INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY

(aktualizováno – květen 2025)

POdrobnosti k Nařízení (EU) č. 305/2011 (CPR 1) pro uvedení stavebních výrobků na trh s označením CE

1 Vznik CPR 1, účinnost a přechodná ustanovení 1

2 Termíny a definice podle CPR 1  1

3 Hlavní změny  1

4 Zákon č. 22/1997 Sb. a zákon č. 90/2016 Sb. o posuzování shody ve vztahu k CPR 1  1

5 Užitečné pokyny pro používání CPR 1  1

1 Vznik CPR 1, účinnost a přechodná ustanovení

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS (Construction Products Regulation - dále jen CPR 1), nabylo plné účinnosti 1. 7. 2013.

·         konsolidované znění CPR 1 česky (se zapracováním Opravy, nařízení č. 574/2014, nařízení č. 568/2014, nařízení č. 2019/2010 a nařízení a 2024//2769 (bez změny nařízením (EU)2024/2748, která se použije od 29. května 2026);

·         konsolidované znění CPR 1 anglicky, (se zapracováním nařízení č. 574/2014, nařízení č. 568/2014, nařízení č. 2019/2010 a nařízení 2024//2769 (bez změny nařízením (EU)2024/2748, která se použije od 29. května 2026).

Změny CPR 1 nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2769

Tato změna CPR 1 vyšla dne 28. 10. 2024 v OJ EU nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 2024//2769, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 stanovením použitelných systémů pro posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků ve vztahu k základním charakteristikám souvisejícím s environmentální udržitelností a kterým se uvedené nařízení mění, pokud jde o posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků na základě modelovacího přístupu

Nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Tímto nařízením se mění příloha V CPR 1 tak, že se zavádí nový systém posuzování a ověřování stálosti vlastností (POSV): Systém 3+.Týká se posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků ve vztahu k jejich základním charakteristikám souvisejícím s environmentální udržitelností.

Systém 4 se používá, pokud pro výrobky existuje platný evropský právní základ k určení toho, že je lze považovat za výrobky dosahující určité úrovně nebo třídy vlastností bez zkoušek nebo výpočtů nebo bez dalších zkoušek nebo výpočtů

Systém 3+ se použije pro výrobky, které nepatří do výše uvedených podskupin.

Dále se doplňuje v příloze V čl. 2 oznámený subjekt pro validaci, tj. subjekt oznámený v souladu s kapitolou VII, který provádí validaci posouzení a mezi horizontální základní charakteristiky, u nichž není požadován odkaz na příslušné harmonizované technické specifikace, je doplněna v příloze V čl. 3 environmentální udržitelnost.

Změny CPR 1 nařízením EP a Rady (EU)2024/2748

Tato změna CPR 1 vyšla dne 7. 11. 2024 v OJEU nařízením EP a Rady (EU)2024/2748 kterým se mění nařízení (EU) č. 305/2011, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2023/988 a (EU) 2023/1230, pokud jde o mimořádné postupy pro posuzování shody, předpoklad shody, přijímání společných specifikací a dozor nad trhem v souvislosti s mimořádnou situací na vnitřním trhu, přijímání společných specifikací a dozor nad trhem v souvislosti s mimořádnou situací na vnitřním trhu.

Do CRP se vkládá se nová kapitola „Mimořádné postupy“ a doplňuje se článek 38a, 38b, 38c a 38d Tato změna a použije od 29. května 2026.

Změny nařízení EP a Rady (EU) 2019/1020

Nařízení EP a Rady (EU) 2019/1020 ze dne 20. června 2019 o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42/ES a nařízení (ES) č. 765/2008 a (EU) č. 305/2011. Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v OJEU (tj. 15. 7. 2019) , je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech a týká se všech harmonizačních právních předpisů Unie uvedených v Příloze I a II tohoto dokumentu pro uvádění výrobků na trh včetně CPR 1. Zároveň mění CPR 1.

Změny v CPR 1 podle nařízení (EU) č. 2019/2010 od 16. července 2021:

V čl. 56 odst. 1 nařízení (EU) č. 305/2011 se od 16. 7. 2021 první pododstavec nahrazuje tímto:

„1.Pokud orgány dozoru nad trhem jednoho členského státu mají dostatečné důvody domnívat se, že stavební výrobek, na nějž se vztahuje harmonizovaná norma nebo pro nějž bylo vydáno evropské technické posouzení, nesplňuje vlastnosti uvedené v prohlášení a představuje riziko pro splnění základních požadavků na stavby, na něž se vztahuje toto nařízení, provedou hodnocení toho, zda dotčený výrobek splňuje všechny příslušné požadavky stanovené tímto nařízením. Příslušné hospodářské subjekty spolupracují v nezbytné míře s orgány dozoru nad trhem.“

