INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY

(aktualizováno – květen 2025)

Základní požadavek č. 3 – Hygiena, ochrana zdraví a životního prostředí

 

 

Definice základního požadavku č. 3 v CPR 1. 1

1 Nebezpečné látky ve stavebních výrobcích z hlediska ZP 3  1

1.2 Vývoj horizontálních evropských předpisů pro posuzování uvolňování nebezpečných látek v rámci CEN/TC 351  1

1.3 Informace o činnosti Expertní skupiny pro nebezpečné látky ve stavebních výrocích (EG-DS) 1

1.4 Databáze nebezpečných látek pro stavební výrobky (CP-DS) 1

2 Stavební výrobky z hlediska nařízení REACH a CLP   1

2.1 Evropské předpisy z hlediska nebezpečných látek  1

2.1 Předpisy ČR z hlediska nebezpečných látek  1

3 Evropské předpisy týkající se radioaktivity stavebních výrobků   1

3.1 Evropské předpisy z hlediska radioaktivity  1

3.2 Předpisy ČR z hlediska radioaktivity  1

4 Uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do podzemních a povrchových vod a půdy  1

4.1 Evropské předpisy v oblasti vodní politiky  1

4.2 Předpisy ČR v oblasti vodní politiky  1

5 Stavební výrobky mající charakter biocidní látky  1

5.1 Evropské předpisy z hlediska biocidních látek  1

5.2 Předpisy ČR z hlediska biocidních látek  1

6 Stavební výrobky a odpady  1

6.1 Evropské předpisy z hlediska stavebního odpadu a stavebních výrobků se zabudovaným odpadem   1

6.2 Předpisy ČR z hlediska stavebního odpadu a stavebních výrobků se zabudovaným odpadem   1

7 Uvolňování nebezpečných látek do ze stavebních výrobků do vnějšího ovzduší 1

7.1 Evropské předpisy pro uvolňování nebezpečných částic a plynů do vnějšího ovzduší 1

7.2 Předpisy ČR pro uvolňování nebezpečných částic a plynů do vnějšího ovzduší 1

8 Stavební výrobky přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě. 1

8.1 Harmonizovaný evropský systém pro posuzování hygienických vlastností stavebních výrobků ve styku s vodou určenou k lidské spotřebě

8.2 Předpisy ČR pro stavební výrobky přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě  1

8.3 Archiv  1

9 Uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb   1

9.1 Evropské předpisy pro uvolňování nebezpečných ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb  1

9.2 Předpisy ČR pro uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb  1

10 Výskyt vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby  1

10.1 Předpisy ČR pro výskyt vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby  1

11 Další právní předpisy související s dopady na životní prostředí 1

11.1 Další evropské předpisy související s dopady na životní prostředí 1

11.2 Další právní předpisy ČR související s dopady na životní prostředí 1

Definice základního požadavku č. 3 v CPR 1

Základní požadavek č. 3 „Hygiena, ochrana zdraví a životního prostředí“ je definován v CPR 1 téměř shodně jako v CPD (a také v nařízení vlády č. 163/2002 Sb. ).

Doplnění v CPR 1 oproti CPD je zvýrazněno šedě:

„Stavba musí být navržena a provedena takovým způsobem, aby neohrožovala hygienu ani zdraví jejích uživatelů a sousedů, neměla v celém průběhu životního cyklu nepřiměřeně významný vliv na kvalitu životního prostředí ani klimatu, a to během výstavby, používání i demolice, zejména následkem:

·         uvolňování toxických plynů,

·         emisí nebezpečných látek, těkavých organických sloučenin, skleníkových plynů nebo nebezpečných částic do vnitřního nebo venkovního ovzduší,

·         emisí nebezpečného záření,

·         uvolňování nebezpečných látek do podzemní vody, mořské vody, povrchové vody nebo půdy,

·         uvolňování nebezpečných látek do pitné vody nebo látek, které mají jinak negativní dopad na pitnou vodu

·         nesprávného vypouštění odpadních vod, emisí odpadních plynů nebo nesprávné likvidace pevného nebo kapalného odpadu,

·         vlhkosti v částech stavby nebo na površích v rámci staveb.“

1 Nebezpečné látky ve stavebních výrobcích z hlediska ZP 3

1.1 Příprava evropského harmonizovaného systému z hlediska nebezpečných látek ve stavebních výrobcích

Podle CPR 1 musí být u stavebních výrobků od 1. 7. 2013 uvedeny v prohlášení o vlastnostech také informace o nebezpečných látkách a informace týkající poskytování informací v dodavatelském řetězci, tj. článku 31 a 33 nařízení REACH, viz podrobně bod 2.

Tzn. vzhledem k tomu, že harmonizovaný evropský systém pro stanovení nebezpečných látek ve stavebních výrobcích hlediska základního požadavku č. 3 ve stavebních výrobcích se teprve zpracovává, je třeba stále respektovat ustanovení národních předpisů. Tyto předpisy však vytvářejí překážky obchodu při uvádění stavebních výrobků na trh. Údaje o nebezpečných látkách a o ionizačním záření by měly být zahrnuty přímo do harmonizovaných technických specifikací (harmonizovaných norem a EAD v rámci CPR 1).

Za tím účelem byly zpracovány/zpracovávají se následující dokumenty/seznamy/databáze:

a) Pokyn H o harmonizovaném přístupu k nebezpečným látkám v oblasti působnosti směrnice o stavebních výrobcích (včetně komentáře k Pokynu H) je jedním z pokynů, které z pověření Evropské komise a v rámci své funkce jako jejího poradního orgánu vypracovával Stálý výbor pro stavebnictví k objasnění problémů spojených se zaváděním směrnice o stavebních výrobcích a vyplývajících z její interpretace. V pokynu je popsán postup, kterým se mají zpracovatelé technických specifikací řídit při stanovování požadavků na nebezpečné látky v technických specifikacích stavebních výrobků. Nebezpečnými látkami se přitom rozumějí nebezpečné látky, přípravky a radioaktivní látky, které mohou představovat nebezpečí pro člověka a životní prostředí během běžného používání stavebních výrobků instalovaných ve stavbě. Tento pokyn lze využívat jako podpůrný materiál i v rámci CPR 1 (viz podrobněji Pokyny SCC).

b) Mandát M/366 EN „Horizontální mandát - Vývoj horizontálních metod posuzování pro harmonizovaný přístup k nebezpečným látkám podléhajícím směrnici o stavebních výrobcích“ (3/2005). Jde o mandát k programu prací Evropského výboru pro normalizaci CEN/CENELEC z hlediska přístupu k nebezpečným látkám ve stavebních výrobcích. Na základě tohoto programu prací připravuje CEN/TC 351 návrhy norem a dokumentů, přičemž jako první krok mají být zpracovány technické zprávy CEN a horizontální (průřezové) normy (viz dále bod 1.2).

c) Zpracování Indikativního seznamu nebezpečných látek.

d) Databáze nebezpečných látek pro stavební výrobky (CP-DS), viz bod 1.4.

e) návrh dodatků k mandátům pro jednotlivé výrobkové skupiny z hlediska nebezpečných látek (přehled všech mandátů k CPD zde). V následující tabulce je uveden přehled těch mandátů, ke kterým již byly tyto dodatky zpracovány a kde jsou již také vyspecifikovány k jednotlivým evropským normám potenciální nebezpečné látky, které je třeba sledovat s ohledem na určené použití daného výrobku. Na základě těchto dodatků budou zpracovávány přílohy k jednotlivým harmonizovaným normám.

Číslo mandátu

Oblast

Doplňky (změny)

M/103

Tepelně izolační materiály

Annex I - NL

Annex II - NL

M/104

Stavební ložiska

Annex I- NL

M/106

Výrobky ze sádry

Annex I- NL

M/108

Lehké obvodové pláště

Annex I- NL

M/111

Silniční zařízení

Annex I- NL

M/112

Výrobky z konstrukčního dřeva a spojovací prostředky

Annex I- NL

M/113

Panely na bázi dřeva

Annex I- NL

M/115

Výztužná a předpínací betonářská ocel

Annex I- NL

M/116

Zdivo a související výrobky

Annex I- NL

M/119

Podlahové krytiny a venkovní povrchy

Annex I -NL

M/121

Dokončovací úpravy vnějších a vnitřních stěn a stropů

Annex I- NL

M/122

Střešní krytiny, střešní okna, střešní světlíky a doplňkové výrobky

Annex I- NL

M/124

Výrobky pro stavbu vozovek

Annex I- NL

M/125

Kamenivo

Annex I - NL

Annex II

M/135

Sklo – ploché, profilované, skleněné tvárnice

Annex I- NL

Výše uvedené návrhy dodatků k jednotlivým mandátům jsou nyní konzultovány v příslušných CEN/TC skupinách. Pokud je používána ještě další látka z Indikativního seznamu, která v těchto přílohách není uvedena, je třeba ji do těchto mandátů doplnit. Látky zahrnuté v Kandidátském seznamu látek vyvolávajících velmi velké obavy (Candidate List of Substance of Very High Concern – SVHC) podléhající nařízení REACH (viz podrobněji bod 2) jsou vyznačeny v těchto přílohách tučně. dále  prioritní látky v oblasti vodní politiky, biocidy nebo radioaktivní látky (viz bod 3).

harmonizovaných normách, které byly doposud zpracovávány v kontextu s CPD, je v úvodní části jejich přílohy ZA a podobně i v EAD většinou prozatím uváděno pouze velmi obecné upozornění týkající se nebezpečných látek, např.:

UPOZORNĚNÍ: Na výrobky, které jsou předmětem této normy, se mohou kromě jakýchkoliv jejích specifických ustanovení týkajících se nebezpečných látek vztahovat další požadavky (např. převzaté evropské právní předpisy a národní právní a správní předpisy). Aby byla splněna ustanovení směrnice o stavebních výrobcích, je třeba dodržet rovněž tyto požadavky, kdykoliv a kdekoliv se uplatní.

