INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY

(aktualizováno – duben 2025)

vybrané právní předpisy ČR vztahující se ke stavebním výrobkům

1 Předpisy ČR z hlediska požární ochrany  1

2 Předpisy ČR z hlediska nebezpečných látek

3 Předpisy ČR z hlediska radioaktivity

4 Předpisy ČR v oblasti vodní politiky

5 Předpisy ČR z hlediska biocidních látek

6 Předpisy ČR z hlediska stavebního a demoličního odpadu a stavební výrobky s obsahem recyklátu ze stavebního a demoličního odpadu

7 Předpisy ČR z hlediska uvolňování nebezpečných částic a plynů do vnějšího ovzduší

8 Předpisy ČR pro stavební výrobky přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě

9 Předpisy ČR z hlediska uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb

10 Předpisy ČR z hlediska výskytu vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby

11 Další předpisy ČR související s dopady na životní prostředí

12 Předpisy ČR z hlediska emisí hluku

13 Předpisy ČR z hlediska hospodaření energií

1       Předpisy ČR z hlediska požární ochrany

Zákon č. 133/1985 Sb., požární ochraně (ve znění pozdějších předpisů) rozvádí požadavky požární bezpečnosti staveb. Definuje pojem požární bezpečnosti, požárně bezpečnostní zařízení, požární nebezpečí.

Zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru);

V návaznosti na zákon o požární ochraně se stanovují podmínky požární bezpečnosti právnických a fyzických osob a způsob výkonu státního požárního dozoru.

Dalšími navazujícími prováděcími předpisy, které mohou souviset se stavebními výrobky, jsou:

·        Vyhláška MV č. 34/2016 Sb. o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty 

·        Vyhláška MV č. 246/2001 Sb. o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci, ve znění poslední změny 221/2014 Sb.) (ve znění pozdějších předpisů);

·        Vyhláška MV č. 69/2014 Sb. o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany (ve znění pozdějších předpisů, ruší vyhlášku MV č. 255/1999 Sb.);

·        Vyhláška MV č. 35/2007 Sb. o technických podmínkách požární techniky (ve znění pozdějších předpisů);

·        Nařízení vlády č. 172/2001 Sb. k provedení zákona o požární ochraně (ve znění pozdějších předpisů);

·        Vyhláška MV č. 202/1999 Sb., kterou se stanoví technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří;

·        Vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (ve znění pozdějších předpisů včetně poslední novely 232/2023 Sb.);

·        Vyhláška MV č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách.

·        Vyhláška MV č. 460/2021 Sb. o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva

Pro požární bezpečnost staveb byly v rámci ČR vydány čistě národní ČSN (třídicí znak 7308..), které nepřebírají evropské ani mezinárodní normy.

2 Předpisy ČR z hlediska nebezpečných látek

Nařízení REACH a nařízení CLP jsou přímo použitelnými evropskými předpisy. Od r. 2011 platí v ČR chemický zákon č. 350/2011 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon). Tento zákon navazuje na tyto přímo použitelné evropské předpisy a upravuje povinnosti právnických osob. K tomuto zákonu platí následující prováděcí předpisy:

·        Vyhláška č. 61/2013 o rozsahu informací poskytovaných o chemických směsích, které mají některé nebezpečné vlastnosti, a o detergentech (podle sdělení MZ se účinnost odkládá do 1. 3. 2014, k vyhlášce byl vydán Metodický pokyn MZ včetně Přílohy 1 a Přílohy 2);

·        Vyhláška č. 163/2012 Sb. o zásadách správné laboratorní praxe.

Důvodem zpracování nového chemického zákona byla nutnost dosažení plné kompatibility české legislativy v oblasti chemických látek a směsí s evropskými právními předpisy. Zákon adaptuje do českého právního řádu několik přímo použitelných předpisů ES. Zákon přispívá ke zvýšení chemické bezpečnosti při výrobě a dovozu chemických látek nebo látek obsažených ve směsích a předmětech a směsí a při jejich uvádění na trh a používání.

Při posuzování stavebních výrobků, které mají charakter nebezpečné látky (a především při nakládání s nimi), je třeba v ČR brát v úvahu požadavky zákona č.  258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (ve znění pozdějších předpisů) a některých prováděcích vyhlášek k tomuto zákonu:

  • Vyhláška MZ č. 428/2004 Sb. o získání odborné způsobilosti k nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky klasifikovanými jako vysoce toxické;
  • Nařízení vlády č. 291/2015 Sb. o ochraně zdraví před neionizujícím zářením;
  • Vyhláška MZ č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a biologickými činiteli (ve znění pozdějších předpisů);
  • Vyhláška č. 394/2006 Sb., kterou se stanoví práce s ojedinělou a krátkodobou expozicí azbestu a postup při určení ojedinělé a krátkodobé expozice těchto prací (ve znění pozdějších předpisů);
  • Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci (ve znění pozdějších předpisů, včetně  poslední novely č. 20/2025 Sb., která má účinnosti od 15.2.2025.)

3 Předpisy ČR z hlediska radioaktivity

Zákon č. 83/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon, ve znění pozdějších předpisů. S účinností od 1.7.2025.

Atomový zákon č. 263/2016 Sb. a  zákon č.264/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím atomového zákona od 1.1.2017 částečně ruší a mění č. 18/1997 Sb. a také 183/2006 Sb. (stavební zákon).

§ 98 a 99 zákona č. 263/2016 Sb. upravuje prevenci proti pronikání radonu do stavby s obytnými nebo pobytovými místnostmi. V tomto kontextu hraje nepominutelnou roli „radonový index pozemku“, jehož určení (osobou, která tuto činnost provozuje na základě povolení SÚJB) je východiskem pro případné další stavební úpravy, které mají předcházet ozáření z radonu pronikajícího z podloží. Pravidla zde obsažená fakticky dopadají na všechny obyvatele České republiky, neboť jejich zdraví je radonem ovlivňováno (v porovnání s jinými zeměmi dokonce více, neboť české prostředí je na radioaktivní nerosty a radon obzvláště bohaté). Atomový zákon předpokládá (resp. vyžaduje to), že stavebník nechá stanovit radonový index pozemku držitelem povolení k této činnosti. V závislosti na výsledku pak musí být stavba v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb. provedena tak, aby odpovídala stavebně technickým požadavkům. Stavebně technické požadavky pro případ výskytu vysokého radonového indexu pozemku stanoví technická norma, konkrétně ČSN 73 0601 (730601) „Ochrana staveb proti radonu z podloží“ (závazná na základě obecných ustanovení zákona č. 183/2006 Sb.). Skutečnost, zda je stavba provedena v souladu se stavebně technickými požadavky, je následně předmětem dozoru ze strany stavebního úřadu a je posuzována rovněž v rámci kolaudace stavby. Dle zákona č. 183/2006 Sb. lze stavebníka i sankcionovat za porušení zákona. V tomto směru je tedy působnost v oblasti ochrany před radonem a jeho dceřinými produkty sdílena mezi SÚJB a orgány stavební správy.

