PRO STUDENTY STŘEDNÍCH ODBORNÝCH
ŠKOL VÝUKA O STÁTNÍM ZKUŠEBNICTVÍ V SEKTORU STAVEBNÍCH
VÝROBKŮ 1.
Zkušebnictví a státní zkušebnictví 2.
Autorizované osoby, oznámené subjekty 6.
Stavební výrobky s označením CE.. 7.
Vybrané stavební výrobky bez označení CE (nařízení vlády 163/2002 Sb.) 9.
Povinnosti výrobců a dalších subjektů a jejich kontrola ze strany orgánů
dozoru nad trhem 10.•Dobrovolné
zkoušení nad rámec povinnosti – pro lepší uplatnění na trhu 11.•
Praktické příklady a ukázky z praxe podle specializace střední odborné školy Úvod
Tato elektronická publikace má za úkol seznámit
studenty se základními principy fungování státního zkušebnictví, povinnostmi
subjektů při uvádění výrobků na trh Evropské unie a kontrolními mechanismy
trhu. Přestože je zde nejvíce rozebírána problematika stavebních výrobků,
vzhledem k jejich specifičnosti a odlišnosti této problematiky v ostatních
sektorech, lze tuto příručku využít pro studenty středních škol napříč všemi
obory, jelikož jsou zde shrnuty jak obecné principy uvádění výrobků na trh,
tak citovány harmonizované i neharmonizované evropské i české právní předpisy
vztahující se ke všem stanoveným výrobkům v rámci zákona 22/1997 Sb., o
technických požadavcích na výrobky. Pro další podrobnosti v těchto oborech
jsou pak uvedeny odkazy na příslušné webové stránky Evropské unie. Plná znění
citovaných právních předpisů (českých i evropských) a další užitečné odkazy
je možno přímo z této příručky otevírat z veřejně dostupných webových
stránek. Je třeba upozornit, že tyto citované právní dokumenty jsou platné k
datu vzniku této příručky a podléhají změnám a revizím. Proto je doporučeno
průběžné ověřování platnosti českých předpisů, např. na veřejně přístupném
portálu www.gov.cz, v případě evropských předpisů na www.eurlex.eu. Přehledy
harmonizovaných a určených norem, které jsou uvedeny u příslušných předpisů v
tabulce 1 a 2, jsou aktualizovány automaticky. Vzhledem k tomu, že
problematika stavebních výrobků je velmi rozsáhlá a na stránkách Úřadu pro
technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (dále jen ÚNMZ) je
velmi podrobně zpracována na Informačním portálu ÚNMZ – Stavební výrobky,
jsou zde uvedeny hypertextové odkazy na příslušné kapitoly, které lze
využívat v případě potřeby proniknout hlouběji do této oblasti.
1. Zkušebnictví a státní
zkušebnictví
Zkušebnictví obecně zahrnuje soubor
činností a služeb, kam patří vedle státního zkušebnictví také
dobrovolná certifikace, metrologické služby, zpracování znaleckých posudků,
spolupráce s kontrolními orgány, činnost v technickém rozvoji,
aplikovaný výzkum, atd. Státní zkušebnictví je pak soubor těch činností, které jsou
uskutečňovány osobami pověřenými Úřadem
pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví podle zákona
č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně
a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Jde o autorizované
osoby nebo oznámené subjekty (podrobně viz kapitola 2), které provádějí
u tzv. stanovených výrobků posouzení jejich shody v souladu
s odpovídajícími právními předpisy. U stavebních výrobků
s označením CE jde o posouzení a ověření stálosti jejich vlastností
podle přímo použitelného předpisu: nařízení
EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR). Přehled všech stanovených výrobků
je uveden v kapitole 5 této příručky. Vstupem
České republiky do Evropské unie (EU) se českým výrobcům otevřel společný
trh. Základem fungujícího vnitřního trhu EU, a tím i volného pohybu zboží, je
odstranění technických překážek obchodu. Tyto
překážky řeší EU dvěma způsoby: harmonizací právních předpisů členských
států EU nebo principem vzájemného uznávání výsledků zkoušek
prováděných v jiném členském státě. Základním principem harmonizace právních předpisů je
vymezení úlohy směrnic Evropského společenství. Ty se totiž od r. 1985, kdy
vznikl tzv. „nový přístup k technické harmonizaci a normám“, začaly
omezovat na požadavky na výrobky pouze z hlediska jejich bezpečnosti,
ochrany zdraví a ochrany majetku osob a ochrany životního prostředí (tj.
oprávněného zájmu). Na tomto principu se začaly zpracovávat tzv. směrnice
nového přístupu. Směrnice nového
přístupu (nebo také harmonizační předpisy,
předpisy z oblasti harmonizované sféry), které zahrnují základní
výrobkové sektory, však obsahují jen základní požadavky, podstatné pro
zajištění bezpečnosti výrobků, ochranu zdraví, ochranu majetku a životního
prostředí. Podrobné technické specifikace těchto požadavků jsou pak obsaženy
v harmonizovaných evropských normách. Obecně platí, že pokud jsou plněny
požadavky harmonizovaných norem, jsou tím zároveň splněny i požadavky směrnic
nového přístupu (harmonizačních předpisů). Poznámka: Nový přístup
k technické harmonizaci není uplatňován obecně, stále je zachováván i
starý, sektorový přístup k technické harmonizaci u některých vybraných druhů
výrobků, zejména u potravin, léčiv a dalších výrobků, které mohou ve zvýšené
míře ohrozit zdraví a bezpečnost (např. motorová vozidla, apod.). Postupně
byly do těchto směrnic nového přístupu doplněny další principy zkoušení a
certifikace, zejména pak prvky, které zajišťují důvěryhodnost systému a jsou
předpokladem pro uznávání certifikátů mezi členskými státy (tj. vznik
autorizovaných a oznámených subjektů, viz podrobně kapitola 3) a byl přijat
systém postupů posuzování, které lze použít k posouzení shody výrobků a také
pravidla pro připojování a používání označení shody CE (viz podrobně kapitola 4). Společná pravidla pro harmonizovanou oblast volného pohybu
výrobků (nový horizontální rámec) v rámci EU nyní tvoří tři významné
horizontální dokumenty: a)
Rozhodnutí
Evropského parlamentu a Rady č. 768/2008/ES týkající se společného
rámce pro uvádění výrobků na trh. Toto
rozhodnutí stanovuje jednotné definice, povinnosti hospodářských subjektů
a pravidla pro postupy posuzování shody. Zavádí přísnější
a komplexnější dozor Společenství nad uváděním výrobků na trh. Uvádí jednotnou definici označení CE
a pravidla odpovědnosti pro ty, kdo výrobky tímto označením opatřují.
