešují většinu vydaných mandátů vztahujících se k jednotlivým
výrobkům. Komise EU neustále tyto mandáty prověřuje a jednotlivé členské
státy mohou zasílat své připomínky. Další podrobnosti viz také Informační portál ÚNMZ: Mandáty EOTA
Mandáty EOTA udělovala v rámci CPD
Komise Evropské organizaci pro technické
schválení (EOTA) pro vypracování řídicích
pokynů pro ETA (ETAGs), na základě kterých se
zpracovává evropské technické
schválení (ETA) k CPD. Mandáty EOTA stejně jako mandáty
CEN uvádějí definice, charakteristické vlastnosti, třídy nebo úrovně
funkčních vlastností výrobku, pokud to vyžadují interpretační dokumenty nebo o tom
rozhodl Stálý výbor pro stavebnictví, a dále
systém prokazování (posuzování) shody, který
se musí použít. Další podrobnosti
viz také Informační portál ÚNMZ: Mezní úroveň
Ve
smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz
také čl. 2 odst. 8, jde o minimální nebo maximální úroveň
vlastností základních charakteristik stavebního výrobku. Podrobnosti, které
jsou obecně platné, lze nalézt v Pokynu
E: „Úrovně a třídy ve směrnici o stavebních výrobcích“. Mikropodnik
Ve smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz také čl. 2 odst. 27, jde o
podnik definovaný v doporučení
Komise ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků,
malých a středních podniků. Jsou to podniky, které splňující současně 2
podmínky – mají maximálně 9 zaměstnanců a roční obrat do 2 mil. EUR. Evropská
organizace pro technické posuzování (EOTA)
Evropská organizace pro technické posuzování
EOTA (European
Organisation for Technical
Assessment), viz www.eota.be , soustřeďuje všechny subjekty
pro technické posuzování (TABs) určené
členskými státy Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru. Země,
které mají s EU dohodu o vzájemném uznávání, mohou být rovněž členem. EOTA: -
vypracovává a přijímá evropské
dokumenty pro posuzování (EADs), -
koordinuje žádosti o evropské
technické posouzení (ETA) a koordinuje postup přijímání evropských
dokumentů pro posuzování (EADs), -
podporuje sdílení nejlepší praxe mezi svými členy, -
těsně spolupracuje s Evropskou komisí,
členskými státy, evropskými normalizačními organizacemi a představiteli
výzkumu a stavebnictví, -
na svých webových stránkách zveřejňuje přijaté EADs a odkazy na ETAs. Přehled všech TABs
členských států EU jsou uvedeny v databázi NANDO. Poznámka: Jde o obdobu EOTA
v rámci směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD) Označení CE
Označení CE (CE marking) ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz podrobně čl. 8 a 9, podléhá zásadám (včetně jeho grafické
podoby) uvedeným v nařízení
(ES) č. 765/2008 a připojí se k těm výrobkům, pro které výrobce
vypracoval prohlášení
o vlastnostech. Pokud nebylo vystaveno, nesmí se označení CE
připojit. Označení CE potvrzuje, že informace připojené k výrobku byly
získány ve shodě s požadavky CPR. Označení CE je jediným označením,
které potvrzuje shodu stavebního výrobku s vlastnostmi uvedenými v prohlášení
o vlastnostech ve vztahu k základním charakteristikám podle harmonizovaných norem nebo EAD a připojí se před uvedením výrobku na
trh. Členský stát na svém území nebo v rámci své pravomoci nezakáže ani
nebrání dodávání na trh nebo používání stavebních výrobků, které nesou
označení CE, pokud vlastnosti uvedené v prohlášení o vlastnostech odpovídají
požadavkům pro toto použití v členském státě. Může k němu být připojen
piktogram nebo jakákoliv jiná značka zejména označující zvláštní riziko nebo
použití. Poznámka: Označení CE používané pro stavební
výrobky má jiný význam, než označení CE pro výrobky určené přímému
spotřebiteli, protože stavební výrobek může plnit bezpečnostní ukazatele
stavby ve vztahu k základním požadavkům na stavby teprve poté, co byl na
základě svých deklarovaných vlastností správně vybrán a následně správně
zabudován do stavby. Z toho důvodu je důležité určit zamýšlené použití
výrobku. Další
podrobnosti viz také Informační portál ÚNMZ: i Prohlášení
o vlastnostech a náležitosti označení CE podle CPR Oznámené subjekty
Oznámené subjekty (notified bodies) jsou v rámci nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) subjekty zajišťující činnosti při posuzování a ověřování stálosti
vlastností. Podrobnosti viz kapitolu VII, čl. 39 až 55, které nabyly
účinnosti již 24. 4. 2011, a to z důvodu, aby bylo dostatek času na
přípravu činnosti oznámených subjektů před 1. 7. 2013, kdy nabude
účinnosti CPR v celém rozsahu. Poznámka:
V CPR i v dokumentech nového
legislativního rámce se nyní používají výrazy „oznamující orgány“ a
„oznámené subjekty“ místo dřívějších výrazů „notifikující orgány“ a „notifikované osoby“. Jde o právnickou osobu, která ve správním
řízení vedeném ÚNMZ prokázala, že splnila požadavky čl. 43 CPR.
Náležitosti žádosti o udělení oprávnění provádět činnosti oznámeného subjektu
stanoví čl. 47 nařízení CPR. Informace o oznámených subjektech jsou
uváděny v databázi NANDO. Podle funkce při zapojení do posuzování a
ověřování stálosti vlastností výrobku z hlediska jeho základních
charakteristik se podle přílohy V k CPR rozlišují: a) oznámené subjekty pro certifikaci (osvědčení) výrobku; Oznamující
orgán
Oznamující orgán (notifying authorities) je v rámci nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) orgán,
který určily členské státy a který
je odpovědný za oznamování tzv. oznámených subjektů.
Podrobnosti viz kapitolu VII, čl. 39 až 55, které nabyly účinnosti již 24. 4.
2011, a to z důvodu, aby bylo dostatek času na přípravu činnosti
oznámených subjektů před 1. 7. 2013, kdy nabude účinnosti celá CPR.
Oznamující orgán musí být zřízen takovým způsobem, aby nedocházelo ke střetu
zájmů s oznámenými subjekty a musí být
organizován a provozován tak, aby byla zaručena jeho způsobilost, objektivita
a nestrannost jeho činnosti. V ČR je oznamujícím orgánem Úřad pro technickou
normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Pokyny a poziční dokumenty
Pokyny Stálého výboru pro stavebnictví (Guidance
Paper A až M) se vztahovaly ke směrnici Rady č. 89/106/EHS (CPD).
