INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY

(aktualizováno – červenec 2013)

Archiv -

Pozor! Od 1. 7. 2013 neplatí, je třeba postupovat podle CPR!!!

Směrnice 89/106/EHS (CPD) O STAVEBnÍCH VÝROBCÍCH A její implementace Do právních předpisů ČR

1 Směrnice 89/106/EHS - CPD (Construction Products Directive) 1

2 Implementace CPD do českých právních předpisů   2

1 Směrnice 89/106/EHS - CPD (Construction Products Directive)

Účelem Směrnice Rady 89/106/EHS sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se stavebních výrobků (Construction Products Directive, dále CPD) bylo zajistit do 30.6.2013 sjednocení základních požadavků na stavby a návazně i na stavební výrobky a stanovit podmínky pro uvádění stavebních výrobků na jednotný trh EU, popř. ESVO. CPD definuje harmonizované technické specifikace jako dokumenty, jejichž respektováním je možno zajistit splnění základních požadavků směrnice Rady 89/106/EHS aplikovaných na stavební výrobky a části staveb. Směrnice určuje postupy prokazování shody stavebních výrobků s těmito technickými specifikacemi. Jsou zde popsány zásady a náležitosti používání označení CE u těch stavebních výrobků, které splňují požadavky přílohy Z harmonizovaných evropských norem nebo požadavky evropských technických schválení.

Stavebním výrobkem se pro účely CPD rozuměl „každý výrobek vyrobený pro trvalé zabudování do staveb zahrnujících pozemní i inženýrské stavby“.

Vzhledem k tomu, že ustanovení CPD jsou často chápána jednotlivými subjekty nejednotně, pro lepší pochopení CPD bylo vydáno 13 pokynů. Tyto pokyny nelze brát jako právní výklad CPD, ale pouze jako podpůrný materiál. Z toho důvodu Evropská komise (EK) vydala tzv. právní výklad v dokumentu Construct 06/761 (pracovní překlad česky): Stanovisko služeb Komise ke specifickým ustanovením směrnice Rady 89/106/EHS (CPD) a souvisejícím otázkám, kde popsala hlavní odlišnosti jednotlivých členských zemí ve způsobu implementace CPD. Před nabytím plné účinnosti celého nařízení CPR bylo třeba přihlížet při řešení sporných bodů k tomuto dokumentu.

Další podrobnosti k CPD  viz také:

Termíny a vysvětlivky týkající se uvádění stavebních výrobků na trh

2 Implementace CPD do českých právních předpisů

Legislativní rámec pro posuzování shody stavebních výrobků tvoří zákon č. 22/1997 Sb. Technické požadavky na stavební výrobky, které jsou v obecné rovině obsaženy v tomto zákoně, byly konkretizovány v následujících prováděcích předpisech k tomuto zákonu:

·         Nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění nařízení vlády č. 312/2005 Sb. (anglické znění 163/2002 Sb.);

·         Nařízení vlády č. 190/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky označované CE, ve znění nařízení vlády č. 251/2003 Sb. a nařízení vlády č. 128/2004 Sb. (anglické znění 190/2002 Sb.).

Nařízení vlády č. 163/2002 Sb., zůstává v platnosti viz podrobně zde.

Nařízení vlády č. 190/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky označované CE ve znění změn nařízením vlády č. 251/2003 Sb. a nařízením vlády č. 128/2004 Sb., (znění nařízení vlády č. 190/2002 Sb. anglicky) se vztahuje na výrobky, pro něž jsou již k dispozici shodně s CPD harmonizované evropské technické specifikace, tzn. aplikuje se tzv. „evropská cesta“.

V příloze č. 1 k nařízení vlády č. 190/2002 Sb. jsou vyjmenovány základní požadavky (shodně s CPD a nařízením vlády č. 163/2002 Sb.).

Výrobky byly podle nařízení NV č. 190/2002 Sb. posuzovány podle následujících technických specifikaci (odpovídají harmonizovaným evropským specifikacím):

·         Harmonizované české technické normy (podrobně viz zde) (viz také Přehled harmonizovaných norem k nařízení vlády č. 190/2002 Sb. a ke směrnici 89/106/EHS (CPD) a rozdělení harmonizovaných norem podle skupin výrobků),

·         Evropská technická schválení (ETA) (podrobně viz zde)

V rámci tohoto nařízení se v souladu s CPD existovalo 6 postupů (systémů) posuzování shody, které popisovaly úkoly výrobce nebo jeho zplnomocněného zástupce a úkoly notifikované osoby a jsou shodné s CPD. Podle dokumentů Komise jsou označovány jako systémy 1+, 1, 2+, 2, 3 a 4. V nařízení vlády č. 190/2002 Sb. jsou tyto postupy popsány v § 5, odst. 1 pod písmeny a), b), f), e), d) a c). a podrobně jsou popsány v kapitole 9). V příloze č. 2 k tomuto nařízení vlády je uveden vztah mezi postupy posuzování shody podle § 5 tohoto nařízení vlády a systémy uvedenými ve směrnici 89/106/EHS. U všech postupů výrobce bez výjimky provozuje systém řízení výroby FPC – Factory Production Control, tj. stálé vnitřní řízení výroby prováděné výrobcem v místě výroby,

Autorizované osoby, které byly notifikovány (oznámeny) Komisi a členským státům byly do 30.6.2013 nazývány notifikované osoby (NO). Tyto notifikované osoby (NO) a také subjekty oprávněné k vydávání evropských technických schválení tzv. schvalovací orgány (v ČR: TZUSCSI) byly zveřejněné v databázi NANDO, ve Věstnících ÚNMZ a také na informačním portálu ÚNMZ, viz:

Seznam notifikovaných osob k činnostem při posuzování shody výrobků stanovených podle nařízení vlády č. 190/2002 Sb. (stav v červnu 2013)

Více podrobností viz také: Uvádění stavebních výrobků na trh ČR a EU do 30. června 2013