Zavádí řádný postup informování a dozoru nad trhem. b)
Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 kterým se stanoví požadavky na akreditaci
a dozor nad trhem týkající se uvádění výrobků na trh - Toto nařízení, které je přímo
aplikovatelné v členských státech, stanoví pravidla pro
akreditaci, pravidla pro dozor nad trhem a pravidla pro kontrolu výrobků a označování
CE. c)
Nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008, kterým se stanoví postupy týkající se uplatňování
některých vnitrostátních technických pravidel u výrobků uvedených
v souladu s právními předpisy na trh v jiném členském státě - Tímto
nařízením, které je také přímo použitelné v členských státech, se aplikuje princip vzájemného uznávání výsledků zkoušek
provedených v jiném členském státě EU. Posouzení shody,
vydání prohlášení o shodě, označování výrobku označením shody
a uchovávání dokladů o posouzení shody nemusejí provádět distributoři u těch výrobků, u kterých bylo
provedeno posouzení shody podle příslušných technických předpisů v jiném
členském státě výrobce nebo které jsou opatřeny označením CE. V rámci
obchodní činnosti na území členských států EU je totiž třeba rozlišovat
distribuci zboží a jeho dovoz. O dovoz se jedná, pokud je výrobek ze
zemí mimo EU uváděn na jednotný trh EU. V případě pohybu zboží mezi
členskými státy EU se jedná o distribuci. Povinností všech členských zemí EU
je dodržovat všechna pravidla, která na jednotném evropském trhu platí. Jde
především o pravidla pro ochranu
oprávněného zájmu, tedy ochranu trhu a uživatelů před výrobky, které
by mohly ve zvýšené míře ohrozit zdraví nebo bezpečnost osob, majetek nebo
životní prostředí. Předmětem státního zkušebnictví je tedy oblast výrobků,
které mohou ohrozit oprávněný zájem (tj. negativně ovlivnit zdraví nebo
bezpečnost osob, majetek nebo životní prostředí). Základním právním předpisem
je v této oblasti v České republice zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky. Tento zákon upravuje
technické požadavky na výrobky, které sou předmětem oprávněného zájmu tzv. stanovené výrobky, dále práva
a povinnosti osob které uvádějí nebo distribuují stanovené výrobky, požadavky
na akreditaci a autorizaci subjektů pro posuzování shody stanovených výrobků
a požadavky na orgán provádějící akreditaci a autorizaci subjektů
v oblasti stanovených výrobků. V České republice je autorizujícím
orgánem ÚNMZ. Směrnice nového přístupu se do
právního řádu v ČR zavádějí formou nařízení vlády k zákonu
č. 22/1997 Sb. (viz podrobně kapitola 5). Někdy je však třeba
v českém právním prostředí používat přímo předpis EU, jako je tomu
v případě nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR) týkající
se stavebních výrobků označovaných CE (viz podrobně kapitola 6). Je však třeba doplnit, že všechny výrobky, nejen
výrobky stanovené podle zákona 22/1997 Sb., musí být bezpečné
a výrobce je odpovědný za škodu způsobenou vadou výrobků. Základním
předpisem v ČR je zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků, a zákon
č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou
výrobku. Dozor nad trhem v ČR dále doplňuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele, a zákon
č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci (podrobně viz kapitola 9). V případě nestanovených výrobků
lze tyto výrobky uvádět na trh bez prohlášení o shodě (prohlášení o
vlastnostech), ale výrobek musí být přesto bezpečný a také podléhá dozoru nad
trhem. Výrobce je odpovědný za škodu způsobenou vadou výrobků, tzn. nesmí ohrozit zdraví
a bezpečnost osob ani životní prostředí a musí plnit požadavky zákona
č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků. Pokud však pro výrobek
platí jiný předpis, postupuje se podle něj. Jestliže pro výrobek jiný předpis
neplatí, postupuje se podle tohoto zákona. Aby
se předešlo zbytečnému opakovanému posuzování shody a provádění stejných
zkoušek v různých členských státech EU, byl zaveden princip vzájemného uznávání (ochranná doložka), který je
popsán v nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 a v
§ 13b
zákona 22/1997 Sb. U výrobků, které byly vyrobeny anebo uvedeny na
trh v některém členském státě Evropské unie podle příslušných norem a předpisů,
nemusí být znovu provedeno posouzení shody, pokud tyto technické předpisy a
technické normy zaručují míru ochrany oprávněného zájmu odpovídající míře
této ochrany v České republice. 2. Autorizované osoby,
oznámené subjekty
Před tím, než výrobce začne zkoušet výrobek, je třeba, aby
si podle příslušného nařízení vlády (popř. podle přímo použitelného
evropského předpisu) určil systém (modul), který se na výrobek vztahuje, a
podle něj zjistil, zda může výrobek posoudit sám nebo zda je pro posouzení
zapotřebí účasti třetí strany, tj. autorizované osoby nebo oznámeného
subjektu nebo eventuelně, v případě stavebních výrobků, subjektu pro
technické posuzování. Při zapojení třetí strany do procesu posouzení
shody je velmi důležité, aby si stát
zachoval vliv na prokazování bezpečnosti výrobků, jelikož jedině tímto
způsobem se mohou solidní podnikatelé bránit nekalé konkurenci (vydávání
falešných certifikátů, připojování falešných značek CE, nepravdivé deklarace
atd.). Role státu při ochraně zdravého podnikatelského prostředí je
nenahraditelná a nezávislé státní zkušebnictví je jedním z jeho účinných
nástrojů. Nezávislost státních zkušeben je proto kontrolována státními
orgány. Státní zkušebny, které
provádějí uvedené činnosti, musí být akreditovány a autorizovány příslušnými
státními orgány a oznámeny (notifikovány) Evropské komisi a ostatním členským
státům EU – odtud jejich označení též jako „autorizované osoby“ a „oznámené
subjekty“. Akreditace je osvědčení vnitrostátním akreditačním orgánem (v
ČR je to Český institut pro akreditaci - ČIA), že subjekt splňuje požadavky
pro provádění konkrétních činností třetí strany v oblasti posuzování
shody, které stanoví harmonizované normy, popřípadě jiné dokumenty.
Podrobnosti jsou uvedeny v § 14 až § 16 zákona
č. 22/1997 Sb. a v článku 3 až 14 nařízení
EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR). Autorizace je pověření právnické osoby k činnostem
při posuzování shody výrobků stanovené příslušným nařízením vlády k zákonu č. 22/1997 Sb., viz
§ 11. Tuto autorizaci pro danou
činnost uděluje ve vymezeném rozsahu ÚNMZ rozhodnutím na základě žádosti,
která musí být doložena doklady o akreditaci a doklady o splnění
podmínek autorizace stanovených tímto zákonem a příslušnými nařízeními vlády.
Rozsah pověření (autorizace) je věcně vymezen příslušným nařízením vlády, pro
které byla autorizace udělena, výrobkovými oblastmi, případně postupy
posuzování shody. Autorizovaná osoba je právnická osoba pověřená ÚNMZ k
činnostem při posuzování shody výrobků v rámci zákona 22/1997 Sb. a
zajišťuje tyto činnosti v rozsahu vymezeném v rozhodnutí
o autorizaci. Autorizované osoby působí např. při posuzování shody u
vybraných stavebních výrobků podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb. (viz podrobně kapitola 7). Seznam
autorizovaných osob včetně rozsahu jejich činnosti lze nalézt v Databázi
autorizovaných osob ÚNMZ. Oznámené
subjekty (notified
bodies) jsou subjekty, které v řízení vedeném ÚNMZ prokázaly, že splňují
požadavky, aby mohly vykonávat činnosti při posuzování shody podle zákona
č. 22/1997 Sb. a navazujících nařízení vlády. Výjimkou je nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR) o stavebních výrobcích, kdy nejde
o činnosti související s posuzováním shody, ale s posuzováním
a ověřováním stálosti vlastností (viz podrobně kapitola 6) ve vztahu
k základním charakteristikám pro stavby, kdy oznámené subjekty musí splnit
požadavky příslušných článků tohoto nařízení CPR. V rámci CPR působí
vedle oznámených subjektů i tzv. subjekty pro technické posuzování (TAB). Informace o všech oznámených subjektech
jsou uváděny v databázi Evropské komise NANDO. 3. Technické normy
a dokumenty
S technickými
normami se v dnešní době setkáváme na každém kroku, ať už je to ve
výrobě, kdy například určitá část výrobního procesu daného produktu podléhá
úpravě určité technické normy, nebo jsou to technické normy, které se
vztahují na provádění staveb, stavební výrobky, automobily, elektrické
spotřebiče, hračky, zdravotnické prostředky, potraviny, služby a mnoho
dalších oblastí. Na
evropské úrovni vznikají evropské normy nesoucí označení EN, vytvářené
Evropským výborem pro normalizaci. Na mezinárodní úrovni vznikají normy
nesoucí označení ISO, vytvářené Mezinárodní organizací pro normalizaci,
případně normy nesoucí označení IEC, vytvářené Mezinárodní komisí pro
elektrotechniku. V České republice definuje českou technickou normu (ČSN) zákon
č. 22/1997 Sb., o
technických požadavcích na výrobky. České
technické normy: Jsou to dokumenty
schválené pověřenou právnickou osobou pro opakované nebo stálé použití;
poskytují pravidla, směrnice, pokyny nebo charakteristiky činností nebo
jejich výsledků, které zajišťují, aby materiály, výrobky, postupy a služby
vyhovovaly danému účelu a jsou založeny na souhlasu všech zúčastněných stran.