Zabývají se specifickými záležitostmi ve vztahu k provádění, praktickému
uplatňování a používání CPD. Tyto pokyny nejsou právními výklady CPD. Nejsou
právně závazné a žádným způsobem neupravují nebo nemění směrnici. Pokud
obsahují postupy, nevylučuje to zpravidla jiné postupy, které mohou vyhovovat
směrnici. Tyto pokyny se prozatím nemají rušit, a lze se na ně odkazovat jako
na odsouhlasený návod, pokud nejsou v rozporu s CPR. Tyto pokyny a dokumenty
se prozatím nemají rušit, zůstávají v archivaci, lze je brát jako
podpůrný materiál a lze se na ně odkazovat jako na odsouhlasený návod, pokud
nejsou v rozporu s CPR. Skupina notifikovaných osob GNB-CPR (Skupina notifikovaných osob
pro nařízení o stavebních výrobcích) vydává upřesňující pokyny (některé
pokyny zpracovávané v rámci GNB-CPD zůstávají v platnosti): Počáteční inspekce ve výrobním
závodě a řízení výroby
Počáteční inspekce v místě výroby a řízení výroby (initial
inspection of the manufacturing plant and of factory production
control) se provádí od 1. 7. 2013 jak ve smyslu
kapitoly V nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (do
30. 6. 2013 se prováděla podle směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a nařízení vlády č. 190/2002 Sb., a to u výrobků se systémem 1+,
1
a 2+).
Musí být provedena po ustálení výrobního procesu a během provozu. Musí být
posouzena dokumentace výrobního závodu a systému řízení výroby. Všechna
posouzení a jejich výsledky musí být zdokumentovány v protokolu
o počáteční inspekci. Může ji provádět i inspekční orgán.
Probíhá v souladu s harmonizovaným předpisem (viz např. příloha ZA
harmonizované normy). Zodpovědnost nese oznámený subjekt. Pokud systém řízení výroby zahrnuje více než jeden výrobek, výrobní
linku, výrobní proces a je potvrzeno, že obecné požadavky při posuzování
výrobku, výrobní linky nebo výrobního procesu jsou splněny, nemusí se
posouzení obecných požadavků při posouzení systému řízení výroby pro jiný
výrobek, výrobní linku nebo výrobní proces opakovat. Jako vodítko lze využít v rámci CPD kontrolní dotazníky - checklists v pozičním dokumentu NB-CPD/AG/03/004r2 (anglicky) (česky). Počáteční
zkoušky typu (ITT)
Počáteční zkoušky typu výrobku (ITT-
Initial type Poznámka:
Podle přílohy V k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (ve znění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 568/2014, kterým se mění příloha V CPR) se místo počáteční zkoušky typu výrobku provede posouzení vlastností stavebních výrobků pro daný
typ výrobku. Při provádění počáteční zkoušky typu výrobku podle CPD i při posouzení vlastností stavebních výrobků pro
daný typ podle CPR se vychází z harmonizované technické
specifikace, kde je popsáno, které zkoušky provádí notifikovaná osoba/oznámený subjekt, popřípadě které zkoušky provádí výrobce a přitom se ověřuje, zda výrobek vyhovuje
této harmonizované technické specifikaci. Podrobně se počátečními zkouškami
typu (ITT) u výrobce zabývá také Pokyn
M: „Počáteční zkoušky typu
a řízení výroby u výrobce“. Posuzování a ověřování stálosti vlastností
Posuzování a ověřování stálosti vlastností (Assessment and Verification of
Constancy of Performance - AVCP) se provádí ve smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR) od
1. 7. 2013, kdy nabylo CPR účinnosti v celém rozsahu. Popis systémů je uveden
v příloze V k CPR. Dne 28.5. bylo v OJEU
vyhlášeno nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 568/2014
ze
dne 18. února 2014, kterým se mění příloha V nařízení (EU) č. 305/2011,
pokud jde o posuzování a ověřování stálosti
vlastností stavebních výrobků. Toto nařízení vstupuje v platnost 20.
dnem po vyhlášení v OJEU.
Systém
1+
Systém
1
Systém
2+
Systém
3
Systém
4
Jde o definovaný způsob, kterým výrobce posuzuje a ověřuje
stálost vlastností ve vztahu k základním charakteristikám stavebních
výrobků. Pokud se to u příslušného postupu (systému) požaduje, je třeba
zajistit účast oznámeného subjektu. V příloze
V k CPR je uvedeno pět systémů „posuzování a ověřování stálosti
vlastností“ 1+,
1,
2+,
3
a 4
místo původních šesti systémů prokazování
(posuzování) shody uvedených v CPD a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb., jelikož systém 2
byl vypuštěn. Těchto pět systémů uvedených v CPR a CPD je prakticky
identických a jsou i takto stejně označovány. Komise
stanoví vhodný systém (systémy) pro příslušný výrobek v mandátech pro harmonizované normy a v evropských dokumentech pro posuzování (EAD).
Výrobce má možnost sám vybrat přísnější systém a použít jej pro
marketingové účely. Vedle těchto standardních systémů zavádí Komise pro mikropodniky tzv. zjednodušené postupy při
použití příslušné technické
dokumentace a v případě kusových výrobků lze použít tzv. specifickou technickou dokumentaci
(čl.2 odst. 15 a čl. 37 a 38 CPR). Na žádost výrobce z technických, ekonomických nebo logistických důvodů
mohou oznámené subjekty podle čl. 46 CPR rozhodnout
o provedení zkoušek pro systémy posuzování a ověřování stálosti vlastností 1+,
1,
a 3
mimo vlastní nebo subdodavatelskou laboratoř. Poznámka: Podle nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. a směrnice
Rady č. 89/106/EHS (CPD) se místo termínu „posuzování a ověřování
stálosti vlastností“ používal termín „prokazování (posuzování) shody“. Další podrobnosti viz také Informační
portál ÚNMZ: i Systémy
posuzování a ověřování stálosti vlastností podle CPR Prohlášení o shodě (ES prohlášení o shodě)
ES prohlášení o shodě (EC declaration of conformity) je dokumentem ve
smyslu CPD a §13 odst. 2 zákonu č. 22/1997 Sb.,
přičemž podrobnosti jsou uvedeny v příslušných nařízeních vlády. ES
prohlášení o shodě u stavebních výrobků označených CE se vztahovalo do 30. 6.
2013 k nařízení vlády č. 190/2002 Sb. a ke směrnici Rady 89/106/EHS (CPD) (viz
příloha III bod 4.3 ) a vydával je vždy výrobce, a
to při posuzování shody podle systémů, tj. 1, 1+,
2,
2+,
3
nebo 4.
Pokud se u příslušného systému požadovalo,
je třeba pro prohlášení o shodě zajistit podklady od autorizované/notifikované osoby. Prohlášení o shodě u vybraných stavebních
výrobků k nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. (náležitosti viz v § 13) vydává vždy výrobce nebo dovozce, a to při posuzování
shody výrobku podle
systémů uvedených v § 5,
§ 5a, § 6, § 7, § 8 nebo
§ 9, popř. pokud bylo vydáno na výrobek stavební technické osvědčení.