V informacích týkajících se označení CE se dále s určitými obměnami uvádí:

„Kromě výše uvedených konkrétních informací o nebezpečných látkách má být výrobek, pokud se to požaduje, vhodnou formou provázen dokumentací uvádějící veškeré právní předpisy o nebezpečných látkách, podle nichž se prokazuje shoda, a všechny informace požadované těmito právními předpisy.“

Tyto harmonizované normy by měly postupně procházet revizemi v rámci CPR 1 a informace o nebezpečných látkách by zde měly být zpracovány na základě těchto nových mandátů.

f) Pro ETAG byla zpracována technická zpráva TR 034 - Kontrolní dotazník vztahující se k základnímu požadavku č. 3 – Obsah a/nebo uvolňování nebezpečných látek obsažených ve výrobku/sestavě (viz také Technické zprávy EOTA). Tato zpráva může sloužit jako podpůrný materiál pro zpracovávání EAD.

1.2 Vývoj horizontálních evropských předpisů pro posuzování uvolňování nebezpečných látek v rámci CEN/TC 351

Technická komise CEN/TC 351 (+Program CEN/TC 351) (Posuzování uvolňování nebezpečných látek) zpracovává metody stanovení pro horizontální přístup k uvolňování regulovaných nebezpečných látek v rámci CPD během používání výrobku, které zatím nejsou zpracovávány v harmonizovaných normách 1. generace. Práce vycházejí z interpretačního dokumentu č. 3 a z mandátu M/366 EN. Základem jsou existující zkušební metody, které jsou ověřovány vzhledem k určenému účelu používání stavebních výrobků. Dokumenty zpracované v CEN/TC 351 by měly ovlivnit činnost většiny dalších CEN/TC týkajících se stavebních výrobků uvedených v kapitole 1. Struktura pracovních skupin CEN/TC 351 je následující:

Struktura pracovních skupin CEN/TC 351 je následující:

WG 1 Uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do půdy a podzemních a povrchových vod;

WG 2 Uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb;

WG 3 Radiace ze stavebních výrobků;

WG 4 Terminologie;

WG 5 Obsah a analýza výluhů ze stavebních výrobků;

TG 1 Překážky obchodu;

TG 2 Horizontální zkušební metody;

TG 3 Koncepce WT (bez zkoušení) / WFT (bez dalšího zkoušení);

TG 4 Vzorkování a plány vzorkování;

TG 5 Obsah regulovaných nebezpečných látek ve stavebních výrobcích;

TG 6 Radiace;

TG 7 Hodnocení shody.

CEN/TC 351 byly již vydáno několik norem, technických zpráv a technických specifikací, z nichž některé byly zavedeny v ČR do ČSN EN, TNI nebo ČSN P/CEN/TS (technických normalizačních informací):

·         ČSN EN 16637-1:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Část 1: Pokyn pro zkoušky vyluhováním a další zkušební postupy

·         ČSN EN 16637-2:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Část 2: Horizontální dynamická zkouška vyluhováním z povrchu

·         ČSN EN 16637-3:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Část 3: Horizontální perkolační zkouška směrem nahoru

·         ČSN EN 16687:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Terminologie

·         ČSN EN 17195:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Analýza anorganických látek v eluátech

·         ČSN EN 17196:2024 Stavební výrobky - Posouzení uvolňování nebezpečných látek - Digesce lučavkou královskou pro následnou analýzu anorganických látek

·         ČSN EN 17197:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Analýza anorganických látek v rozkladech a eluátech - Analýza pomocí optické emisní spektrometrie s indukčně vázaným plazmatem (ICP-OES)

·         ČSN EN 17200:2024 Stavební výrobky - Posouzení uvolňování nebezpečných látek - Analýza anorganických látek v rozkladech a eluátech - Analýza hmotnostní spektrometrií s indukčně vázaným plazmatem (ICP-MS))

·         ČSN EN 17201:2024 Stavební výrobky - Posouzení uvolňování nebezpečných látek - Obsah anorganických látek - Metody pro analýzu rozkladu lučavkou královskou

·         ČSN EN 17331:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Obsah organických látek - Metody extrakce a analýzy

·         ČSN EN 17332:2024 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Analýza organických látek v eluátech

·         ČSN EN 17844:2024 Stavební výrobky - Posouzení uvolňování nebezpečných látek - Stanovení obsahu polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH) a benzenu, toluenu, ethylbenzenu a xylenů (BTEX) - Metoda plynové chromatografie s hmotnostní spektrometrickou detekcí

·         ČSN EN 17845:2024 Stavební výrobky - Posouzení uvolňování nebezpečných látek - Stanovení reziduí biocidů pomocí kapalinové chromatografie s hmotnostní spektrometrickou detekcí (LC-MS/MS)

·         ČSN EN 17637:2023 Stavební výrobky - Uvolňování nebezpečných látek - Hodnocení dávky emitovaného záření gama

·         ČSN EN 16516+A1:2021 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Stanovení emisí do vnitřního ovzduší

·         ČSN EN 16687:2017 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Terminologie

·         ČSN EN 17087:2019 Stavební výrobky –  Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Příprava zkušebního laboratorního vzorku pro zkoušení uvolňování a analýzu obsahu

·         ČSN P CEN/TS 16637-1:2015 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek –  Část 1: Pokyn pro zkoušky vyluhováním a další zkušební postupy

·         ČSN P CEN/TS 16637-2:2015 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Část 2: Horizontální dynamická zkouška vyluhováním z povrchu

·         TNI CEN/TR 15855:2009 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Překážky obchodu;

·         TNI CEN/TR 15858:2010 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování regulovaných nebezpečných látek ze stavebních výrobků na základě postupů WT, WFT/FT;

·         TNI CEN/TR 16045:2011 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Obsah regulovaných nebezpečných látek - Výběr analytických metod;

·         TNI CEN/TR 16098:2011 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Hodnocení horizontálního přístupu k posouzení možného uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků pro podporu požadavků CPD;

·         TNI CEN/TR 16220:2012 Stavební výrobky - Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Doplněk k odběru vzorků;

·         TNI CEN/TR 16410:2013 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Překážky ve využívání - Rozšíření na CEN/TR 15855 Překážky obchodu.

·         TNI CEN/TR 16496:2014 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek –  Použití harmonizovaných horizontálních metod posuzování

 

V  CEN/TC 351 byly vydány další technické zprávy zatím do ČSN nezavedené:

·         CEN/TS 16637-3:2016 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Část 3: Horizontální perkolační zkouška s průtokem zdola nahoru

·         CEN/TR 16797-1:2015 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Návod pro statistické posuzování deklarovaných hodnot - Část 1: Principy a aplikační pravidla

·         CEN/TR 16797-2:2015 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Návod pro statistické posuzování deklarovaných hodnot - Část 2: Technické a statistické podklady

·         CEN/TR 17105:2017 Stavební výrobky: Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Návod použití testů ekotoxicity týkající se stavebních výrobků

·         CEN/TR 17113:2017 Stavební výrobky – Stanovení uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků – Měření aktivity koncentrace gama záření

·         CEN/TR 17304:2018 Stavební výrobky - Posouzení uvolňování nebezpečných látek - Stanovení emisí amoniaku z izolace celulózy do vnitřního ovzduší při 90 % RH

·         CEN/TS 17195:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Analýza anorganických látek ve výluzích

·         CEN/TS 17196:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Rozklad lučavkou královskou k následnému stanovení anorganických látek

·         CEN/TS 17197:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Analýza anorganických látek v mineralizátech a ve výluzích - Analýza optickou emisní spektrometrií s indukčně vázanou plazmou

·         CEN/TS 17200:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Analýzy anorganických látek v mineralizátech a ve výluzích – Hmotnostní spektroskopie s indukčně vázanou plazmou (ICP-MS)

·         CEN/TS 17201:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Analýza obsahu anorganických látek – Metody analýz rozkladem lučavkou královskou

·         CEN/TS 17216:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek Stanovení koncentrací aktivity radia-226, thoria-232 a draslíku-40 ve stavebních výrobcích za použití polovodičové gamma-spektrometrie

·         CEN/TS 17331:2019 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek - Obsah organických látek - Metody extrakce a analýzy

·         CEN/TS 17332:2019 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Analýza organických látek v eluátech

·         CEN/TS 17459:2022 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Stanovení ekotoxicity stavebních výrobků

·         CEN/TR 17965:2023 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Pokyny pro širší použití referenční místnosti

·         CEN/TR 18043:2024 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Výhody a nevýhody metod oznamování možného úniku nebezpečných látek do půdy, podzemních nebo povrchových vod a vnitřního ovzduší.