Navržená právní úprava se zaměřuje na oblast prevence již v době stavby, resp. rekonstrukce, budov a u stávajících staveb pak zejména na stavby veřejného charakteru s dlouhodobým pobytem osob. Také u budov určených k bydlení předpokládá stanovení přijatelných úrovní, nicméně nenařizuje povinnost aktivně koncentraci radonu zjišťovat, čímž se snaží vybalancovat zájem ochrany zdraví a ochrany soukromí (obydlí).

Dle nového atomového zákona byly vydány nové prováděcí předpisy, z nichž některé souvisí se stavebními výrobky souvisí:

Označení

Název

422/2016 Sb.

Vyhláška o radiační ochraně a zabezpečení radionuklidového zdroje

409/2016 Sb.

Vyhláška o činnostech zvláště důležitých z hlediska jaderné bezpečnosti a radiační ochrany, zvláštní odborné způsobilosti a přípravě osoby zajišťující radiační ochranu registranta

408/2016 Sb.

Vyhláška o požadavcích na systém řízení

360/2016 Sb.

Vyhláška o monitorování radiační situace

347/2016 Sb.

Nařízení vlády o sazbách poplatků na odbornou činnost Státního úřadu pro jadernou bezpečnost

Vyhlášky SÚJB č. 307/2002 Sb. radiační ochraně a č. 146/1997 Sb. týkající se  zvláštní odborné způsobilosti byly zrušeny k  1. 1. 2017

Pro posuzování shody stavebních výrobků, ve kterých je limitován obsah radionuklidů jsou citované vyhlášky technickým předpisem ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb.autorizovaná osoba je povinna se tímto technickým předpisem řídit. Jedná se např. o následující výrobky stanovené formou výčtu v příloze č. 2 k NV č. 163/2002 Sb.:

·        výrobky skupiny 1stavební výrobky pro betonové a železobetonové části staveb;

·        výrobky skupiny 2 stavební výrobky pro zděné stavby;

·        výrobky skupiny 9zásypový materiál, granulát, dlažební kostky, kamenivo, popílky;

·        výrobky skupiny 11stavební výrobky pro vnitřní a vnější povrchové úpravy stěn, stropů, podlah (keramické, silikátové a sádrové obklady, dlažby aj.).

Pro hodnocení ochrany staveb proti radonu popřípadě pro stanovení hmotnostní aktivity radionuklidů popílků lze využít následující ČSN:

Označení

Název

ČSN 73 0601:2006

Ochrana staveb proti radonu z podloží

ČSN 73 0602:2006

Ochrana staveb proti radonu a záření gama ze stavebních materiálů

ČSN 72 2071:2011

Popílek pro stavební účely – Společná ustanovení, požadavky a metody zkoušení

ČSN 72 2080:2011

Fluidní popel a fluidní popílek pro stavební účely – Společná ustanovení, požadavky a metody zkoušení

Měření a hodnocení obsahu přírodních radionuklidů ve stavebních výrobcích spadá mezi činnosti zvláště důležité z hlediska radiační ochrany a smí je tedy provádět pouze laboratoř, která obdržela od SÚJB povolení podle § 9 odst. 1, písm. r) atomového zákona a která musí mít zvláštní odbornou způsobilost prokázanou podle vyhlášky č. 146/1997 Sb.1) (ve znění změny č. 315/2002 Sb.). tato vyhláška má být také od

4 Předpisy ČR v oblasti vodní politiky

Při posuzování shody některých stavebních výrobků (armatury, regulátory, zařízení pro dopravu a skladování kapalin, čistírny odpadních vod atd.) mohou být z hlediska jejich funkční účinnosti a z hlediska zamezení uvolňování škodlivých látek do povrchových vod důležité následující předpisy:

o   Zákon č. 254/2001 Sb. o vodách a o změně některých předpisů (vodní zákon) (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny provedené zákonem č. 182/2024 Sb., který má účinnost od 1. 1. 2024)

o   NV č. 57/2016 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních (ruší NV 416/2010 Sb.);

o   NV č. 401/2015 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací (ruší NV 61/2003 Sb. ve znění pozdějších předpisů);

K NV č. 61/203 Sb. byly vydány následující metodické pokyny MŽP:

·        Metodický pokyn č. 7 odboru ochrany vod  MŽP k NV č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech (uvádí analytické metody stanovení hodnot znečišťujících látek a jejich skupin v odpadních vodách)

·        Metodický č. 4 pokyn odboru ochrany vod MŽP k NV č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění NV č. 229/2007 Sb. a NV č. 23/2011 Sb.

·        Metodický pokyn č. 6 odboru ochrany vod MŽP k NV č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění nařízení vlády č. 229/2007 Sb. a č. 23/2011 Sb. (Věstník MŽP č. 3/2012);

NV č. 71/2003 Sb. o stanovení povrchových vod vhodných pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů a o zjišťování a hodnocení stavu jakosti těchto vod (ve znění změny NV č. 169/2006 Sb.);

Vyhláška č. 98/2011 Sb. o způsobu hodnocení stavu útvarů povrchových vod, způsobu hodnocení ekologického potenciálu silně ovlivněných a umělých útvarů povrchových vod a náležitostech programů zjišťování a hodnocení stavu povrchových vod (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny vyhláškou č. 154/2016 Sb.);

Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků (ve znění pozdějších předpisů).

Účelem zákona č. 254/2001 Sb. o vodách je chránit povrchové a podzemní vody a stanovit podmínky pro hospodárné využívání vodních zdrojů a pro zachování i zlepšení jakosti povrchových a podzemních vod. V příloze č. 1 k zákonu je uveden seznam zvlášť nebezpečných látek a seznam nebezpečných látek. Při stanovení výluhových test stavebních výrobků je třeba brát tuto přílohu v úvahu.

o   Zákon č. 274/2001 Sb., vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny provedené zákonem č. 152/2023 Sb., a  zákonem č. 167/2023 Sb., který má dělenou účinnost), který upravuje některé vztahy vznikající při rozvoji, výstavbě a provozu vodovodů a kanalizací sloužících veřejné potřebě a přípojek na ně a dále působnost orgánů územních samosprávných celků a správních úřadů. Součástí jsou i obecné technické požadavky na výstavbu vodovodů a kanalizací a na jakost vody, ochranu odběratele, dozor, technický a ekonomický audit a také sankce při nedodržení tohoto zákona.

o   Významná je především prováděcí vyhláška MZe č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích) (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny 390/2024 Sb., která má dělenou účinnost).

ČSN pro vodovody a kanalizace viz 7567.. a 7564...                                                                              

Odhad vlivu stavebních materiálů a staveb na životní prostředí vyžaduje především podrobnou znalost jejich vlastností, uplatňujících se v interakci s jednotlivými složkami životního prostředí. Ve stavebnictví je používáno velké množství různých materiálů s velmi rozdílnými vlastnostmi s ohledem na jejich možné ovlivnění složek životního prostředí. Z hlediska posuzování chemických vlivů staveb a materiálů je velmi důležité hodnocení jejich vlivů na vodní a zprostředkovatelně půdní prostředí. Z tohoto pohledu je pak nejdůležitějším vyluhovacím médiem voda, jelikož se jejím prostřednictvím mohou chemické látky ze stavebních materiálů dále šířit do životního prostředí. Prostřednictvím vyluhování chemických látek ze stavebních hmot se posuzuje nebezpečnost stavebních materiálů, přičemž je třeba přihlížet k životnosti staveb v dlouhodobém horizontu.