ČSN jsou vytvářeny podle zákona č. 22/10907 Sb. o technických
požadavcích na výrobky, jejich vydání i rušení je oznamováno ve Věstníku
ÚNMZ. Tvorbou a vydáváním Českých technických norem je pověřen konkrétně Úřad
pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ). V praxi
nejčastěji vznikají české technické normy tak, že dochází k převzetí určité
evropské nebo mezinárodní normy. Taková norma pak nese označení ČSN EN
(například ČSN EN 1304: Pálené střešní tašky a tvarovky - Definice a
specifikace výrobku), případně ČSN ISO (například ČSN ISO 10005: Systémy
managementu kvality - Směrnice pro plány kvality), anebo rovněž ČSN EN ISO
(například ČSN EN ISO 9001: Systémy managementu kvality - Požadavky). Závaznost ČSN: České technické normy nejsou obecně závazné. I když
je používání ČSN dobrovolné, existuje celá řada případů, kdy je dodržení
požadavků konkrétních českých technických norem vyžadováno zákonem nebo jiným
právním předpisem, kde se stanoví, že je nutno dodržovat české technické
normy. V těchto případech již lze o určité závaznosti těchto norem
hovořit. V některých případech však vzniká povinnost dodržovat české
technické normy na základě právního předpisu, který např. stanoví, že v
určitém případě musí být postupováno v souladu s určenou technickou normou.
V tomto přepise je pak uveden odkaz na českou technickou normu a daný
subjekt je povinen takovou normu dodržovat. Přestože
harmonizované normy nejsou povinné, splnění požadavku v harmonizované normě
se považuje za splnění požadavků daného předpisu (nařízení vlády). V takových
případech je shoda výrobku, postupu nebo parametrů s technickou normou možným
a nejjednodušším způsobem splnění požadavku takového právního předpisu. Tento
požadavek však může být splněn i jiným způsobem. Dodržení ČSN v tomto případě
není povinné, nicméně postup ve shodě s konkrétní ČSN usnadní prokázání
splnění požadavku konkrétního právního předpisu. Dalším
příkladem je splnění požadavků např. k vyhlášce
č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, kde je
definována tzv. normová hodnota. Normovou hodnotou je konkrétní technický
požadavek, zejména limitní hodnota, návrhová metoda, národně stanovené
parametry, technické vlastnosti stavebních konstrukcí a technických zařízení,
obsažená v příslušné české technické normě, jejíž dodržení se považuje za
splnění požadavku konkrétního ustanovení vyhlášky č. 268/2009 Sb.
Prokázání splnění tohoto požadavku právního předpisu (tj. dodržení normové
hodnoty) je v případě použití postupu podle ČSN výrazně snazší. ČSN
jsou také vhodným nástrojem při uzavírání smluv. Pokud je uveden odkaz na
technickou normu ve smlouvě, norma se stává závaznou. Lze pak stanovit podle
normy např. způsob provedení výrobku, jeho technické parametry atd. Využití
technických norem k tomuto účelu je výhodné jelikož chrání obě smluvní strany
(například dodavatel i odběratel určitého produktu) a každému podnikateli,
působícímu v určitém oboru, se jistě vyplatí sledovat vývoj norem. Harmonizované normy: Ke směrnicím nového přístupu a také
k nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR) jsou zpracovávány
harmonizované normy, ve kterých jsou požadavky těchto předpisů podrobně
rozpracovány. Harmonizovaná evropská norma je norma, která byla buďto
vytvořena evropskými normalizačními organizacemi na základě požadavku
Evropské komise (tento požadavek je označován jako "mandát") nebo
následně vybrána z již existujících evropských norem a uznána jako norma
podporující základní požadavky směrnice EU. Evropské harmonizované normy jsou
oznamovány Úředním věstníkem Evropské unie ve vztahu k jedné či více
evropským směrnicím nového přístupu nebo k CPR. Harmonizované normy jsou
opatřeny přílohou ZA, která uvádí odkazy na ustanovení normy odpovídající
požadavkům evropského předpisu. Popřípadě je zařazena příloha ZB obsahující
vztah příslušné evropské normy k jiným směrnicím. I když tyto přílohy nejsou
normativní, ale pouze informativní, z hlediska plnění požadavků směrnice
jsou závazné, zejména pokud jde o připojení označení CE k výrobku. V řadě
případů je přímo uvedeno, ke kterým ustanovením směrnice se vztahují
konkrétní články normy, neboť ne vždy je k podpoře základních požadavků
směrnice určena celá norma (harmonizované evropské normy často obsahují i
další požadavky, jako např. požadavky na kvalitu, užitné vlastnosti, metody
zkoušení, terminologii apod., které se přímo nevztahují k zajištění
základních požadavků příslušné směrnice). Česká
technická norma se stává harmonizovanou českou technickou normou, přejímá-li
plně evropskou normu nebo harmonizační dokument, které uznaly orgány
Evropského společenství jako harmonizovanou evropskou normu. Harmonizované
české technické normy jsou oznamovány ve Věstníku ÚNMZ ve vztahu k jednomu či
více nařízením vlády, kterými byly příslušné evropské směrnice převzaty do
právního řádu ČR nebo k nařízení CPR. Evropské harmonizované normy jsou
nezávazné, avšak splnění požadavků harmonizované evropské normy vytváří předpoklad
shody s podstatnými požadavky směrnice, se kterou je norma harmonizována.
Rovněž je možné požadavek právního předpisu splnit i jiným způsobem, který je
však obvykle pro výrobce mnohem složitější. Ve smyslu nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR), viz čl. Přechodné období (období souběžné
platnosti) u harmonizované normy: Jde
o souběžnou platnost národních a evropských norem, popřípadě souběžnou
platnost dřívějších a nových verzí harmonizovaných norem. Jedná se o časově
omezené období začínající datem účinnosti harmonizované evropské normy
(platnost normy jako harmonizované) a končící datem, kdy je třeba ukončit
platnost všech konfliktních technických předpisů. Tzn. při prvním zveřejnění
harmonizované normy v Úředním věstníku EU se jedná o období, kdy lze
vedle sebe používat národní technické specifikace i harmonizovanou normu. Po
tomto datu lze používat pouze harmonizovanou normu. Nahrazuje-li se norma,
která byla již dříve zveřejněna jako harmonizovaná, novou revizí, znamená to,
že lze pro účely připojení označení CE po dobu souběžné platnosti používat obě
verze normy, starou i novou. Po skončení období souběžné platnosti lze
používat pouze normu novou. Evropský dokument pro posuzování je vedle harmonizované normy harmonizovanou
technickou specifikací ve smyslu nařízení
EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR) a vypracovává se na žádost výrobce
pro účely vydávání evropských
technických posouzení. Určené normy: Pro specifikaci technických požadavků na výrobky,
vyplývajících z nařízení vlády nebo jiného příslušného technického předpisu,
mohou příslušná ministerstva a jiné ústřední správní úřady, jejichž
působnosti se příslušná oblast týká, určit české technické normy, další
technické normy nebo technické dokumenty mezinárodních, popřípadě
zahraničních organizací, nebo jiné technické dokumenty, obsahující
podrobnější technické požadavky (určené normy). ÚNMZ podle § 4a zákona
č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, v platném
znění oznamuje ve Věstníku
ÚNMZ harmonizované české technické normy a určené normy, jejich změny
nebo zrušení. Současně uvádí technický předpis, k němuž se tyto normy
vztahují. V oblasti stavebních výrobků jde například o určené normy
k nařízení vlády č. 163/2002 Sb.
týkající se vybraných stavebních výrobků (viz podrobně kapitola 7). Eurokódy: Jsou to jednotné evropské normativní dokumenty pro
navrhování pozemních a inženýrských staveb, které zahrnují všechny
základní stavební materiály a sjednocují metodiku navrhování ve společných
oblastech různých typů stavebních konstrukcí. Bylo zpracováno celkem devět souborů Eurokódů
s označením EN 1991 až EN 1999, z nichž každý sestává z několika částí
(norem). Tyto Eurokódy byly převzaty do soustavy ČSN. Další podrobnosti viz také Informační portál ÚNMZ - Eurokódy.
