INFORMAČNÍ
PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY (aktualizováno – květen 2025)
1 Vznik CPR 1, účinnost a
přechodná ustanovení 2 Termíny a definice podle CPR 1 4 Zákon č. 22/1997 Sb. a zákon č. 90/2016
Sb. o posuzování shody ve vztahu k CPR 1 5 Užitečné
pokyny pro používání CPR 1 1 Vznik CPR 1, účinnost a
přechodná ustanovení
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS (Construction Products Regulation - dále jen CPR 1), nabylo plné účinnosti 1. 7. 2013. ·
konsolidované znění CPR 1 česky (se zapracováním Opravy, nařízení č. 574/2014, nařízení č. 568/2014, nařízení č. 2019/2010 a nařízení a 2024//2769 (bez změny nařízením (EU)2024/2748, která se použije od 29. května 2026); ·
konsolidované znění CPR 1 anglicky, (se zapracováním nařízení č. 574/2014, nařízení č. 568/2014, nařízení č. 2019/2010 a nařízení 2024//2769 (bez změny nařízením (EU)2024/2748, která se použije od 29. května 2026). Změny CPR 1 nařízením Komise v přenesené pravomoci
(EU) 2024/2769 Tato
změna CPR 1 vyšla dne 28. 10. 2024 v OJ EU nařízením
Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 2024//2769, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
305/2011 stanovením použitelných systémů pro posuzování a ověřování
stálosti vlastností stavebních výrobků ve vztahu k základním charakteristikám
souvisejícím s environmentální udržitelností a kterým se uvedené nařízení
mění, pokud jde o posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních
výrobků na základě modelovacího přístupu Nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Tímto
nařízením se mění příloha V CPR 1 tak,
že se zavádí nový systém posuzování a ověřování stálosti vlastností (POSV): Systém 3+.Týká se posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků ve
vztahu k jejich základním charakteristikám
souvisejícím s environmentální udržitelností. Systém 4 se používá, pokud pro výrobky
existuje platný evropský právní základ k určení toho, že je lze považovat za
výrobky dosahující určité úrovně nebo třídy vlastností bez zkoušek nebo výpočtů
nebo bez dalších zkoušek nebo výpočtů Systém 3+ se použije pro výrobky,
které nepatří do výše uvedených podskupin. Dále
se doplňuje v příloze V čl. 2 oznámený subjekt pro validaci,
tj. subjekt oznámený v souladu s kapitolou VII, který provádí validaci
posouzení a mezi horizontální základní charakteristiky, u nichž není
požadován odkaz na příslušné harmonizované technické specifikace, je doplněna
v příloze V čl. 3 environmentální udržitelnost. Změny CPR 1 nařízením EP a Rady (EU)2024/2748 Tato
změna CPR 1 vyšla dne 7. 11. 2024 v OJEU nařízením EP a Rady (EU)2024/2748 kterým se mění nařízení (EU) č.
305/2011, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2023/988 a (EU)
2023/1230, pokud jde o mimořádné postupy pro posuzování shody, předpoklad
shody, přijímání společných specifikací a dozor nad trhem v souvislosti s
mimořádnou situací na vnitřním trhu, přijímání společných specifikací a dozor
nad trhem v souvislosti s mimořádnou situací na vnitřním trhu. Do CRP se vkládá se nová kapitola „Mimořádné postupy“ a doplňuje se článek 38a, 38b, 38c a 38d Tato změna a použije od 29. května 2026. Změny nařízení EP a Rady (EU)
2019/1020 Nařízení
EP a Rady (EU) 2019/1020 ze dne 20. června 2019 o dozoru nad
trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42/ES a
nařízení (ES) č. 765/2008 a (EU) č. 305/2011. Toto nařízení
vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v OJEU (tj. 15. 7. 2019)
, je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech a
týká se všech harmonizačních právních předpisů Unie uvedených v Příloze
I a II tohoto dokumentu pro uvádění výrobků na trh včetně CPR 1. Zároveň
mění CPR 1. Změny v CPR 1
podle nařízení (EU) č. 2019/2010 od 16. července 2021: V čl. 56 odst. 1
nařízení (EU) č. 305/2011 se od 16. 7. 2021 první pododstavec nahrazuje
tímto: „1.Pokud orgány dozoru nad trhem jednoho členského
státu mají dostatečné důvody domnívat se, že stavební výrobek, na nějž se
vztahuje harmonizovaná norma nebo pro nějž bylo vydáno evropské technické