·         CEN/TS 18020:2024 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Odběr vzorků a kvantitativní stanovení azbestu ve stavebních výrobcích -

Byly zahájeny práce na dalších úkolech, viz program CEN/TC 351.

1.3 Informace o činnosti Expertní skupiny pro nebezpečné látky ve stavebních výrocích (EG-DS)

Expertní skupina pro nebezpečné látky ve stavebních výrobcích EG-DS (Expert Group of Dangerous Substances in the field of Construction Products) byla ustanovena za účelem rozpracování hygienických a environmentálních aspektů směrnice Rady 89/106/EHS a interpretačního dokumentu č. 3. Činnost expertní skupiny vychází z mandátu M/366 EN. Úkolem skupiny je připravit podklady pro legislativu a také pro horizontální skupinu CEN/TC 351, která bude tvořit nutné vazby mezi požadavky na ochranu zdraví a životního prostředí na jedné straně a normalizačními dokumenty na straně druhé.

Na stránkách německého institutu Umwelt Bundes Amt:

http://www.umweltbundesamt.de/en/topics/economics-consumption/products/building-products

 

je zveřejněno několik velmi dobře použitelných rozsáhlých dokumentů vztahujících se k postupům, které jsou velmi blízké oblasti, kterou zastřešuje EG DS i CEN/TC 351 a které by měly být výstupem pro právní předpisy a normy týkající se hodnocení nebezpečných látek ve stavebních výrobcích:

Znění

Název česky

Poznámka

EU-LCI Values

Hodnoty EU-LCI

Látky s jejich dohodnutými hodnotami EU-LCI a souhrnnými informačními listy

AgBB 2024 - Requirements for the Indoor Air Quality in Buildings:

Health-related Evaluation Procedure for Emissions of

Volatile Organic Compounds (VVOC, VOC and SVOC)

from Building Product, 2024

AgBB 2021 - Požadavky na kvalitu vnitřního ovzduší v budovách:

Postup hodnocení emisí z hlediska zdraví

Těkavé organické sloučeniny (VVOC, VOC a SVOC) ze stavebních výrobků

Aktualizovaný postup hodnocení uvolňování těkavých organických sloučenin VOC ze stavebních výrobků z hlediska ochrany zdraví

European testing procedure: Emissions from construction products

Evropský zkušební postup: Emise ze stavebních výrobků

Zkušební metody pro stanovení uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků jsou v Evropě již po určitou dobu k dispozici a pro tyto účely byly v nedávné době zřízeny první určené zkušební laboratoře v souladu s předpisy EU.

Contaminant Input to the local Environment from Buildings and Building Products

Kontaminace prostředí ze staveb a stavebních výrobků 

Stanovisko komise pro udržitelnou stavbu při německé agentuře pro životní prostředí

Pokyny pro udržitelné budovy poskytují rozsáhlý popis cílů ochrany životního prostředí pro udržitelné budovy. Kromě výše uvedeného cíle také předpokládá minimalizovat vlivy na životní prostředí způsobené stavbou:

Globální oteplování

Zničení ozonové vrstvy

Tvorba přízemního ozonu ve formě letního smogu

Okyselení půdy a vody i deště

Nadměrné využívání vody, podzemních vod a půdy

Snižování nebo vyhýbání se tepelně ovlivňujícím vlivům městských struktur na budovy ve srovnání s okolím.

Building Products: Determining and avoiding pollutants and odours

Stanovení a eliminace polutantů a zápachu

Výsledky výzkumného projektu

Sensory-based evaluation of building product emissions

Posuzování senzorických vlastností stavebních materiálů

Metody používání sensorů a limitů pro AgBB schéma

Emission behaviour of wood and materials produced from wood, 2012 (zkrácená verze)

 

Emissionsverhalten von

Holz und Holzwerkstoffen, 2012, (celá verze)

Chování dřeva a dřevěných materiálů z hlediska emisí

Výzkumná práce pro různé řešení redukce VOC ze dřeva a dřevěných výrobků.

Enhancement of the REACH requirements for (imported) articles

Plnění požadavků REACH na (dovážených) předmětech

Možnosti pro zlepšení regulace nebezpečných látek v předmětech

Format for the mandatory designation of construction products

viz take: Šablona

Šablona pro značení výrobků obsahující SVHC látky

Doporučený formát pro stavební výrobky, pokud obsahuje SVHC látky, viz článek 6 (5) CPR 1.

Harmonisation of test methods for the execution of the EC Construction Products Directive Validation of a European leaching test for construction products

Harmonizace zkušebních metod pro potvrzení jejich platnosti pro CPD.

Validace evropské zkoušky pro vyluhování nebezpečných látek ze stavebních výrobků

Uvádí scénáře vyluhování jednotlivých látek z cementových výrobků podle EN 197 a zdících prvků podle EN 998, včetně naměřených výsledků.

Environmental and Health Provisions for Building Products dentification and evaluation of VOC emissions and odour exposure, 2006

Předpisy pro stavební výrobky z hlediska ochrany životního prostředí a zdraví – Identifikace a hodnocení emisí VOC a zápachu

V této studii bylo zkoušeno 50 stavebních výrobků z hlediska emisí – akrylové a silikonové těsnicí materiály, syntetické pryskyřice, omítky, výrobky na bázi dřeva, lepidla, laky, nátěry a další výrobky podle AgBB postupu. Zkušební metody budou ověřeny a validovány pro praktické použití.

Safe Construction Products for Health and the Environment: How much testing is necessary to implement the EC Construction Products Directive?, 2007

Bezpečnost stavebních výrobků vzhledem k ochraně zdraví a životního prostředí. Jak mnoho je třeba zkoušet, abychom dodrželi CPD?

Uvádí podrobnosti týkající se zkoušení environmentálních zdravotních charakteristik u omítek zdiva, sádrokartonů pro vnější použití a také výrobků pro vozovky

How to judge release of dangerous substances from construction products to soil and groundwater, 2005

Jak posuzovat uvolňování nebezpečných látek do půdy a podzemních vod

Popsány jednotlivé scénáře uvolňování nebezpečných látek z různých druhů výrobků, přičemž jsou zde přiřazeny jednotlivé metody zkoušení podle evropských norem.

Implementation of Health and Environmental Criteria in Technical Specifications for Construction Product, 2006

Implementace zdravotních a environmentálních kritérií v technických specifikacích pro stavební výrobky

Dokument zpracovaný DIBT (Deutches Institut für Bautechnik). Jde o výzkumnou zprávu, která podrobně uvádí souhrn poznatků týkajících se problematiky nebezpečných látek a hygienických a environmentálních kritérií stavebních výrobků. K mandátům pro vybrané výrobky jsou v příloze přiřazena kritéria, která je třeba sledovat.

Standard measurement method for the determination of polybrominated flame
retardants (pentabromo diphenylether, octabromo diphenylether) in products
, 2005

Normová metoda měření pro stanovení polybromovaných retardérů plamene (pentabromidifenylether, oktabromidilfenylether) ve výrobcích

Podle směrnice 2003/11/ES se uvedené látky nesmí používat nebo uvádět na trh v koncentracích vyšších než 0,1 % hmotnostních. Metodou se ověřuje tato mezní hodnota.

Formulation of proposals for measures to be taken to substitute environmentally relevant flame retardants in printed circuit boards, outer casings for IT and TV appliances and polyurethane insulation and one-component foams, 2001

Formulace návrhů na opatření pro náhradu environmentálními retardéry plamene v deskách tištěných elektronických obvodů, vnějších krytech pro zařízení IT a TV, PUR izolacích a jednosložkových pěnách

Základem pro diskuzi ve třech workshopech je vývoj kritérií hodnocení pro nahrazení retardérů plamene retardéry vhodnými z hlediska životního prostředí.

Emission of Flame Retardants from Consumer Products and Building Materials, 2003

Emise retardérů plamene ze spotřebních výrobků a stavebních materiálů

Jde zejména o izolační desky, montážní pěny, čalounění a matrace.

BUILDING PRODUCTS: Determining and avoiding pollutants and odours, 2006

Stavební výrobky:
Stanovení a vyloučení škodlivých látek a zápachů

Prezentuje výsledky výzkumu stanovení VOC dle AgBB postupu na vybraných výrobcích.

Construction Products and Indoor Air Quality, 2007

Stavební výrobky a kvalita vnitřního ovzduší staveb

Materiály z konference v Berlíně 2007 shrnují a srovnávají doposud známé postupy stanovení VOC a SVOC a ukazují směr dalšího vývoje harmonizovaného předpisu na základě řady ISO 16000.

