Smlouva
Zrychlující se dynamika trhů vyžaduje úplné a spolehlivé informace potřebné pro uvádění výrobků na trh v zemích EU a pro zabránění vzniku technických překážek obchodu ve všech fázích výroby výrobku až po jeho konečnou likvidaci po ukončení životnosti.
Získávání potřebných kvalitních informací a zejména jejich efektivní zpracovávání a vyhodnocování je drahé, a proto se organizace, které důležitost informací nepodceňují, k tomuto účelu sdružují.
Z těchto důvodů se smluvní strany, vedeny snahou o:
- optimalizaci finančních prostředků vynakládaných na standardizační činnost;
- využívání poznatků z mezinárodní normalizace ISO, evropské normalizace CEN a aktivní působení v příslušných pracovních skupinách ISO a CEN;
- vybudování moderního informačního střediska s efektivním způsobem zpracovávání a předávání standardizačních informací smluvním stranám;
- zvyšování technické úrovně výrobků a potřebné technické dokumentace formou harmonizace s požadavky Směrnic Evropské unie, norem EN (zejména harmonizovaných) a mezinárodních norem ISO;
- zvyšování konkurenceschopnosti svých výrobků a služeb;
rozhodly sjednotit své úsilí a vytvořit k tomuto účelu podle § 829 až § 841 Občanského zákoníku (č. 40/1964 Sb.) Sdružení bez právní subjektivity. Vztahy vzniklé na základě této Smlouvy o sdružení se řídí právními předpisy ČR.
I. Základní ustanovení
- Název Sdružení zní:
Sdružení technické normalizace gumárenského a plastikářského průmyslu (zkratka SGP-STANDARD)
Anglický překlad názvu, používaný ve styku se zahraničními partnery, zní:
Rubber and Plastic Industry Standard Association
(zkratka RPISA-STANDARD)
Dále jen Sdružení. - Sdružení je seskupením tuzemských i zahraničních právnických subjektů působících ve sféře vývoje, výroby, obchodu a užití výrobků.
- Sdružení není právnickou osobou. Správcem Sdružení (dále jen Správce) podle této Smlouvy byl ustaven Institut pro testování a certifikaci, a.s., tř. T. Bati 299, 764 21 Zlín - Louky, IČ 47910381, DIČ CZ47910381. Správce je organizací s řádným členstvím se všemi právy a povinnostmi jako jiné členské organizace, včetně povinnosti platit poplatky za služby v souladu s bodem 6.2.
- Řádný výkon odborných činností a vedení hospodářské agendy zabezpečuje výkonný sekretariát. Funkcí výkonného sekretariátu podle této Smlouvy bylo pověřeno pracoviště normalizace a sekretariátu SGP-STANDARD v Institutu pro testování a certifikaci, a.s.
- Sdružení vytváří v případě potřeby sekce, které sestávají z členských organizací stejného odborného zaměření.
II. Základní účel a poslání Sdružení
- Základním účelem a posláním je:
- vytvářet podmínky pro harmonizaci technické standardizační dokumentace používané v členských organizacích s požadavky norem ISO, EN a Směrnic ES/EU, trvale ji aktualizovat a udržovat na odpovídající úrovni, průběžně zabezpečovat a zpracovávat potřebné informace a zkvalitňovat informační toky mezi členskými organizacemi;
- systematickou informační a standardizační činností odstraňovat technické překážky obchodu, vytvářet podmínky pro snadnější zavádění systémů jakosti a zabezpečení ochrany zdraví lidí a životního prostředí při výrobě i aplikaci výrobku;
- provozovat moderní informační středisko s efektivním způsobem zpracovávání a předávání informací členským organizacím.