Pro oblast migrace škodlivých látek ze stavebních výrobků do půdy a/nebo hydrosféry zpracoval Státní zdravotní ústav AHEM 3/2001 Metodické doporučení pro hodnocení škodlivých a nežádoucích látek uvolňujících se z vybraných skupin výrobků pro stavby do vody a půdy“. Metodické doporučení se zabývá přípravou vodných výluhů, jejich chemickou analýzou (hodnocení vyluhovatelnosti) a především realizací i vyhodnocením testů ekotoxicity. Hodnocení zdravotní nezávadnosti klasifikací do čtyř tříd od všeobecně použitelného výrobku přes dílčí omezení jeho použití, respektive schválení pro jediný účel až k zákazu jeho použití a hodnocení ekotoxicity jako nebezpečné vlastnosti.

(Ruší vyhlášku č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, (ve znění pozdějších předpisů)) a dále ekotoxicity jako nebezpečné vlastnosti H14 v souladu s požadavky vyhlášky č. 94/2016 Sb. hodnocení nebezpečných vlastností odpadů (ve znění pozdějších předpisů) lze využít metodické pokyny MŽP, např.:

·        Metodický pokyn MŽP ke stanovení ekotoxicity odpadů;

·        Metodický pokyn MŽP o nakládání s odpady ze stavební výroby a s odpady z rekonstrukcí a odstraňování staveb;

5 Předpisy ČR z hlediska biocidních látek

Od 1. 9. 2013 platí v ČR nařízení EP a Rady (EU) č. 528/2012 dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání (BPR) (včetně opravy z 28. 10. 2017), které je přímo aplikovatelné do předpisů členských států.

V ČR stavební výrobky, které mají charakter biocidní látky, podléhají zákonu č. 120/2012 Sb. o podmínkách uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů (ve znění změn, včetně poslední změny provedené zákonem č. 324/2016 Sb.,) který definuje biocidy jako přípravky obsahující jednu nebo více účinných látek určených k ničení, odpuzování, zneškodňování, zabránění účinku nebo dosažení jiného regulačního účinku na jakýkoliv škodlivý organismus chemickým nebo biologickým způsobem. Mezi příklady biocidů v příloze k zákonu jsou i přípravky, které jsou stanovenými stavebními výrobky podle NV č. 163/2002 Sb., mj. konzervační přípravky pro dřevo, konzervanty pro vlákna, kůži, pryž a polymerní materiály, konzervační prostředky pro zdivo a přípravky proti hnilobě konstrukcí používaných ve vodě.

Změna provedená zákonem č. 324/2016 Sb., (účinnost od 18. 10. 2016; ruší část první, čtvrtou část zákona č. 120/2002 Sb. a jeho přílohu; ruší vyhlášku č. 304/2002 Sb., kterou se stanoví podrobná specifikace zásad a postup hodnocení biocidních přípravků a účinných látek; vyhlášku č. 305/2002 Sb., kterou se stanoví obsah žádosti a podrobná specifikace údajů předkládaných před uvedením biocidního přípravku nebo účinné látky na trh; dále ruší vyhlášku č. 343/2011 Sb., o seznamu účinných látek.

V případě stavebních výrobků na bázi dřeva jsou biocidy aplikovány velmi často proti hnilobě, plísni, dřevokazným houbám atd. V těchto případech AO vyžaduje od výrobce biocidem ošetřeného výrobku dokument (např. prohlášení) potvrzující, že přípravek použitý k ošetření proti škodlivým organismům je registrován a jeho výrobce má k dispozici povolení Ministerstva zdravotnictví. Toto doporučení má oporu v právních předpisech pouze nepřímou (povinnost registrace a povolování MZ se vztahuje pouze na výrobce biocidů, nikoliv na producenty výrobků ošetřených biocidy). Z bezpečnostního hlediska musí být minimálním požadavkem AO uvedení obchodního názvu a obchodní firmy dodavatele použitého biocidu v technické dokumentaci.

6 Předpisy ČR z hlediska stavebního a demoličního odpadu a stavební výrobky s obsahem recyklátu ze stavebního a demoličního odpadu

Stavební a demoliční odpad (dále jen SDO) je odpad vznikající při zřizování, údržbě, rekonstrukcích a odstraňování staveb.

Tyto odpady lze rozdělit buď:

a)     jako odpad v souladu s novým zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech  (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny provedené zákonem č. 149/2023 Sb., který má účinnost od 1. 1. 2024) ruší zákon č. 185/2001 Sb. a všechny jeho prováděcí předpisy) nebo jako odpad v souladu se zákonem č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností, (účinnost od 1. 1. 2021, např. solární panely) nebo

b)     jako stanovený stavební výrobek, pokud splní požadavky, které se na stavební výrobek vztahují dle zamýšleného, nebo určeného použití. Pro stanovený stavební výrobek musí být zajištěno posouzení shody výrobku podle § 12 zákona č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky a NV č. 163/2002 Sb.  a pro harmonizovaný stavební výrobek posouzení a ověření stálosti vlastností podle CPR. Na tyto materiály/výrobky a jejich využívání se dále zákon o odpadech nevztahuje.

Ad a) pokud je klasifikován jako odpad podle zákona č. 541/2020 Sb. o odpadech je třeba u stavebních a demoličních odpadů brát v úvahu tyto prováděcí předpisy:

·        Vyhláška č. 8/2021 Sb. o katalogu odpadů

  • Vyhláška 273/2021 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady (ve znění pozdějších předpisů včetně poslední změny 18/2025 Sb., která má účinnost od 1.2.2025) - tato vyhláška stanovuje podmínky, při jejichž splnění přestávají být některé odpady odpadem. Jde o rozsáhlý dokument, který zahrnuje novelizaci řady samostatných prováděcích předpisů, které původně patřily pod zákon  185/2001 Sb. a byly zákonem 541/2020 Sb. zrušeny. Tato vyhláška se člení podle tematických okruhů do jednotlivých částí, má 51 příloh, pro přizpůsobení se novým požadavkům. V § 79 až § 83 je nastaveno přechodné období, po které lze ještě využívat tyto některé zrušené právní předpisy, platné do roku 2020, např. vyhlášku č. 383/2001 Sb.  o podrobnostech nakládání s odpady vyhlášku č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu, nebo vyhlášku č. 130/2019 Sb., o kritériích, při jejichž splnění je asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem.
  • Vyhláška 169/2023 Sb. o stanovení podmínek, při jejichž splnění přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem
  • Vyhláška 283/2023 Sb. o stanovení podmínek, při jejichž splnění jsou znovuzískaná asfaltová směs a znovuzískaný penetrační makadam vedlejším produktem nebo přestávají být odpadem

Pokud je klasifikován jako odpad podle zákona č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností je třeba brát v úvahu následující prováděcí předpis:

  • Vyhláška č. 16/2022 Sb. o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností (týká se např. solárních panelů).