posouzení, nesplňuje vlastnosti uvedené v prohlášení a představuje riziko pro
splnění základních požadavků na stavby, na něž se vztahuje toto nařízení,
provedou hodnocení toho, zda dotčený výrobek splňuje všechny příslušné
požadavky stanovené tímto nařízením. Příslušné hospodářské subjekty
spolupracují v nezbytné míře s orgány dozoru nad trhem.“ Ke dni 30. 6. 2013 byla zrušena směrnice Rady 89/106/EHS o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se stavebních výrobků (Construction Products Directive – CPD, informace viz Archiv) Nařízení CPR 1
vstoupilo
v platnost 24. 4. 2011 (dvacátým dnem po vyhlášení v OJEU), kdy
nabyly účinnosti články týkající se terminologie, ustavení Stálého výboru pro
stavebnictví (SCC), subjektů pro technická posuzování, oznamujících orgánů a
oznámených subjektů, a plné účinnosti nabylo 1. 7. 2013. Adaptace CPR 1 do českého
právního řádu byla provedena zákonem č. 100/2013 Sb., který
mění zákon
č. 22/1997 Sb. (podrobnosti viz bod 4). Vzhledem k tomu, že CPR 1
vyžaduje přímou implementaci do právního řádu, bylo nařízení vlády č. NV 190/2002 Sb.,
kterým byla směrnice 89/106/EHS transponována do českého právního
prostředí, s ukončením platnosti této směrnice k 30. červnu 2013
zrušeno, zatímco nařízení vlády č. 163/2002 Sb. pro vybrané stavební výrobky zůstává
v platnosti a připravuje se jeho novela. S ukončením platnosti CPD ukončily svou
činnost podle tohoto předpisu subjekty, které v jejím rámci působily
(notifikované osoby, notifikující orgány, schvalovací orgány) a od 1.
července 2013, kdy vypršel odklad v užívání vybraných částí nařízení, zahájily
činnost nové subjekty pověřené činností třetích nezávislých stran zapojených
do procesu ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků (oznámené
subjekty, oznamující
orgány, subjekty
pro technické posuzování - TABs). Zpravidla šlo o změnu náplně
původních osob a orgánů. I když CPR 1
zohledňuje horizontální
legislativní rámec pro uvádění výrobků na vnitřní trh vytvořený
nařízením EP a Rady (ES) č. 765/2008 a zejména rozhodnutím
768/2008/ES a zaměřuje se na
zmírnění administrativní zátěže malých a středních podniků, je toto
nařízení vzhledem ke své specifičnosti odlišné. Nařízení je podobně jako CPD
založeno na principu subsidiarity, což znamená, že do kompetence
členských států spadají především pravidla pro navrhování a provádění staveb,
zatímco právní předpisy EU upravují pravidla pro uvádění stavebních výrobků
na trh. Cílem tohoto nařízení je zajistit, aby byly podávány přesné,
spolehlivé a důvěryhodné informace o vlastnostech stavebních výrobků
nezbytných pro provádění a navrhování staveb, a upravit jednoznačná pravidla
pro připojování označení CE. Přechodná ustanovení jsou uvedena v článku 66 CPR 1 následovně: • stavební
výrobky, které byly uvedeny na trh v souladu se směrnicí 89/106/EHS přede
dnem 1. července 2013, se považují za výrobky, které jsou v souladu s tímto
nařízením; • výrobci mohou
vypracovat prohlášení o vlastnostech na základě osvědčení o shodě
(certifikátu shody) nebo prohlášení o shodě, která byla v souladu se směrnicí
89/106/EHS vydána přede dnem 1. července 2013; • pokyny pro
evropské technické schválení, které byly zveřejněny přede dnem 1. července
2013 v souladu s článkem 11 směrnice 89/106/EHS, mohou být použity jako
evropské dokumenty pro posuzování; • výrobci a
dovozci mohou použít evropská technická schválení vydaná v souladu s článkem
9 směrnice 89/106/EHS do dne 1. července 2013 jako evropská technická
posouzení, a to po dobu platnosti těchto schválení. Stránky Evropské komise
v souvislosti s CPR 1
viz: http://ec.europa.eu/growth/sectors/construction/product-regulation/index_en.htm Časté
dotazy a odpovědi k CPR 1 2 Termíny a definice podle CPR 1
V článku 2 CPR 1 jsou uvedeny definice
vztahující se ke stavebním výrobkům, jejich základním charakteristikám a
vlastnostem, k harmonizovaným a technickým specifikacím, k uvádění
výrobků na trh, atd. Přehled nejdůležitějších termínů a vysvětlivek vztahujících se
jak k CPD, tak k CPR 1 lze nalézt v kapitole: Termíny