- K naplnění tohoto poslání Sdružení zejména:
- vydává normy s písmennou značkou SGP, které stanovují zkušební postupy a požadavky vztahující se k výrobkům, technickým a technicko-organizačním činnostem, pokud je to účelné zejména z hlediska jakosti výrobků, vyráběných nebo používaných v rámci gumárenského a plastikářského průmyslu, bezpečnosti práce a technických zařízení a dalších zájmů členských organizací SGP-STANDARD. Způsob zpracování norem SGP, jejich obsah a způsob úhrady nákladů na řešení je stanoven ve Statutu norem SGP, který byl schválen na 5. plenárním zasedání Rady SGP-STANDARD;
- spolupracuje s předními odborníky příslušných technických normalizačních komisí při ČNI;
- podporuje aktivní spolupráci s příslušnými pracovními skupinami ISO a CEN;
- vytváří podmínky pro sdružený nákup potřebných informačních systémů, databází, katalogů, normalizačních dokumentů, předpisů, jejich evidenci a archivaci;
- zpracovává pro potřeby členských organizací studie, rešerše, v případě potřeby vytváří vlastní databáze a vydává vlastní informační materiály;
- členským organizacím poskytuje konzultace k normalizační problematice telefonní, písemnou i elektronickou formou a podle potřeb členských organizací provádí ověřování platnosti zahraničních norem;
- pořádá odborné semináře podle potřeb členských organizací;
- spolupracuje s obdobnými sdruženími, informačními a normalizačními středisky na národní a mezinárodní úrovni.
III. Členové Sdružení
- Členy Sdružení se mohou stát všechny organizace, které podpisem na Podpisovém listu Smlouvy potvrdily souhlas s touto Smlouvou a se Statutem Sdružení.
- Každá z členských organizací je povinna vyvíjet činnost vedoucí k dosažení účelu a poslání Sdružení a zdržet se jakékoliv činnosti, která by mohla znemožnit nebo ztížit dosažení tohoto účelu a poslání.
- Organizace se podílejí na činnosti Sdružení formou:
- řádného člena;
- přidruženého člena.
- Podmínky odstoupení od Smlouvy jsou uvedeny ve Statutu.
- Jestliže zanikne organizace (právnická osoba), která je členem Sdružení podle této Smlouvy, zanikne k datu jejího zániku i její členství ve Sdružení, pokud její práva a závazky nepřejdou na jejího právního nástupce.
IV. Orgány Sdružení
- a) Rada Sdružení;
b) Revizní skupina Sdružení;
c) Výkonný sekretariát Sdružení.
V. Rozsah činnosti a pravomoci orgánů Sdružení
- Rada Sdružení
- Nejvyšším orgánem Sdružení je Rada, složená ze zplnomocněných zástupců členských organizací všech typů členství (dále jen Rada). Zástupcem Správce v Radě je vedoucí výkonného sekretariátu.
- V čele Rady je na dané funkční období volený předseda a místopředseda. Způsob volby představitelů Rady je uveden ve Statutu Sdružení.
- Rada vyjadřuje společnou vůli členských organizací při uskutečňování záměrů uvedených v preambuli této Smlouvy a strategicky stanovuje konkrétní úkoly Sdružení pro dané období v souladu s cíli stanovenými v části II.
Rada zejména:- Rada zejména:
- volí a odvolává předsedu;
- ustanovuje na návrh předsedy Rady Revizní skupinu Sdružení;
- rozhoduje o znění Smlouvy o Sdružení;
- schvaluje Statut Sdružení;
- sestavuje a schvaluje plán činnosti pro dané časové období;
- rozhoduje o případném kolektivním členství Sdružení v jiných integračních seskupeních;
- rozhoduje o zřízení sekcí a odborných pracovních skupin;
- projednává zprávu Revizní skupiny Sdružení;
- projednává a schvaluje návrh rozpočtu a účetní uzávěrku;
- rozhoduje o způsobu vypořádání rozpočtového přebytku;
- rozhoduje o vyloučení člena Sdružení;
- rozhoduje o zániku Sdružení.