Pokud se u příslušného systému požaduje, je třeba pro prohlášení o shodě
zajistit podklady od autorizované osoby. Poznámka: Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) se
místo ES prohlášení o shodě od
1. 7. 2013 vydává prohlášení o
vlastnostech. Prohlášení
o vlastnostech
Prohlášení o vlastnostech (Declaration of Performance - DoP) se vztahuje k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (viz podrobně čl. 4) a vypracovává jej
výrobce v případě, že se na stavební výrobek vztahuje harmonizovaná evropská norma nebo je-li tento výrobek v souladu s evropským technickým posouzením (ETA).
Vzor prohlášení o vlastnostech je uveden v příloze III k CPR. Vzor prohlášení
o vlastnostech je uveden v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 574/2014. Podmínky týkající
se zpřístupňování prohlášení o vlastnostech stavebních výrobků na internetové
stránce jsou popsány v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 157/2014. i
Prohlášení o vlastnostech a označení CE Poznámka:
Výrobci dle CPR vydávají prohlášení o vlastnostech na rozdíl od směrnice
Rady 89/106/EHS (CPD) a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb., kdy výrobci vydávali do 30. 6. 2013 tzv. „(ES)
prohlášení o shodě“. Prokazování
(posuzování) shody
Prokazování shody (at Postupy (systémy) prokazování (posuzování) shody u výrobků
označovaných CE podle nařízení
vlády č. 190/2002 Sb. a směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
popisovaly úkoly výrobce nebo jeho zplnomocněného zástupce a úkoly
notifikované osoby. Existovalo 6 postupů, které byly podle CPD označovány
jako systémy 1,
1+,
2,
2+,
3
a 4.
V nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. byly tyto postupy popsány
v § 5, odst. 1 pod písmeny a), b), f), e), d) a c) a byly
s těmito systémy uvedenými v CPD shodné. Pro příslušný výrobek jsou
vhodné systémy stanoveny již v mandátu CEN
nebo mandátu EOTA a v rozhodnutí Komise. Stejné postupy posuzování
shody jsou pak uvedeny i v příslušné harmonizované normě, popř. ETAG. Další informace jsou v Pokynu
K: „Systémy prokazování shody a úloha a úkoly notifikovaných osob v
oblasti působnosti směrnice o stavebních výrobcích“. Postupy
(systémy) posuzování shody u vybraných stavebních výrobků v rámci k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. jsou zde uvedeny v § 5, § 5a, § 6, § 7 nebo § 8. Pro
případ kusové výroby je zaveden zjednodušený postup podle § 9. Ve smyslu
§10 tohoto nařízení lze na základě žádosti výrobce nebo dovozce nahradit
kterýkoliv ze základních postupů posuzování shody certifikací podle § 5.
Uplatnění příslušného postupu je pro konkrétní stavební výrobek a jeho určení
ve stavbě pevně stanoveno v posledním sloupci tabulek přílohy č. 2
k tomuto nařízení a řídí se příslušnými rozhodnutími
Komise k CPD. Poznámka: Podle nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR) se místo termínu „posuzování shody“ používá termín „ posuzování a ověřování stálosti vlastností“. Další podrobnosti viz také Informační
portál ÚNMZ (archiv): i
Systémy prokazování shody podle CPD Prověřovací (auditní) zkoušky
vzorků
Ve smyslu směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. byly prováděny v rámci systému prokazování
shody 1+
tzv. auditní (kontrolní, dozorové, prověřovací) zkoušky vzorků (audit- Ve smyslu nnařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR)
jsou tyto zkoušky také prováděné v rámci systému posuzování a ověřování
stálosti vlastností 1+
(anglický výraz „audit- Průběžný
dozor, posouzení a hodnocení řízení výroby
Do 30. 6. 2013 byl prováděn v rámci příslušných postupů (systémů) prokazování (posuzování) shody ve
smyslu směrnice Rady
č 89/106/EHS (CPD) a nařízení vlády č. 190/2002 Sb. a
od 1. 7. 2013 je také používán v rámci posuzování
a ověřování stálosti vlastností ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) Provádí jej třetí strana (oznámený
subjekt), a to u výrobků pod systémem 1,
1+,
2+.
Frekvence je v pravomoci třetí strany, obvykle jednou ročně. Dozor nad
systémem řízení výroby musí zahrnovat
přezkoumání zkušebního plánu a výrobního procesu (procesů) pro každý výrobek,
pro zjištění, zda byly od posledního posouzení nebo dozoru provedeny nějaké
změny. Přechod CPD k CPR
Nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) vstoupilo
v platnost 24. 4. 2011 (dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním
věstníku EU), kdy nabyly účinnosti články týkající se terminologie, ustavení
Stálého výboru pro stavebnictví (SCC) a především subjektů pro technická posuzování a oznamujících orgánů a oznámených
subjektů. Avšak účinnosti v celém rozsahu nabyla až k 1. 7 2013, kdy
nabyly účinnosti i ostatní články a přílohy CPR. Do 30. června 2013 zůstala
v platnosti směrnice Rady
č. 89/106/EHS (CPD) a nařízení vlády č. 190/2002 Sb. a probíhalo přípravné období na CPR.
Pro splnění požadavků CPR týkající se oznamujících orgánů a oznámených
subjektů jsou na stránkách ÚNMZ postupně uváděny informace v aktualitách
zde.
Vzhledem k tomu, že CPR vyžaduje přímou implementaci do právního řádu,
bylo nařízení vlády č. 190/2002 Sb., kterým byla směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
transponována do českého právního prostředí, s ukončením platnosti této
směrnice k 30. červnu 2013 zrušeno, zatímco nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. týkající se vybraných stavebních
výrobků (neharmonizovaná oblast) zůstalo v platnosti. Stavební výrobky uvedené na trh v souladu se směrnicí Rady č. 89/106/EHS (CPD) (popř. nařízením
vlády č. 190/2002 Sb.) před 1. 7. 2013 jsou považovány za
vyhovující novému nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR). Výrobci mohou na základě posouzení (průkazu) shody, které
bylo vydáno před 1. 7. 2013 podle CPD, učinit prohlášení o vlastnostech podle
CPR. Pokyny pro evropské technické
schválení (ETAGs), které byly zveřejněny před
1. 7. 2013, mohou být použity jako evropské
dokumenty pro posuzování (EAD). Výrobci a dovozci mohou evropská technická schválení ETA
vydaná před 1. 7. 2013 podle CPD použít jako evropská technická posouzení podle CPR,
a to po dobu jejich platnosti. Přechodné
období (období souběžné existence) u harmonizované normy
Jde o souběžnou platnost národních a evropských norem, popřípadě
souběžnou platnost dřívějších a nových verzí harmonizovaných norem. Jedná se
o časově omezené období začínající datem účinnosti harmonizované evropské
normy (platnost normy jako harmonizované) a končící datem, kdy je třeba
ukončit platnost všech konfliktních technických předpisů. Tzn.
