INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY
1 Nařízení vlády č. 163/2002 Sb. 2 Změny nařízením
vlády č. 119/2024 Sb. 3 Změny nařízením
vlády č. 215/2016 Sb. 1 Nařízení vlády č. 163/2002 Sb.Podle
nařízení
vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na
vybrané stavební výrobky (ve znění 312/2002 Sb. a 215/2016
Sb., včetně poslední změny 119/2024 Sb., účinnost od 1. ledna 2025), se posuzují ty stavební výrobky, pro
které neexistují harmonizované technické specifikace podle CPR, (tj. harmonizované
normy nebo EAD nebo výrobce nepožaduje vydání ETA) nebo pokud ještě neskončilo období souběžné platnosti u prvního
zveřejnění harmonizované normy a výrobce se rozhodl postupovat podle
národních specifikací (určené normy) nebo podle technických návodů
za účelem vydání stavebního technického osvědčení. Více
podrobností viz: Obecný
postup při posuzování shody pro stavební výrobky podle nařízení vlády
č.163/2002 Sb. Přehledy
určených norem viz Informační
portál ÚNMZ: i Aktualizovaný seznam a znění určených českých technických norem k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Postupy posuzování shody podle nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. byly
navrženy tak, aby se co nejvíce blížily systémům podle CPR: Poznámka: Znění § 5, § 6 a § 7 upraveno podle novely 215/2016 Sb. (platnost od 1. 9. 2016) § 5 NV odpovídá systému prokazování 1+; § 5a NV odpovídá systému prokazování
shody 1; § 6 NV odpovídá pouze systému 2+; § 13a nařízení vlády č. 163/2002 Sb.
upravuje vztah k § 13b zákona č. 22/1997 Sb. týkající se vzájemného uznávání
v případech, kdy stavební výrobky nejsou pokryty harmonizovanými
technickými specifikacemi. Umožňuje v případech, kde nelze
vymáhat posouzení shody (na základě § 13b zákona č. 22/1997 Sb.), dobrovolně
a ve svém zájmu provést posouzení podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb.,
které ověří, že výrobek splňuje míru ochrany oprávněného zájmu odpovídající
míře této ochrany v ČR. Žadatel tím může eliminovat případné pochybnosti
o této míře a nebo získat dokumenty ověřující vlastnosti výrobku
provedené schváleným subjektem ve státě výrobce a tím osvědčující
použitelnost výrobku ve stavbě, jak požaduje zákon 183/2006 Sb.
(stavební zákon). Pro vzájemné
uznávání stavebních výrobků viz také web MPO, kde je
v příloze uveden společný dokument MPO, MMR, ČOI, ÚNMZ, TZÚS Praha, s.p:
Vzájemné uznávání - povinnosti distributora dodávajícího na trh v
České republice neharmonizované stavební výrobky
Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. uvádí seznam výrobků s vyznačením
postupů posuzování shody, které pokud možno u jednotlivých výrobků
odpovídají systémům prokazování shody podle jednotlivých rozhodnutí
Komise o postupech prokazování shody stavebních
výrobků. Položky
uvedené v příloze č. 2 k
nařízení vlády č. 163/2002 Sb. s odpovídajícími technickými návody,
působnostmi autorizovaných osob a dále pro lepší přehled s těmi
harmonizovanými normami, které již přecházejí do CPR 1 jsou na tomto
informačním portálu zpracovány zde: Poznámka: Platnost znění těchto položek
je od 1.
1. 2017: 1.
Stavební výrobky pro betonové a železobetonové části staveb 2.
Stavební výrobky pro zděné stavby 3.
Stavební výrobky ze dřeva a dřevěné konstrukce 4. Stavební výrobky pro kovové konstrukce 5.
Ochranné tepelně izolační materiály a výrobky, hydroizolační
materiály, střešní krytiny a lepidla 7.
Stavební výrobky pro kanalizační systémy a rozvody kapalin a plynů 8.
Stavební výrobky pro otvorové výplně 9.
Zvláštní materiály, výrobky, konstrukce a zařízení 11. Stavební výrobky pro vnitřní a vnější
povrchové úpravy stěn, stropů, podlah 12. Stavební výrobky pro hygienická
zařízení a ostatní speciální výrobky Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. uvádí požadavky na systém řízení
výroby, který musí provozovat výrobce, a definuje odpovědnost
výrobce za jeho udržování a zajištění pravidelného dohledu autorizované
osoby nejméně 1x ročně. Konkretizuje požadavky na systém řízení výroby
a operace, které tento systém zahrnuje a které musí výrobce
provozovat. Jedná se o kontroly nebo ověřování během výroby nebo na
hotových výrobcích. Uvádí se zde také postup zacházení s výrobky, které
nejsou ve shodě a povinnost výrobce informovat zákazníky, pokud byly
výrobky uvedeny na trh dříve, než byly výsledky zkoušek nebo ověření
k dispozici. Uvádí povinnost výrobce vést registr se záznamy
z provedených kontrol a zkoušek v rámci systému řízení výroby.