a vysvětlivky pro uvádění stavebních výrobků na trh V následující tabulce jsou uvedeny relevantní
termíny k CPD a CPR 1:
3 Hlavní změny oproti CPD
Užitečným odkazem je: Obecný postup při uvádění stavebních výrobků na
trh podle CPR 1 s označením CE Mezi hlavní změny CPR 1 oproti CPD patří: •
legislativní forma CPR 1 v podobě nařízení zajišťuje identickou aplikaci a shodné termíny
účinnosti jednotlivých částí CPR 1 v
celé EU bez výjimek; •
v CPR 1 jsou s
účinností od 1. 7. 2013 harmonizovanými technickými specifikacemi harmonizované
normy (hEN) (viz článek 17, 18 CPR 1) a evropské
dokumenty pro posuzování (European Assessment Document - EAD) (viz článek 19 CPR 1), na
základě kterých se vydává evropské technické posouzení (European Technical
Assessment - ETA) (viz článek 26 CPR 1); narozdíl od CPD, kde
bylo evropské technické schválení (ETA) chybně označeno jako harmonizovaná
technická specifikace; pokyny ETAGs naopak nebyly
za harmonizovanou specifikaci považovány, i když se prakticky jako
harmonizovaná technická specifikace využívaly; •
povinnost připojit označení CE a v prohlášení o vlastnostech je nyní ve všech státech EU bez výjimky ke všem stavebním výrobkům, na které se
vztahují harmonizované normy (hEN) nebo pro které
bylo vydáno evropské technické posouzení (ETA); tím lze
zajistit spolehlivou užitečnou informaci o vlastnostech stavebních výrobků,
které se vztahují k plnění základních požadavků na stavby; •
výrobci nezajišťují shodu stavebních výrobků
s harmonizovanými normami (hEN) nebo ETA, ale zajišťují shodu vlastností výrobku
s informacemi uvedenými v prohlášení o vlastnostech (tj.
základními charakteristikami, které se vztahují k základním požadavkům
na stavby); nařízení CPR 1 tak jednoznačně přesouvá odpovědnost za volbu
správného výrobku na projektanty a zhotovitele staveb podle úrovně vlastností
pro specifikovaná použití výrobku; •
podle CPR 1 se v harmonizovaných normách (hEN), v EAD i v prohlášení o vlastnostech musí povinně
uvádět zamýšlené použití, dále je třeba stanovit, které základní charakteristiky musí být
obsaženy v prohlášení o vlastnostech, uvádět metody
a kritéria pro posuzování a ověřování stálosti vlastností
stavebních výrobků, ve vztahu k jejich základním charakteristikám, a
požadavky na řízení výroby; •
evropské technické posouzení lze vydávat
pouze na základě evropského dokumentu pro posuzování (EAD), vydání ETA bez ETAG cestou CUAP
není přípustné; •
zodpovědnost za výrobek mají vedle výrobce a zplnomocněného zástupce i další
hospodářské subjekty – dovozci a distributoři (ve vazbě na
evropskou horizontální legislativu se přesněji upravují povinnosti výrobců
jejich zplnomocněných zástupců tak, že např. mají nově povinnost uvádět na
výrobku své jméno, identifikovat výrobek podle předepsaných kritérií,
přikládat doklady o bezpečnosti výrobku, (v případě pochyb
o přesnosti údajů provádějí zkoušky), povinnosti dovozců a distributorů
(např. nesou odpovědnost za dopravu a skladování, musí umožnit dohledat
výrobce nebo výrobek) i subjektů pro technické posuzování, oznamujících
orgánů a oznámených subjektů, orgánů dozoru nad trhem (s jeho důsledným
uplatňováním); •
nově existují tzv. kontaktní místa pro výrobky k CPR 1, které
v rámci CPD neexistovaly, viz přehled kontaktních všech míst k CPR 1; v ČR bylo
zřízeno na MPO Kontaktní místo pro stavební výrobky s označením CE podle nařízení (EU)
č. 305/2011, o stavebních výrobcích; •
byly zavedeny tzv. zjednodušené postupy pro snížení
zátěže zejména malých podniků a mikropodniků a s tím spojené termíny příslušná technická dokumentace a specifická technická dokumentace; •
základní požadavky na stavby řeší nově
aspekty udržitelného rozvoje, rozšiřuje se základní
požadavek č. 3 a nově je definován základní požadavek č. 7; •
u systémů posuzování a ověřování stálosti vlastností byl vypuštěn
systém 2; •
lepší zajištění sledovatelnosti, a to díky povinnému
označení CE a
připojení prohlášení o vlastnostech a také díky novým povinnostem dalších hospodářských subjektů (dovozců a distributorů), CPR 1 je důležité pro orgány dozoru nad trhem, jelikož minimalizuje možnost