Přístup k normám ČSN: V současné době je pro uživatele nejvýhodnější
přístup k normám prostřednictvím služby ČSN online, poskytované ÚNMZ.
Tato služba poskytuje objednateli internetový přístup ke všem platným,
případně i neplatným českým technickým normám. Přístup je možné zvolit buď
jen pro čtení, nebo s možností tisku. Cena za poskytnutí přístupu je velmi
příznivá a je stanovena na jeden rok a smlouvu je možné uzavřít pro jednoho
uživatele nebo pro firmy s více uživateli. 4. Označení CE
Označení CE se připojuje k
výrobkům ze sektorů uvedených v konkrétních směrnicích nového přístupu nebo
v nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR) pro stavební výrobky.
Označení CE potvrzuje shodu výrobku s požadavky těchto předpisů EU. Tímto
způsobem označení umožňuje volný pohyb výrobků v rámci Evropského
hospodářského prostoru (EHP). Označení CE tedy neznamená, že produkt byl
vyroben v EU, ale stvrzuje pouze to, že u daného produktu byla před jeho
uvedením na trh ověřena shoda s příslušnými právními požadavky a že je díky
tomu možné jej uvádět na trh EU. Označením je zajištěno, že výrobce ověřil,
že produkt splňuje všechny příslušné základní požadavky, které jsou stanoveny
v platných směrnicích a pokud to směrnice stanoví, že byl rovněž přezkoušen
nezávislým subjektem provádějícím posuzování shody. Opatřením výrobku
označením CE přebírá výrobce plnou odpovědnost za to, že výrobek splňuje
všechny požadavky platné v právním systému EU. Pro to, aby označení CE řádně
fungovalo, je nutný systém složený z výrobců, dovozců, distributorů,
oznámených subjektů a orgánů dozoru. Označení CE připojuje výrobce sám
nebo tak činí jeho zplnomocněný zástupce, a to vždy před uvedením výrobku na
trh. Označení CE musí být umístěno viditelně a přístupně pro orgány dozoru
nad trhem (v ČR je to Česká obchodní inspekce, viz kapitola 9). Označení CE
se umisťuje na samotný výrobek, připojený štítek nebo obal. V rámci
nového horizontálního legislativního rámce jsou podmínky pro připojení
označení CE popsány v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady
č. 768/2008/ES a dále v příslušných směrnicích nového přístupu a na
ně navazujících nařízení vlády a harmonizovaných normách. U stavebních
výrobků jsou podmínky pro připojení označení CE uvedeny v nařízení EP a Rady
č. 305/2011 (CPR) a navazujících harmonizovaných technických specifikacích. V
případě stavebních výrobků podle CPR (viz podrobně kapitola 6) má
označení CE jiný význam, než označení CE pro výrobky, které jsou určeny
přímému spotřebiteli (tj. posuzované podle směrnic nového přístupu a na ně
navazujících nařízení vlády). Stavební výrobek totiž může plnit bezpečnostní
ukazatele stavby teprve poté, co byl na základě svých deklarovaných
vlastností správně vybrán a následně správně zabudován do stavby. Z toho
důvodu je důležité určit zamýšlené použití výrobku. Připojením označení CE na
výrobek dává výrobce na vědomí, že nese odpovědnost za shodu stavebního
výrobku s vlastnostmi uvedenými v
prohlášení o vlastnostech, a že výrobek byl podroben danému
postupu posuzování a ověřování stálosti vlastností v souladu
s příslušnými harmonizovanými technickými specifikacemi (tj. harmonizovanými
normami nebo evropskými
dokumenty pro posuzování - EAD). Označení CE připojí výrobce před
uvedením výrobku na trh pouze k těm
výrobkům, pro které vypracoval prohlášení o vlastnostech. Pokud nebylo vystaveno, nesmí se označení
CE připojit. Členský stát na svém území nebo v rámci své
pravomoci nezakáže ani nebrání dodávání na trh nebo používání stavebních
výrobků, které nesou označení CE, pokud vlastnosti uvedené v prohlášení o
vlastnostech odpovídají požadavkům pro toto použití v členském státě. Může k
němu být připojen piktogram nebo jakákoliv jiná značka zejména označující
zvláštní riziko nebo použití. K
označení CE se doplní dvě poslední číslice roku, v němž bylo označení poprvé
připojeno, název a sídlo výrobce nebo identifikační značka umožňující snadnou
a jednoznačnou identifikaci jména či firmy a adresy výrobce, jedinečný
identifikační kód typu výrobku, referenční číslo prohlášení o vlastnostech a
úrovně nebo třídy vlastností uvedených v prohlášení, odkaz na použitou
harmonizovanou technickou specifikaci, případně identifikační číslo
oznámeného subjektu a zamýšlené použití, jak je stanoveno v příslušné
harmonizované technické specifikaci. Každá harmonizovaná norma obsahuje v
informativní příloze ZA přehled údajů, které musí být uvedeny na označení CE:
Obrázek 1
– Příklad označení CE tepelně izolačního výrobku podle CPR 5. Stanovené výrobky
Výrobce
je povinen uvádět na trh EU pouze bezpečné výrobky. Bezpečnost výrobku lze
prokázat tak, že splní technické požadavky dané příslušným právním předpisem
a bude u něj posouzena shoda v souladu s postupem stanoveným
v tomto předpise. V rámci EU jsou těmito předpisy směrnice nového
přístupu, které konkretizují požadavky na výrobky z hlediska ochrany
zdraví, majetku a životního prostředí. Jelikož každá členská země musí tyto
právní dokumenty EU zapracovat do svého právního řádu, zavádějí se směrnice
nového přístupu do českého právního řádu formou nařízení vlády. Tato nařízení
vlády jsou pak prováděcími předpisy k zákonu
č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Tento zákon
definuje tzv. „stanovené výrobky“,
což jsou ty výrobky, které představují zvýšenou míru ohrožení oprávněného
zájmu. Výrobci (dovozci, distributoři a zplnomocnění zástupci) je mohou uvést
na trh jen v případě, že prokážou, že splňují technické požadavky
stanovené v příslušných nařízení vlády (viz tabulky níže). Mezi stanovené
výrobky však patří také stavební výrobky s označením CE podle nařízení
EP a Rady EU 305/2011 (CPR), viz podrobně kapitola 6, které se
do českého právního řádu nezavádí formou nařízení vlády, ale požadavky
na vlastnosti stavebních výrobků uváděných na trh EU se uplatňují přímo podle
tohoto nařízení CPR. Pro transpozici CPR do českého právního řádu byla
provedena novelizace zákona č. 22/1997 Sb. (viz zákon
č. 100/2002 Sb.) z důvodu aplikace některých ustanovení nařízení
CPR a odstranění těch ustanovení, která byla s CPR v rozporu. Pokud
vycházejí nařízení vlády ze směrnic nového přístupu nebo pokud jde o stavební
výrobky s označením CE podle CPR, patří do harmonizované oblasti a nesou označení CE (viz tabulku 1).