Ad b) pokud je klasifikován jako stanovený výrobek (materiály) pro posouzení shody podle zákona č22/1997 Sb. lze využívat např.:

·        Stanovený stavební výrobek „kamenivo pro drážní stavby“ (podle NV č. 163/2002 Sb.) příloha č. 2 skupina stavebních výrobků č. 9, pořadové číslo 16);

·        Stanovený stavební výrobek „zásypový materiál určený k likvidaci hlavních a starých důlních děl zasypáním“ (podle NV č. 163/2002 Sb., příloha č. 2 skupina stavebních výrobků č. 9, pořadové číslo 13);

·        Stanovený stavební výrobek „granulát pro kolejové lože a obslužné komunikace báňských provozů, granulát a aditivovaný granulát do výsypek povrchových dolů pro násypy a zásypy při zahlazování důlní činnosti, granulát pro rekultivaci báňských výsypek“ (podle NV č. 163/2002 Sb., příloha č. 2 skupina stavebních výrobků č. 9, pořadové číslo 14).

Na stránkách Agentury ČAS je zveřejněn Katalog výrobků a materiálů s obsahem druhotných surovin pro použití ve stavebnictví a nový portál Recyklujme stavby! Jsou zde zveřejněny dva katalogy:

1.      Katalog výrobků a materiálů s obsahem druhotných surovin pro použití ve stavebnictví (Jsou zde popsány podmínky recyklace stavebního a demoličního odpadu a možnosti jeho využití pro nové výrobky).

2.      Katalog výrobků a materiálů s obsahem druhotných surovin z průmyslových provozů a komunálních odpadů pro použití ve stavebnictví - obsahuje roztřídění materiálů podle původu a složení, možnosti použití, postup certifikace. Mezi popsané skupiny patří např. strusky, popílky energosádrovec a kompozitní obaly. V katalogu bude dále uveden seznam souvisejících norem pro stavební výrobky obsahující druhotné suroviny a slovníček pojmů.

Pro stavební výrobky, které jsou zároveň elektrickými a elektrotechnickými výrobky platí směrnice 2011/65/EU
(RoHS II).
Tato směrnice byla do českého právního řádu implementována nařízením vlády 481/2012 Sb. (ve znění posledních předpisů včetně
10/2024 Sb.) o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních.

Užitečné informace jsou uvedeny na webu MPO:

Pravidla pro uvádění výrobků na trh pro stavební výrobky vyrobené z odpadů

7 Předpisy ČR z hlediska uvolňování nebezpečných částic a plynů do vnějšího ovzduší

Jde o stavební výrobky, jako jsou nádoby pro spalování škodlivých látek včetně těsnicích systémů, zařízení pro spalování látek, odvody spalin a komíny, klimatizační a vzduchotechnické systémy, potrubní systémy. Sleduje se zde zejména uvolňování škodlivin do vnějšího ovzduší.

Zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb. (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny provedené zákonem č. 42/2025 Sb., který má dělenou účinnost od 1. 3. 2025.)

Z prováděcích předpisů k tomuto záklonu má pro stavební výrobky význam související předpis:

o   Vyhláška č. 415/2012 Sb. o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší (ve znění pozdějších předpisů, poslední novela 265/2022 Sb., která částečně vstupuje v platnost 6. 9. 2022 a má dělenou účinnost) Tato vyhláška řeší požadavky na vybrané výrobky s obsahem těkavých organických látek, limitní hodnoty obsahu těkavých organických látek a analytické metody pro stanovení obsahu těkavých organických látek v těchto výrobcích. V příloze č. 7 vyhlášky č. 415/2012 Sb. jsou nátěrové hmoty určené pro budovy, jejich vybavení a příslušenství a s nimi spojené konstrukce, a sloužící k dekorativním, funkčním a ochranným účelům, s výjimkou aerosolů, upřesněny následovně:

§  matné nátěrové hmoty pro stěny a stropy v interiéru jsou nátěrové hmoty určené k nanášení na vnitřní stěny a stropy, se stupněm lesku ≤ 25@60°,

§  lesklé nátěrové hmoty pro stěny a stropy v interiéru jsou nátěrové hmoty určené k nanášení na vnitřní stěny a stropy, se stupněm lesku > 25@60°,

§  nátěrové hmoty pro venkovní stěny z minerálního podkladu jsou nátěrové hmoty určené k nanášení na vnější zdivo a cihlové, betonové nebo sádrové stěny,

§  vnitřní/venkovní nátěrové hmoty na dřevo, kov nebo plasty pro vybavení a obklady budov jsou nátěrové hmoty vytvářející neprůhledný film a jsou určené pro dřevěné, kovové nebo plastové podklady. Tato podkategorie též zahrnuje podkladové nátěrové hmoty a nátěrové hmoty pro mezivrstvy,

§  vnitřní/venkovní laky a mořidla jsou nátěrové hmoty určené k nanášení na budovy a jejich vybavení a vytvářející transparentní nebo polotransparentní film pro účely dekorace nebo ochrany dřeva, kovu a plastů. Tato podkategorie zahrnuje též lazurovací hmoty na dřevo, kterými se rozumějí nátěrové hmoty vytvářející silnovrstvý film a sloužící k dekoraci nebo k ochraně dřeva před povětrnostními vlivy podle normy EN 927-1 (kategorie polostabilní),

§  nefilmotvorná mořidla jsou mořidla, která v souladu s normou EN 927-1:1996 tvoří vrstvu průměrné tloušťky menší než 5 µm, měřeno metodou 5A podle normy ISO 2808:1997,

§  základní nátěrové hmoty jsou nátěrové hmoty s těsnicím a/nebo izolačním účinkem určené k použití na dřevu nebo stěnách a stropech,

§  penetrační nátěrové hmoty jsou nátěrové hmoty určené ke stabilizaci volných částic podkladu nebo k dosažení hydrofobních vlastností a/nebo k ochraně dřeva proti zmodrání,

§  jednosložkové speciální nátěrové hmoty jsou nátěrové hmoty se speciální funkcí na bázi filmotvorných látek. Jsou určeny pro aplikace se zvláštními požadavky, jako jsou základní a vrchní nátěry na plasty, základní nátěry na železné podklady, základní nátěry na lehké kovy jako je zinek a hliník, antikorozní nátěry, nátěrové hmoty na podlahy, včetně dřevěných a betonových podlah, ochrana proti graffiti, protipožární nátěry a nátěry odpovídající hygienickým normám v potravinářském průmyslu a ve zdravotnických zařízeních,

§  vícesložkové speciální nátěrové hmoty jsou nátěrové hmoty ke stejnému použití jako jednosložkové nátěrové hmoty se speciální funkcí, avšak s druhou složkou (např. terciálními aminy) přidávanou před použitím,

§  vícebarevné nátěrové hmoty jsou nátěrové hmoty, které přímo při prvním nanesení vytvářejí dvoubarevné nebo vícebarevné efekty,

§  nátěrové hmoty s dekorativními efekty jsou nátěrové hmoty určené k vytváření zvláštních estetických efektů na speciálně upravených, předem natřených podkladech nebo podkladových nátěrech, s následným opracováním různými nástroji během fáze zasychání.