při prvním zveřejnění harmonizované normy v Úředním věstníku EU se jedná o období, kdy lze pro účely označování CE vedle sebe
používat národní technické specifikace i harmonizovanou normu. Po tomto datu
lze používat pouze harmonizovanou normu. Nahrazuje-li se norma, která byla
již dříve zveřejněna jako harmonizovaná, novou revizí, znamená to, že lze pro
účely připojení označení CE po dobu souběžné platnosti používat obě verze
normy, starou i novou. Po skončení období souběžné platnosti lze
používat pouze normu novou. K normám dosud nezveřejněným v OJEU
(dosud neharmonizovaným) se toto období nevztahuje. Začátek a konec přechodného období je k příslušné harmonizované normě
zveřejňován v Úředním věstníku EU. Toto období může být různě dlouhé,
např. 1 rok, 21 měsíců, 2 roky. Podrobnosti viz též Pokyn
J: „Přechodné režimy v rámci směrnice o stavebních výrobcích“. Aktuální seznam všech současně platných
harmonizovaných norem ke stavebním výrobkům označovaných CE s přiřazením
odpovídajících mandátů CEN, rozhodnutí Komise, postupů posuzování a ověřování stálosti vlastností
a s uvedením přechodného období
(období souběžné platnosti) a rozsahem oznámených subjektů, viz
Informační portál ÚNMZ: i
Přehled harmonizovaných norem k CPR i
Přiřazení harmonizovaných norem ke skupinám výrobků (podle přílohy IV k CPR)
Příslušná technická dokumentace
Příslušnou technickou dokumentaci (Appropriate Technical Documentation - ATD) lze použít v rámci zjednodušených postupů podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 36, jehož účinnost je od 1. 7.
2013. Jde o opatření kdy výrobce může při posouzení vlastností stavebních výrobků pro
daný typ výrobku nahradit zkoušky typu výrobku nebo výpočty pro typ
výrobku příslušnou technickou dokumentací. Pokud však jde o systém 1
a 1+,
musí být příslušná technická dokumentace ověřena oznámeným subjektem. Příslušnou technickou dokumentaci lze požít v některé ze tří
následujících skutečností: 1. Ohledně jedné nebo několika
základních charakteristik stavebního výrobku lze považovat výrobek za
dosahující určité úrovně nebo třídy vlastností výrobku bez zkoušek nebo
výpočtů (Without Testing or
Calculation - WT), nebo bez dalších zkoušek nebo
výpočtů (Without Further
Testing or Calculation -
WFT), v souladu s podmínkami stanovenými v příslušné harmonizované technické
specifikaci nebo v rozhodnutí Komise. 2. Stavební výrobek pokrytý harmonizovanou normou (nikoliv ETA) odpovídá typu jiného stavebního výrobku
jiného výrobce, který již byl vyzkoušen v souladu s příslušnou harmonizovanou
normou. Na základě výsledků těchto 3. Stavební výrobek je
systémem sestávajícím z částí, které výrobce montuje podle poskytnutých
návodů. Jestliže dodavatel systému nebo součástí provedl jejich Vlastník výsledků Rozhodnutí
Komise k CPD
Rozhodnutí Komise jsou předpisy Evropské komise, které nemusejí být
převáděny do národního práva, protože platí pouze pro státy, instituce a
jednotlivce, kterým jsou určeny. Většina rozhodnutí Komise ke směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
uvádí postupy prokazování shody stavebních výrobků patřících do konkrétní skupiny v závislosti na jejich určeném použití a
třídách reakce na oheň, popřípadě dalších třídách nebo úrovních týkajících se
základních požadavků. Další typy rozhodnutí Komise jsou horizontálního
charakteru a týkají se oblastí společných pro všechny výrobky spadající pod
CPD, např. rozhodnutí Komise o požárně technických vlastnostech, atd. Rozhodnutí Komise k CPD o postupech prokazování shody pro
jednotlivé stavební výrobky jsou podkladem k udělení mandátu
CEN orgánům CEN/CENELEC pro vypracování harmonizovaných norem nebo mandátů EOTA organizaci EOTA pro vypracování řídících pokynů pro ETA. V rozhodnutích Komise se uvádějí systémy
prokazování shody jednotlivých skupin stavebních výrobků. Tato
rozhodnutí Komise se neruší, budou postupně revidovány v rámci CPR,
zůstávají v archivaci a lze se na ně odkazovat. Přehled a znění všech rozhodnutí Komise k CPD
v českém jazyce viz Informační
portál ÚNMZ: Řídící pokyny pro ETA (ETAGs)
V rámci zpracování evropského technického schválení (ETA)
podle směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. se
používaly tzv. řídící pokyny pro
evropská technická schválení (ETAGs). Byly vypracovány Evropskou
organizací pro technická schválení (EOTA) na základě mandátů Komise pro EOTA a projednávány ve Stálém výboru pro stavebnictví. ETAGs stanoví rozsah a způsob hodnocení specifických
charakteristik výrobku a požadavků na výrobek nebo skupinu výrobků.
Obsahují ve vztahu k danému výrobku/sestavě zejména rozsah působnosti,
terminologii, návod k posuzování vhodnosti k použití, specifikaci
šesti základních požadavků, hlediska trvanlivosti, použitelnosti
a identifikace, posuzování a hodnocení vhodnosti k použití,
předpoklady a doporučení, podle nichž se posuzuje vhodnost
k použití, prokazování a hodnocení shody, obsah ETA atd. Tyto
řídící pokyny musí být dodrženy při zpracování evropského technického schválení
schvalovacím orgánem. Poznámka:
Podle CPR se od 1. 7.2013 místo ETAG zpracovává tzv. evropský dokument pro posuzování (EAD),
který se vypracuje na žádost výrobce v podstatě za stejných podmínek, jako
v případě CPD, a přijme Evropskou
organizací pro technické posuzování. Na rozdíl od CPD musí být nově
v rámci CPR před vydáním ETA vždy vydán evropský dokument pro posuzování (EAD).
Vydání ETA bez ETAG cestou CUAP
(uzavírání společných dohod o postupech posuzování shody bez mandátu od Komise ) není dle CPR přípustné. Souběžná platnost ETAGs
a EADs byla
do 30. 6. 2013. ETAGs,
které byly zveřejněny do 30. 6. 2013, se mohou používat jako EADs. Další
podrobnosti včetně přehledu a znění ETAGs viz Informační portál ÚNMZ: i Evropské dokumenty pro posuzování – EAD
(řídící pokyny ETAG používané jako EAD k CPR) Řízení
výroby
Ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. 26, (stejně jako do 30.6.2013 podle přílohy III ke směrnici Rady č. 89/106/EHS (CPD
a nařízení vlády
č. 190/2002 Sb.) jde o stálé vnitřní řízení výroby prováděné
výrobcem (Faktory Production Control
- FPC) v místě výroby, v jehož rámci musí být všechny údaje, požadavky a
opatření systematicky dokumentovány formou písemných postupů a instrukcí.