Mezi
stanovené výrobky podle zákona č. 22/1997 Sb. mj. také patří vybrané stavební
výrobky podle nařízení
vlády č. 163/2002 Sb., které
jsou zahrnuty do neharmonizované
oblasti (viz tabulku 2), tzn. které nevychází z žádné ze směrnic
nového přístupu a výrobky podléhající těmto nařízením nejsou opatřeny
označením CE. Výrobky z neharmonizované sféry, pokud to nařízení vlády
předepisuje, lze označit českou
značkou shody Ccz podle nařízení vlády č. 179/1997 Sb.
(změna 585/2002 Sb.).
U stavebních výrobků podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb. se však toto
označení nepoužívá. U všech stanovených výrobků musí výrobce
vydat prohlášení o shodě, kromě stavebních výrobků spadajících do
oblasti CPR, kde se vydává prohlášení o vlastnostech (viz také kapitola 6). Na jeden výrobek se může vztahovat i
několik předpisů najednou. Podle požadavků uvedených v těchto
prováděcích předpisech musí výrobce vydat příslušné dokumenty (prohlášení o
shodě/v případě CPR prohlášení o vlastnostech) a výrobek opatřit označením
CE, popřípadě jiným stanoveným označením (pokud to předpis předepisuje).
Označení CE vyjadřuje, že výrobek splňuje technické požadavky stanovené
v příslušném právním předpise a že byl dodržen stanovený postup. V níže
uvedené tabulce Tabulka 1 –
Harmonizovaná oblast (výrobky s označením CE)
Tabulka 2 – Neharmonizovaná
oblast (výrobky bez označení CE)
6. Stavební výrobky s označením CE
Dnem 1. července 2013 nabylo
plné účinnosti nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011 (dále jen CPR), kterým se stanoví
harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se ruší
směrnice Rady 89/106/EHS. Vzhledem k tomu že dokument má charakter nařízení (ES), nezavádí se do českého
právního řádu formou vnitrostátního předpisu. CPR je součástí našeho právního
řádu a aplikuje se přímo. Pouze bylo naše právní prostředí k tomuto datu
uvedeno do souladu s novým předpisem, tzn. zákon č. 22/1997 Sb. byl
novelizován a bylo zrušeno nařízení vlády č. 190/2002 Sb. 1) Harmonizovanými technickými specifikacemi
jsou harmonizované normy (hEN) a evropské dokumenty pro posuzování (European Assessment Document - EAD). 2) Výrobci nezajišťují shodu stavebních
výrobků s harmonizovanou technickou specifikací, jako je to u směrnic
nového přístupu, ale zajišťují shodu vlastností výrobku s informacemi
uvedenými v prohlášení
o vlastnostech
(tj. o těch základních charakteristikách, které se vztahují k základním
požadavkům na stavby). Nařízení CPR tak jednoznačně přesouvá odpovědnost za
volbu správného výrobku na projektanty a zhotovitele staveb podle úrovně
vlastností pro specifikovaná použití výrobku. 3) Povinnost připojit označení CE a
prohlášení o vlastnostech má výrobce
ke všem stavebním výrobkům, na které se vztahují harmonizované normy (hEN) nebo pro které bylo vydáno evropské
technické posouzení (ETA).
Tím lze zajistit spolehlivou užitečnou informaci o vlastnostech stavebních
výrobků, které se vztahují k plnění základních požadavků na stavby. 4) V CPR je definováno 7
základních požadavků na stavby.
Na rozdíl od předchozí právní úpravy, kde jich bylo uvedeno pouze 6, je nově
definován základní
požadavek č. 7 – Udržitelné využívání přírodních zdrojů. 5) V harmonizovaných normách (hEN),
zpracovávaných nově podle CPR, i v prohlášení o vlastnostech se musí povinně
uvádět zamýšlené
použití.
Dále je třeba stanovit, které základní
charakteristiky
musí být obsaženy v prohlášení
o vlastnostech,
uvádět metody a kritéria pro posuzování
a ověřování stálosti vlastností stavebních výrobků ve vztahu k jejich základním
charakteristikám, a požadavky na řízení
výroby. 6) Evropské
technické posouzení lze
vydávat pouze na základě evropského
dokumentu pro posuzování (EAD). 7) V CPR je popsáno 5
systémů posuzování a ověřování stálosti vlastností. Systémy 1+, 1, 2+, 3 a 4 jsou shodné s předchozí právní
úpravou, pouze byl vypuštěn systém 2, který se nevyužíval. Vzhledem ke
zvláštní povaze stavebních výrobků se tyto systémy liší, stejně jako to bylo
již v předchozí právní úpravě, od postupů posuzování shody (modulů)
uvedených v jiných směrnicích nového přístupu a v rozhodnutí
č. 768/2008. 8) Zodpovědnost za výrobek mají vedle
výrobce
a zplnomocněného
zástupce
i další hospodářské subjekty – dovozci a distributoři. Ve vazbě na evropskou horizontální
legislativu se přesněji upravují povinnosti výrobců a jejich zplnomocněných
zástupců tak, že např. mají nově povinnost uvádět na výrobku své jméno,
přikládat doklady o bezpečnosti výrobku, v případě pochyb
o přesnosti údajů provádějí zkoušky. Dovozci a distributoři např. nesou
odpovědnost i za dopravu a skladování výrobku. 9) Označení
CE
má význam odlišný od jeho významu v jiných směrnicích pro výrobky, jelikož potvrzuje,
že informace připojené k výrobku byly získány ve shodě s požadavky CPR a
proto musí být považovány za přesné a spolehlivé. Díky povinnému označení CE a připojení prohlášení o vlastnostech a také díky
novým povinnostem dalších hospodářských subjektů (dovozců
a distributorů) je lépe zajištěna sledovatelnost, což je důležité pro orgány dozoru nad trhem, jelikož minimalizuje možnost
distribuce výrobků, k nimž není přiřazen žádný zodpovědný hospodářský
subjekt. 10)
Nově
existují tzv. kontaktní
místa pro výrobky 11)
Byly
zavedeny tzv.
zjednodušené postupy
pro snížení zátěže zejména malých podniků a mikropodniků a s tím spojené
termíny příslušná
technická dokumentace
a specifická
technická dokumentace. 12)
Výrobce
musí povinně vydat prohlášení o vlastnostech a označit výrobek označením CE v případě, že pro stavební výrobek
existují harmonizované
normy.
Pokud pro stavební výrobek harmonizovaná norma neexistuje (ani se
nepřipravuje) nebo pokud by se výrobek od ní podstatně odchyloval a výrobce
by přesto chtěl opatřit výrobek označením CE, může požádat subjekt pro technické posuzování (TAB) o
vydání evropského
technického posouzení (ETA).