Summary of Regulatory and Standard Metod Activity Relating to Testing Materials Emissions to Indoor Air, 2007

Shrnutí činnosti týkající se předpisů a normových metod pro zkoušení emisí z materiálů do vnitřního ovzduší

Zkoušení výrobků se zaměřuje na stanovení prahových hodnot TVOC, SVOC, karcinogenů, formaldehydu, čpavku, zápachu atd.

Contaminant Input to the local Environment from Buildings and Building Products

Kontaminace místního prostředí z budov a stavebních výrobků

Minimalizace vlivů na životní prostředí způsobené stavbou.

1.4 Databáze nebezpečných látek pro stavební výrobky (CP-DS)

Evropská databáze nebezpečných látek ve stavebních výrobcích, na kterou se dokumenty odkazují na adrese: http://ec.europa.eu/enterprise/construction/cpd-ds/index.cfm již není funkční. Komise DG Enterprise se z finančních důvodů rozhodla, že nebude tuto databázi od r. 2014 dále udržovat.

Za ČR zde bylo od r. 2009 každoročně vkládáno velké množství dat, gestorem bylo ÚNMZ ve spolupráci s najmenovanými experty z ITC, a.s. Zlín. Poslední data byla vložena v říjnu 2014, od té doby není Evropská databáze nebezpečných látek na webu k dispozici. Podklady pro vkládaná data se většinou v ITC  zachovaly a byla nyní použity pro vložení do databáze harmonizovaných norem k CPR 1.  Bylo využito rozdělení norem do skupin, kdy každá skupina byla analyzována  z hlediska možného výskytu nebezpečných látek, materiálových skupin, SVHC, dále možných scénářů uvolňování s vazbou na konkrétní předpisy ČR (EU). Tato data byla pro každou skupinu do databáze doplněna. Každá skupina obsahuje několik harmonizovaných norem, které mají společné vlastnosti i z hlediska zabudování do stavby, tudíž i z hlediska potencionálního výskytu nebezpečných látek a možných scénářů uvolňování. Při otevření jakékoliv harmonizované normy z této databáze lze tyto údaje, které jsou společné pro celou skupinu, nalézt.

2 Stavební výrobky z hlediska nařízení REACH a CLP

2.1 Evropské předpisy z hlediska nebezpečných látek

·         Podle nařízení CPR 1 musí být u stavebních výrobků od 1. 7. 2013 uvedeny v prohlášení o vlastnostech také informace o nebezpečných látkách a informace týkající poskytování informací v dodavatelském řetězci, tj. článku 31 a 33 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 (nařízení REACH) (konsolidované znění bez poslední změny nařízením (EU)2024/1328). Seznam látek podléhajících povolení obsahuje příloha XIV nařízení REACH. Tyto látky podléhající povolení byly vybrány z Kandidátského seznamu látek tzv. SVHC látek (látky vzbuzující velmi velké obavy) a budou podléhat povolení pro určitá použití. Pro každou látku uvedenou v příloze XIV je stanoveno datum zániku, po kterém je použití a uvedení na trh zakázáno. SVHC látky z přílohy XIV po datu zániku nesmí výrobce, dovozce a následný uživatel uvést na trh pro určitá použití nebo je používat bez povolení.

Další Evropské předpisy z hlediska nebezpečných látek jsou:

·         Nařízení EP a Rady (ES) č. 1272/2008 (konsolidované znění) klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/ (dále nařízení CLP);

·         Nařízení Komise (ES) č. 440/2008 (aktuální znění), kterým se stanoví zkušební metody podle nařízení EP a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek;

Základní principy systému REACH

·         REGISTRATION (registrace látek)

·         EVALUATION (hodnocení dokumentace látky)

·         AUTHORISATION (povolování použití látek, látek v přípravcích nebo ve výrobcích, které jsou uváděny na trh)

·         RESTRICTION (omezování výroby, uvádění na trh a používání některých nebezpečných látek a směsí)

·         CHEMICALS (chemické látky)

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

Povinnost shromáždit potřebná data a odpovědnost za jejich kvalitu je uložena průmyslovému sektoru, který látky produkuje a uvádí na trh. Po vyhodnocení získaných dat budou látky, které jsou z hlediska ochrany lidského zdraví a životního prostředí nejnebezpečnější – v první řadě karcinogeny, mutageny a látky toxické pro reprodukci, látky persistentní a bioakumulativní – používány pouze tak, aby existující rizika byla minimalizována. Jejich používání bude postupně omezováno a bude stimulováno hledání vhodných alternativ.

Evropská agentura pro chemické látky ECHA (European Chemicals Agency) na svých webových stránkách Kandidátský seznam látek vyvolávajících velmi velké obavy dále SVHC (Candidate List of Substance of Very High ConcernSVHC). Výrobce nebo dovozce předmětů (a tedy i stavebních výrobků) musí podat agentuře oznámení, pokud předměty obsahují látku SVHC a jsou splněny obě podmínky:

·         látka je v předmětu uvedena v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních,

·         látka je přítomna v těchto předmětech v celkovém množství větším než 1 tuna na výrobce/dovozce za rok.

Např. výrobci stavebních výrobků mohou požádat dodavatele látek/směsí, které jsou zakomponované do jejich výrobků, o oznámení registračních čísel, pokud existují, nebo alespoň o sdělení názvů látek, případně mohou požádat dodavatele o potvrzení, že výrobek neobsahuje žádnou z látek SVHC zařazených do Kandidátského seznamu v koncentraci > 0,1 % (w/w). Pokud to nemůže potvrdit, pak si mohou vyžádat údaje o identitě a množství (koncentrace) látek ve výrobku. Pokud není ochotný tyto údaje poskytnout nebo je nezná, lze ho požádat, aby tuto žádost postoupil nejbližšímu účastníkovi směrem nahoru v dodavatelském řetězci anebo aby poskytnul údaje o svých dodavatelích.

Povinnosti související s omezením nebezpečných látek, směsí a předmětů podle přílohy XVII nařízení REACH se vztahují i na výrobce/dovozce výrobků a následné uživatele a uplatňují se bez ohledu na jejích množství. Tyto povinnosti závisí na charakteristických vlastnostech látky. Použití některých nebezpečných chemických látek může být omezeno či zakázáno, byla-li prokázána nepřijatelná rizika pro člověka nebo životní prostředí. Omezení chemické látky se může vztahovat na všechna nebo jen na některá použití.

nařízení REACH byly vydány vysvětlující pokyny, které jsou k dispozici na webových stránkách ECHA:

https://echa.europa.eu/cs/guidance-documents/guidance-on-reach

Informace uvedené v pokynech nejsou právním poradenstvím. Jediným závazným právním odkazem je znění nařízení REACH.

Pro stavební výrobky jsou např. důležité:

Pokyny pro sestavení bezpečnostních listů

Tipy pro uživatele chemických látek na pracovišti

Pokyny ohledně požadavků na látky v předmětech

Pokyny pro následné uživatele

Pokyny pro meziprodukty

Pokyny pro monomery a polymery

Pokyny k odpadům a zpětně získaným látkám.

Velmi užitečné jsou Pokyny v kostce

Nařízení REACH se týká:

·         chemických látek;

·         chemických směsí (přípravků) (je směs nebo roztok složený ze dvou nebo více látek);

·         látek vzbuzujících velmi velké obavy (SVHC - Substance of Very High Concern);

·         předmětů (předmět je věc, která během výroby získává určitý tvar, povrch nebo vzhled určující její funkci ve větší míře než její chemické složení).

Nařízení CPR 1 se týká stavebních výrobků, z nichž tvoří:

·         cca 2 % chemické látky (látka s číslem CAS…);

·         cca 12-25 % chemické směsi (přípravky);

·         cca 72-86 % předměty.

Nařízení REACH stanoví pravidla používání látek samotných nebo obsažených v přípravcích nebo předmětech. Definice předmětu a přípravku podle nařízení REACH:

·         předmětem“ je věc, která během výroby získává určitý tvar, povrch nebo vzhled určující její funkci ve větší míře než její chemické složení;

·         „přípravkem“ je směs nebo roztok složený ze dvou nebo více látek.

Například slitiny jsou podle nařízení REACH směsi, i když mají zvláštní charakter, vzhledem k tomu, že vlastnosti směsi neodpovídají vždy přímo vlastnostem složek. Jako směsi slitiny nemusejí být registrovány, ale jejich kovové složky musejí být registrovány, pokud jsou vyráběny/dováženy v množství ≥ 1 tuna. Naproti tomu kovy jsou podle nařízení REACH považovány za chemické látky a jsou jako takové uznávány také podle CLP klasifikace a označování chemických látek. Minerální látky a rudy jsou však osvobozeny od registrace, pokud nejsou chemicky upraveny.

Registrace nebo oznámení podle nařízení REACH se vztahuje pouze na látky, nikoli na přípravky nebo předměty. Látky ve směsích a předmětech jsou potenciálně předmětem registrace nebo oznámení. Látky samotné nebo obsažené ve směsích nebo v předmětech se ve Společenství nesmějí vyrábět ani v něm nesmějí být uváděny na trh, jestliže nebyly registrovány.