distribuce výrobků, k nimž není přiřazen žádný zodpovědný hospodářský
subjekt; •
označení CE má význam
odlišný od jeho významu v jiných směrnicích pro výrobky, jelikož nese
informace o regulovaných vlastnostech, které byly ověřeny postupy a metodami
danými příslušnou harmonizovanou technickou specifikací. •
V příloze V bodu 3 k CPR 1 jsou uvedeny
případy základních charakteristik, u nichž není požadován odkaz na příslušné
harmonizované technické specifikace (reakce
na oheň; požární odolnost, chování při vnějším požáru, pohlcování hluku,
emise nebezpečných látek). Postupuje se zde podle tzv. horizontálních specifikací (tabulka byla
zpracována podle zveřejnění v NANDO) •
Pro dosažení cílů CPR 1 je Komise oprávněna
přijmout k CPR 1 tzv. akty v přenesené pravomoci. 4 Zákon č. 22/1997 Sb. a
zákon č. 90/2016 Sb. o posuzování shody ve vztahu k CPR 1
I když v souladu s uplatňováním nového legislativního rámce (NLF) byl 31. 3. 2016 vydán nový zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, zůstávají stavební výrobky nadále v působnosti zákona č. 22/1997 Sb., který byl k 31.3. novelizován zákonem č. 91/2016 Sb. V souvislosti s vydáním zákona č. 90/2016 Sb.. a zákona č. 91/2016 Sb. dochází k následujícím změnám v adaptaci CPR 1: Změny
zákonem 90/2016 Sb., ve vztahu k CPR 1: Oznámení a kontrola oznámených subjektů
k CPR 1 se nyní řídí §17 až 26 zákona č. 90/2016
Sb. o posuzování shody stanovených výrobků
při jejich dodávání na trh. Přechodná
ustanovení:
Subjekty, které byly oznámeny Evropské komisi a ostatním členským státům
Evropské unie podle § 11b zákona č. 22/1997 Sb., přede
dnem nabytí účinnosti zákona o posuzování shody, jsou oprávněny
k činnostem podle CPR 1. Pokud byla řízení o oznamování subjektů
podle CPR 1 již započata podle zákona č. 22/1997 Sb. před
účinností zákona o posuzování shody, dokončí se podle zákona č. 22/1997 Sb. Změny
zákonem č. 91/2016 Sb. který mění zákon 22/1997 Sb. ve vztahu
k CPR 1: •
Články
týkající se oznámených subjektů podle CPR 1 (§11b) byly ze zákona č.
22/197 Sb. vyjmuty a řídí se novým zákonem o posuzování shody (viz nový §
11d), který toto upřesňuje): „Oznamování subjektů oprávněných provádět činnosti
oznámeného subjektu při posuzování a ověřování stálosti vlastností stavebních
výrobků s označením CE, práva a povinnosti těchto subjektů, jejich kontrolu a
sankce za porušení jejich povinností, a postup při pozastavení, omezení nebo
odvolání oznámení, včetně informačních povinností souvisejících s
oznamováním, upravuje zákon o posuzování shody stanovených výrobků při jejich
dodávání na trh.“. • §11b) byl nahrazen novým zněním, kterým
se upřesňují povinnosti právnických osob, kterým bylo pravomocným rozhodnutím
Úřadu zrušeno rozhodnutí o autorizaci nebo pozastavena jeho účinnost. • Končí nárok na bezplatné poskytování
norem pro stavební výrobky – do zákona 22/1997 Sb. byla doplněna Část 4
týkající se změny stavebního zákona č.
183/2006 Sb.,
kde se v § 196 odstavec 2 o bezplatném poskytování norem zrušuje. Účinnost:
Zákon 90/2016 Sb., a
zákon č. 91/2016 Sb. nabyly
účinnosti patnáctým dnem po jejich vyhlášení, tj. 15. dubna 2016. 5 Užitečné
pokyny pro používání CPR 1
• Označení
CE stavebních výrobků krok za krokem; • Guidance
on the application of the Construction Products Regulation (305/2011/EU) to
materials handling, lifting and storage equipment (červenec 2015); • Guidance
Note on theConstruction Products Regulation (říjen 2014). Na stránkách CEN jsou k dispozici
užitečné dokumenty a šablony: https://www.cencenelec.eu/areas-of-work/cen-sectors/construction/ •
Pokyny – Jak navrhnout znění
článků v harmonizovaných normách vztahující se k AVCP •
Pokyny – Jak navrhnout znění
článků v harmonizovaných normách vztahující se k hořlavosti •
Pokyny ES pro hEN v rámci CPR 1 •
Posuzování a prohlášení o nebezpečných látkách v hEN •
Postup žádosti pro delegované
akty k CPR 1 •
Postup žádosti o vypracování
normy k CPR 1 •
Seznam běžných nevhodných
formulací v normách k CPR 1 • CEN
and CENELEC Poziční dokument pro budoucí implementaci CPR 1 (Srpen 2020) |