Dokumentace musí zajistit jednoznačné vymezení odpovědností pro zabezpečení
výroby v dané oblasti a umožnit dosažení a udržení požadovaných
vlastností výrobků a účinnosti prověřovaného systému řízení výroby, v němž je
příslušný výrobek zhotovován. Hlavními aspekty systému řízení výroby
jsou kontrola vstupních surovin, kontrola výroby, kalibrace zkušebních
přístrojů, zkoušení hotových výrobků (přímé zkoušení podle příslušných
zkušebních metod nebo nepřímé hodnocení, kdy se jedna vlastnost posuzuje
prostřednictvím druhé vlastnosti, pokud je mezi těmito dvěma vlastnostmi
známý vztah), sledovatelnost. Výrobce je odpovědný za organizaci efektivního
zavedení systému řízení výroby. Ve smyslu k nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. je systém řízení výroby označován
zkratkou SŘV a je popsán v příloze č. 3 k tomuto nařízení. Sdílené a kaskádové zkoušky typu
Ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) může
výrobce od 1. 7. 2013 využít výsledky posouzení
vlastností stavebních výrobků pro daný typ výrobku u získané někým jiným
jako podklad pro vlastní prohlášení
o vlastnostech týkající se výrobku, který je vyroben podle stejného
návrhu (např. stejné rozměry) a ze stejných surovin, složek a stejnými
výrobními metodami za předpokladu, že je známo, že výsledky jsou platné pro
výrobky se stejnými základními charakteristikami, ke kterým se vztahují
vlastnosti výrobku. Strana, která provedla stanovení příslušného typu výrobku
nebo si ho nechala provést, musí jasně souhlasit s předáním výsledků. Výrobce
využívající výsledky jiné strany přijímá odpovědnost za výrobek
s deklarovanými vlastnostmi a zajišťuje, že výrobek má stejné vlastnosti
vztahující se k charakteristikám, které měl výrobek u něhož
bylo provedeno stanovení typu výrobku a že nejsou významné rozdíly ve
výrobním zařízení a systému řízení výroby v porovnání s výrobkem, u
něhož byl stanoven typ výrobku. Musí mít k dispozici kopii protokolu o
stanovení typu výrobku, který obsahuje také informaci nezbytnou pro ověření,
že výrobek je vyroben podle stejného návrhu a ze stejných surovin a součástí
a stejnými výrobními metodami. Také ve
smyslu směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
bylo možno při provádění počátečních zkoušek typu (ITT) použít
sdílených a kaskádových zkoušek typu. Principy týkající se použití sdílených
(kaskádových) počátečních zkoušek typu jsou zpracovány v pozičním
dokumentu NB-CPD/AG/06/007.
Sestava
Sestavou
se ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2
odst. 2 rozumí stavební výrobek uvedený na trh jedním výrobcem sestávající alespoň ze
dvou samostatných součástí, které je třeba pro zabudování do stavby sestavit. Podrobnosti jsou uvedeny v Pokynu
C: „Význam termínů sestavy a systémy v oblasti působnosti směrnice o
stavebních výrobcích“ Schvalovací
orgány (osoby, subjekty) k vydávání ETA
Schvalovací orgány k vydávání ETA (approval bodies) byly pověřeny k vydávání evropského technického schválení (ETA)
podle článku 10 směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a nařízení vlády č. 190/2002 Sb. Podle nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. musely být schvalovací autorizované osoby
zároveň notifikovanými osobami. Schvalovací orgány se sdružily a založily Evropskou organizaci pro technická
schválení - EOTA. Poznámka:
Ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) byly obdobně zřízeny pro vydávání evropského technického posouzení
tzv. subjekty pro technické posuzování (TABs),
které se sdružily do Evropské organizace
pro technické posuzování - EOTA. Skupiny výrobků
V příloze IV k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) jsou výrobky seřazeny podle skupin
výrobků. Podle těchto skupin výrobků by měly být uděleny rozsahy působností pro
oznámené subjekty i subjekty pro technické posuzování (TABs). Přehledy skupin stavebních výrobků podle
přílohy IV k CPR s přiřazením harmonizovaných norem, viz databáze
Informačního portálu ÚNMZ: i Přiřazení
harmonizovaných norem ke skupinám výrobků podle přílohy IV k CPR Specifická
technická dokumentace
Specifická technická dokumentace (Specific Technical Documentation - STD) se vztahuje k nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (viz čl. 2 odst. 15 a čl. 37 a 38),
jejichž účinnost je od 1. 7. 2013 a lze ji použít v rámci zjednodušených postupů u mikropodniků a u kusových výrobků. V případě
mikropodniků lze podle čl. 37 CPR u stavebních
výrobků, na něž se vztahuje harmonizovaná norma, nahradit posouzení vlastností stavebních výrobků pro
daný typ pro příslušné systémy 3 a 4 využitím metod, které se liší od
těch, jež jsou uvedeny v příslušné harmonizované normě. Tito výrobci mohou
rovněž přistupovat ke stavebním výrobkům, na něž se vztahuje systém 3, podle
ustanovení pro systém 4. Specifickou technickou dokumentaci lze použít podle také čl. 38 CPR pro stavební
výrobky, na něž se vztahují harmonizované normy, a které jsou vyráběny
jednotlivě nebo nesériově na zakázku na zvláštní objednávku (viz kusové výrobky) a zabudovány do jedné určité stavby.
Stálý výbor pro stavebnictví
Podle směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD),
viz čl. 19, byl zřízen tzv. „Stálý výbor pro stavebnictví“, (SCC- Standing Committee on Construction), aby prověřoval všechny otázky, které mohou
vzniknout při plnění a praktické aplikace CPD. Také podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 64, jehož účinnost je od 24. 4.