Velké množství stavebních výrobků obsahuje polymerní látky. Polymerní látka může být součástí výrobku anebo sama představuje výrobek. Od výrobce anebo dovozce výrobku obsahujícího polymerní látku se za žádných okolností nepožaduje, aby registroval polymer, protože polymery jsou vyňaté z povinnosti registrace. Výrobce nebo dovozce výrobku obsahující polymerní látku má ale podle nařízení REACH ty samé povinnosti jako v případě každé jiné standardní látky přítomné ve výrobku. Polymery se neregistrují, ale registrují se monomery. Na monomery používané jako izolované meziprodukty na místě nebo na přepravované izolované monomery se nevztahuje registrace. Každý výrobce nebo dovozce polymeru podá žádost o registraci monomeru pouze za současného splnění těchto dvou podmínek:

·         polymer obsahuje nejméně 2 % hmotnostních těchto monomerních látek nebo jiných látek ve formě monomerních jednotek a chemicky vázaných látek,

·         celkové množství těchto monomerních látek nebo jiných látek představuje více jak 1 tunu za rok.

Více podrobností viz Pokyny pro monomery a polymery.

Klasifikace a označování chemických látek podle nařízení CLP

Nařízení EP a Rady (ES) č.1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic č. 67/548/EHS a č. 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006 (dále nařízení CLP) vychází ze stávajících právních předpisů v oblasti chemických látek a vytváří nový systém klasifikace a označování nebezpečných látek a směsí. Stanoví kritéria pro harmonizovanou klasifikaci a informování o nebezpečnosti pro různé cílové skupiny, včetně spotřebitelů, pracovníků a osob zasahujících při mimořádných událostech, a pro přepravu.

Směrnice č. 67/548/EHS a č. 1999/45/ES, které se týkaly klasifikace, označování a balení nebezpečných látek a nebezpečných přípravků jsou od 1. června 2015 nahrazeny nařízením CLP.

Klasifikace je proces stanovení fyzikálně-chemických rizik chemických látek, jejich rizik pro lidské zdraví a pro životní prostředí. Po klasifikaci následuje posouzení označení. Na základě zjištěných rizik se stanovují odpovídající prvky označení (výstražné symboly, věty označující rizika a bezpečnostní věty). Tyto prvky označení se uvádějí na štítku nebezpečných produktů společně s informacemi o složení.

Pokud látka již byla před 1. prosincem 2010 klasifikována podle směrnice č. 67/548/EHS, musejí dodavatelé od uvedeného dne takovou látku překlasifikovat podle hlavy II tohoto nařízení, nebo mohou danou klasifikaci přizpůsobit pomocí převodní tabulky v příloze VII. Nařízení CLP č. . 1272/2008 upřesňuje, které třídy nebo kategorie nebezpečnosti zakládají povinnost podle nařízení REACH, a tím ponechává stávající oblast působnosti nařízení REACH beze změn.

Na webových stránkách ECHA je k dispozici veřejný seznam klasifikací a označení, který nabízí řadu možností vyhledávání na základě identity látky i její klasifikace

2.1 Předpisy ČR z hlediska nebezpečných látek

viz zde

3 Evropské předpisy týkající se radioaktivity stavebních výrobků

3.1 Evropské předpisy z hlediska radioaktivity

Stavební materiály nerostného původu obsahují vždy určité množství radioaktivních látek. Jedná se především o draslík, uran, thorium a radionuklidy, které vznikají jejich radioaktivní přeměnou. Z nich nejvýznamnější je obvykle radium (Ra-226). Jeho přítomnost ve stavebním výrobku vede k ozáření osob ve stavbách – jednak vdechováním produktů přeměny radonu vytvořeného z radia a uniklého ze stavebního materiálu, jednak pronikavým zářením gama vznikajícím ve stavebním materiálu jako důsledek radioaktivní přeměny přítomných přírodních radionuklidů.

Evropský přístup týkající se radiační ochrany budov je popsán v dokumentu Radiation protection 112 Zásady ochrany před působením přirozené radiace stavebních materiálů“. Poskytuje informace o přírodní radioaktivitě ve stavebních materiálech a o zásadách ochrany. Dokument se zaměřuje na některé stavební materiály (beton, lehký beton a autoklávový pórobeton, cihly pálené a vápenopískové, přírodní stavební kámen, desky a tvárnice ze sádry) a vedlejší produkty průmyslu používané jako stavební materiály (fosfosádra, vysokopecní struska, popílek).

·         Základním dokumentem pro pracovníky přicházející do styku se zářením je směrnice Rady 2013/59/Euratom ze dne 5. prosince 2013 , kterou se stanoví základní bezpečnostní standardy ochrany před nebezpečím vystavení ionizujícímu záření (ruší směrnici Rady č. 96/29/Euroatom)

·         Působení radonu a účinky na zdraví exponovaných osob, dále preventivní nápravná opatření a úrovně expozice uvádí doporučení Komise 90/143/Euroatom o ochraně veřejnosti před expozicí radonu uvnitř stavebních objektů, pokud jde mj. i o expozici radonem při jeho úniku z podloží a z konstrukcí stavebních objektů.

·         Pro dohled nad výskytem radioaktivních materiálů v hotových kovových výrobcích bylo přijato usnesení Rady 2002/C 119/05 o zavedení národních systémů pro dohled nad výskytem radioaktivních materiálů v recyklovaných kovových materiálech a jejich kontrolu v členských státech.

·         Pro vliv stavebních materiálů na pitnou vodu z hlediska radioaktivních látek lze využít směrnici Rady 2013/51/Euratom ze dne 22. října 2013, kterou se stanoví požadavky na ochranu zdraví obyvatelstva, pokud jde o radioaktivní látky ve vodě určené k lidské spotřebě

·         V rámci CEN/TC 351 pracuje skupina TG 6, ve které byla zpracována horizontální technická zpráva CEN/TR 17113:2017 a Stavební výrobkyStanovení uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků – Měření aktivity koncentrace gamma záření, a CEN/TS 17216:2018 Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek Stanovení koncentrací aktivity radia-226, thoria-232 a draslíku-40 ve stavebních výrobcích za použití polovodičové gamma-spektrometrie

 

3.2 Předpisy ČR z hlediska radioaktivity

viz zde

4 Uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do podzemních a povrchových vod a půdy

4.1 Evropské předpisy v oblasti vodní politiky

Při používání stavebních výrobků v pozemních a inženýrských stavbách je třeba vytvořit také podmínky pro dodržování systému ochrany podzemních vod a půdy, které jsou dány těmito směrnicemi:

·         směrnice EP a Rady č. 2000/60/ES (konsolidované znění) ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky;

·         směrnice EP a Rady č. 2006/11/ES o znečišťování některými nebezpečnými látkami vypouštěnými do vodního prostředí Společenství;

·         směrnice Rady č. 91/271/EHS (konsolidované znění) o čistění městských odpadních vod;

·         směrnice EP a Rady č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu;

·         Rozhodnutí EP a Rady č. 2455/2001/ES, kterým se stanoví seznam prioritních látek v oblasti vodní politiky a mění směrnice č. 2000/60/ES;

·         směrnice Komise č. 2009/90/ES, kterou se podle směrnice EP a Rady č. 2000/60/ES stanoví technické specifikace chemické analýzy a monitorování stavu vod.

Pro posuzování stavebních výrobků, zda uvolňují nebezpečné látky do podzemních vod a půdy viz výzkumné zprávy uvedené v tabulce v kapitole 1.3. Vývoj metod se zpracovává v CEN/TC 351 (viz bod 1.2).

4.2 Předpisy ČR v oblasti vodní politiky

viz zde

5 Stavební výrobky mající charakter biocidní látky

5.1 Evropské předpisy z hlediska biocidních látek

Ze stavebních výrobků patří mezi biocidy konzervační přípravky pro dřevo, vlákna, pryž a polymerní materiály, dále konzervační přípravky pro zdivo a přípravky proti hnilobě konstrukcí používaných ve vodě. Pro používání biocidních látek je třeba, aby byly výrobky schválené a zahrnuté do nařízení EP a Rady (EU)528/2012 (konsolidované znění), o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání, které od 1. 9. 2013 zrušilo a nahradilo směrnici 98/8/ES, a je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. K tomuto nařízení bylo vydáno velké množství prováděcích rozhodnutí. Evropská agentura pro chemické látky zveřejnila dva pokyny týkající se biocidů: Guidance on information requirements a Guidance on active substance suppliers. K dispozici je seznam osob, které si přejí uvést na trh Unie účinnou látku nebo účinnou látku obsaženou v biocidních přípravcích. Rozhodnutím Komise 2009/251/ES, je zakázáno uvádět na trh výrobky obsahující biocid dimethylfumarát.

