INFORMAČNÍ PORTÁL - STAVEBNÍ VÝROBKY

(aktualizováno – duben 2025)

Podrobnosti k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. pro vybrané stavební výrobky bez označení CE

 

1 Nařízení vlády č. 163/2002 Sb. 1

2 Změny nařízením vlády č. 119/2024 Sb. 1

3 Změny nařízením vlády č. 215/2016 Sb. 1

1 Nařízení vlády č. 163/2002 Sb.

Podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky (ve znění 312/2002 Sb. a 215/2016 Sb., včetně poslední změny 119/2024 Sb., účinnost od 1. ledna 2025), se posuzují ty stavební výrobky, pro které neexistují harmonizované technické specifikace podle CPR, (tj. harmonizované normy nebo EAD nebo výrobce nepožaduje vydání ETA) nebo pokud ještě neskončilo období souběžné platnosti u prvního zveřejnění harmonizované normy a výrobce se rozhodl postupovat podle národních specifikací (určené normy) nebo podle technických návodů za účelem vydání stavebního technického osvědčení.

Více podrobností viz: Obecný postup při posuzování shody pro stavební výrobky podle nařízení vlády č.163/2002 Sb.

Přehledy určených norem viz Informační portál ÚNMZ:

i Aktualizovaný seznam a znění určených českých technických norem k nařízení vlády č. 163/2002 Sb.

Postupy posuzování shody podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb. byly navrženy tak, aby se co nejvíce blížily systémům podle CPR:

Poznámka: Znění § 5, § 6 a § 7 upraveno podle novely  215/2016 Sb. (platnost od 1. 9. 2016)

§ 5 NV odpovídá systému prokazování 1+;

§ 5a NV odpovídá systému prokazování shody 1;

§ 6 NV odpovídá pouze systému 2+;

§ 7 NV odpovídá systému 3;

§ 8 NV odpovídá systému 4.

§ 13a nařízení vlády č. 163/2002 Sb. upravuje vztah k § 13b zákona č. 22/1997 Sb. týkající se vzájemného uznávání v případech, kdy stavební výrobky nejsou pokryty harmonizovanými technickými specifikacemi. Umožňuje v případech, kde nelze vymáhat posouzení shody (na základě § 13b zákona č. 22/1997 Sb.), dobrovolně a ve svém zájmu provést posouzení podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., které ověří, že výrobek splňuje míru ochrany oprávněného zájmu odpovídající míře této ochrany v ČR. Žadatel tím může eliminovat případné pochybnosti o této míře a nebo získat dokumenty ověřující vlastnosti výrobku provedené schváleným subjektem ve státě výrobce a tím osvědčující použitelnost výrobku ve stavbě, jak požaduje zákon 183/2006 Sb. (stavební zákon).

Pro vzájemné uznávání stavebních výrobků viz také web MPO, kde je v příloze uveden společný dokument MPO, MMR, ČOI, ÚNMZ, TZÚS Praha, s.p:

Vzájemné uznávání - povinnosti distributora dodávajícího na trh v České republice neharmonizované stavební výrobky

Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. uvádí seznam výrobků s vyznačením postupů posuzování shody, které pokud možno u jednotlivých výrobků odpovídají systémům prokazování shody podle jednotlivých rozhodnutí Komise o postupech prokazování shody stavebních výrobků.

Položky uvedené v příloze č. 2 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. s odpovídajícími technickými návody, působnostmi autorizovaných osob a dále pro lepší přehled s těmi harmonizovanými normami, které již přecházejí do CPR 1 jsou na tomto informačním portálu zpracovány zde:

Poznámka: Platnost znění těchto položek je od 1. 1. 2017:

1.  Stavební výrobky pro betonové a železobetonové části staveb

2.  Stavební výrobky pro zděné stavby

3.  Stavební výrobky ze dřeva a dřevěné konstrukce

4.  Stavební výrobky pro kovové konstrukce

5.  Ochranné tepelně izolační materiály a výrobky, hydroizolační materiály, střešní krytiny a lepidla

6.  Stavební výrobky ze skla

7.  Stavební výrobky pro kanalizační systémy a rozvody kapalin a plynů

8.  Stavební výrobky pro otvorové výplně

9.  Zvláštní materiály, výrobky, konstrukce a zařízení

10. Technická zařízení staveb

11. Stavební výrobky pro vnitřní a vnější povrchové úpravy stěn, stropů, podlah

12. Stavební výrobky pro hygienická zařízení a ostatní speciální výrobky

Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. uvádí požadavky na systém řízení výroby, který musí provozovat výrobce, a definuje odpovědnost výrobce za jeho udržování a zajištění pravidelného dohledu autorizované osoby nejméně 1x ročně. Konkretizuje požadavky na systém řízení výroby a operace, které tento systém zahrnuje a které musí výrobce provozovat. Jedná se o kontroly nebo ověřování během výroby nebo na hotových výrobcích. Uvádí se zde také postup zacházení s výrobky, které nejsou ve shodě a povinnost výrobce informovat zákazníky, pokud byly výrobky uvedeny na trh dříve, než byly výsledky zkoušek nebo ověření k dispozici. Uvádí povinnost výrobce vést registr se záznamy z provedených kontrol a zkoušek v rámci systému řízení výroby.

ÚNMZ uděluje podle § 11 zákona č. 22/1997 Sb. autorizaci k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. subjektům pověřeným prováděním posuzování shody. Jejich seznam a rozsah působnosti je zveřejňován ve Věstnících ÚNMZ a také na stránkách ÚNMZ:

Přehled subjektů autorizovaných k činnostem při posuzování shody vybraných stavebních výrobků podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb.