Pokud výrobce nepožádá o vydání ETA, posuzuje výrobek podle nařízení vlády č.163/2002 Sb. a
vydává prohlášení o shodě a
nelze jej opatřit označením CE (viz kapitola 7). V souladu se zamýšleným použitím výrobce přiřadí
stavebnímu výrobku odpovídající systém posuzování
a ověřování stálosti vlastností uvedený
v harmonizované normě, tj. 1+, 1, 2+, 3
nebo 4 a vydá prohlášení o vlastnostech. Pokud
je u příslušného systému požadována součinnost oznámeného
subjektu,
je třeba u něj zajistit příslušné podklady. Přehledy všech oznámených
subjektů a subjektů pro technické posuzování lze nalézt v databázi
NANDO. Přehledy českých subjektů jsou uvedeny zde: Seznam
oznámených subjektů a TABs v ČR. Po
ukončení celého procesu posuzování a ověřování stálosti vlastností podle
harmonizované normy musí výrobce vždy opatřit výrobek označením CE. Pokud výrobce žádá při neexistenci
harmonizované normy o vydání ETA, je třeba zjistit, zda existuje evropský dokument pro posuzování (EAD) a požádat subjekt pro technické posuzování (TAB) o vydání evropského technického posouzení (ETA). Pokud EAD
nebylo ještě zpracováno, lze požádat prostřednictvím oprávněného TAB Organizaci
subjektů pro technické posuzování (EOTA) o jeho vypracování. Na základě EAD
provede výrobce posouzení a
ověření stálosti vlastností podle systému uvedeného v EAD. Pokud to příslušný systém vyžaduje, je
třeba zajistit patřičné podklady od subjektu pro
technické posuzování (TAB). Výrobce vydá prohlášení o
vlastnostech a opatří výrobek označením CE. Bez
existence EAD nelze podle CPR
požádat o vydání evropského technického posouzení (ETA). Výrobce musí vždy stanovit zamýšlené
použití výrobku ve stavbě,
odpovídající systém posuzování a ověřování stálosti vlastností, popř. musí zjistit, např. formou dotazu
u kontaktního místa pro výrobky, zákonné
požadavky členského státu, kam hodlá výrobek uvést na trh. Dále musí vypracovat technickou
dokumentaci popisující všechny
prvky použitého systému. Terminologie a
vysvětlivky pro uvádění stavebních výrobků na trh a Informační portál ÚNMZ – Stavební výrobky 7. Vybrané stavební výrobky bez označení CE (podle
nařízení vlády 163/2002 Sb.)
Podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým
se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky (ve znění
312/2002 Sb.), lze posuzovat ty stavební výrobky, pro které neexistují
harmonizované technické specifikace podle CPR (tj. harmonizovaná
norma) a výrobce nepožaduje vydání evropského technického posouzení (ETA). K výrobkům, u nichž bylo provedeno
posouzení shody podle tohoto nařízení, se označení CE nepřipojuje. Pokud neexistují harmonizované
normy a výrobce nepožaduje vydání evropského technického posouzení (ETA) (přestože např.
existují EADs), nebo pokud ještě neskončilo období souběžné
platnosti u prvního zveřejnění harmonizované normy a výrobce se rozhodl
postupovat podle národních specifikací, postupuje v ČR podle nařízení vlády č.163/2002 Sb. V tom případě přiřadí výrobku příslušný
postup posuzování shody, tj. podle § 5, § 5a, § 6, § 7 nebo § 8 nařízení
vlády č. 163/2002 Sb., který je pro jednotlivé skupiny výrobků uveden v příloze č. 2 k tomuto
nařízení. V případě, že existují pro stavební
výrobek určené normy a tyto určené normy konkretizují užitné
charakteristiky ve vztahu k základním požadavkům na stavby, provede se posouzení shody na základě
určené normy. Pokud žádná určená
norma pro výrobek neexistuje, popřípadě nepokrývá dostatečně potřebné
charakteristiky ve vztahu k základním požadavkům, vydává se stavební
technické osvědčení (STO) podle
§ 3 nařízení vlády
č. 163/2002 Sb.. Pro jednotlivé skupiny výrobků uvedené v příloze
č. 2 k tomuto nařízení jsou za účelem posouzení shody na základě vydání
STO vypracovávány tzv. technické návody. Po ukončení celého procesu posuzování
shody musí výrobce vydat prohlášení o
shodě. Pokud je u
příslušného systému požadováno, je třeba pro prohlášení o shodě zajistit
příslušné podklady od autorizované osoby. Na
výrobcích, u nichž se posouzení shody provádí podle nařízení vlády
č. 163/2002 Sb., nesmí být
uvedeno označení CE. Přehledy určených norem viz Informační portál ÚNMZ: Aktualizovaný
seznam a znění určených českých technických norem k nařízení vlády
č. 163/2002 Sb. Postupy posuzování shody podle nařízení vlády
č. 163/2002 Sb. se blíží systémům 1+, 1, 2+, 3 a 4 podle CPR: § 5 NV odpovídá systému prokazování 1+; § 5a NV
odpovídá systému prokazování shody 1; § 6 NV odpovídá pouze systému 2+; Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. uvádí seznam výrobků s vyznačením postupů
posuzování shody, které pokud možno u jednotlivých výrobků odpovídají
systémům prokazování shody podle jednotlivých rozhodnutí
Komise o postupech prokazování shody stavebních
výrobků. Položky uvedené v příloze č. 2 k
nařízení vlády č. 163/2002 Sb. s odpovídajícími technickými návody, působnostmi autorizovaných osob a dále
pro lepší přehled s těmi harmonizovanými normami, které již přecházejí
do působnosti nařízení EP a Rady 305/2011 (CPR – viz kapitola 6), jsou na
tomto informačním portálu zpracovány zde: 1.
Stavební výrobky pro betonové a železobetonové části staveb 2.
Stavební výrobky pro zděné stavby 3.
Stavební výrobky ze dřeva a dřevěné konstrukce 4.
Stavební výrobky pro kovové konstrukce 5.
Ochranné tepelně izolační materiály a výrobky, hydroizolační
materiály, střešní krytiny a lepidla 7.
Stavební výrobky pro kanalizační systémy a rozvody kapalin a plynů 8.
Stavební výrobky pro otvorové výplně 9.
Zvláštní materiály, výrobky, konstrukce a zařízení 11. Stavební výrobky pro vnitřní a vnější
povrchové úpravy stěn, stropů, podlah 12. Stavební výrobky pro hygienická
zařízení a ostatní speciální výrobky Příloha
č. 3 k nařízení
vlády č. 163/2002 Sb. uvádí konkrétní požadavky na systém řízení výroby, který musí
provozovat výrobce, a definuje odpovědnost výrobce za jeho udržování
a zajištění pravidelného dohledu autorizované osoby nejméně 1x ročně.
Uvádí se zde také postup zacházení s výrobky, které nejsou ve shodě,
a povinnost výrobce informovat zákazníky, pokud byly výrobky uvedeny na
trh dříve, než byly k dispozici výsledky zkoušek nebo ověření. Uvádí
povinnost výrobce vést registr se
záznamy z provedených kontrol a zkoušek v rámci systému řízení
výroby. ÚNMZ uděluje
podle § 11 zákona č. 22/1997 Sb. autorizaci
k nařízení vlády č. 163/2002 Sb. subjektům
pověřeným prováděním posuzování shody. Jejich seznam a rozsah působnosti
je zveřejňován ve Věstnících ÚNMZ a také na webových stránkách ÚNMZ: Další podrobné
informace viz: Terminologie a
vysvětlivky pro uvádění stavebních výrobků na trh a Informační portál ÚNMZ – Stavební výrobky 8. Posuzování dalších
výrobků
Podrobnosti
týkající se posuzování shody a označení CE dalších výrobků lze nalézt na
příslušné stránce Evropské komise: · Aktivní implantabilní
zdravotnické prostředky · Lanové dráhy pro přepravu osob · Ekodesign výrobků
spojených se spotřebou energie · Elektromagnetická kompatibilita · Zařízení
a ochranné systémy určené k použití v prostředí s nebezpečím výbuchu · Výbušniny pro civilní použití · Diagnostické
zdravotnické prostředky in vitro · Výtahy · Elektrická zařízení nízkého napětí · Váhy s neautomatickou činností · Rádiová a telekomunikační
koncová zařízení · Hračky 9. Povinnosti
výrobců a dalších subjektů a jejich kontrola ze strany orgánů dozoru nad
trhem
Horizontálním
předpisem popisujícím povinnosti
hospodářských subjektů je rozhodnutí
Evropského parlamentu a Rady č. 768/2008/ES týkající se společného
rámce pro uvádění výrobků na trh. Toto rozhodnutí stanoví společné zásady,
které se mají použít v právních předpisech pro jednotlivé sektory. Kromě
pojmu výrobce definuje toto
rozhodnutí další hospodářské subjekty, které působí při uvádění výrobků na
trh. Jsou to dovozci, zplnomocnění zástupci a distributoři. Stejně tak je definuje i zákon
č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Dovozcem je osoba usazená v členském státě EU, která uvede
na trh EU výrobek ze státu mimo Evropský hospodářský prostor (EHP). Zplnomocněným
zástupcem je osoba usazená v členském státě EU, která je písemně
pověřena výrobcem zastupovat jej při plnění konkrétních úkolů v rámci
uvádění výrobků na trh. Distributorem je osoba, která v dodavatelském
řetězci dodává výrobky na trh. Uvedením výrobku na trh se míní první
dodání výrobku na trh v rámci obchodní činnosti. Povinností
výrobce je u stanovených výrobků zajistit posouzení shody (v případě
stavebních výrobků posouzení a ověření stálosti vlastností vzhledem
k základním požadavkům pro stavby), dále vypracovat technickou
dokumentaci, vydat prohlášení o shodě (u stavebních výrobků prohlášení o
vlastnostech) a připojit označení CE na výrobek. Distributoři musejí
zkontrolovat, že výrobek má označení CE a že nezbytné doklady jsou v pořádku.