Limitní hodnoty obsahu těkavých organických látek pro nátěrové hmoty určené pro budovy, jejich vybavení a příslušenství a s nimi spojené konstrukce, a sloužící k dekorativním, funkčním a ochranným účelům:

Subkategorie výrobků

druh

VOC

g/l*)

a

matné nátěrové hmoty pro stěny a stropy v interiéru (stupeň lesku ≤ 25@60°)

VŘNH

30

RNH

30

b

lesklé nátěrové hmoty pro stěny a stropy v interiéru (stupeň lesku > 25@60°)

VŘNH

100

RNH

100

c

nátěrové hmoty pro venkovní stěny z minerálního podkladu

VŘNH

40

RNH

430

d

vnitřní/venkovní nátěrové hmoty na dřevo, kov nebo plasty pro vybavení a obklady budov

VŘNH

130

RNH

300

e

vnitřní/venkovní laky a mořidla včetně silnovrstvých lazurovacích hmot na dřevo

VŘNH

130

RNH

400

f

vnitřní/venkovní nefilmotvorná mořidla

VŘNH

130

RNH

700

g

základní nátěrové hmoty

VŘNH

30

RNH

350

h

penetrační nátěrové hmoty

VŘNH

30

RNH

750

i

jednosložkové nátěrové hmoty se speciální funkcí

VŘNH

140

RNH

500

j

vícesložkové reaktivní nátěrové hmoty se speciální funkcí pro specifické účely

VŘNH

140

RNH

500

k

vícebarevné nátěrové hmoty

VŘNH

100

RNH

100

l

nátěrové hmoty s dekorativními efekty

VŘNH

200

RNH

200

Poznámka:

Zkratka VŘNH znamená vodou ředitelné nátěrové hmoty

Zkratka RNH znamená rozpouštědlové nátěrové hmoty

*) obsah VOC ve výrobku připraveném k použití

Zákon č. 73/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední novely č. 60/2023 Sb. ) se vztahuje především na chladicí a klimatizační zařízení. K tomuto zákonu byl nyní vydán prováděcí předpis:

·       Vyhláška MŽP č. 257/2012 Sb. o předcházení emisím látek, které poškozují ozonovou vrstvu, a fluorovaných skleníkových plynů (ve znění pozdějších předpisů) popisuje postupy pro kontrolu těsnosti chladicích nebo klimatizačních zařízení anebo systémů požární ochrany, obsahujících fluorované skleníkové plyny, a rozsah požadovaných znalostí ke znovuzískávání, regeneraci nebo zneškodňování látek, které poškozují ozonovou vrstvu.

·       Vyhláška MŽP č. 243/2023 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední novely č. 322/2024 Sb. ) (vztahuje se na chladicí a klimatizační zařízení, tepelná čerpadla nebo systémy požární ochrany obsahující regulované látky)

·       Vyhláška MŽP č. 103/2025 Sb. k provedení některých ustanovení zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů; s účinností od 16.4.2025

8 Předpisy ČR pro stavební výrobky a materiály přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě

I když se v rámci EU připravuje evropský systém pro materiály přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě (viz dále), v jednotlivých členských státech EU platí zatím národní předpisy.

Pro ČR platí zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (ve znění pozdějších předpisů) Cílem novely 167/2023 Sb., která nabývá účinnosti dne 1. 7. 2023, bylo provedení povinné transpozice evropské směrnice č. 2020/2184 o jakosti vody určené k lidské spotřebě – Drinking Water Directive (DWD), která ruší a nahrazuje směrnicí 98/83/ES.

Požadavky na výrobky a materiály (v celém  textu se místo „výrobky“ nyní uvádí „výrobky a materiály“) přicházející do styku s pitnou užitkovou, teplou a surovou vodou, chemické látky a chemické směsi, úpravu vody a vodárenské technologie jsou podrobně nově změněny v § 5, jehož první tři odstavce od 1. 7. 2023 mění takto:

 (1) Výrobce nebo dovozce výrobku nebo materiálu určeného k přímému styku s pitnou, užitkovou, teplou nebo surovou vodou6a) při jejich jímání, odběru, dopravě, úpravě, rozvodu, shromažďování, měření dodávky a dalších obdobných účelech sloužících k nakládání s těmito vodami (dále jen „výrobek nebo materiál přicházející do přímého styku s vodou“) a výrobce nebo dovozce chemické látky nebo chemické směsi určené k úpravě vody na vodu pitnou, užitkovou nebo teplou jsou povinni zajistit, aby tyto výrobky nebo materiály a chemické látky nebo chemické směsi

a) neohrožovaly přímo nebo nepřímo lidské zdraví,

b) neměly nepříznivý vliv na barvu, pach nebo chuť vody,

c) nepodporovaly růst mikroorganismů a

d) neznečišťovaly vodu v rozsahu větším, než je vzhledem k zamýšlenému účelu nezbytně nutné.

(2) Výrobce nebo dovozce výrobku nebo materiálu přicházejícího do přímého styku s vodou a výrobce nebo dovozce chemické látky nebo chemické směsi určené k úpravě vody na vodu pitnou, užitkovou nebo teplou jsou dále povinni zajistit, aby složení těchto výrobků, materiálů, chemických látek a chemických směsí a značení na obale, visačce, v průvodní dokumentaci nebo v návodu k použití odpovídalo hygienickým požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem. Výrobce nebo dovozce výrobku nebo materiálu přicházejícího do přímého styku s vodou jsou dále povinni zajistit, aby úprava povrchu výrobku nebo materiálu vyhovovala hygienickým požadavkům upraveným prováděcím právním předpisem.

(3) Výrobce nebo dovozce výrobku nebo materiálu přicházejícího do přímého styku s vodou je povinen před jeho uvedením na trh zajistit u držitele osvědčení o akreditaci4a) nebo u držitele autorizace podle § 83c způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem ověření, že nedojde k nežádoucímu ovlivnění pitné, užitkové nebo teplé vody; o ověření je povinen mít záznam. Způsob hodnocení tohoto ověření, formu a rozsah záznamu o ověření stanoví prováděcí právní předpis. Výrobky nebo materiály, které nesplňují požadavky stanovené ve větě první a v odstavcích 1 a 2, nesmí distributor4a) distribuovat.

Z výše uvedeného vyplývá, že u stavebních výrobků provádí hodnocení osoba autorizovaná podle zákona č. 22/1997 Sb., přičemž ověření je třeba provést na základě výluhových zkoušek v souladu s prováděcí vyhláškou MZ č.  409/2005 Sb. o hygienických požadavcích na výrobky přicházející do přímého styku s vodou a na úpravu vody (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny 446/2021 Sb.).