2011) je nyní Komisi nápomocen
Stálý výbor ve stavebnictví v rámci CPR, kdy členské státy zajistí, aby
členové výboru Stálého výboru pro stavebnictví byli schopni vykonávat své
úkoly tak, aby nedocházelo ke střetu zájmů, zejména pokud jde o postupy
získávání označení CE. Stálý výbor tvoří zástupci jmenovaní
členskými státy. Tito zástupci mohou být doprovázeni experty. Za českou
republiku zde působí Ing. Posouzení vlastností
stavebních výrobků pro daný typ
Ve smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR)
provádí výrobce nebo oznámený subjekt od 1. 7. 2013, kdy nabylo CPR účinnosti
v celém rozsahu, v rámci posuzování
a ověřování stálosti vlastností na základě zkoušky (včetně odběru
vzorků), výpočtu, tabulkových hodnot nebo popisné dokumentace výrobku. Platí jen pro daný a přesně definovaný typ výrobku. Při dalším vývoji výrobku je
povinností výrobce zajistit další posouzení. Poznámka: Místo termínu „určení typu
výrobku na základě zkoušek typu“ uvedeném v CPR se používá ve smyslu nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 568/2014, kterým se mění příloha V CPR, termín „posouzení
vlastností stavebního výrobku provedené na základě zkoušky (včetně odběru
vzorků), výpočtu, tabulkových hodnot nebo popisné dokumentace výrobku“, které
platí pro daný typ výrobku Stavba
Stavbou se ve smyslu
nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) rozumí pozemní a inženýrské stavby. Stavební
technické osvědčení
Stavební výrobky, které patří do režimu nařízení
vlády č. 163/2002 Sb., pro které však neexistují určené české technické normy
nebo výrobek této normě neodpovídá, popřípadě pokud takové normy nebo
technické předpisy nekonkretizují z hlediska určeného použití výrobku
základní požadavky (viz § 2 odst. 2 nařízení
vlády č. 163/2002 Sb.), vydává autorizovaná osoba tzv. „stavební technické osvědčení“ (podle
§ 3 nařízení
vlády č. 163/2002 Sb.). Stavební výrobek
Stavebním výrobkem se ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR)
(viz čl. 2 odst. 1) rozumí výrobek
nebo sestava, které jsou vyrobeny a uvedeny na trh za účelem trvalého
zabudování do stavby nebo její části a jejichž vlastnosti ovlivňují vlastnost
stavby s ohledem na základní požadavky na
stavby. Trvalým zabudováním výrobku do stavby je takové zabudování, při
kterém se vyjmutím nebo výměnou výrobku trvale mění vlastnosti stavby,
přičemž vyjmutí nebo výměna výrobku je stavební prací. Poznámka: Definice stavebního výrobku podle směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
byla: „Každý výrobek vyrobený pro trvalé zabudování do staveb zahrnujících
pozemní a inženýrské stavby.Trvalé zabudování je
vymezeno v interpretačních dokumentech, kterými se podle CPD konkretizují
základní požadavky, interpretační dokumenty však v CPR nejsou zmíněny. Stažení
z oběhu
Stažením
z oběhu se ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR)
(viz čl. 2 odst. 24) se rozumí
opatření, jehož cílem je navrácení stavebního výrobku, který byl již dodán
konečnému uživateli. Stažení
z trhu
Stažením
z trhu se ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR)
(viz čl. 2 odst. 23) rozumí
opatření, jehož cílem je zabránit, aby byl stavební výrobek, který se nachází
v dodavatelském řetězci, dodáván na trh. Subjekty
pro technické posuzování (TABs) k CPR
Subjekty pro technické posuzování (TABs -Technical Assessment Bodies) jsou ve
smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) subjekty oprávněné provádět úkoly
třetích stran (viz čl. 29 až 35) pro vydávání evropských technických posouzení (ETAs). Členské země budou nominovat TABs,
které se musí podrobovat pravidelným hodnocením v těch skupinách stavebních výrobků, pro které byly
určeny (seznam skupin viz přílohu IV k CPR). Pověřovacím orgánem v ČR je Ministerstvo
průmyslu a obchodu (MPO), které může pověřit právnickou osobu výkonem
činností subjektu pro technické posuzování (TAB) na základě její žádosti,
pokud prokázala, že splnila požadavky
čl. 30 a tabulky 2 přílohy III k CPR. Subjekty pro
technické posuzování všech
členských států EU jsou zveřejňovány v databázi NANDO: Subjekty pro technické posuzování založily
podle čl. 31 CPR Evropskou organizaci pro
technické posuzování (EOTA), která koordinuje používání procesních pravidel a vypracovává a přijímá evropské dokumenty pro posuzování (EADs). Poznámka: Jde o obdobu schvalovacích orgánů k vydávání
ETA, které do 30.6.2013 fungovaly v rámci směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD). Technická dokumentace
Technická
dokumentace musí být pořízena v takovém rozsahu, aby umožňovala posuzování
shody výrobku s technickými požadavky obsaženými v normách a technických
normách. Technická dokumentace s přihlédnutím k charakteru výrobku většinou
obsahuje ·
podrobný popis výrobku a vymezení způsobu jeho použití ve
stavbě; ·
u dovážených výrobků identifikační údaje o jejich výrobci; ·
odkaz na harmonizované normy, určené normy, technické předpisy,
které budou využity pro posuzování shody před uvedením výrobku na trh; ·
projektové a výrobní výkresy výrobku, popřípadě jinou
dokumentaci konkretizující vlastnosti výrobku vzhledem k jeho použití,
technologický postup pro jeho výrobu a pro použití ve stavbě, údaje o
technických vlastnostech výrobku vztahující se k základním požadavkům; ·
popisy a vysvětlení nezbytné ke srozumitelnosti výkresů a funkce
výrobku, návody k použití ve stavbě a případná upozornění; upozornění na
nebezpečí nebo omezení použitelnosti a návody k bezpečnému použití musí být v
českém jazyce; ·
výsledky návrhových a konstrukčních výpočtů a výsledky případně
provedených zkoušek; ·
zkušební
protokoly, popřípadě certifikáty, pokud byly před posuzováním shody vydány; ·
popis
systému řízení výroby. Technické
požadavky na výrobek
Jsou
definovány v zákonu
č. 22/1997 Sb. viz § 2
h) následovně: 1)
technická specifikace obsažená v právním předpisu, technickém dokumentu nebo
technické normě, která stanoví požadované charakteristiky výrobku, jakými
jsou úroveň jakosti, užitné vlastnosti, bezpečnost a rozměry, včetně
požadavků na jeho název, pod kterým je prodáván, úpravu názvosloví, symbolů,
zkoušení výrobku a zkušebních metod, požadavky na balení, označování výrobku
nebo opatřování štítkem, postupy posuzování shody výrobku s právními předpisy
nebo s technickými normami, výrobní metody a procesy mající vliv na
charakteristiky výrobků; 2)
jiné požadavky nezbytné z důvodů ochrany oprávněného zájmu nebo ochrany
spotřebitele, které se týkají životního cyklu výrobku poté, co je uveden na
trh, popřípadě do provozu, např. podmínky používání, recyklace, opětovného
použití nebo zneškodnění výrobku, pokud takové podmínky mohou významně
ovlivnit složení nebo povahu výrobku nebo jeho uvedení na trh, popřípadě do
provozu. Technický návod
Je považován za technický dokument vypracovaný pro stavební výrobky
uvedené v příloze č. 2 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Účelem
dokumentu je zajistit jednotný postup autorizovaných osob (AO) při posuzování
shody. Návody jsou registrovány a archivovány Úřadem pro technickou
normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ), který dohlíží na jejich