Ke dni 30. 6. 2013 byla zrušena směrnice Rady 89/106/EHSsbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se stavebních výrobků (Construction Products Directive – CPD, informace viz Archiv)

Nařízení CPR 1 vstoupilo v platnost 24. 4. 2011 (dvacátým dnem po vyhlášení v OJEU), kdy nabyly účinnosti články týkající se terminologie, ustavení Stálého výboru pro stavebnictví (SCC), subjektů pro technická posuzování, oznamujících orgánů a oznámených subjektů, a plné účinnosti nabylo 1. 7. 2013. Adaptace CPR 1 do českého právního řádu byla provedena zákonem č. 100/2013 Sb., který mění zákon č. 22/1997 Sb. (podrobnosti viz bod 4).

Vzhledem k tomu, že CPR 1 vyžaduje přímou implementaci do právního řádu, bylo nařízení vlády č. NV 190/2002 Sb., kterým byla směrnice 89/106/EHS transponována do českého právního prostředí, s ukončením platnosti této směrnice k 30. červnu 2013 zrušeno, zatímco nařízení vlády č. 163/2002 Sb. pro vybrané stavební výrobky zůstává v platnosti a připravuje se jeho novela.

S ukončením platnosti CPD ukončily svou činnost podle tohoto předpisu subjekty, které v jejím rámci působily (notifikované osoby, notifikující orgány, schvalovací orgány) a od 1. července 2013, kdy vypršel odklad v užívání vybraných částí nařízení, zahájily činnost nové subjekty pověřené činností třetích nezávislých stran zapojených do procesu ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků (oznámené subjekty, oznamující orgány, subjekty pro technické posuzování - TABs). Zpravidla šlo o změnu náplně původních osob a orgánů.

I když CPR 1 zohledňuje horizontální legislativní rámec pro uvádění výrobků na vnitřní trh vytvořený nařízením EP a Rady (ES) č. 765/2008 a zejména rozhodnutím 768/2008/ES a zaměřuje se na zmírnění administrativní zátěže malých a středních podniků, je toto nařízení vzhledem ke své specifičnosti odlišné. Nařízení je podobně jako CPD založeno na principu subsidiarity, což znamená, že do kompetence členských států spadají především pravidla pro navrhování a provádění staveb, zatímco právní předpisy EU upravují pravidla pro uvádění stavebních výrobků na trh. Cílem tohoto nařízení je zajistit, aby byly podávány přesné, spolehlivé a důvěryhodné informace o vlastnostech stavebních výrobků nezbytných pro provádění a navrhování staveb, a upravit jednoznačná pravidla pro připojování označení CE.

Přechodná ustanovení jsou uvedena v článku 66  CPR 1 následovně:

   stavební výrobky, které byly uvedeny na trh v souladu se směrnicí 89/106/EHS přede dnem 1. července 2013, se považují za výrobky, které jsou v souladu s tímto nařízením;

   výrobci mohou vypracovat prohlášení o vlastnostech na základě osvědčení o shodě (certifikátu shody) nebo prohlášení o shodě, která byla v souladu se směrnicí 89/106/EHS vydána přede dnem 1. července 2013;

   pokyny pro evropské technické schválení, které byly zveřejněny přede dnem 1. července 2013 v souladu s článkem 11 směrnice 89/106/EHS, mohou být použity jako evropské dokumenty pro posuzování;

   výrobci a dovozci mohou použít evropská technická schválení vydaná v souladu s článkem 9 směrnice 89/106/EHS do dne 1. července 2013 jako evropská technická posouzení, a to po dobu platnosti těchto schválení.

Stránky Evropské komise v souvislosti s CPR 1 viz:

http://ec.europa.eu/growth/sectors/construction/product-regulation/index_en.htm

Časté dotazy a odpovědi k CPR 1

2 Termíny a definice podle CPR 1

článku 2 CPR 1 jsou uvedeny definice vztahující se ke stavebním výrobkům, jejich základním charakteristikám a vlastnostem, k harmonizovaným a technickým specifikacím, k uvádění výrobků na trh, atd.