2 Změny nařízením vlády č. 119/2024 Sb.

Dne 4. června vyšlo 2024 nařízení vlády č. 119/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Toto nařízení vlády nabývá plné účinnosti dnem 1. ledna 2025.

Hlavní změny:

·        výrobce nebo dovozce vydá prohlášení o shodě podle § 13 a doplní v něm deklarované vlastnosti v rozsahu provedené počáteční zkoušky typu (vyjadřují se třídou, úrovní, mezní hodnotou nebo popisem tak, aby stavba mohla být řádně navržena a provedena);

·        na základě posuzování shody připojí českou značku shody k výrobku;

·        výrobce nebo dovozce nemusí připojit českou značku shody v případě posouzení shody při kusové výrobě podle § 9.

Vzor je zobrazen na pomocné mřížce, která není součástí české značky shody a slouží pro potřeby jejího proporcionálního zvětšení nebo zmenšení.

Vzor grafické podoby české značky shody:

Označení českou značkou shody musí být viditelně, čitelně a nesmazatelně připojeno k výrobku. Pokud to vzhledem k povaze výrobku není možné nebo odůvodněné, připojí se k obalu nebo k průvodní dokumentaci.

Česká značka shody CCZ u neharmonizovaných stavebních výrobků potvrzuje, že daný výrobek splňuje národní technické požadavky stanovené nařízením vlády č. 163/2002 Sb. a výrobce tím dává najevo, že dodržel stanovený postup při posouzení shody dle uvedeného nařízení.

Novou úpravou jsou zajištěny podmínky pro identifikaci všech stavebních výrobků řádně uvedených na trh, jednotné podmínky pro návrh a použití výrobků, které přispějí k dosažení vyšší kvality a bezpečnosti staveb.

Novelizovaná právní úprava je v souladu s nařízením (EU) č. 515/2019 o vzájemném uznávání zboží uvedeného na trh v jiném členském státě EU. Povinnost označit výrobek českou značkou shody platí pouze pro výrobce sídlící v ČR nebo dovozce stavebních výrobků z třetích zemí, které uvádějí na trh v ČR. Pro neharmonizované stavební výrobky legálně uvedené na trh v jiných členských státech EU tato povinnost neplatí, protože § 13a obsahuje klauzuli o vzájemném uznávání, která umožňuje volný prodej těchto výrobků v ČR bez dodatečného označování.

Právní úprava je v souladu s právními předpisy EU, zohledňuje specifika neharmonizovaných stavebních výrobků a zároveň podporuje volný pohyb těchto výrobků na vnitřním trhu.

Účinnost nařízení je od 1. 1. 2025, přechodné období 3 roky.

Přechodná ustanovení novely:

·       Na výrobky uvedené na trh přede dnem účinnosti tohoto nařízení se použijí právní předpisy účinné v době jejich uvedení na trh.

·       Dokumenty vydané nebo pořízené při posuzování shody přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení lze využít pro účely vydání prohlášení o shodě podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení.

·       Prohlášení o shodě, u kterého byl postup posuzování shody proveden podle § 7 nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, vydané přede dnem účinnosti tohoto nařízení, zůstává v platnosti po dobu v něm uvedenou.

·       Prohlášení o shodě, u kterého byl postup posuzování shody proveden podle § 5 až 6, 8 nebo 9 nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení, vydané přede dnem účinnosti tohoto nařízení, zůstává v platnosti do doby, než dojde ke změně skutečností, za kterých bylo prohlášení o shodě vydáno, nejdéle však po dobu 3 let ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení.

3 Změny nařízením vlády č. 215/2016 Sb.

Hlavní změny nařízení vlády č. 215/2016 Sb.:

Dne 13. 7. 2016 vyšlo nařízení vlády č. 215/2016 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 163/2002 Sb. Toto nařízení vlády nabylo plné účinnosti dnem 1. ledna 2017.

Hlavní změny:

·        nařízení vlády č. 163/2002 Sb. (znění platné od 1. 1. 2017)

Přechodná ustanovení novely:

1.      Správní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení a do tohoto dne neskončená se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.

2.      Dokumenty vydané nebo pořízené při posuzování shody přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení lze využít jako doklady o posouzení shody nebo jako podklady pro vyhotovení dokladů o posouzení shody podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto nařízení.

 

Hlavní změny:

·        úprava znění § 5, § 5a a § 6, která umožní AO provádět počáteční prověrku výroby v místě výroby konkrétního výrobku. Současně již AO nemusí nutně provádět následný dohled v místě výroby (platnost od 1. 9. 2016) ,

·        upřesněno ustanovení o poskytování prohlášení o shodě, včetně možnosti poskytování na internetu (platnost od 1. 9. 2016),

·        zpřesnění ustanovení dávající distributorovi možnost provést posouzení shody a AO možnost se tohoto posouzení účastnit, (platnost od 1. 9. 2016)

·        doplnění přílohy č. 1 ve smyslu CPR 1 - základní požadavky na stavby(platnost od 1. 1. 2017), tzn., že platí  i v neharmonizované sféře stavebních výrobků všech 7 základních požadavků na stavby. Základní požadavek č. 7 bude zohledněn v technických návodech, a to pouze pro ty výrobky, které jsou deklarovány výrobcem jako vhodné pro šetrnou výstavbu. 

·        doplnění přílohy č. 2 (změny viz žlutě zvýrazněný text) např. o protipovodňové systémy, prvky pro spřažené dřevobetonové konstrukce, výztužné síťoviny pro tepelně izolační systémy, čepy pro konstrukční spoje, atd., zpřísnění postupu posuzování shody u výrobků významných z hlediska požární bezpečnosti a upřesnění znění některých položek z hlediska srozumitelnosti a jednoznačnosti. (platnost od 1. 1. 2017)