- Rada se schází podle potřeby, nejméně dvakrát v kalendářním roce. Postup svolávání Rady, způsob vedení zasedání a schvalování závazných materiálů je uveden ve Statutu Sdružení.
- Správce je oprávněn předkládat Radě jako každý jiný člen návrhy a připomínky k plánu činnosti, rozpočtu, ročním výsledkům hospodaření a další spolupráci. Tato doporučení jsou nezávazná a nabývají platnosti teprve po projednání a schválení Radou.
- Revizní skupina Sdružení
- Revizní skupina Sdružení (dále jen Revizní skupina) se skládá z předsedy a dvou členů ustanovených do funkce Radou na návrh předsedy Sdružení. Předsedou Revizní skupiny může být člen Rady. Členy Revizní skupiny jsou pracovníci z členských organizací Sdružení s odpovídajícími ekonomickými znalostmi. Nemohou jimi být zplnomocnění zástupci Rady, pracovníci sekretariátu a pracovníci, kteří se přímo podílejí na hospodaření Sdružení.
- Prostřednictvím Revizní skupiny je kontrolováno hospodaření s finančními prostředky Sdružení vedenými na účelovém účtu Správce. Správce vytvoří Revizní skupině podmínky pro provádění kontroly správnosti účetních operací vedených na samostatném účtu a dokladů vztahujících se k těmto operacím.
- Revizní skupina předkládá na zasedáních Rady zprávu o hospodaření.
- Výkonný sekretariát Sdružení
- Výkonný sekretariát Sdružení (dále jen Sekretariát) zabezpečuje odborné a správní činnosti vyplývající z této Smlouvy a Statutu a konkretizované v plánech pro dané časové období i další úkoly dané usnesením Rady. V čele Sekretariátu je vedoucí ustanovená do funkce Správcem po dohodě s předsedou Rady Sdružení.
- Sekretariát vystupuje při výkonu své činnosti pod názvem:
Sdružení technické normalizace gumárenského a plastikářského průmyslu - Sekretariát
(zkratka Sekretariát SGP-STANDARD)
Anglický překlad názvu, používaný ve styku se zahraničními partnery, zní:
Rubber and Plastic Industry Standard Association - Secretariat
(zkratka Secretariat RPISA-STANDARD) - Plnění schváleného plánu v jednotlivých sekcích zabezpečují vedoucí sekcí, kteří jsou členy Sekretariátu.
- Personální obsazení Sekretariátu je v pravomoci vedoucí Sekretariátu. Subjektem práv a závazků z pracovně právních vztahů pracovníků výkonného sekretariátu je Správce.
- Další rozsah činností Sekretariátu upravuje Statut Sdružení.
VI. Zásady hospodaření Sdružení
- Rozpočet Sdružení je účelově zahrnut do hospodářského plánu Správce.
- Platby za služby SGP-STANDARD mohou být provedeny:
a) jednorázově v průběhu měsíce ledna dopředu na celý kalendářní rok. Platba je uskutečněna na základě smlouvy SGP-STANDARD a zálohové faktury. Daňový doklad bude Správcem SGP-STANDARD vystaven na základě přijaté platby a datum uskutečnění zdanitelného plnění bude totožné s datem přijetí platby na účet. Pokud nebude zálohová faktura zaplacena do 31.1. daného roku, budou platby za služby provedeny v souladu s bodem
b) platby za služby budou provedeny na základě vystaveného daňového dokladu, který bude vystaven vždy k poslednímu dni v měsíci a zaslán členské organizaci Správcem SGP-STANDARD.