Je-li výrobek dovážen ze země mimo Evropský hospodářský prostor (EHP),
dovozce musí ověřit, že výrobce mimo území EU podnikl nutné kroky a že
dokumentace je na požádání k dispozici. Doklady o posouzení shody je třeba
uchovávat po dobu 10 let, není-li stanoveno v předpise jinak. Obecně
pro výrobce a další hospodářské subjekty platí:
Při posuzování
bezpečnosti výrobků se zejména sledují: vlastnosti výrobku, životnost,
složení, balení, obsah návodů pro montáž a uvedení do provozu a údržbu a
vymezení podmínek pro jeho užití, vlivy výrobku na další výrobky, pokud se
předpokládá jeho využívání společně s jinými výrobky, způsoby předvádění
výrobku, označení výrobku a další informace poskytované výrobcem. O uvádění
bezpečných výrobků na trh musí dbát i distributor, který nesmí distribuovat
výrobky, o kterých na základě informací a svých odborných znalostí ví či může
předpokládat, že neodpovídají stanoveným požadavkům bezpečnosti. Zatímco
výrobci jsou zodpovědní za zajištění shody výrobku a opatření výrobku
označením CE, dovozci a distributoři hrají důležitou roli při zajištění, že
na trh jsou uvedeny jen ty výrobky, které splňují požadavky právních předpisů
a jsou opatřeny označením CE. Distributoři také musí mít základní znalosti v
oblasti požadavků právních předpisů, včetně přehledu o tom, které výrobky
musí být opatřeny označením CE a přiloženou dokumentací, a musí být schopni
rozpoznat ty výrobky, které zjevně neodpovídají předpisům. Distributoři musí
být schopni prokázat státním úřadům, že postupovali s náležitou obezřetností
a disponují prohlášením výrobce nebo dovozce, ve kterém se uvádí, že byla
podniknuta potřebná opatření. Dále musí být distributor schopen státním
úřadům asistovat v jejich snaze získat požadovanou dokumentaci. Pokud
distributoři (či dovozci) obchodují s výrobky pod svým vlastním jménem, potom
odpovědnost přechází z výrobce na ně. V tomto případě musí mít dostatečné
informace týkající se provedení a výroby výrobku, jelikož přebírají právní
zodpovědnost za opatření výrobku označením CE. V nařízení
EP a Rady (EU) č. 305/2011 (CPR) pro stavební výrobky označené CE,
který je přímo použitelným předpisem v právním řádu ČR, jsou povinnosti
výrobců, zplnomocněných zástupců, dovozců a distributorů uvedeny následovně: Zplnomocněný
zástupce a jeho povinnosti Výrobce, který poctivě zkouší své výrobky, vynakládá
na tuto činnost nemalé prostředky a dbá na kvalitu, však stěží obstojí svou
cenou proti výrobkům, které takto zkoušeny nejsou a jsou falešně označeny.
Současná složitost výrobků způsobuje, že u řady výrobků jsou běžné tržní síly
málo účinné a spotřebitel proto nemůže předem rozeznat rizika výrobků, která
mu mohou způsobit újmu na zdraví, životě, majetku, životním prostředí. Proto
je role státu při ochraně zdravého podnikatelského prostředí nenahraditelná a
musí zde působit určité kontrolní mechanismy. Postupy,
opatření a sankce v případě falšování označení CE se mohou
v jednotlivých členských státech lišit podle vnitrostátních právních
předpisů. V závislosti na míře porušení předpisů mohou být hospodářské
subjekty pokutovány, popřípadě v závažných případech ohrožení potrestáni
jednotlivci i odnětím svobody. Vadné výrobky je možné stáhnout z trhu. Pokud
výrobek nepředstavuje bezprostřední riziko, může výrobce provést pouze
nápravná opatření bez jeho stažení z trhu. Jedním z účinných mechanismů kontroly vadných
výrobků je systém RAPEX. Jde o
rychlý výstražný informační systém o nebezpečných spotřebitelských
výrobcích nepotravinářského charakteru. Slouží k oznamování přímého i
nepřímého rizika ohrožení zdraví nebo bezpečnosti spotřebitelů, kteří by se
s nebezpečnými výrobky dostali do styku. Cílem RAPEXu je zajistit
rychlou výměnu informací mezi členskými státy a Komisí
o opatřeních, která členské státy přijaly, aby zabránily, omezily nebo
podmínily uvádění na trh nebo používání výrobků, jež mohou představovat výše
uvedená rizika. Součástí oznamování do systému RAPEX jsou vedle donucovacích
opatření uložených příslušnými dozorovými orgány také dobrovolná opatření
výrobců a distributorů. RAPEX
je týdně aktualizovanou databází těchto oznámení, která mají původ jednak od
výrobců nebo distributorů, kteří zjistili, že uvedli na trh nebezpečné
výrobky a oznamují dobrovolně tuto skutečnost příslušnému národnímu
orgánu, anebo se jedná o případy nebezpečných výrobků zjištěných
národními orgány dozoru nad trhem. Adresa,
na které jsou každý týden anglicky zveřejňována oficiální sdělení Evropské
komise zahrnující týdenní přehled hlášení přijatých v rámci systému
RAPEX, je na www: http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/rapex_archives_en.cfm Základním
nástrojem prosazování směrnic nového přístupu je dozor nad trhem. Horizontálním
předpisem pro dozor nad trhem je nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 pro požadavky na
akreditaci a dozor nad trhem týkající se uvádění výrobků na trh. Toto nařízení, které je přímo
aplikovatelné v členských státech, stanoví pravidla pro dozor nad trhem a pravidla
pro kontrolu výrobků a označování CE. Tento horizontální přístup vychází
z následujícího principu: Účelem
dozoru nad trhem je zajistit, aby ustanovení příslušných směrnic byla
dodržována v celém Evropském hospodářském prostoru. Občané mají právo na
odpovídající stupeň ochrany v rámci jednotného trhu, bez ohledu na původ
výrobku. Dozor nad trhem je dále důležitý pro hospodářské subjekty, protože
pomáhá předcházet nekalé soutěži. Každý
členský stát v rámci EU je povinen jmenovat nebo zřídit orgán dozoru nad
trhem. Tyto orgány musí mít nezbytné prostředky a pravomoci k vykonávání
dozoru, musí zajistit technickou způsobilost a profesionální bezúhonnost
svých pracovníků a jednat nezávisle a nediskriminačně s respektováním zásady
přiměřenosti. Oznámené subjekty nesmí být ze zásady odpovědné za vykonávání
dozoru nad trhem. Předchází se tak střetu zájmů. V České
republice jsou pravidla dozoru nad trhem u stanovených výrobků stanovena
v § 18 zákona
č. 22/1997 Sb. Orgánem dozoru nad
trhem je v ČR Česká obchodní
inspekce (ČOI), která je zřízená zákonem
č. 64/1986
Sb., o České obchodní inspekci. Tento zákon vymezuje obecně její dozorové kompetence i pravomoci vůči kontrolovaným
subjektům. Tento
orgán provádí dozor nad tím, aby stanovené výrobky byly uvedeny na trh a do