V rámci CEN/TC 351 byla zpracována EN 17845:2023Construction products: Assessment of release of dangerous substances - Determination of biocide residues using liquid chromatography with mass spectrometric detection (LC-MS/MS)

5.2 Předpisy ČR z hlediska biocidních látek

viz zde

6 Stavební výrobky a odpady

6.1 Evropské předpisy z hlediska stavebního odpadu a stavebních výrobků se zabudovaným odpadem

Odpady ze stavebních výrobků a z demolic tvoří významný podíl z celkového množství produkovaného odpadu. EK vydala zprávu Metody nakládání se stavebními a demoličními odpady a jejich ekonomické vlivy, která upřednostňuje opětovné použití a recyklaci stavebního odpadu, která je na webové adrese: http://ec.europa.eu/environment/waste/studies/cdw_report.htm.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2008/98/ES o odpadech (konsolidované znění), je rámcovou směrnicí zaměřenou na předcházení odpadům, jejich správu a ukládání. Ukládá obecné povinnosti členským státům, pověřeným úřadům a držitelům odpadu. Odpady je třeba využívat nebo odstraňovat bez ohrožení zdraví a životního prostředí, přičemž náklady na likvidaci odpadu nese jeho držitel, předchozí držitelé nebo výrobce výrobku, z něhož odpad pochází.

Směrnice č. 2008/98/ES zavádí cíle pro opětovné využití a recyklaci odpadu, jež mají být dosaženy do roku 2020. Ukládá také členským státům povinnost vypracovat závazné programy pro předcházení vzniku odpadu. Podle přijatého znění bude spalování za určitých podmínek považováno za „využití odpadu”. Směrnice v neposlední řadě stanoví také definice a základní pravidla pro veškerou další evropskou legislativu v této oblasti. Hlavním cílem tohoto dokumentu je optimalizovat ustanovení rámcové směrnice o odpadech při současném zachování její základní struktury a klíčových ustanovení. Zavádí pětistupňovou hierarchii nakládání s odpady. Prioritu má předcházení vzniku a snižování množství odpadů před recyklací a využitím odpadů. Do hierarchie je zařazeno také energetické využívání odpadů. Směrnice má především zvrátit nepříznivý vývoj trvalého růstu množství komunálních odpadů v Evropě. Podle navržené hierarchie je nejméně přijatelnou možností nakládání s odpady jeho skládkování bez dalšího využití. V souvislosti se stavebními výrobky by nemělo docházet k nejasnostem, pokud jde o různá hlediska definice odpadu, a případně by měly být použity vhodné postupy na vedlejší produkty, které nejsou odpady, na jedné straně, nebo na odpady, které přestávají být odpady, na straně druhé. Tato směrnice by měla upřesnit některá hlediska definice odpadů:

·         kdy jsou látky nebo předměty, které vznikly při výrobním procesu, jehož prvotním účelem není výroba těchto látek nebo předmětů, vedlejším produktem a nikoli odpadem. Rozhodnutí, že látka není odpadem, může být přijato pouze na základě koordinovaného přístupu, který bude pravidelně aktualizován, a pokud je to v souladu s ochranou životního prostředí a lidského zdraví. Je-li využití vedlejšího produktu povoleno na základě ekologického povolení nebo obecných předpisů v oblasti životního prostředí, mohou toho členské státy využít jako nástroje pro rozhodnutí o tom, že se nepředpokládá výskyt žádných celkových nepříznivých účinků na životní prostředí nebo lidské zdraví; předměty nebo látky jsou považovány za vedlejší produkty pouze tehdy, jsou-li splněny určité podmínky. Vzhledem k tomu, že vedlejší produkty patří do kategorie produktů, jejich vývoz musí splňovat požadavky příslušných právních předpisů Společenství;

·         kdy určité odpady přestávají být odpady, a to stanovením přesných vymezujících kritérií; mezi případné kategorie odpadu, pro něž by měly být vypracovány podmínky a kritéria vymezující okamžik, kdy „odpad přestává být odpadem“, patří mimo jiné stavební a demoliční odpady, některé popílky a strusky, kovový šrot, agregáty, pneumatiky, textil , kompost, odpadní papír a sklo.

Pro stavební výrobky, které jsou zároveň elektrickým nebo elektronickým zařízením (rozvodné skříně, klimatizační zařízení osvětlovací stožáry, atd.), je třeba posuzovat tyto výrobky také z hlediska směrnice EP a Rady č. 2011/65/EU (konsolidované znění včetně 2024/232 a (EU)2024/1416) o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních (RoHS II) (Restriction of the Use of certain Hazardous Substances), která nabyla účinnosti dne 3. 1. 2013 a zrušila a nahradila směrnice EP a Rady č. 2002/95/ES (RoHS I).

Tato směrnice předepisuje označení CE, kterým musí být výrobek opatřen a doplňuje některé další kategorie výrobků, kterých se tento předpis týká.

Směrnice RoHS II shodně uvádějí při výrobě elektrického a elektronického zařízení zákaz používání následujících šesti látek nad určený limit:

·         Kadmium (Cd);

·         Rtuť (Hg);

·         Olovo (Pb);

·         Šestimocný chróm (Cr+6);

·         Polybromované bifenyly (PBB);

·         Polybromované difenylethery (PBDE).

Směrnice stanovuje výjimky pro některá zařízení z důvodu nutnosti použít zakázané látky při technologických postupech výroby (třeba olovo při výrobě skla). Směrnice se nevztahuje přímo na jednotlivé komponenty a polotovary, a tak výrobci konečného zařízení jsou povinni provést takové kroky, aby všechny materiálové části, které jsou použity v jejich výrobcích, neobsahovaly nadlimitní obsah těchto látek.

Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/232 ze dne 25. října 2023, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU, pokud jde o výjimku pro kadmium a olovo v plastových profilech elektrických a elektronických oken a dveří obsahujících recyklovaný tvrdý polyvinylchlorid. Tato směrnice se použije od 1. 8. 2024.

Odpady u azbestu:

Označení

Název

87/217/EHS
(en, sk)

Směrnice Rady o předcházení a snižování znečištění životního prostředí azbestem

2009/148/ES
(en, sk)

Směrnice Evropského parlamentu a Rady o ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí azbestu při práci

V rámci CEN/TC 351 byla zpracována CEN/TS 18020:2024 Construction products: Assessment of release of dangerous substances - Sampling and quantitative determination of asbestos in construction products

6.2 Předpisy ČR z hlediska stavebního odpadu a stavebních výrobků se zabudovaným odpadem

viz zde

7 Uvolňování nebezpečných látek do ze stavebních výrobků do vnějšího ovzduší

7.1 Evropské předpisy pro uvolňování nebezpečných částic a plynů do vnějšího ovzduší

Zavedení společných metod a kritérií pro kvalitu ovzduší a seznamy příslušných znečisťujících látek uvádí směrnice EP a Rady č. 2008/50/ES (konsolidované znění) o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu, kterou se nahrazuje rámcová směrnice č. 96/62/ES. Tato směrnice bude zrušena od 12.12.2026  a nahrazena směrnice EP a Rady 2024/2881 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu (přepracované znění))

Balíček opatření pro čisté ovzduší si klade za cíl podstatně snížit znečištění ovzduší v celé EU. Navrhovaná strategie stanoví cíle pro snížení zdravotních a environmentálních dopadů znečištění ovzduší do roku 2030 a obsahuje legislativní návrhy na provádění přísnějších norem pro emise a znečištění ovzduší.

Balíček zveřejnila Komise dne 18. prosince 2013. Skládá se ze sdělení o programu Čisté ovzduší pro Evropu a z tří legislativních návrhů o emisích a znečištění ovzduší.

Info o „cílech 20-20-20“: http://www.consilium.europa.eu/cs/policies/climate-change/ 

 

Pro splnění cílů Unie v oblasti klimatu a energetiky bylo vydáno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1735, kterým se zřizuje rámec opatření pro posílení evropského ekosystému výroby technologií pro nulové čisté emise a mění nařízení (EU) 2018/1724

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1119, kterým se stanoví rámec pro dosažení klimatické neutrality  („evropský právní rámec pro klima“) stanoví závazný cíl snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů o 55 % proti roku 1990 a dosáhnout nejpozději do roku 2050 klimatické neutrality EU. Látky poškozující ozonovou vrstvu jsou chemické látky vyrobené člověkem, které po uvolnění často dosahují horních vrstev atmosféry a poškozují ozonovou vrstvu ve stratosféře.

 

Hlavním opatřením k předcházení dalším emisím je výslovný požadavek na znovuzískávání některých druhů pěn obsahujících látky poškozující ozonovou vrstvu ze stavebního a demoličního odpadu a zneškodnění nebo opětovné použití látek poškozujících ozonovou vrstvu, které jsou v nich obsaženy.

Pro omezení celkových emisí látek (chlórovaných a fluorovaných uhlovodíků), které mohou způsobovat poškozování ozonové vrstvy bylo vydáno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/590 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o zrušení nařízení (ES) nařízení EP a Rady (ES) č. 1005/2009. V přílohách k tomuto nařízení jsou stanoveny látky, které je třeba sledovat, zda nejsou obsaženy ve stavebních výrobcích.