Pro rozpočtové období 1 rok byla Radou stanovena následující výše plateb za poskytnuté služby:
Typ členství
Platba (v tis. Kč)
řádný 50 přidružený bezplatné
Rozsah poskytovaných činností pro jednotlivé typy členství je uveden v § 2 Statutu, věcná náplň je stanovována na zasedání sekcí a Rady v plánu činnosti pro dané rozpočtové období. - Platby za služby uvedené v bodě 6.2 této Smlouvy poukazují členské organizace na samostatný účet Správce, číslo účtu je 10006-12903-661/0100. Správce může z tohoto účtu zálohově hradit náklady na činnost výkonného sekretariátu ve výši 75 % předpokládaných měsíčních nákladů, vyplývajících z nákladů schválených na plenárním zasedání Rady pro dané rozpočtové období.
- Výstupy věcné náplně činnosti, která byla stanovena Radou pro dané období, se členským organizacím poskytují v souladu s typem členství bez ohledu na zvolenou sekci. Členským organizacím s přidruženým typem členství a nečlenům SGP-STANDARD se tyto služby poskytují za smluvní ceny stanovené Radou. Takto získané prostředky jsou tržbami Sdružení.
- V případě prodlení s platbou za služby budou členské organizací vyúčtovány úroky z prodlení ve výši 0,025 % z dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.
- Rozpočtový přebytek je tvořen částkou, o kterou tržby podle bodů 6.2 a 6.4 převyšují náklady vynaložené na plnění úkolů Sdružení. O způsobu vypořádání rozpočtového přebytku rozhoduje Rada na základě roční uzávěrky hospodaření Sdružení.
- Rozpočtový přebytek lze:
a) ponechat ve Sdružení k financování jeho činnosti v následujícím období;
b) použít k jiným účelům, souvisejícím s činností Sdružení;
c) rozdělit mezi účastníky dohodnutým dílem. - Finanční plán na dané rozpočtové období musí být Radou stanoven a korigován tak, aby nemohl vzniknout rozpočtový schodek.
- Běžné hospodaření Sdružení se řídí obecně platnými právními předpisy a usneseními Rady, které musí být v souladu s platnými právními předpisy. Za vedení evidence hospodaření Sdružení, dodržování stanoveného rozpočtu a plnění odvodových povinností odpovídá Správce.
VII. Odborná spolupráce a odborné pracovní skupiny
- Při řešení specifických odborných problematik spolupracuje sekretariát s technickými normalizačními komisemi, případně může Rada zřídit dočasně či trvale vlastní pracovní skupiny.
- Způsob práce a složení pracovních skupin upravuje Statut Sdružení.
VIII. Závěrečná ustanovení
- Tato Smlouva o Sdružení byla schválena dne 26.10.2005 na 26. plenárním zasedání Rady SGP-STANDARD a nabývá účinnosti dnem 1.1.2006. Nahrazuje Smlouvu o SGP-STANDARD ze dne 26.11.2003. Tato Smlouva o Sdružení se uzavírá na dobu neurčitou.
- Rada zmocňuje Správce k tomu, aby v případě zájmu další organizace o vstup do Sdružení uzavřel jménem všech členských organizací Sdružení se žadatelem Smlouvu na dobu neurčitou a jeho potvrzený "Podpisový list Smlouvy o Sdružení" přiřadil k Podpisovým listům ostatních členských organizací.
- V případě zániku Sdružení se provede jeho likvidace. Každý člen Sdružení má právo na alikvotní podíl ze zůstatku likvidace podle výše uhrazených plateb za dobu trvání Sdružení tj. od 13.1.1993.
- Prvopis Smlouvy je uložen v sekretariátu Sdružení. Každý člen Sdružení obdrží vyhotovení Smlouvy podepsané na každé straně vedoucí sekretariátu. Obdobně bude postupováno v případě změn Smlouvy.
- Nedílnou součástí prvopisu této Smlouvy jsou jednotlivé Podpisové listy členských organizací s podpisem Správce a statutárního zástupce členské organizace.
- Přílohu této Smlouvy tvoří Statut Sdružení technické normalizace gumárenského a plastikářského průmyslu, který byl schválen na 26. plenárním zasedání Rady dne 26.10.2005.
Za aktuálnost údajů odpovídá: Ing. Lenka Druláková