průběžnou aktualizaci, a to v souladu s probíhajícími změnami na úseku
technické normalizace a nových poznatků vědy a techniky Pro jednotlivé skupiny výrobků uvedené
v příloze č. 2 knařízení vlády č. 163/2002 Sb. jsou
vypracovávány tzv. „technické
návody“, jejichž aktualizovaný seznam, včetně znění, je uveden na: http://www.tzus.cz/. Na
Informačním portálu ÚNMZ lze nalézt stanovené výrobky rozdělené do 12 položek
podle přílohy č. 2 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. s přiřazením plných znění odpovídajících technických návodů,
postupů posuzování shody, působností AO a harmonizovaných norem přecházejících do působnosti
NV 190/2002 Sb. následovně: i 1 Stavební výrobky pro betonové a železobetonové
části staveb i 2 Stavební výrobky pro zděné stavby i 3 Stavební výrobky ze dřeva a
dřevěné konstrukce i 4 Stavební výrobky pro kovové
konstrukce
i 5 Ochranné tepelně izolační
materiály a výrobky, hydroizolační materiály, střešní krytiny a
lepidla
i 7 Stavební výrobky pro kanalizační
systémy a rozvody kapalin a plynů i 8 Stavební výrobky pro otvorové
výplně
i 9 Zvláštní materiály, výrobky,
konstrukce a zařízení i 10 Technická
zařízení staveb
i 11 Stavební
výrobky pro vnitřní a vnější povrchové úpravy stěn, stropů, podlah i 12 Stavební
výrobky pro hygienická zařízení a ostatní speciální výrobky Technické zprávy EOTA
Technické zprávy EOTA byly zpracovávány pro podporu dokumentů ETAG
v rámci směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD)
a mohly být být také aplikovány pro společné dohody
členů EOTA a Evropské komise o postupu
posuzování shody (CUAP - Common Understanding
of Assessment Procedure) a dále pro EOTA srovnávací dokumenty nebo
technická schválení podle toho, na co se odkazovaly. Technické zprávy EOTA
uvádějí podrobnosti některých obecně známých a existujících poznatků a
zkušeností schvalovacích orgánů a
lze je využívat i v rámci CPR. Tyto technické zprávy se neruší a mohou být používány v rámci
CPR, pokud nejsou v rozporu s některými ustanoveními. Přehledy technických zpráv EOTA viz Informační portál ÚNMZ: i Technické zprávy
EOTA k CPD (EOTA TR) Třída
Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. 7, jde o rozmezí úrovní
vlastností stavebního výrobku, ohraničené minimální a maximální hodnotou. Podrobnosti,
které jsou obecně platné, lze nalézt v Pokynu
E: „Třídy a úrovně ve směrnici o stavebních výrobcích“. Typ výrobku
Podle
nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz čl. 2 odst. 9, jde o soubor reprezentativních úrovní nebo tříd vlastností
stavebního výrobku ve vztahu k základním charakteristikám tohoto výrobku
vyrobeného za použití dané kombinace surovin nebo jiných prvků daným výrobním
postupem. V rámci posuzováni a
ověřování stálosti vlastností se provádí tzv. posouzení vlastností stavebních výrobků pro
daný typ. Určené normy
Podle § 4a zákona
č. 22/1997 Sb. může pro specifikaci technických požadavků na
výrobky, vyplývajících z nařízení vlády nebo jiného příslušného technického
předpisu Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví po
dohodě s ministerstvy a jinými ústředními správními úřady, jejichž působnosti
se příslušná oblast týká, určit české technické normy, další technické normy
nebo technické dokumenty mezinárodních, popřípadě zahraničních organizací, nebo
jiné technické dokumenty, obsahující podrobnější technické požadavky (dále
jen "určené normy"). Česká technická norma se stává určenou normou
až po jejím zveřejnění ve Věstníku ÚNMZ. Určené české technické normy v rámci
tohoto zákona byly zveřejněny k nařízení vlády č. 163/2002 Sb.,
týkajícího se vybraných stavebních výrobků, pro které neexistují harmonizované technické
specifikace. Přehledy určených norem
viz Informační portál ÚNMZ: i
Aktualizovaný seznam a znění určených českých technických norem
k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Poznámka:
Pro stavební výrobky, pro které
neexistují ani harmonizované
technické specifikace ani určené ČSN nebo výrobek této normě
neodpovídá, popřípadě pokud takové normy nebo technické předpisy
nekonkretizují z hlediska určeného použití výrobku základní požadavky
(viz § 2 odst. 2 nařízení vlády č. 163/2002 Sb.), vydává autorizovaná osoba tzv. stavební
technické osvědčení (podle § 3 nařízení
vlády č. 163/2002 Sb.). Úroveň
Podle nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz čl. 2 odst. 6, jde o výsledek
posouzení vlastností stavebního výrobku z hlediska jeho základních
charakteristik vyjádřených číselnou hodnotou. Podrobnosti, které
jsou obecně platné, lze nalézt v Pokynu
E: „Úrovně a třídy ve směrnici o stavebních výrobcích“. Uvedení na trh
Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. 17, jde o první dodání
stavebního výrobku na trh Unie. Poznámka: Podle výše zveřejněného
právního výkladu Evropské Komise, který je shrnut v "častých otázkách a
odpovědích“
zde je třeba chápat, že „uvedení na trh“ (viz otázka č. 4), které je v CPR
definováno jako první dodání stavebního výrobku na trh EU, znamená první
vstup každého jednotlivého kusu výrobku nebo šarže na trh individuálně. Není
to tedy jednorázový akt vztahující se k prvnímu uvedení typu výrobku na trh,
ale vztahuje se ke každému jednotlivému výrobku (např. každé okno, každý
balík). Prvním dodáním výrobku na trh (tedy uvedením na trh) je myšlen okamžik,
kdy je výrobek předán ze stádia výroby někomu dalšímu, např. distributorovi.
Není tím myšleno dodání na trh prvního kusu stejného druhu výrobku. Druhé a
případně další dodání výrobku na trh je dodání např. od distributora dalšímu
distributorovi, nebo spotřebiteli, a nikoliv dodání druhého a dalších kusů
stejného druhu výrobku na trh. Vlastnosti stavebního výrobku
Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. 5, jde o vlastnosti
související s příslušnými základními charakteristikami vyjádřené úrovní,
třídou nebo popisem. Výrobce a
jeho povinnosti
Podle nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz čl. 2 odst. 19, je výrobcem fyzická nebo právnická osoba uvádějící na trh
pod svým jménem či firmou nebo ochrannou známkou stavební výrobek, který
vyrábí nebo který si nechává navrhnout nebo vyrobit (i výrobek z Číny se
stává mým výrobkem, opatřím-li jej svým jménem, logem nebo adresou) Povinnosti výrobce
ve smyslu nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR) (viz čl. 11, účinnost od 1. 7. 2013): 1.
Vypracovat prohlášení o vlastnostech a opatřit
výrobek označením CE. 2.
Sestavit technickou dokumentaci jako základ pro
vydání prohlášení o vlastnostech a uchovávat ji 10 let od uvedení stavebního
výrobku na trh. 3.
Zajistit, aby
sériová výroba zachovala stálost vlastností uvedených v prohlášení o
vlastnostech. Zohlednit změny v typu výrobku a harmonizovaných specifikacích. 4.
Tam, kde je to
vhodné, provádět zkoušky výrobků uváděných nebo dodávaných na trh, provádět
šetření, vést registr stížností a nevyhovujících výrobků a výrobků stažených
z oběhu a informovat distributory o tomto monitoringu. 5.
Označovat
výrobky typem, sériovým číslem nebo jiným kódem umožňujícím
identifikovatelnost. Není-li to možné na výrobku, použít značení na obalu
nebo v průvodních dokumentech. 6.