Část stavebních výrobků, jako jsou např. stacionární systémy požární ochrany, klimatizační zařízení, tepelná čerpadla atd., obsahují některé fluorované skleníkové plyny a proto podléhají ještě omezením na základě předpisů uvedených v následující tabulce:

Označení

Název

2024/573
(en, sk)
bez opravy
(viz čl. 37 přechodná ustanovení) nahrazuje 517/2014 (en, sk)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) o fluorovaných skleníkových plynech, o změně směrnice (EU) 2019/1937 a o zrušení nařízení (EU) č. 517/2014

2025/33
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se povoluje výjimka podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573, pokud jde o použití fluorovaných skleníkových plynů s GWP nejméně 150 v šokových zchlazovačích a zmrazovačích, strojích na výrobu řemeslné zmrzliny, výrobnících ledu, vozících pro udržování teploty a regeneraci pokrmů, kynárnách pro řízené kynutí těsta, jakož i výrobnících ledové tříště a výrobnících mražených krémů

2024/3122
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se povoluje výjimka podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573, pokud jde o použití fluorovaných skleníkových plynů s GWP nejméně 150 v boxech pro přepravu krve a kontaktních šokových zmrazovačích plazmy

2024/3120
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se povoluje výjimka podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573, pokud jde o použití fluorovaných skleníkových plynů s GWP nejméně 150 v mechanických kryogenních mrazničkách (–150 oC)

2024/2729
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se povoluje výjimka podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573, pokud jde o použití fluorovaných skleníkových plynů v některých zařízeních pro simulaci životního prostředí, laboratorních zařízeních pro sprejové sušení nebo mrazové sušení a v laboratorních odstředivkách

2024/2473
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573, pokud jde o registraci na portálu fluorovaných skleníkových plynů, a kterým se zrušuje prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/661

2024/2215
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU) ze dne 6. září 2024, kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573 stanoví minimální požadavky na vydávání certifikátů fyzickým a právnickým osobám a podmínky pro vzájemné uznávání těchto certifikátů, pokud jde o stacionární chladicí a klimatizační zařízení a tepelná čerpadla, organické Rankinovy cykly a chladicí jednotky chladírenských nákladních vozidel, chladírenských přívěsů, chladírenských lehkých užitkových vozidel, intermodálních kontejnerů a železničních vagonů obsahující fluorované skleníkové plyny nebo jejich alternativy, a kterým se zrušuje prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/2067

2024/2195
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se stanoví formát pro předkládání zpráv o údajích uvedených v článku 26 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573 o fluorovaných skleníkových plynech a o zrušení prováděcího nařízení Komise (EU) č. 1191/2014

2024/2174
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573, pokud jde o formát štítků některých výrobků a zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny, a kterým se zrušuje prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/2068

2024/2053
(en, sk)

Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) o přidělení práv na výrobu částečně fluorovaných uhlovodíků podle článku 14 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573 o fluorovaných skleníkových plynech výrobcům, kteří tyto látky vyráběli v roce 2022

2023/2432
(en, sk)

Prováděcí rozhodnutí Komise (EU), kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 o fluorovaných skleníkových plynech stanoví referenční hodnoty na období od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2024 pro každého výrobce nebo dovozce, který od 1. ledna 2015 v souladu s právními předpisy uvedl částečně fluorované uhlovodíky na trh v Unii a oznámil je podle uvedeného nařízení

2019/661
(en, sk)

Zrušeno nařízením 2024/2473
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU) o zajištění bezproblémového fungování elektronického rejstříku kvót pro uvádění částečně fluorovaných uhlovodíků na trh (Text s významem pro EHP.)

2020/1604
(en, sk)

Prováděcí rozhodnutí Komise (EU), kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 o fluorovaných skleníkových plynech stanovují referenční hodnoty na období od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2023 pro každého výrobce nebo dovozce, který podle uvedeného nařízení oznámil, že od 1. ledna 2015 zákonně uvedl na trh v Unii částečně fluorované uhlovodíky

2016/879
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 stanoví podrobná pravidla související s prohlášením o shodě při uvádění chladicích a klimatizačních zařízení a tepelných čerpadel plněných částečně fluorovanými uhlovodíky na trh a jeho ověřování nezávislým auditorem

2015/2068
(en, sk)

zrušeno nařízením 2024/2174

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 stanoví formát štítků výrobků a zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny

2015/2067
(en, sk)
zrušeno nařízením 2024/2215

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 zavádějí minimální požadavky na certifikaci fyzických osob, pokud jde o stacionární chladicí a klimatizační zařízení a tepelná čerpadla a chladicí jednotky chladírenských nákladních vozidel a přívěsů obsahující fluorované skleníkové plyny, a na certifikaci společností, pokud jde o stacionární chladicí a klimatizační zařízení a tepelná čerpadla obsahující fluorované skleníkové plyny, a podmínky pro vzájemné uznávání těchto certifikací

2015/2066
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 zavádějí minimální požadavky na certifikaci fyzických osob provádějících instalaci, servis, údržbu, opravu nebo vyřazení z provozu elektrických spínacích zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny nebo znovuzískávání fluorovaných skleníkových plynů ze stacionárních elektrických spínacích zařízení a podmínky pro vzájemné uznávání této certifikace

KOM(2016) 51
(en, sk)

Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů:

Strategie EU pro vytápění a chlazení

KOM(2016) 748
(en, sk)

Zpráva Komise o dostupnosti školení pro servisní pracovníky, pokud jde o bezpečné nakládání s technologiemi šetrnými ke klimatu, které nahrazují nebo omezují používání fluorovaných skleníkových plynů

KOM(2016) 749
(en, sk)

Zpráva Komise o překážkách, které představují kodexy, normy a právní předpisy pro používání technologií šetrných ke klimatu v odvětví chladicích a klimatizačních zařízení, tepelných čerpadel a pěnových výrobků

1191/2014
(en, sk)
zrušeno nařízením 2024/2195

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se stanoví formát a způsoby předkládání zpráv uvedených v článku 19 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 o fluorovaných skleníkových plynech

2017/1375
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) č. 1191/2014, kterým se stanoví formát a způsoby předkládání zpráv uvedených v článku 19 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 o fluorovaných skleníkových plynech

2018/1992
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) č. 1191/2014, pokud jde o oznamování údajů uvedených v článku 19 nařízení (EU) č. 517/2014 v souvislosti s částečně fluorovanými uhlovodíky uváděnými na trh ve Spojeném království a v Unii s 27 členskými státy

2019/522
(en, sk)

Prováděcí nařízení Komise (EU), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) č. 1191/2014, pokud jde o oznamování údajů o výrobě, dovozu a vývozu polyolů obsahujících částečně fluorované uhlovodíky podle článku 19 nařízení (EU) č. 517/2014

7.2 Předpisy ČR pro uvolňování nebezpečných částic a plynů do vnějšího ovzduší

viz zde

8 Stavební výrobky přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě

8.1 Harmonizovaný evropský systém pro posuzování hygienických vlastností stavebních výrobků ve styku s vodou určenou k lidské spotřebě

viz kapitolu zde

8.2 Předpisy ČR pro stavební výrobky přicházející do styku s vodou určenou k lidské spotřebě

viz kapitolu zde

 

8.3 Archiv

Evropská komise nyní průběžně konzultuje se skupinou regulátorů 4MS Společný přístup 4 MS pro certifikaci a schvalování výrobků ve styku s pitnou vodou (srpen 2020) a předkládá tyto své návrhy k připomínkám ostatním členským státům tak, aby tyto metodiky byly vydány jako harmonizované EN (viz status společného přístupu).

Veřejně přístupné dokumenty pro společný přístup týkající se činnosti 4MS lze nalézt na stránkách:

https://www.umweltbundesamt.de/en/topics/water/drinking-water/distributing-drinking-water/approval-harmonization-4ms-initiative#publication-of-common-approaches

Materiál

Znění (en/cz)

Poznámka

Kovy

Acceptance of metallic materials used for products in contact with drinking water Part A – Methodologies for testing and accepting compositions to be included in the positive list of compositions for metallic materials

červenec 2021

Společný přístup 4 MS ke kovovým materiálům pro styk s pitnou vodou Část A - Postup pro přijetí

Rozděluje výrobkové skupiny (A, B, C a D) a uvádí EN 15664 část 1 a 2 jako zkušební metodu pro kovové materiály.

Zkušební podmínky uvedené v této normě simulují použití kovových materiálů vodovodní systémy v budovách. Uvádí parametry kovových

Acceptance of metallic materials used for products in contact with drinking water Part B – Positive list of compositions for metallic materials

prosinec 2021

Společný přístup 4 MS ke kovovým materiálům pro styk s pitnou vodou Část B – Společný pozitivní seznam

Uvádí požadavky na jednotlivé slitiny kovů s ohledem o kategorii A, B, C a D

Acceptance of metallic materials used for products in contact with drinking water Part C – Procedure and methods for testing and accepting final materials as used in a product made from compositions on the Positive List

leden 2021

Společný přístup 4 MS ke kovovým materiálům pro styk s pitnou vodou Část C – Postup a metody zkoušení a přijetí finálních materiálů použitých ve výrobku vyrobeném z položek uvedených na pozitivním seznamu

Organické materiály

4MSI Common Approach on Organic Materials in Contact with Drinking Water  Part A – Methodologies for Testing and Accepting Starting Substances to be Included in the Positive List

srpen 2020

Společný přístup 4 MS k organickým materiálům pro styk s pitnou vodou - Část A: Metodiky pro testování a zahájení přijímání látek zahrnutých do pozitivního seznamu

Postup pro přijetí jednotlivých látek používaných jako přísady pro výrobu polymerů

V příloze A je schéma tohoto postupu.