ÚNMZ uděluje podle § 11 zákona č. 22/1997 Sb. autorizaci k nařízení vlády
č. 163/2002 Sb. subjektům pověřeným prováděním
posuzování shody. Jejich seznam a rozsah působnosti je zveřejňován ve
Věstnících ÚNMZ a také na stránkách ÚNMZ: 2 Změny nařízením vlády č. 119/2024 Sb.Dne
4. června vyšlo 2024 nařízení vlády č. 119/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 163/2002
Sb. Toto
nařízení vlády nabývá plné účinnosti dnem 1. ledna 2025. Hlavní změny: ·
výrobce nebo
dovozce vydá prohlášení o shodě podle § 13 a doplní v něm deklarované
vlastnosti v rozsahu provedené počáteční zkoušky typu (vyjadřují se
třídou, úrovní, mezní hodnotou nebo popisem tak, aby stavba mohla být řádně
navržena a provedena); ·
na základě
posuzování shody připojí českou značku shody k výrobku; ·
výrobce nebo dovozce nemusí připojit
českou značku shody v případě posouzení shody při kusové výrobě podle § 9. Vzor
je zobrazen na pomocné mřížce, která není součástí české značky shody a
slouží pro potřeby jejího proporcionálního zvětšení nebo zmenšení. Vzor grafické podoby české značky shody: Označení
českou značkou shody musí být viditelně, čitelně a nesmazatelně připojeno k
výrobku. Pokud to vzhledem k povaze výrobku není možné nebo odůvodněné,
připojí se k obalu nebo k průvodní dokumentaci. Česká
značka shody CCZ u neharmonizovaných stavebních výrobků potvrzuje, že daný
výrobek splňuje národní technické požadavky stanovené nařízením vlády č.
163/2002 Sb. a výrobce tím dává najevo, že dodržel stanovený postup při
posouzení shody dle uvedeného nařízení. Novou
úpravou jsou zajištěny podmínky pro identifikaci všech stavebních výrobků
řádně uvedených na trh, jednotné podmínky pro návrh a použití výrobků, které
přispějí k dosažení vyšší kvality a bezpečnosti staveb. Novelizovaná
právní úprava je v souladu s nařízením (EU) č. 515/2019 o vzájemném uznávání
zboží uvedeného na trh v jiném členském státě EU. Povinnost označit výrobek
českou značkou shody platí pouze pro výrobce sídlící v ČR nebo dovozce
stavebních výrobků z třetích zemí, které uvádějí na trh v ČR. Pro
neharmonizované stavební výrobky legálně uvedené na trh v jiných členských
státech EU tato povinnost neplatí, protože § 13a obsahuje klauzuli o
vzájemném uznávání, která umožňuje volný prodej těchto výrobků v ČR bez
dodatečného označování. Právní
úprava je v souladu s právními předpisy EU, zohledňuje specifika
neharmonizovaných stavebních výrobků a zároveň podporuje volný pohyb těchto
výrobků na vnitřním trhu. Účinnost
nařízení je od 1. 1. 2025, přechodné období 3 roky. Přechodná
ustanovení novely: ·
Na výrobky uvedené na trh přede dnem
účinnosti tohoto nařízení se použijí právní předpisy účinné v době jejich
uvedení na trh. ·
Dokumenty vydané nebo pořízené při posuzování
shody přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení lze využít pro účely
vydání prohlášení o shodě podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení. ·
Prohlášení o shodě, u kterého byl postup posuzování shody
proveden podle § 7 nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, vydané přede dnem
účinnosti tohoto nařízení, zůstává v platnosti po dobu v něm uvedenou. ·
Prohlášení o shodě, u kterého byl postup posuzování shody
proveden podle § 5 až 6, 8 nebo 9 nařízení vlády č. 163/2002 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, vydané přede
dnem účinnosti tohoto nařízení, zůstává v platnosti do doby, než dojde
ke změně skutečností, za kterých bylo prohlášení o shodě vydáno, nejdéle však
po dobu 3 let ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení. 3 Změny nařízením vlády č. 215/2016 Sb.Hlavní
změny nařízení
vlády č. 215/2016 Sb.: Dne 13. 7.
2016 vyšlo nařízení
vlády č. 215/2016 Sb., kterým
se mění nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Toto nařízení vlády nabylo plné
účinnosti dnem 1. ledna 2017. Hlavní
změny: ·
nařízení vlády č. 163/2002 Sb. (znění platné od 1. 1. 2017) Přechodná
ustanovení novely: 1.
Správní řízení zahájená přede dnem
nabytí účinnosti tohoto nařízení a do tohoto dne neskončená se dokončí a
práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle nařízení vlády č.
163/2002 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení. 2.
Dokumenty vydané nebo pořízené při
posuzování shody přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení lze využít jako
doklady o posouzení shody nebo jako podklady pro vyhotovení dokladů o
posouzení shody podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto nařízení. Hlavní změny: ·
úprava
znění § 5, § 5a a § 6,
která umožní AO provádět počáteční prověrku výroby v místě
výroby konkrétního výrobku. Současně již AO nemusí nutně provádět následný
dohled v místě výroby (platnost od 1. 9. 2016) , ·
upřesněno ustanovení o poskytování prohlášení o
shodě, včetně možnosti poskytování na internetu (platnost od 1. 9. 2016), ·
zpřesnění
ustanovení dávající distributorovi
možnost provést posouzení shody a AO možnost se tohoto posouzení
účastnit, (platnost od 1. 9. 2016) ·
doplnění přílohy č. 1 ve smyslu CPR 1 - základní požadavky na stavby(platnost od 1. 1.
2017), tzn., že platí i v neharmonizované
sféře stavebních výrobků všech 7 základních požadavků na stavby. Základní požadavek č. 7 bude zohledněn v technických návodech, a to
pouze pro ty výrobky, které jsou deklarovány výrobcem jako vhodné pro šetrnou
výstavbu. ·
doplnění přílohy č. 2 (změny viz žlutě zvýrazněný text) např. o
protipovodňové systémy, prvky pro spřažené dřevobetonové konstrukce, výztužné
síťoviny pro tepelně izolační systémy, čepy pro konstrukční spoje, atd.,
zpřísnění postupu posuzování shody u výrobků významných z hlediska
požární bezpečnosti a upřesnění znění některých položek z hlediska
srozumitelnosti a jednoznačnosti. (platnost od 1. 1. 2017) |
|
|