Přehled nejdůležitějších termínů a vysvětlivek vztahujících se jak k CPD, tak k CPR 1 lze nalézt v kapitole:

Termíny a vysvětlivky pro uvádění stavebních výrobků na trh

V následující tabulce jsou uvedeny relevantní termíny k CPD a CPR 1:

3 Hlavní změny oproti CPD

Užitečným odkazem je:

Obecný postup při uvádění stavebních výrobků na trh podle CPR 1 s označením CE

Mezi hlavní změny CPR 1 oproti CPD patří:

   legislativní forma CPR 1 v podobě nařízení zajišťuje identickou aplikaci a shodné termíny účinnosti jednotlivých částí CPR 1 v celé EU bez výjimek;

   v CPR 1 jsou s účinností od 1. 7. 2013 harmonizovanými technickými specifikacemi harmonizované normy (hEN) (viz článek 17, 18 CPR 1) a evropské dokumenty pro posuzování (European Assessment Document - EAD) (viz článek 19 CPR 1), na základě kterých se vydává evropské technické posouzení (European Technical Assessment - ETA) (viz článek 26 CPR 1); narozdíl od CPD, kde bylo evropské technické schválení (ETA) chybně označeno jako harmonizovaná technická specifikace; pokyny ETAGs naopak nebyly za harmonizovanou specifikaci považovány, i když se prakticky jako harmonizovaná technická specifikace využívaly;

   povinnost připojit označení CE a v prohlášení o vlastnostech je nyní ve všech státech EU bez výjimky ke všem stavebním výrobkům, na které se vztahují harmonizované normy (hEN) nebo pro které bylo vydáno evropské technické posouzení (ETA); tím lze zajistit spolehlivou užitečnou informaci o vlastnostech stavebních výrobků, které se vztahují k plnění základních požadavků na stavby;

   výrobci nezajišťují shodu stavebních výrobků s harmonizovanými normami (hEN) nebo ETA, ale zajišťují shodu vlastností výrobku s informacemi uvedenými v prohlášení o vlastnostech (tj. základními charakteristikami, které se vztahují k základním požadavkům na stavby); nařízení CPR 1 tak jednoznačně přesouvá odpovědnost za volbu správného výrobku na projektanty a zhotovitele staveb podle úrovně vlastností pro specifikovaná použití výrobku;

   podle CPR 1 se v harmonizovaných normách (hEN), v EAD i v prohlášení o vlastnostech musí povinně uvádět zamýšlené použití, dále je třeba stanovit, které základní charakteristiky musí být obsaženy v prohlášení o vlastnostech, uvádět metody a kritéria pro posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků, ve vztahu k jejich základním charakteristikám, a požadavky na řízení výroby;

   evropské technické posouzení lze vydávat pouze na základě evropského dokumentu pro posuzování (EAD), vydání ETA bez ETAG cestou CUAP není přípustné;

   zodpovědnost za výrobek mají vedle výrobce a zplnomocněného zástupce i další hospodářské subjekty – dovozci a distributoři (ve vazbě na evropskou horizontální legislativu se přesněji upravují povinnosti výrobců jejich zplnomocněných zástupců tak, že např. mají nově povinnost uvádět na výrobku své jméno, identifikovat výrobek podle předepsaných kritérií, přikládat doklady o bezpečnosti výrobku, (v případě pochyb o přesnosti údajů provádějí zkoušky), povinnosti dovozců a distributorů (např. nesou odpovědnost za dopravu a skladování, musí umožnit dohledat výrobce nebo výrobek) i subjektů pro technické posuzování, oznamujících orgánů a oznámených subjektů, orgánů dozoru nad trhem (s jeho důsledným uplatňováním);

   nově existují tzv. kontaktní místa pro výrobky k CPR 1, které v rámci CPD neexistovaly, viz přehled kontaktních všech míst k CPR 1; v ČR bylo zřízeno na MPO Kontaktní místo pro stavební výrobky s označením CE podle nařízení (EU) č. 305/2011, o stavebních výrobcích;

   byly zavedeny tzv. zjednodušené postupy pro snížení zátěže zejména malých podniků a mikropodniků a s tím spojené termíny příslušná technická dokumentace a specifická technická dokumentace;

   základní požadavky na stavby řeší nově aspekty udržitelného rozvoje, rozšiřuje se základní požadavek č. 3 a nově je definován základní požadavek č. 7;

   u systémů posuzování a ověřování stálosti vlastností byl vypuštěn systém 2;

   lepší zajištění sledovatelnosti, a to díky povinnému označení CE a připojení prohlášení o vlastnostech a také díky novým povinnostem dalších hospodářských subjektů (dovozců a distributorů), CPR 1 je důležité pro orgány dozoru nad trhem, jelikož minimalizuje možnost distribuce výrobků, k nimž není přiřazen žádný zodpovědný hospodářský subjekt;

   označení CE má význam odlišný od jeho významu v jiných směrnicích pro výrobky, jelikož nese informace o regulovaných vlastnostech, které byly ověřeny postupy a metodami danými příslušnou harmonizovanou technickou specifikací.