4MSI Common Approach on Organic Materials in Contact with Drinking Water Part B – Positive Lists

červen 2021

Společný přístup 4 MS k organickým materiálům – Část B: Pozitivní seznam výchozích látek pro organické materiály

Pro oblast plastů je třeba brát v úvahu nařízení Komise (EU) č. 10/2011 o materiálech a předmětech z plastů určených pro styk s potravinami. Pozitivní seznam je rozdělen:

Příloha A - Základní seznam (seznam potvrzených látek)

Příloha B - kombinovaný seznam (seznam posuzovaných látek)

Příloha C - Zastaralý seznam (seznam zastaralých látek)

4MSI Common Approach on Organic Materials in Contact with Drinking Water Draft Part C - Procedures and Methods for Testing and Accepting Products Made of Organic Materials

únor 2021

Společný přístup 4 MS k organickým materiálům – Část C: Postupy a metody zkoušení a přijetí výrobků z organických materiálů

Postup stanovení je uveden v příloze A, konverzní faktor viz příloha B, požadavky na pigmenty a barviva viz přílohu C, přítomnost kovů viz přílohu D, parametry a požadavky včetně metod vyluhování a analytických metod pro trubky a pro nádrže viz příloha E.

Betonové výrobky

Assessment of Cementitious Products in Contact with Drinking Water

září 2018

Posuzování betonových výrobků ve styku s pitnou vodou

Cementitious Products in Contact with Drinking Water - Admixture positive list

listopad 2016

Betonové výrobky ve styku s pitnou vodou - Pozitivní seznam pro přísady do betonu

Smalty a keramika

Draft Common Approach on Enamels and Ceramic Materials – Part A: Methodologies for accepting and testing of compositions

únor 2021

Společný přístup 4 MS ke smaltům a keramice pro styk s pitnou vodou - Část A: Metodiky pro testování a zahájení přijímání látek zahrnutých do pozitivního seznamu

Draft Common Approach on Enamels and Ceramic Materials – Part B: 4MSI Positive List of compositions

únor 2021

Společný přístup 4 MS ke smaltům a keramice – Část B: Pozitivní seznam výchozích látek pro organické materiály

Draft Common Approach on Enamels and Ceramic Materials – Part C: Procedure and methods for testing and accepting products or components made of enamels or ceramic materials

únor 2021

Společný přístup 4 MS ke smaltům a keramice – Část C: Postupy a metody zkoušení a přijetí výrobků ze smaltů nebo keramiky

Povlaky

Guideline for Sanitary Assessment of Organic Coatings in Contact with Drinking Water

listopad 2010

Směrnice pro sanitární posuzování organických povlaků ve styku s pitnou vodou

Coatings Guideline – Annex 5
(in German)

červen 2013

Pokyn pro povlaky – Příloha V (německy)

Elastomery

Elastomer Guideline

březen 2016

Pokyn pro elastomery

Transitional Regulation of Elastomer Guideline

duben 2022

 

TPE Transitional Recommendation

Březen 2019

TPE přechodné doporučení

Positive List of the XVth BfR recommendation (in German)

leden 2012

Pozitivní seznam XV. BfR doporučení (německy)

Transitional arrangements

Přechodná ustanovení

Thermoplastic elastomers
(in German)

duben 2012

Termoplastické elastomery (německy)

Maziva

Guideline for the Hygienic Assessment of Lubricants in Contact with Drinking Water (Sanitary Lubricants), (Lubricants Guideline)

listopad 2010

Pokyn pro hygienické posouzení maziv ve styku s pitnou vodou (sanitární maziva)

Annex 4 List of products (in German)

červen 2013

Příloha 4 - Seznam výrobků pro maziva (německy)

Látky s určitou technologickou funkcí

Assessment of substances with a specific technological function and low required quantities (De Minimis Guideline)

duben 2011

Posouzení látek s určitou technologickou funkcí na požadavek nízkého množství (de minimis Guideline)

Na stránkách EU je uvedena Studie týkající se materiálů určených pro materiály a výrobky ve styku s pitnou vodou (březen 2017), kde je shrnut proces přípravy hodnocení materiálů určených pro styk s pitnou vodou, včetně stavebních.

9 Uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb

9.1 Evropské předpisy pro uvolňování nebezpečných ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb

Stavební výrobky mohou uvolňovat škodliviny do vnitřního ovzduší. K těmto výrobkům patří materiály použité pro podlahové krytiny, příčky, stěny a jejich obklady, podhledy, izolační materiály, barvy a laky, prostředky pro konzervaci dřeva, lepidla, plniva, parotěsné zábrany, elektrické kabely a příslušenství, povlaky pro podlahové mazaniny, zdivo, tmely, instalace atd. Jde především o emise těkavých organických látek (VOCs), formaldehydu (HCHO) a uvolňování nebezpečných částic do ovzduší (azbestová a minerální vlákna).

Postup hodnocení uvolňování těkavých organických sloučenin VOC (rozsah C6 – C16) a SVOC (C16 – C22) ze stavebních výrobků z hlediska ochrany zdraví byl doposud podrobně popsán v německém předpise Health-related Evaluation procedure for VOC and SVOC from Building Product (AgBB scheme 2024) -

V současné době se připravuje návrh rozhodnutí Komise jako akt v přenesené pravomoci k nařízení 305/2011 (ES) podle kterého bude prováděna klasifikace stavebních výrobků z hlediska VOC. V tomto návrhu je uveden odkaz na EN 16516+A1:2020, která je nyní zavedena do ČSN EN 16516+A1:2021 Stavební výrobkyPosuzování emise regulovaných nebezpečných látek – Stanovení emisí do vnitřního prostředí (vydána překladem) a měla by být zařazena mezi horizontální specifikace (zatím je zde jen uvedena dřívější verze EN 16516:2014).

Na webové stránce EK Construction je nově vložená rubrika EU-LCI Working Group, kde jsou zveřejněny EU-LCI Values (LCI - Lowest Concentration of Interest). EU-LCI bude jednou ze čtyř povinných charakteristik v rámci návrhu rozhodnutí Komise ohledně klasifikace stavebních výrobků, pokud se jedná o VOC  do vnitřního prostředí.

ČSN EN 17516:2024 Odpady - Charakterizace zrnitých pevných odpadů s potenciálem pro využití jako stavební materiál - Ověřovací zkouška vyluhovatelnosti - Perkolační zkouška s průtokem zdola nahoru

V OJ EU byla dne 14.7.2023 zveřejněna změna nařízení REACH: nařízení Komise (EU)2023/1464, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, pokud jde o formaldehyd a uvolňovače formaldehydu

// doplňuje novou položku do přílohy XVII:

č. „77. Formaldehyd č. CAS 50-00-0 č. ES 200-001-8 a látky uvolňující formaldehyd“, omezení bude platit od 6. 8. 2026:

1. Nesmí se uvádět na trh v předmětech po dni 6. srpna 2026, pokud za zkušebních podmínek stanovených v dodatku 14 koncentrace formaldehydu uvolňovaného z uvedených předmětů přesahuje:

a) 0,062 mg/m3 pro předměty na bázi dřeva a nábytek;

b) 0,080 mg/m3 pro jiné předměty než předměty na bázi dřeva a nábytek.

 

Dodatek 14:

Měření formaldehydu uvolňovaného do vnitřního ovzduší z předmětů uvedených v odst. 1 prvním pododstavci položky 77

obsahuje podmínky měření formaldehydu a také odkaz na normu EN 16516: Stavební výrobky – Posuzování uvolňování nebezpečných látek – Stanovení emisí do vnitřního ovzduší

9.2 Předpisy ČR pro uvolňování nebezpečných látek ze stavebních výrobků do vnitřního prostředí staveb

viz zde

10 Výskyt vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby

10.1 Předpisy ČR pro výskyt vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř stavby

viz zde

11 Další právní předpisy související s dopady na životní prostředí

11.1 Další evropské předpisy související s dopady na životní prostředí

Za účelem prevence, snižování a pokud možno úplného vyloučení znečištění vyplývajícího z průmyslových činností byla zpracována směrnice EP a Rady č. 2010/75/EU o průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění (ve znění změny). K této směrnici zpracovala komise následující prováděcí rozhodnutí:

·         Prováděcí rozhodnutí Komise č. 2013/163/EU, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích pro výrobu cementu, vápna a oxidu hořečnatého.

 

V rámci CEN působí samostatný sektor pro ochranu životního prostředí:

http://www.cen.eu/cen/Sectors/Sectors/Environment/Pages/default.aspx

11.2 Další právní předpisy ČR související s dopady na životní prostředí

viz zde