Podle vyhlášky MZ č. 409/2005 Sb. musí výrobky pro styk s vodou určenou k lidské spotřebě splňovat limity výluhových zkoušek. U výrobků, které jsou v trvalém styku s vodou určenou k lidské spotřebě, nesmí přírůstek znečištění zjištěný výluhovým testem přesáhnout 1/10 hygienického limitu pro vodu určenou k lidské spotřebě s výjimkou ukazatelů TOC, kde může dosáhnout hygienického limitu nejvýše 20 % a ukazatelů CHSKMn, kde může dosáhnout nejvýše 30 % hygienického limitu. U výrobků na bázi cementu může ukazatel hliníku dosáhnout hygienického limitu. Výrobky pro krátkodobý styk (nepřevyšující dobu 24 hodin), výrobky o malé kontaktní ploše do 100 cm2 a výrobky pro styk s teplou vodou musí splňovat hygienický limit pro vodu určenou k lidské spotřebě.

Tyto limity pro vodu určenou k lidské spotřebě jsou uvedeny v prováděcí vyhlášce č. 252/2004 Sb. (ve znění změn, včetně poslední změny 371/2023 Sb.), kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Ve výluhu se stanovuje koncentrace nebo přítomnost těch rizikových složek, které jsou charakteristické jako přirozená součást nebo možná nečistota ve výrobku. Tato změna platí od 27.4 a upravuje limitní hodnoty jakosti pitné vody.

Vyhláška MZ č. 409/2005 Sb. specifikuje ještě další požadavky na materiály používané pro styk s vodou určenou k lidské spotřebě; např. plasty musí splňovat požadavky platné pro materiály pro styk s potravinami uvedené ve vyhlášce MZ č. 38/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky určené pro styk s potravinami a pokrmy (ve znění pozdějších předpisů) v souvislosti s nařízením Komise (EU) č. 10/2011 (konsolidované z 20. 1. 2025 včetně změny (EU)2024/3190 bez poslední změny (EU)2025/351) o materiálech a předmětech z plastů určených pro styk s potravinami (tzv. nařízení PIM).

9 Předpisy ČR z hlediska uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb

Vyhláška MZ č. 43/2025 Sb. o stanovení hygienických limitů chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb

Zrušuje vyhlášku č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb; a vyhlášku č. 304/2022 Sb., kterou se mění vyhláška č. 6/2003 Sb.,

Úkolem této vyhlášky je stanovit odborně podložená kritéria kvality vybraných typů vnitřního prostředí definovaných § 13 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a změně některých souvisejících zákonů (ve znění pozdějších předpisů)

Vyhláška 43/2025 Sb., zahrnuje mikroklimatické podmínky pro vnitřní prostředí pobytových místností, jako je např. minimální teplota vzduchu, informace o poklesu nebo nárůstu průměrné teploty pod minimální nebo nad maximální hodnotu ve vnitřním prostředí. Stanovuje podmínky větrání a osvětlení. Udává podmínky na chemické ukazatele, na limity respirabilních azbestových, respirabilních azbestových a bioperzistentních a ostatních respirabilních minerálních vláken a dále limity na biologické ukazatele.

Požadavky na mikroklimatické podmínky jsou ve vyhlášce uvedeny v příloze 1, kde jsou specifikovány:

-        Požadavky na výslednou teplotu kulového teploměru ve vnitřním prostředí pobytových místností (stanovuje minimální a maximální teplotu podle typu pobytové místnosti);

-        Stanovuje maximální rychlost proudění vzduchu a relativní vlhkost vzduchu ve vnitřním prostředí pobytových místností;

-        Stanovuje minimální teplotu vzduchu a množství odváděného vzduchu pro hygienická zařízení ve vnitřním prostředí pobytových místností, kdy hygienickými zařízeními se myslí umývárny, sprchy, koupelny v ubytovacích zařízeních a záchody.

příloze 2 jsou uvedeny limitní koncentrace chemických ukazatelů ve vnitřním prostředí pobytových místností staveb, konkrétně:

Požadavky na kvalitu vnitřního prostředí pobytových místností jsou splněny, pokud koncentrace zjišťovaných látek za standardních podmínek nepřekročí v měřeném intervalu limitní koncentrace chemických ukazatelů, které jsou uvedeny v příloze 2 k této vyhlášce a v § 7 a jsou stanoveny jako jednohodinové. Měřený interval musí reprezentovat potenciální expozici osob a variabilitu koncentrací zjišťované škodliviny.

ČSN citované ve vyhlášce 43/2025 Sb.:

Označení normy

Třídící znak

Název normy

ČSN EN 15780:2012

120533

Větrání budov – Vzduchovody – Čistota vzduchotechnických zařízení

ČSN EN 16798-17:2020

127027

Energetická náročnost budov –Větrání budov – Část 17: Směrnice pro kontrolu větracích a klimatizačních systémů (Modul M4-11, M5-11, M6-11, M7-11)

 

ČSN EN 17037 + A1:2023

730582

Denní osvětlení budov

ČSN 73 0580-3:1994

Změna Z1:1996

Změna Z2:1999

Změna Z3:2019

730580

Denní osvětlení budov. Část 3: Denní osvětlení škol

ČSN 36 0020:2015

Změna Z1:2019

360020

Sdružené osvětlení

ČSN EN 12464-1:2022

360450

Světlo a osvětlení – Osvětlení pracovišť – Část 1: Vnitřní pracoviště

ČSN EN 12193

360454

Světlo a osvětlení – Osvětlení sportovišť

ČSN EN 12341:2024

835612

Kvalita ovzduší – Referenční gravimetrická metoda stanovení hmotnostní koncentrace frakcí aerosolových částic PM10 a PM2,5

ČSN EN ISO 16000-7:2008

835801

Vnitřní ovzduší – Část 7: Postup odběru vzorku při stanovení koncentrace azbestových vláken v ovzduší

ČSN EN ISO 14698-1:2004

125370

Čisté prostory a příslušné řízené prostředí – Regulace biologického znečištění – Část 1: Hlavní principy a metody

ČSN EN ISO 14698-2:2004

Oprava 1:2006

125370

Čisté prostory a příslušné řízené prostředí – Regulace biologického znečištění – Část 2: Vyhodnocení a výklad údajů o biologickém znečištění

ČSN EN ISO 4833-2:2014

Změna Z1:2022

560083

Mikrobiologie potravinového řetězce – Horizontální metoda pro stanovení počtu mikroorganismů – Část 2: Technika roztěrem a počítání kolonií vykultivovaných při 30 °C

ČSN EN ISO 18593:2019

560626

Mikrobiologie potravinového řetězce – Horizontální metody specifikující techniky vzorkování z povrchů

ČSN EN 13098:2020

833624

Expozice pracoviště – Měření vzdušných mikroorganizmů a mikrobiálních sloučenin – Obecné požadavky

Na základě evropských předpisů pro uvolňování nebezpečných ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb lze pro stanovení emise organických těkavých látek (VOC) unikajících ze vzorků stavebních výrobků využít také AgBB schema 2024. Toto schéma vychází z EN 16516, která patří mezi horizontální specifikace k CPR, a vychází z řady norem ISO 16000, které jsou zavedeny do následujících ČSN.