   V příloze V bodu 3 k CPR 1 jsou uvedeny případy základních charakteristik, u nichž není požadován odkaz na příslušné harmonizované technické specifikace (reakce na oheň; požární odolnost, chování při vnějším požáru, pohlcování hluku, emise nebezpečných látek). Postupuje se zde podle tzv. horizontálních specifikací (tabulka byla zpracována podle zveřejnění v NANDO)

   Pro dosažení cílů CPR 1 je Komise oprávněna přijmout k CPR 1 tzv. akty v přenesené pravomoci.

4 Zákon č. 22/1997 Sb. a zákon č. 90/2016 Sb. o posuzování shody ve vztahu k CPR 1

I když v souladu s uplatňováním nového legislativního rámce (NLF) byl 31. 3. 2016 vydán nový zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, zůstávají stavební výrobky nadále v působnosti zákona č. 22/1997 Sb., který byl k 31.3. novelizován zákonem č. 91/2016 Sb. V souvislosti s vydáním zákona č. 90/2016 Sb.. a zákona č. 91/2016 Sb.  dochází k následujícím změnám v adaptaci CPR 1:

Změny zákonem 90/2016 Sb., ve vztahu k CPR 1:

Oznámení a kontrola oznámených subjektů k CPR 1 se nyní řídí §17 až 26 zákona č. 90/2016 Sb. o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh.

Přechodná ustanovení: Subjekty, které byly oznámeny Evropské komisi a ostatním členským státům Evropské unie podle § 11b zákona č. 22/1997 Sb., přede dnem nabytí účinnosti zákona o posuzování shody, jsou oprávněny k činnostem podle CPR 1. Pokud byla řízení o oznamování subjektů podle CPR 1 již započata podle zákona č. 22/1997 Sb. před účinností zákona o posuzování shody, dokončí se podle zákona č. 22/1997 Sb.

 

Změny zákonem č. 91/2016 Sb. který mění zákon 22/1997 Sb. ve vztahu k CPR 1:

     Články týkající se oznámených subjektů podle CPR 1 (§11b) byly ze zákona č. 22/197 Sb. vyjmuty a řídí se novým zákonem o posuzování shody (viz nový § 11d), který toto upřesňuje):

„Oznamování subjektů oprávněných provádět činnosti oznámeného subjektu při posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků s označením CE, práva a povinnosti těchto subjektů, jejich kontrolu a sankce za porušení jejich povinností, a postup při pozastavení, omezení nebo odvolání oznámení, včetně informačních povinností souvisejících s oznamováním, upravuje zákon o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh.“.

      §11b) byl nahrazen novým zněním, kterým se upřesňují povinnosti právnických osob, kterým bylo pravomocným rozhodnutím Úřadu zrušeno rozhodnutí o autorizaci nebo pozastavena jeho účinnost.

      Končí nárok na bezplatné poskytování norem pro stavební výrobky – do zákona 22/1997 Sb. byla doplněna Část 4 týkající se změny stavebního zákona č. 183/2006 Sb., kde se v § 196 odstavec 2 o bezplatném poskytování norem zrušuje.

Účinnost: Zákon 90/2016 Sb., a zákon č. 91/2016 Sb. nabyly účinnosti patnáctým dnem po jejich vyhlášení, tj. 15. dubna 2016.

 

5 Užitečné pokyny pro používání CPR 1

   Označení CE stavebních výrobků krok za krokem;

   Guidance on the application of the Construction Products Regulation (305/2011/EU) to materials handling, lifting and storage equipment (červenec 2015);

   Guidance Note on theConstruction Products Regulation (říjen 2014).

Na stránkách CEN jsou k dispozici užitečné dokumenty a šablony:

https://www.cencenelec.eu/areas-of-work/cen-sectors/construction/

      Pokyny – Jak navrhnout znění článků v harmonizovaných normách vztahující se k AVCP 

      Pokyny – Jak navrhnout znění článků v harmonizovaných normách vztahující se k hořlavosti

      Pokyny ES pro hEN v rámci CPR 1 

      Posuzování a prohlášení o nebezpečných látkách v hEN 

      Postup žádosti pro delegované akty k CPR 1 

      Postup žádosti o vypracování normy k CPR 1 

      Seznam běžných nevhodných formulací v normách k CPR 1 

      Pokyn 36: Pokyny k pravidlům pro navrhování a předkládání kandidátských harmonizovaných norem pro výrobky pro stavební výrobky

      CEN and CENELEC Poziční dokument pro budoucí implementaci CPR 1 (Srpen 2020)

      Checklist - položky, které je třeba vzít v úvahu při přípravě norem podle mandátu pro citování v OJEU podle CPR 1