Uvádět na
výrobek své jméno, firmu nebo ochrannou známku a jedinečnou a funkční
kontaktní adresu. 7.
Opatřit výrobek
návody a bezpečnostními informacemi v jazyce určeném dotčeným členským
státem, kterému uživatelé snadno rozumějí. 8.
Výrobci, kteří
zjistí, že jejich stavební výrobek není ve shodě s prohlášením o vlastnostech
nebo s jinými požadavky CPR, přijmou okamžitě nezbytná opatření
k nápravě k uvedení stavebního výrobku ve shodu, nebo jej stáhnou
z trhu, případně z oběhu. Představuje-li výrobek navíc nějaké riziko,
informují příslušné autority ve státech určení o riziku a provedených
opatřeních. 9.
Předat
příslušným orgánům dozoru na základě odůvodněné žádosti informace a dokumenty
nezbytné k prokázání shody stavebního výrobku s prohlášením o vlastnostech a
s dalšími požadavky CPR. 10. Na žádost orgánů dozoru s nimi spolupracovat při
všech činnostech směřujících k vyloučení rizik vyvolaných stavebními výrobky,
které uvedli na trh. Základní
charakteristiky
Základní
charakteristiky stavebního výrobku jsou podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. 4, ty charakteristiky, které se vztahují
k základním požadavkům na stavby (basic work requirements), jsou
stanoveny v harmonizovaných
technických specifikacích a v prohlášení o vlastnostech. Základní požadavky na stavby
Základní požadavky na stavby jsou zaměřené na konečný výrobek, kterým
je stavební objekt jako celek, a teprve od nich se odvozují požadavky na
vlastní stavební výrobky a části staveb. Základní technické charakteristiky stavebního
výrobku mají vliv na základní požadavky na stavby. Základní požadavky na
stavby jsou uvedeny v podobě cílů vždy v příloze I, a to u všech
relevantních právních předpisů (nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), dříve ve směrnici Rady č. 89/106/EHS (CPD), v nařízení vlády č. 190/2002 Sb.
i v nařízení vlády č. 163/2002 Sb.).
Z těchto požadavků lze uplatnit jeden, několik nebo všechny a musí být
dodržovány během ekonomicky přiměřené životnosti. Základní požadavky
představují základ pro přípravu mandátů CEN a mandátů EOTA a harmonizovaných technických
specifikací. Poznámka 1: V CPR jsou nyní
základní požadavky označeny jako „basic works requirements“ – BWR, zatímco v CPD byly označeny
jako „essential requirements“
- ER. V rámci zrušené CPD a zrušeného nařízení vlády
č. 190/2002 Sb. i v nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. (stejně jako ve zrušené CPD a zrušeném
nařízení vlády č. 190/2002 Sb.) existuje šest základních požadavků,
které jsou podrobně rozpracovány v interpretačních
dokumentech k CPD. V CPR je oproti CPD
uveden navíc základní požadavek č. 7 - Udržitelné využívání přírodních zdrojů, jehož účinnost je od 1. 7.
2013. Podrobné informace ke všem sedmi základním požadavkům viz
Informační portál ÚNMZ: i Základní
požadavek č. 1 - Mechanická odolnost a stabilita i Základní
požadavek č. 2 - Požární bezpečnost i Základní
požadavek č. 3 - Hygiena, ochrana zdraví a životního prostředí i Základní
požadavek č. 4 - Bezpečnost a přístupnost při užívání i Základní
požadavek č. 5 - Ochrana proti hluku i Základní
požadavek č. 6 - Úspora energie a ochrana tepla i Základní
požadavek č. 7 - Udržitelné využívání přírodních zdrojů Poznámka 2: Obecně se u výrobků (na
rozdíl od stavebních výrobků) základními požadavky rozumí technické požadavky na výrobky, jejichž
splnění je předpokladem minimální dostatečné bezpečnosti výrobku. Jsou
definovány v evropských směrnicích nového přístupu vztahujících se k dané
oblasti výrobků a implementovány do národních předpisů členských států EU.
Splnění základních požadavků je rozhodujícím aspektem všech postupů
posuzování shody. Nejčastějším způsobem prokázání shody se základními
požadavky je shoda s harmonizovanou technickou specifikací. Zamýšlené
použití
Ve smyslu nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR),
viz čl. 2 odst. 14 se rozumí
zamýšleným použitím stavebního
výrobku to, co je vymezeno v příslušné harmonizované technické specifikaci. Zjednodušené postupy posuzování a ověřování stálosti
vlastností
Pro malé a střední podniky a především pro mikropodniky (maximálně 9 zaměstnanců a roční obrat do 2
mil. EUR) jsou v nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 36 až 38 a kapitolu VI,
definovány zjednodušené postupy, kdy: a)
výrobce
smí místo posouzení vlastností stavebních
výrobků pro daný typ použít tzv. příslušnou technickou dokumentaci;
b)
mikropodniky a výrobci
vyrábějící kusové výrobky (na zakázku nebo
nesériově) smí místo posouzení vlastností
stavebních výrobků pro daný typ použít tzv. specifickou technickou dokumentací. Zplnomocněný zástupce a jeho
povinnosti
Fyzická nebo
právnická osoba usazená v EU (autorizovaný reprezentant), která byla
písemně zplnomocněna výrobcem, aby jednala jeho jménem při plnění konkrétních
úkolů, viz čl. 2 odst. 22 CPR Směrnice Rady č. 89/106/EHS (CPD) stanovila v sektoru výroby a distribuce stavebních výrobků
povinnosti pouze výrobci a ve velmi omezeném rozsahu jeho zplnomocněnému
zástupci. nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 12 s účinností k 1. 7. 2013,
stanoví následující povinnosti Výrobce může písemně
pověřit svého zplnomocněného zástupce, aby za něj vykonával úkoly stanovené v
plné moci. Sestavení technické dokumentace nesmí být součástí pověření. Pověření
musí obsahovat alespoň tyto úkoly: a)
uchovávat prohlášení o vlastnostech a technickou dokumentaci pro potřeby
vnitrostátních kontrolních úřadů po dobu 10 let od uvedení stavebního výrobku
na trh; b)
poskytnout
příslušnému orgánu dozoru na základě odůvodněné žádosti všechny informace a
dokumentaci nezbytné k prokázání shody stavebního výrobku s prohlášením o
vlastnostech a s jinými příslušnými požadavky CPR; c)
spolupracovat s
příslušnými vnitrostátními orgány, pokud o to požádají, na činnostech,
jejichž cílem je vyloučit rizika vyvolaná výrobky, na které se vztahuje jeho
pověření. Životní
cyklus
Podle nařízení
EP a Rady č. 305/2011 (CPR), viz čl. 2 odst. 28, jde o po sobě
následující a propojené fáze doby životnosti stavebního výrobku, od získání
suroviny nebo vytvoření z přírodních zdrojů až po jeho konečnou likvidaci. |