Metody ČSN pro stanovení emise těkavých látek ve stavebních výrobcích

Označení normy

Třídicí znak

Název normy

ČSN EN ISO 16000-1:2007

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 1: Obecná hlediska odběru vzorků

ČSN EN ISO 16000-2:2007

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 2: Odběr vzorků při stanovení formaldehydu

ČSN EN ISO 16000-5:2007

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 5: Postup odběru vzorků těkavých organických látek (VOC)

ČSN EN ISO 16000-7:2008

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 7: Postup odběru vzorků při stanovení koncentrace azbestových vláken v ovzduší

ČSN EN ISO 16000-9:2007
Corrigendum 1-5.08

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 9: Stanovení emisí těkavých organických látek ze stavebních materiálů a nábytku – Metoda zkušební komory

ČSN EN ISO 16000-10:2007

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 10: Stanovení emisí těkavých organických látek ze stavebních materiálů a nábytku – Metoda zkušební cely

ČSN EN ISO 16000-11:2007

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 11: Stanovení emisí těkavých organických látek ze stavebních materiálů a nábytku – Odběr, uchovávání a úprava vzorků

ČSN EN ISO 16000-12:2010

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 12: Postup odběru vzorků při stanovení polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH), polychlorovaných dibenzo-p-dioxinů (PCDD), polychlorovaných dibenzofuranů (PCDF) a polychlorovaných bifenylů (PCB)

ČSN EN ISO 16000-15:2009

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 15: Postup odběru vzorku při stanovení oxidu dusičitého (NO2)

ČSN EN ISO 16000-19:2015

83 5801

Vnitřní ovzduší - Část 19: Strategie odběru vzorků plísní

ČSN EN ISO 16000-26:2013

83 5801

Vnitřní ovzduší – Část 26: Postup odběru vzorků při stanovení oxidu uhličitého (CO2)

ČSN EN ISO 16000-32:2013

83 5801

Vnitřní ovzduší - Část 32: Zjišťování výskytu znečišťujících látek v budovách

ČSN EN 717-1:2005

49 0163

Desky ze dřeva – Stanovení úniku formaldehydu – Část 1: Emise formaldehydu komorovou metodou

ČSN EN ISO 12460-3:2016

49 0163

Desky na bázi dřeva - Stanovení úniku formaldehydu – Část 3: Metoda plynové analýzy

ČSN EN 717-3:1997

49 0163

Desky ze dřeva – Stanovení úniku formaldehydu – Část 3: Únik formaldehydu lahvovou metodou

Metody ČSN pro měření vdechovatelné a respirabilní frakce polétavého prachu

Označení normy

Třídicí znak

Název normy

ČSN EN 481:1994

83 3621

Ovzduší na pracovišti. Vymezení velikostních frakcí pro měření poletavého prachu

ČSN EN 482+A:2016

83 3625

Expozice pracoviště - Všeobecné požadavky na postupy měření chemických látek

ČSN EN 689:1997

83 3631

Ovzduší na pracovišti - Pokyny pro stanovení inhalační expozice chemickým látkám pro porovnání s limitními hodnotami a strategie měření

ČSN EN 1540:2013

83 3610

Expozice pracoviště - Terminologie

ČSN ISO 3534-1:2010

01 0216

Statistika - Slovník a značky - Část 1: Obecné statistické termíny a termíny používané v pravděpodobnosti

ČSN P CEN/TS 15279:2016

83 3618

Expozice pracoviště - Měření expozice kůže - Principy a metody

ČSN EN 14042:2003

83 3615

Ovzduší na pracovišti - Návod k aplikaci a použití postupů posuzování expozice chemickým a biologickým činitelům

Archiv – Stanovení podle vyhlášky 6/2003 (do 1. 3. 2025)

Legislativním předpisem pro stanovení limitních ukazatelů v ČR je vyhláška č. 6/2003 Sb., (ve znění změn včetně novely 304/2022 Sb.) kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb která je prováděcím předpisem k zákonu č. 30971 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů (ve znění pozdějších předpisů).

Ve vyhlášce MZ č. 6/2003 Sb. jsou uvedeny v příloze č. 2 limitní koncentrace pro některé škodliviny, např. pro některé nejčastěji se vyskytující těkavé organické látky, včetně formaldehydu, a dále pro minerální a azbestová vlákna. V tabulce limitních koncentrací chemických ukazatelů ve vnitřním prostředí staveb jsou však uvedeny pouze některé z možných škodlivin z velmi širokého spektra látek pocházejících z materiálů zabudovaných do interiérů staveb. Vyhlášku č. 6/2003 Sb. není možno aplikovat přímo, jelikož je zde limitován obsah nežádoucích látek ve vnitřním prostředí, nikoliv obsah ve výrobku nebo polotovaru uvolňujícímu uvažované škodliviny do okolí. Doposud např. chybí korelace mezi materiálovými charakteristikami podlahových krytin (dle norem EN 717-1 a EN 717-2) a hygienickým požadavkem na obsah formaldehydu v prostředí pobytových prostor staveb uvedený ve vyhlášce č. 6/2003 Sb..

10 Předpisy ČR z hlediska výskytu vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby

Výskyt vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby musí být posuzován v širších souvislostech daných volbou stavebních materiálů, situováním stavby a jejím užíváním.

Vlhkost může ovlivnit zdraví uživatelů budovy:

·        účinky nadměrně nízké nebo vysoké relativní vlhkosti vzduchu;

·        nepřiměřenými účinky vlhkosti způsobujícími růst plísně na površích i uvnitř výrobků a zvýšený výskyt roztočů.

Z tohoto pohledu se hodnotí všechny stavební výrobky, které jsou součástí stavební konstrukce a jsou vystaveny srážkám (déšť, sníh, kroupy), zemní vlhkosti a jiným druhům vnější vlhkosti, jako jsou stěny, okna, střechy, a podlahy včetně jejich doplňků a materiály pro obklady, tepelnou izolaci, parotěsné zábrany, nátěry, laky, těsnicí prostředky atd.

Tyto parametry (limitní hodnoty jsou většinou uvedeny v příslušných normách výrobků, které se odkazují na zkušební normy) se hodnotí v závislosti na tom, o rozhodnutí Komise jakou část stavby jde:

·        propustnost vodních par;

·        odolnost proti vodě (vodotěsnost, nasákavost);

·        odolnost proti vlhkosti;

·        kapacita adsorpce, absorpce, desorpce;

·        odolnost spár proti pronikání deště, sněhu.

Legislativním základem v ČR je zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední změny 267/2015 Sb., která nabývá účinnosti 1.12.2015) a prováděcí vyhláška č. 6/2003 Sb., která stanoví přijatelné mikroklimatické podmínky. Ty zahrnují teplotu, vlhkost, v případě sálavého vytápění intenzitu sálání v místě hlavy člověka (max. 200 W/m2), větrání a podmínky provozu ventilačních a klimatizačních zařízení. Hygienické limity vlhkosti v pobytových místnostech jsou stanoveny odchylně pro teplé a studené období roku:

teplé období roku

nejvýše 65 %

chladné období roku

nejméně 30 %

Uvedené údaje se vztahují ke stavbám, nikoliv k jednotlivým stavebním výrobkům ve smyslu NV č. 163/2002 Sb. Pro posuzování stavebních výrobků jsou však velmi důležité, neboť z cílových parametrů stavby lze odvodit vlastnosti výrobků a omezení podmínek jejich užití ve stavbě (výkony otopných těles nebo klimatizace, objemové průtoky ventilačních zařízení apod.).