provozu pouze tehdy, neohrozí-li oprávněný zájem, tj. bezpečnost a zdraví
osob nebo životního prostředí, tj. jsou-li v souladu s požadavky
zahrnutými v příslušných nařízeních vlády nebo v CPR (u stavebních
výrobků také to, zda budou správně konstruovány, instalovány, udržovány a
užívány v souladu s jejich určením). Úkolem orgánu dozoru nad trhem je: · odebírat vzorky, provádět rozbory a kontrolovat, zda
výrobky splňují požadavky týkající se bezpečnosti; · v případě zjištěných nedostatků uložit
kontrolovaným osobám, aby je ve stanovené lhůtě odstranily a aby okamžitě
informovaly uživatele výrobku, kteří by mohli být vystaveni nebezpečí; · kontrolovat provádění nápravných opatření; · sledovat stížnosti nebo zprávy týkající se rizik v
souvislosti s výrobky; · sledovat nehody a poškození zdraví, u nichž existuje
podezření, že byly způsobeny uvedenými výrobky; · dále sledovat a aktualizovat vědecké a technické
poznatky o otázkách bezpečnosti; · sledovat oznámení o nebezpečných výrobcích v rámci
systému RAPEX. Orgán
dozoru nad trhem provádí kontroly vlastností výrobků, a to jak
prostřednictvím kontrol dokladů, tak prostřednictvím fyzických a
laboratorních kontrol. Má právo požadovat, aby hospodářské subjekty poskytly
nezbytné informace, a rovněž může vstupovat do prostor hospodářských
subjektů, aby mohl zcela nezávisle a co nejlépe plnit svůj úkol. Orgán dozoru
může požadovat od autorizované osoby nebo oznámeného subjektu informace a
dokumenty k prohlášení o shodě (u stavebních výrobků k prohlášení o
vlastnostech). Pokud
orgán dozoru zjistí, že výrobek byl neoprávněně označen CE (nebo Ccz),
rozhodne o zákazu uvádění na trh. Pokud pominou důvody ke stažení a byla-li
učiněna nápravná opatření, může orgán dozoru zákaz zrušit. Pokud orgán dozoru
zjistí, že výrobek představuje vážné ohrožení oprávněného zájmu, rozhodne o
stažení z trhu a může nařídit jeho zničení. V tom případě musí přijmout
opatření týkající se kontrolovaných osob a oznámit je Ministerstvu průmyslu a
obchodu (MPO). Pokud se jedná o výrobek, který je uváděn mimo ČR do některého
členského státu EU, musí MPO informovat Evropskou Komisi za
účelem zajištění výměny informací v rámci systému RAPEX.
V případě stavebních výrobků označených CE podle CPR informuje o
opatřeních orgán dozoru přímo Evropskou komisi a příslušné orgány EU. Pokud
hospodářský subjekt uvede na trh výrobek bez označení CE nebo jiného
stanoveného označení, nebo pokud zneužije označení CE nebo uvede na trh
výrobek, který představuje vážné riziko, hrozí mu vysoké pokuty (až 50 mil.
Kč). 10.•Dobrovolné zkoušení nad rámec povinnosti – pro lepší uplatnění na
trhu
Pro
výrobky již opatřené označením CE lze jak v rámci stanovených výrobků
včetně stavebních vyvíjet dodatečné dobrovolné značky. Je třeba v této souvislosti upozornit, že
dodatečné údaje, které budou výrobek provázet, přičemž se netýkají
harmonizovaných hledisek, musí být zřetelně odděleny od informací
provázejících označení CE. Výrobce
může výrobek opatřit dalšími dobrovolnými značkami kvality, ale jen způsobem,
který nesníží viditelnost a čitelnost označení CE a nemůže dojít k záměně
těchto neharmonizovaných hledisek s harmonizovanými. Může například z
obchodních důvodů jít nad rámec požadavků harmonizované normy a podrobit
výrobek certifikaci oznámeným subjektem, přestože harmonizovaná norma
předepisuje jen posouzení samotným výrobcem, a na výrobek může následně
umístit příslušné označení. K označení
CE může být připojen piktogram nebo jakákoliv jiná značka zejména označující
zvláštní riziko nebo použití. Dobrovolný
certifikát výrobku podporuje důvěryhodnost produktu, garantuje stabilitu
vybraných vlastností produktu, zlepšuje konkurenceschopnost produktu,
zviditelňuje produkt a snižuje pravděpodobnost reklamace. Kromě analýzy
rizik, zkoušení v akreditované laboratoři a porovnání vlastností výrobků s
požadavky předpisu obvykle obsahuje také dozor nad stabilitou jakosti
certifikovaného výrobku po dobu platnosti certifikátu. Certifikát bývá často
završen udělením licence k užívání některé certifikační značky. V ČR je příkladem nepovinného označení
stavebních výrobků česká značka shody Osvědčeno pro stavbu, kdy je posuzována vhodnost stavebních výrobků ve
smyslu zákona č.183/2006 Sb.
Další dobrovolnou značkou je ekoznačka Ekologicky
šetrný výrobek, jejímž garantem je
Ministerstvo životního prostředí. Pro jednotlivé výrobkové skupiny jsou
stanovena kritéria, která, pokud je tyto výrobky splní, jsou oceněny touto
ochrannou známkou. Ekoznačka
garantuje, že u daného výrobku, na základě hodnocení jeho vlastností, byly
minimalizovány nepříznivé vlivy na životní prostředí a přírodní zdroje Evropská
značka, obdobná našemu ekologicky šetrnému výrobku, je Ecolabel, tzv “kytička",
více viz na adrese http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/. Další
dobrovolnou značkou je např. značka CZECH
MADE. Setkat se s ní můžeme na některých výrobcích potravinářských,
strojírenských, dřevařských, chemických, spotřebního průmyslu, ale stavebních
výrobcích. Vyjadřuje, že výrobek nebo služba splňují špičkovými odborníky
stanovená kritéria, že vlastnosti odpovídají požadavkům nejméně v míře
srovnatelné s nabídkou kvalitních výrobků na českém trhu a že byly ověřeny
nezávislou organizací. 11.• Praktické příklady a
ukázky z praxe podle specializace střední odborné školy
a) Ukázky
certifikátů, prohlášení a osvědčení: Příklad certifikátu
výrobku k nařízení vlády č. 163/2002 Sb., §6 - Beton Příklad
certifikátu výrobku k nařízení vlády č. 163/2002 Sb., §5 - Bitumenový
pás Příklad
stavebního technického osvědčení k nařízení vlády 163/2002 Sb. – PVC
terasové desky Příklad
prohlášení o vlastnostech pro portlandský beton Příklad
osvědčení o shodě řízení výroby Příklad
protokol o měření obsahu přírodních radionuklidů Příklad
certifikátu ES na dřevěné hračky b) Příručky pro uvádění výrobků na trh Předpisy
a normy pro podlahoviny Předpisy
a normy pro fólie, včetně litých a sestav (hydroizolačních nebo parotěsných) Předpisy
a normy pro tepelněizolační výrobky, kompozitní izolační sestavy nebo systémy Předpisy
a normy pro geotextilie, geosyntetické izolace a související výrobky Předpisy
a normy vybavení pro hygienické prostory Předpisy
a normy - výrobky pro kanalizační systémy Předpisy
a normy pro trubky, nádrže a doplňky, které nejsou/jsou v kontaktu s vodou
určenou k lidské spotřebě |