11 Další předpisy ČR související s dopady na životní prostředí

Rámcově je dále třeba přihlížet při posuzování vlivu stavebních výrobků, staveb a příslušných výrobních zařízení  na životní prostředí k těmto přepisům:

·        Zákon č. 17/1992 Sb. o životním prostředí (ve znění pozdějších předpisů), vymezuje základní pojmy a stanoví základní zásady ochrany životního prostředí a povinností právnických a fyzických osob při ochraně a zlepšování stavu životního prostředí a při využívání přírodních zdrojů; vychází přitom z principu trvale udržitelného rozvoje;

·        Zákon č. 100/2001 Sb. posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí) (ve znění pozdějších předpisů včetně poslední novely zákonem č. 149/2023 Sb., jehož účinnost je od 1.1.2024). Posuzují se přímé i nepřímé vlivy na obyvatelstvo a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky. K novele zákonem č. 326/2017 Sb. byl vydán „Metodický výklad k aplikaci vybraných nových pojmů a požadavků zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů a zejména ve znění zákona č. 326/2017 Sb. (dále jen „zákon č. 100/2001 Sb. “) Zákon č. 76/2002 Sb. (ve znění pozdějších předpisů, o integrované prevenci a omezení znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) (ve znění pozdějších předpisů)

·        Vyhláška č. 288/2013 Sb.; o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci;

·        Zákon č. 25/2008 Sb. o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů (ve znění pozdějších předpisů);

·        Nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí (ve znění pozdějších předpisů, poslední změna 137/2023 Sb. nabývá účinnosti od 1. 7. 2023);

·        Zákon č. 167/2008 Sb.předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů (ve znění pozdějších předpisů).

  • Vyhláška č. 91/2025, kterou se mění vyhláška č. 330/2012 Sb., o způsobu posuzování a vyhodnocení úrovně znečištění, rozsahu informování veřejnosti o úrovni znečištění a při smogových situacích (ve znění pozdějších předpisů); nabývá účinnost od 1.5.2025

Velmi důležitou součástí posuzování vlivů na životní prostředí jsou normy ISO řady 14000, které se týkají systémů environmentálního managementu které jsou zavedené do ČSN 01 09.

12 Předpisy ČR z hlediska emisí hluku

V ČR je základními předpisy:

·        Nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku (ve znění pozdějších předpisů) – jde o prováděcí předpis k zákonu č. 22/1997 Sb.; (Ve znění pozdějších předpisů, včetně  poslední novely č. 29/2025 Sb., která má účinnosti od 22.5.2025.

·        Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů (ve znění pozdějších předpisů a jeho prováděcí předpisy:

§  Nařízení vlády č. 272/2011 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací (ve znění pozdějších předpisů, včetně poslední novely 433/2022 Sb., jejíž účinnost je od 1. 7. 2023) (nález ústavního soudu 111/2024 Sb. na zrušení čl. I bodů 2, 5, 6, 7, 17 a 20 a čl. II nařízení vlády č. 433/2022 Sb.)

§  Vyhláška č. 523/2006 Sb., kterou se stanoví mezní hodnoty hlukových ukazatelů, jejich výpočet, základní požadavky na obsah strategických hlukových map a akčních plánů a podmínky účasti veřejnosti na jejich přípravě (vyhláška o hlukovém mapování);

§  Vyhláška č. 315/2018 Sb. o strategickém hlukovém mapování (včetně změny 55/2022 Sb.)

§  Vyhláška č. 561/2006 Sb. o stanovení seznamu aglomerací pro účely hodnocení a snižování hluku.

Požadavky na ochranu budov před hlukem lze nalézt v ČSN normách s třídicím znakem 7305..

13 Předpisy ČR z hlediska hospodaření energií

V ČR je třeba dodržovat především zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií (ve znění pozdějších předpisů včetně poslední novely 87/2023 Sb. jejíž účinnost je od 6. 4. 2023)

Další navazující předpisy na tento zákon jsou:

·        Vyhláška č. 480/2012 Sb. o energetickém auditu a energetickém posudku;

·        Vyhláška č. 264/2020 Sb. o energetické náročnosti budov (ve znění změn, včetně poslední změny 222/2024 Sb. účinnost od 1. 8. 2024) uvádí požadavky, ukazatele energetické náročnosti budovy a jejich stanovení, výpočtové metody energetické náročnosti budov, obsah průkazu energetické náročnosti budov a způsob jeho zpracování, umístění průkazu v budově).

·        Vyhláška č. 140/2021 Sb. o energetickém auditu;

·        Vyhláška č. 141/2021 Sb. o energetickém posudku (včetně poslední změny vyhláškou 15/2022 Sb.);

·        Vyhláška č. 193/2007 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při rozvodu tepelné energie a vnitřním rozvodu tepelné energie a chladu;

·        Vyhláška č. 194/2007 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům;

·        Vyhláška č. 193/2013 Sb. o kontrole klimatizačních systémů (po každé kontrole provedené nezávislým odborníkem se bude vydávat povinně nově také zpráva o kontrole klimatizačního systému);

·        Vyhláška č. 194/2013 Sb. o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie;

·        Vyhláška č. 441/2012 Sb. o stanovení minimální účinnosti užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie;

·        Vyhláška č. 118/2013 Sb. o energetických specialistech (ve znění 234/2015 Sb.);

·        Nařízení vlády č. 232/2015 Sb. o státní energetické koncepci a o územní energetické koncepci;

·        Vyhláška č. 319/2019 Sb. o energetickém štítkování a ekodesignu výrobků spojených se spotřebou energie

·        Vyhláška č. 284/2022 Sb. o kontrole provozovaného systému klimatizace a kombinovaného systému klimatizace a větrání

·        Vyhláška č. 280/2023 Sb. o podmínkách výkonu činností energetických specialistů

 

ČSN pro stanovení energetické náročnosti budov lze nalézt u norem s třídicím znakem 7303.. a 7305..

Požadavky na tepelnou ochranu budov, viz ČSN 730540-2:2011 (73 0540) (cs) změna Z1:2012

TNI 730331-1:2018 Energetická náročnost budov - Typické hodnoty pro výpočet (73 0331) (en)

ČSN EN ISO 12631:2013 Tepelné chování lehkých obvodových plášťů - Výpočet součinitele prostupu tepla (73 0321) (cs) náhled

Další podrobnější informace lze nalézt také:

http://tzb.fsv.cvut.cz/projects/nkn/?page=legislativa&NKN_SID=f99049496413b3bda551836187d21ad6

 

 



1) VYHLÁŠKA Státního úřadu pro jadernou bezpečnost č. 146/1997 Sb. ze dne 18. června 1997, kterou se stanoví činnosti, které mají bezprostřední vliv na jadernou bezpečnost, a činnosti zvláště důležité z hlediska radiační ochrany, požadavky na kvalifikaci a odbornou přípravu, způsob ověřování zvláštní odborné způsobilosti a udělování oprávnění vybraným pracovníkům a způsob provedení schvalované dokumentace pro povolení k přípravě vybraných pracovníků